دومین روز اعتصاب‌ها در فرانسه / معترضان که هستند و چه می‌خواهند؟

دو روز پس از اعتصاب‌ها در فرانسه، این کشور بار دیگر صحنه درگیری و خشونت‌های خیابانی شده است.

دومین روز اعتصاب‌ها در فرانسه / معترضان که هستند و چه می‌خواهند؟

اختلال شدید در رفت و آمد وسائل حمل و نقل عمومی داخل شهری و بین شهری، عمده ترین نشانه بیرونی اعتصاب سراسری در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه است که روز جمعه وارد دومین روز خود شده و به گفته سازمان‌دهندگان تا زمان عقب نشینی دولت ادامه خواهد یافت.

زمینه این اعتصاب سراسری که از آن به عنوان بزرگترین حرکت اعتراضی صنفی طی سالهای اخیر نام برده می شود از یک ماه پیش و با فراخوان سندیکاهای مهم کارگری فراهم شد و از روز پنجشنبه پنجم دسامبر با پیوستن اتحادیه های دانش آموزی و دانشجویی و نیز همراه شدن سندیکاهای پلیس،‌ وکلا و آتش نشان ان وسعت کم سابقه ای گرفت.

در نخستین روز برپایی این حرکت گسترده اجتماعی بیش از هشتصد هزار نفر در اعتراض به تصمیم دولت برای اجرای لایحه اصلاح قانون بازنشستگی به خیابان‌ها آمدند و در بسیاری از شهرها درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان روی داد.

بیش از ۹۰ درصد از قطارهای بین شهری و نیز ۴۵ درصد از پروازهای داخلی و بین المللی از روز پنجشنبه تحت تاثیر اعتصاب سراسری در فرانسه لغو و وسائل حمل و نقل داخل شهری نیز با اختلال شدیدی در سراسر این کشور همراه شده است. شرکت ارائه دهنده خدمات مترو و اتوبوس در پاریس اعلام کرده است که این وضعیت دست کم تا روز دوشنبه ادامه خواهد یافت.

سازمان‌دهندگان این اعتصاب سراسری که دیگر اصناف و اتحادیه های صنفی با آن اعلام همبستگی کرده اند قرار است روز جمعه در دومین روز از این حرکت بزرگ اجتماعی برای ادامه آن برنامه ریزی کنند. این درحالیست که به گزارش رسانه های فرانسوی هنوز پایانی برای این اعتصاب سراسری پیش بینی نشده و معترضان به طرح اصلاح قانون بازنشستگی تاکید دارند که تا منصرف کردن دولت از اجرای آن به حرکت خود ادامه می دهند.

منبع: یورونیوز

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها