مرغ در سراشیبی قیمت/زیان روزانه صنعت مرغ گوشتی به ۹۰۰ میلیارد تومان رسید

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌ها با افت ۲۰۰ تومانی نسبت به روز قبل ۱۲ هزار تومان است.

مرغ در سراشیبی قیمت/زیان روزانه صنعت مرغ گوشتی به ۹۰۰ میلیارد تومان رسید

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گویی، از کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به انباشت مرغ در سالن‌های مرغداری، وزن مرغ به بالای ۳ کیلو گرم رسیده که این امر بیانگر وضعیت بحرانی صنعت طیور است.

حجت قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ گرم در خورده فروشی‌ها را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: فروش با نرخ‌های فعلی بیانگر عرضه مرغ یک هزار و ۵۰۰ تومان زیر نرخ منطقی بازار است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۶ هزار تن مرغ در حال عرضه به بازار است، بیان کرد: با توجه به نرخ فعلی فروش مرغ به طور متوسط مرغداران با زیان روزانه ۹ میلیارد تومانی روبرو هستند که احتساب این رقم در ماه بسیار چشمگیر است و فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد می‌کند.

متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۳ هزار و ۷۰۰ تومان

وی متوسط قیمت نقدی هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قیمت جوجه به صورت پرداخت غیرنقدی به ۴ هزار تومان می‌رسد، در حالیکه بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار، نرخ هر قطعه جوجه یکروزه باید ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان باشد.

حجت ادامه داد: اگر چه تولید کنندگان جوجه یک روزه ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری را دلیل نوسان قیمت جوجه در بازار مطرح می‌کنند از این رو اگر این نرخ مورد تایید مسئولان دولتی است همواره تقاضا داریم که در ایام پایانی سال هم نوسان قیمت مرغ را به سبب کشش بازار بپذیرند.

خرید تضمینی تنها راهکار تعادل قیمت مرغ در بازار

این مقام مسئول خرید تضمینی مرغ را تنها راهکار تعادل قیمت در بازار برشمرد و گفت: تا زمانیکه مسئولان پشتیبانی امور دام به امر خرید تضمینی و ذخیره سازی مرغ از مرغداران اقدام نکنند، بازار در شرایط عادی نمی‌تواند کمکی به این روند داشته باشد چرا که هم اکنون اواسط ماه هستیم و تا پایان ماه و واریز حقوق‌های کارمندی و کارگری و پرداخت یارانه‌ها زمان زیادی باقی مانده است.

به گفته وی، در شرایطی که صنعت طیور با زیان قابل چشمگیری در بازار روبروست، دولت به نمایندگی شرکت پشتیبانی امور دام برای گذر از این شرایط سخت باید مرغ مورد نیاز شب عید را از مرغداران خریداری کند تا از زیان ماهانه ۲۷ میلیارد تومانی صنعت مرغ گوشتی جلوگیری شود تا خسارتی از این حیث به تولیدکنندگان وارد نشود.

این مقام مسئول افزود: اگر روند کاهش میزان جوجه ریزی در ماه آذر ادامه دار شود، بدون تردید نگرانی مرغداران از حیث افت قیمت مرغ و نوسان جوجه یکروزه، تامین نیاز کشور را در ماه‌های آتی دچار مشکل خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه تاثیر صادرات مرغ به مراتب بیش از خرید تضمینی است، گفت: علی رغم آنکه خرید تضمینی مرغ توسط پشتیبانی امور دام و ورود مجدد آن به بازار می‌توان تاثیر منفی بر قیمت بگذارد، اما صادرات علاوه بر ارزآوری، به تعادل بازار و استمرار تولید کمک به سزایی خواهد کرد.

حجت با اشاره به اینکه طی ۲ ماه قبل به طور متوسط ماهانه ۹۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت گرفته است، بیان کرد: بنابر آمار به طور متوسط میزان جوجه ریزی ۱۰ روز نخست آذر نسبت به متوسط ماه گذشته افت داشته است، این در حالی است که علی رغم نبود تن آژ بالای تولید، نبود کشش بازار موجب شده قیمت مرغ روند نزولی به خود بگیرد.

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با احتساب جوجه ریزی ۹۵ میلیون قطعه در ماه‌های قبل حداقل باید در ۱۰ روزه ابتدای آذر ۳۱ میلیون و ۶۰۰ تا ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گرفت که متاسفانه بنابر آمار میزان جوجه ریزی به حدود ۲۴ میلیون قطعه کاهش پیدا کرده است.

وی در بخش پایانی اظهارات خود با اشاره به اینکه ثبات نسبی نهاده‌های دامی در بازار ادامه دار شد، تصریح کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بنادر ۱ هزار و ۳۵۰ تومان و در انبار‌های استانی ۱ هزار و ۶۰۰ تومان و همچنین کنجاله سویا در انبار‌های استانی از ۲ هزار و ۳۵۰ تومان تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان بسته به کیفیت عرضه می‌شود و این در حالی است که قیمت ذرت همانند ماه‌های گذشت در بازار آزاد با نوسانات جزئی ۱ هزار و ۸۰۰ تومان برای تولید کننده تمام می‌شود، اما به سبب عرضه کافی این نهاد از سوی شرکت پشتیبانی امور دام مشکل خاصی برای تامین در بازار وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • راستگو
    0

    الکی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها