هر ۱۸ ثانیه یک زن در جهان مورد آزار قرار می‌گیرد

یک حقوق‌دان گفت: بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی، در هر ۱۸ ثانیه یک زن در جهان مورد آزار قرار می‌گیرد.

هر ۱۸ ثانیه یک زن در جهان مورد آزار قرار می‌گیرد

هانیه هژبرالساداتی، امروز در نشست تخصصی بررسی لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت، که در سالن آمفی‌تئاتر کانون وکلای دادگستری خراسان برگزار شد، عنوان کرد: برگزاری چنین نشستی در جامعه پرخشونتی مانند جامعه ایران، با نرخ بالای جریان‌های خشونت‌آمیز و خشونت‌های ساختاری و فرهنگی که بعضاً توسط خود قانون این خشونت‌ها تجویز می‌شود، بسیار مفید است.

وی ادامه داد: برای نمونه می‌توان به قانون 1105 قانون مدنی اشاره کرد که در روابط بین زوجین، ریاست خانواده از خصایص شوهر است و یک رابطه عاطفی برابر عاشقانه در قانون دیده نمی‌شود و یک رابطه رئیس و مرئوسی است. یا ماده 1181 قانون مدنی که پدر و جد پدری را ولی کودک تلقی می‌کند، کودکی که از جان و جوهره وجودی مادر تغذیه می‌کند و در نهایت نام پدر و ولایت پدربزرگ را می‌برد.

این عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه «اساساً در جامعه‌ای که با واژه فمنسیم و فمنیست مانند تابو برخورد می‌شود» گفت: ما به دانشجویان‌مان توصیه می‌کنیم برای اینکه در آینده رساله‌شان دچار مشکل نشود و مجلات و مقالاتشان را بپذیرند از واژگان جنسیت محور استفاده کنند؛ برگزاری چنین مراسم‌هایی که گفتمان‌شان بر اساس زنان و مسائل مربوط به زنان بر می‌گردد زنان را از ابژه به سوژه تبدیل می‌کند که جای قدردانی دارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر تصویب لوایح این چنینی با همین مسیر انجام شود و فقط جنبه نمادین داشته باشد و در محتوا اتفاق چندانی نیفتد، تنها ورود گفتمان‌هایی با محوریت زنان موجب به رسمیت شناخته شدن زنان به عنوان انسان‌هایی با حقوق برابر با مردم خواهد شد. در اینجا بحث ما برابری بیولوژیکی نیست و زن به مثابه یک انسان و دارای حقوقی برابر در ایران و جهان است.

هژبرالساداتی با بیان اینکه «در تمام جهان تا مادامی که مسئله‌ای جزو گفتمان روزمره و دغدغه مردم نشده است، نتایج عملی از آن دیده نشده است»، اظهار کرد: بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی، در هر ۱۸ ثانیه یک زن مورد آزار قرار می‌گیرد. بنابر آخرین پژوهشی که توسط دفتر امور اجتماعی وزارت کشور در 32 جلد انجام شده، بیش از ۶۶ درصد زنان ایران در دوران زناشویی خود دست کم یک بار مورد خشونت قرار میگیرند.

وی تأکید کرد: مفهوم خشونت‌ خانگی یا خشونت علیه زنان، مفهوم موسعی را در سطوح مختلفی از جنسی، جسمی، روانی، کلامی و غیره دربرمی‌گیرد و ابعاد پنهانی دارد، البته دراین بعد پنهان، مردان هم به شدت بزه‌دیده ما زنان می‌شوند و آن چیزی است که ما واژه فارسی برای آن نداریم و دغدغه‌های مردم یک جامعه را از تعداد کلماتی که برای یک مفهوم دارند، می‌توان درک کرد. زوجین در ایران به شدت در بحث آزادی با یکدیگر مشکل دارند و خشونت‌های ناشی از نادیده گرفتن این حق، معمولا در سطوح بالاتر منجر به بروز خشونت‌های شدیدتر می‌شود.

هژبرالساداتی با اشاره به اینکه «یکی از نقدهایی که من به این لایحه از منظر جرم‌شناختی داشتم، نادیده گرفتن لایحه‌های زیرین زندگی روزمره است»، گفت: نمی‌توانیم با جرم مقابله کنیم مگر اینکه بفهمیم فرآیندهای ذهنی فرهنگی روزمره چگونه افراد را وادار و متمایل به انتخاب می‌کند. خشونت اساساً از طریق یادگیری اجتماعی ابراز می‌شود و تا مادامی که توجیه‌های ذهنی در ساختار فرهنگ جامعه وجود دارد، حتی تعیین مجازات اعدام هم نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد.

وی ادامه داد: با توجه به آمارهای جهانی، در سال ۲۰۱۷، پانزده میلیون زن در سراسر جهان از قریب به حدود ۳ میلیارد زن، تحت خشونت‌های جسمی شدید قرار گرفته‌اند. در همین سال، از هر ۴ زن، ۳ زن مورد خشونت از عزیزانشان قرار می‌گیرند.

این عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: نکته بسیار مغفولی که در این لایحه وجود دارد این است که زن خیلی اوقات از فردی که دوستش دارد، مانند پسر، همسر، برادر و از کسانیکه‌ زندگی عاطفی با آن‌ها داشته، مورد خشونت قرار می‌گیرد. از پایه‌های زندگی عاطفی خشونت می‌بینم و آیا تأکید این لایحه بر مجازات‌های سنتی ‌می‌تواند بنیان‌های خانواده را تحکیم کند، پاسخ صراحتاً نه است.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    واقعیت شر م او راست قربان سی سال پیش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها