علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبر فوری:

روحانی خود را مستغنی از مشورت با جریان اصلاح طلب می‌دید/ رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان به معنی پیوستن به اردوگاه اصولگرایان نیست

چهره سیاسی اصلاح طلب معتقد است: متاسفانه از دوره دوم احساس شد آقای روحانی و حلقه اول ایشان خود را مستغنی از مشورت های جریان اصلاح طلبان می‌دانند و مجموعا اتفاقاتی افتاد که به هیچ عنوان مورد انتظار و خوشایند مردم نبود.

روحانی خود را مستغنی از مشورت با جریان اصلاح طلب می‌دید/ رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان به معنی پیوستن به اردوگاه اصولگرایان نیست

"نمی‌توانم در چشم کسانی که با تشویق من به روحانی رأی دادند، نگاه کنم؛ شرمنده آنها هستم". این سخن اخیر صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و از مبلغان جدی حسن روحانی در انتخابات دوازدهمین ریاست جمهوری است.

البته در چند روز اخیر سخنان مشابه را زیاد در رسانه‌ها شنیده‌ایم اینکه عملکرد دولت قابل دفاع نیست؛ سرمایه اجتماعی حامیان دولت و به طور مشخص اصلاح‌طلبان رو به افول است و سخنانی از این دست.

بسیاری از سلبریتی‌ها با هشتگ "پشیمانیم" پیش از این به استقبال نقد دولت رفته بودند و حالا هشتگ "صدای آبان ۹۸" محتوایی شبیه به همان انتقادات دارد.

اصلاح طلبان امروز به عنوان حامیان جدی دولت امروز انتقادهای جدی نسبت به عملکرد دولت دارند و این انتقادها کار را به جایی رسانده که حتی عطای ائتلاف های خود با گروهها و شخصیت های غیر اصلاح طلب را به لقایش بخشیده اند .

پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات‌های مرهون اقناع قشر خاکستری برای شرکت در انتخابات در ادوار مختلف بوده است؛ قشری که تحت هر شرایطی حاضر نیستند پای صندوق‌های رای بیایند و شعارهای اصلاح طلبان آنها را ترغیب به ایستادن در صف های رای کرده است.

خبر فوری این بار به سراغ علی تاجرنیا چهره سیاسی اصلاح طلب رفته است تا از وی بپرسد که با توجه به انتقاد هایی که از دولت دارند چگونه می‌خواهند قشر خاکستری جامعه را برای شرکت در انتخابات اسفند ماه پای صندق ها رای بیاورند.

تاجرنیا در این گفت‎و‌گو در پاسخ به این سوال با دشوار ارزیابی کردن این روند می‌گوید؛ متاسفانه مناسبات قدرت در کشور ما شفاف نیست. معمولا قبل از انتخابات‌، ائتلاف‌ها قبل از اینکه احزاب و گروه‌ها به صورت جدی باهم صحبت کنند شکل میگیرد و بعد از آن گلایه گذاری صورت می‌گیرد . چیزی در مورد حمایت از آقای روحانی هم اتفاق افتاد و اصلاح طلبان بدون هیچ شرطی و به خاطر یک تهدید بزرگتری که ادامه حضور یک چهره تندرو در راس قوه اجرایی کشور بود از آقای روحانی حمایت کردند . فکر می‌کنم در عین اینکه توجیه داشت و جلوگیری از شرایط بدتری بود ، ولی در عین حال بایستی مجموعه اصلاح طلبان خصوصا کسانیکه در راس این مجموعه هستند باید با آقای روحانی شرط میگذاشتند که نحوه رفتار و فعالیتهای ایشان به چه صورت باید باشد .

روحانی خود را مستغنی از مشورت با جریان اصلاح طلب می‌دید

نماینده دوره ششم مجلس ادامه داد: متاسفانه خصوصا از دوره دوم احساس شد آقای روحانی و حلقه اول ایشان خود را مستغنی از مشورت های جریان اصلاح طلبان می‌دانند و مجموعا اتفاقاتی افتاد که به هیچ عنوان مورد انتظار و خوشایند مردم نبود . از این جهت موجب کاهش مقبولیت اجتماعی اصلاح طلبان شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اولویت همفکرانش در آینده از دیدگاه خود، گفت: باید اصلاح‌طلبان هرچقدر با شفافیت بیشتر و بدون رودرباستی مسایل را مطرح کنند و قطعا در این شرایط می‌توانند به اعتماد سازی کمک کنند. آقای روحانی و حلقه نزدیک ایشان جریان فکری خاص سیاسی نیستند بلکه یک نوع گرایش در مجموعه بین جریان اصولگریی و اصلاح طلبی هستند.

شاهد کاهش مقبولیت اصلاح‌طلبان هستیم

تاجرنیا ادامه داد: با شرایطی که به وجود آمده است، در انتخابات پیش رو شاهد کاهش مقبولیت اجتماعی اصلاح طلبان خواهیم بود . احساسم این است که اگر اشتباهاتی که هم در مورد مجلس و هم در مجموعه عملکردهای دولت وجود دارد، صادقانه بازگو و نقد شود و در عین‌حال علت تصمیمات گرفته شده به روشنی مطرح شود، میتواند اعتماد‌سازی ایجاد کند.

رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان به معنی پیوستن به اردوگاه اصولگرایان نیست

بسیاری از کارشناسان، اصولگرایان را پیروز انتخابات اسفند می‌دانند چرا که مردم از دولت و حامیان اصلاح‌طلبش ناراضی هستند. این اما گزاره‌ای نیست که تاجرنیا با آن موافق باشند.

وی تاکید کرد: معتقدم الزاما رویگردانی بخشی از مردم از اصلاح طلبان به معنی رفتن به سمت اردوگاه اصولگرایان نیست و همین مسئله میتواند به تغییر شرایط کمک کند و این فرصتی برای اصلاح طلبان است.

ائتلاف‌هایی که مرزهای هویتی را مخدوش می‌کند، آسیب زننده است

تاجرنیا در پاسخ به این سوال که آیا قائل به ائتلاف به هر قیمتی برای انتخابات هستید، گفت: به هیچ وجه. من معتقدم که بایستی در وهله اول هویت یک جریان سیاسی را حفظ کنیم. اتفاقا چه در انتخابات ریاست‌جمهوری و در مجلس دیدیدم ائتلاف هایی که مرزهای هویتی را مخدوش میکند به شدت به یک جریان سیاسی آسیب میرساند. اینکه نمایندگان امثال اقای جلالی در لیست تهران قرار میگیرند و نه تنها هیچ رفتار اصلاح طلبانه ای نشان نمیدهند بلکه عکس آن را عمل می‌کنند به شدت اعتماد مردم را خدشه‌دار میکند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: معتقد هستم رسیدن به قدرت همه چیز نیست، ولو اینکه به خاطر مردم باشد. ما باید یادمان باشد که همه موتلفین ما ممکن است مثل ما نگاه به منافع ملی نداشته باشند کما اینکه ما رفتارهایی را در این دولت میبینیم که به هیچ عنوان در دولت اقای خاتمی نمی دیدیم. این نشاندهنده این است که در ائتلاف ها بایستی بیش از همه در وهله اول به منافع مردم و در مرحله بعد به حفظ هویت جریان سیاسی خودمان فکر کنیم.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • حسین
    0

    این مشکل بزرگ جامعه اسلامی که که جوانان سن بالا دراستانه اردواج بیکار هستند شغل ندارندرا به داد خانواده ها وجامعه برسید که با گرانی بنزین کمک معیشت خانواده شان اگر هم بازنشسته هستند قطع کردیم واین یک بلای خانمان سوز یک طاعون ااست .چون عدم بحث در این زمینه مشکلات جامعه را در طول زمان زیاد میکند واین چیزی است که دشمنان جامعه اسلامی می خواهند. اگر دوست دارید در مورد این اندیشه کنیم درک کنیم و......

  • حمید
    0

    نه اصلاح طلب و نه اصول گرا نتوانستند مطالبات حقیقی مردم را شناسایی و حل کنند متاسفانه مجلس قبلی اکثر نمایندگان به دنبال حذف وزرای اصلاح طلب به بهانه حامی فتنه بودند و هنوز هم این خط در مجلس دنبال می شود در صورتیکه دیگر برای مردم جریانات سال ۸۸ فتنه و فتنه گر دیگر مهم نیست نمایندگان باید بدانند برای مردم وضعیت معیشتی و اقتصادی مهم است در واقع به هیچکدام اعتمادی ندارند

  • علی،
    0

    تمام دولت را اصلاح طلبان اداره میکردند که اینجوری شد حالا که مردم را بیچاره کردند دو باره قصد فریب مردم را دارند

  • امین تنها
    0

    روزگار ملت را همین دو جناح سیاه کردند

    نظرات شما -
    • هادی
      0

      روزگار ملت رو دروغگوها و فاسدها و اختلاسگرا سیاه کردن،روزگار ملت رو اونایی سیاه کردن که امید به خارج کشور بسته بودن و چند سال تولید و اشتغال و مسکن و ... همه چی رو به رکود بردن ،روزگار ملت رو اونایی سیاه کردن که اولویتشون مذاکره با غرب بود نه وحدت داخلی. حالا اینا رو کدوم حزب و گروه داره؟پیداکنید پرتقال فروش رو

  • نگین
    0

    اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا مردمو لطفا بیشعور حساب نکنید خسته نشدید این همه سال مردمو سر کار گذاشتید بسه دیگه سر این که بنزین را گاز انبری لیتری سه هزار تومان کنید عوامل خودی را وارد کردید اشوب کردید و کنترل از دستتان در رفت حکایت تخم مرغ بود که داشت انقلاب تخمی میشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها