رایزنی برای تعیین جانشین نخست‌وزیر عراق؛ آیا قاسم سلیمانی در بغداد است؟

خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه ۱۲ آذر اعلام کرد قاسم سلیمانی، فرماندهٔ سپاه قدس ایران در بغداد، پایتخت عراق حضور یافته تا دربارهٔ دولت آیندهٔ این کشور با مقامات عراقی گفتگو کند.

رایزنی برای تعیین جانشین نخست‌وزیر عراق؛ آیا قاسم سلیمانی در بغداد است؟

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت آقای سلیمانی به این منظور راهی بغداد شده که دربارهٔ جایگزین عادل عبدالمهدی،‌ نخست‌وزیر مستعفی این کشور گفتگو کند.

همین منبع اعلام کرد محمد کوثرانی، روحانی پرنفوذ شیعه، و نمایندهٔ حزب‌الله لبنان در عراق که خود در بغداد حضور دارد، یکی از حامیان قاسم سلیمانی در این سفر است که تلاش دارد احزاب سیاسی عراق را به پشتیبانی از نامزد مورد نظر ایران ترغیب کند. نام این نامزد فاش نشده است.

دولت عبدالمهدی باید تا زمان تشکیل دولت بعدی به شماری از مسائل مهم رسیدگی کند که از جملهٔ آنهاست: تحریم‌های آمریکا علیه ایران و مقامات عراقی، بودجهٔ کشور که در پارلمان در دست بررسی است وهمچنین مسألهٔ جان‌باختگان اعتراض‌ها. از سوی دیگر کرد‌های عراق نگران آن هستند که تغییری در قانون اساسی کشور بتواند از امتیازات آنها به‌ویژه در مناطق نفت‌خیز این کشور بکاهد.

یک منبع دولتی عراق نیز مذاکرات کنونی برای انتخاب نامزد بعدی نخست‌وزیری را «بسیار سخت» توصیف کرد.

پیش از این نیز منابع خبری مختلف از حضور سردار سلیمانی در عراق در روزهای اخیر خبر داده بودند. از جمله وبسایت انگلیسی العربیه روز شنبه گذشته اعلام کرد قاسم سلیمانی در بغداد حضور یافته است. به نوشته العربیه، سلیمانی در فاصله اعلام استعفای عبدالمهدی و تأیید این استعفا در پارلمان به عراق سفر کرده است. پارلمان عراق روز یکشنبه استعفای عادل عبدالمهدی را پذیرفت.

وبسایت فارسی شبکه العربیه نیز روز یکشنبه از حضور قاسم سلیمانی به اتفاق «صدها تن» از نیروهای سپاه پاسداران در عراق خبر داده بود.

این در حالی است که اعتراض‌ها در عراق پس از استعفای عادل عبدالمهدی همچنان ادامه دارد و اخیرا با خشونت بیشتری همراه بوده است. تاکنون ۴۲۰ تن در ناآرامی‌های دو ماه گذشته جان باخته و بیش از ۲۰ هزار تن نیز زخمی شده‌اند.

مردم عراق در اعتراض به بیکاری، فساد دولتی و نابسامانی‌ اقتصادی، از ۲۵ اکتبر راهی خیابان‌ها شدند. تظاهرکنندگان همچنین نسبت به نفوذ ایران در ساختار تصمیم‌گیری در عراق اعتراض دارند، تا جایی که کنسولگری‌های ایران در شهرهای کربلا و نجف چند بار هدف حملهٔ معترضان عراقی قرار گرفته است.

منبع: یورونیوز فارسی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • نانشناس
    0

    اگر ایشان برای تعیین نخست وزیر در بغداد باشند عراقیها حق دارند معترض باشند

  • شیرازی
    0

    دروغ احمقانه و تحریک کننده میسازن. حاج قاسم از همینجا هم می تواند تماس بگیرد و اعمال نظر کند. دیگه نیاز به رفتن همراه با چندصدنفر پاسدار ندارد. البته مقامات عراق هم اینقد بی خاصیت نیستن، ولی به ایران نیز دارند.

  • احمد شیشه گر
    0

    دخالت ایران در کشورهای همسایه و نقض اینکه مردم حق انتخاب سرنوشت کشورشون رو دارند، همانطور که در سوریه و با حمایت ایران از بشار اسد هزاران سوریه ای به خاک و خون کشیده شدند تا اسد باقی بماند ولی مردم اسد را نمی خواستند و ایران دخالت کرد و مسئول کشته و آواره شدن هزاران نفر در سوریه شد،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها