هنرمندانه‌ترین خانه اصفهان به بوتیک هتل تبدیل می‌شود

خانه ملاباشی، یکی از مشهورترین خانه‌های تاریخی در شهر اصفهان و یکی از جاذبه‌هایی که حتماً گردشگران داخلی و خارجی به آن مراجعه می‌کنند، پس از اخذ مجوزهای لازم به بوتیک هتل تبدیل می‌شود.

هنرمندانه‌ترین خانه اصفهان به بوتیک هتل تبدیل می‌شود

خانه ملاباشی که در سال ۸۱ به ثبت ملی رسیده طبق گفته مالک آن سه دوره تاریخی را به خود دیده است، زندیه، صفویه و قاجار. پایه این خانه تاریخی است اما تزئیناتش کاملاً جدید است. این خانه یکی از پرتزئینات‌ترین خانه‌های اصفهان به شمار می آید. چرا که در آن از هنر ارسی و گچ بری و تزئینات شیشه انجام شده تا کاشی کاری و حجاری روی سنگ.

سال ۸۰ که این خانه خریداری شد، متعلق به فردی به نام ملاباشی منجم ناصرالدین شاه بوده، تقریبا مخروبه ای بود که چیزی از آن باقی نمانده بود. تا اینکه فردی به نام معتمدی که از متمولان اصفهانی است، این خانه را از وارثان ملاباشی خرید و خودش دست به کار مرمت تا سال ۹۷ شد در این مدت به دلیل برخی از مشکلات شخصی چند سالی در تکمیل این خانه تعلل ایجاد شد، مدتی هم این بنا در اختیار یک مباشر بود که او نتوانست از این بنا به درستی محافظت کند، اما وقت مالک، این خانه را مرمت کرد، توانست با هزینه زیادی که برای آن انجام داده، این خانه را به یکی از بهترین جاذبه های اصفهان تبدیل کند.

هنرمندانه‌ترین خانه اصفهان به بوتیک هتل تبدیل می‌شود

خانه ملاباشی هم اندرونی برای خانواده اش و هم بیرونی داشت و الان ۱۵ تا اتاق دارد که بسیاری از تزئیناتش کار هنرمندانی است که در این خانه برای او کار کرده اند.

جالب اینجاست که اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان هیچ کاری برای این موضوع انجام نداده و تمام هزینه ها و مرمت ها پای خود مالک بوده است. مدیران میراث فرهنگی هم وقتی عملکرد معتمدی را در بنیاد فرهنگی معتمدی دیده اند، با او همکاری کرده اند تا او یک خانه دیگر به نام سرتیپی را هم به یکی از بهترین بناهای اصفهان تبدیل کند.

حالا او و پسرش که همه کارهای اجرایی خانه را دنبال می کند قصد دارد تا این بنا را به بوتیک هتل تبدیل کند. با تبدیل این بنا به مرکز اقامتی خللی در بازدیدها ایجاد نمی شود، تنها مسیر مشخصی برای بازدید گردشگران در نظر گرفته خواهد شد. هدف این مالک مستهلک نشدن این بناست.

هنرمندانه‌ترین خانه اصفهان به بوتیک هتل تبدیل می‌شود

از طرفی او برای خودش هم در این خانه اتاقی ساخته و آشپزخانه ای که جدا از تشکیلات بوتیک هتل است و شجره نامه خودش و پدرش را روی دیوار یک اندرونی کوچک با کاشی نوشته است.

بازدیدکنندگان خارجی و داخلی هر کدام تصاویر این خانه را می بینند حتما میخواهند که از آن بازدید کنند خانه ای که ساعت ورود و خروج بازدیدکنندگانش در اختیار مالک است و هر فردی با یک راهنما داخل می شود تا هم بهتر زوایای خانه را ببید و هم حالا که هنوز به بوتیک هتل تبدیل نشده، حریم مالک را بهم نزند.

خانه ملاباشی یک شاه نشین بسیار زیبا دارد که در زمان ملاباشی دارای چنین تزئیناتی نبود، درواقع مالک دخالت زیادی در بنا کرده است ولی از آنجا که خانه هیچ تزئیناتی نداشته و این تزئینات جدید انجام شده، در حد عالی کار شده ، اداره میراث فرهنگی ایرادی به کار او نگرفته است.

در این باره سالار معتمدی فرزند مالک به خبرنگار مهر می گوید: حیاط تزئینات داشته و ما برای بیشتر کردن تزئینات خانه، به آن هنرهایی را اضافه کردیم شاید ۲۰ درصد.

او می گوید: این خانه هزینه های زیادی دارد، ارسی قدیمی آن به روغن برزک نیاز دارد که بسیار گران است. باید هر سال روغن کاری شود، تا سالم بماند. خانه به دلیل پایین تر قرار گرفتن از سطح زمین مدام دچار رطوبت می شود همین ها هزینه زیادی برای نگهداری دارد.

هنرمندانه‌ترین خانه اصفهان به بوتیک هتل تبدیل می‌شود

وی ادامه می دهد: نباید رفت و آمد آنقدر زیاد باشد که حضور افراد موجب تخریب بنا شود، به همین دلیل قصد داریم اگر آن را به بوتیک هتل تبدیل کردیم، افراد زیادی در آن اسکان داده نشوند. به همین دلیل در نظر داریم تا تنها ۹ اتاق را در اختیار گردشگران قرار دهیم. ما در این اتاق ها تخت نخواهیم داشت و بین دو تا ۶ نفر در این سوئیت ها اقامت می کنند.

معتمدی می گوید: تبدیل این بنا به بوتیک هتل کار زیادی دارد ، باید مجوز بازدید بگیریم الان هم اگر کسی برای بازدید می آید باز اجازه شخصی ماست. باید برای اینکه بتوانیم میزبان گروهها باشیم این مجوز را بگیریم ضمن اینکه کارهای متعدد دیگری برای انجام داد تا بتوان این خانه را به بوتیک هتل تبدیل کرد. برخی از بخش های این خانه از نظر آتش نشانی و یا وزارت بهداشت باید تغییر کند و یا اصلاحاتی در آن انجام شود.

منبع: مهر

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها