استیضاح ترامپ؛ کمتر از ۲۰ روز دیگر

رئیس دموکرات مجلس نمایندگان امریکا با اعلام رسمی و قطعی استیضاح دونالد ترامپ (فارغ از نتیجه استیضاح) نام او را به‌عنوان سومین رئیس جمهوری امریکا که استیضاح می‌شود، در تاریخ کشورش ثبت کرد.

استیضاح ترامپ؛ کمتر از ۲۰ روز دیگر


آیا حواستان به اتفاق تاریخی که صبح روز پنجشنبه به وقت محلی در واشنگتن افتاد، بود؟ نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان امریکا با اعلام رسمی و قطعی استیضاح دونالد ترامپ (فارغ از نتیجه استیضاح) نام او را به‌عنوان سومین رئیس جمهوری امریکا که استیضاح می‌شود، در تاریخ کشورش ثبت کرد. به‌موجب این دستور خانم پلوسی، ترامپ تا قبل از کریسمس (کمتر از ۲۰روز دیگر) قطعاً مورد استیضاح قرار می‌گیرد و دوشنبه هفته جاری هم در این خصوص یک جلسه استماع دیگر در کمیته قضایی برگزار می‌شود.
ساعت کمی از 9 صبح روز پنجشنبه به وقت واشنگتن گذشته بود که پلوسی در مجلس نمایندگان، کمیته قضایی این مجلس را مخاطب قرار داد و گفت: «با ناراحتی اما در کمال اطمینان و فروتنی امروز از شما درخواست می‌کنم مفاد قانونی مربوط به استیضاح (رئیس جمهوری) را اجرا کنید.» پلوسی با بیان این جمله در واقع به استیضاح ترامپ که تا روز پنجشنبه یک احتمال قطعیت بخشید؛ با اینکه از همان روز نخست یعنی پاییز سال‌جاری میلادی که آغاز تحقیقات استیضاح را اعلام کرد، خوب می‌دانست نتیجه کاملاً قابل پیش‌بینی است.

پلوسی گفت، طی بیش از دو ماه تحقیقاتی که انجام شد، واضح است آقای ترامپ با تحت فشار قراردادن یک قدرت خارجی برای دخالت در انتخابات 2020 سوگند خود را زیر پا گذاشته است. اجازه دادن به آقای ترامپ که بدون مجازات به‌ کارش ادامه دهد «جمهوری ما را به خطر خواهد انداخت.» دموکراسی ما در خطر است، رئیس جمهوری هیچ انتخابی بجز اقدام کردن برای ما باقی نگذاشت چون او می‌کوشید یک بار دیگر انتخابات ما را به نفع خودش خراب کند. کمتر از 12 ساعت قبل از آنکه پلوسی خواهان استیضاح رئیس جمهوری امریکا شود، سه کارشناس حقوقی قانون اساسی امریکا اعلام کرده بودند، طبق قانون اساسی، ترامپ مرتکب تخلف منجر به استیضاح شده است.

جالب آنکه ترامپ به‌جای آنکه برای متوقف کردن روند استیضاح تلاش کند، از آن استقبال می‌کند. او روز پنجشنبه کمی قبل از آنکه پلوسی در مجلس نمایندگان به کمیته قضایی دستور استیضاح ترامپ را بدهد، در توئیتر نوشت: اگر می‌خواهید مرا استیضاح کنید همین حالا این کار را بکنید، زود باشید. کاخ سفید تاکنون تقریباً هیچ همکاری در روند تحقیقات استیضاح نکرده و از هرگونه همکاری با مجلس نمایندگان سر باز زده است.

رئیس جمهوری امریکا صبح دیروز -جمعه- به وقت واشنگتن هم بدون آنکه اشاره مستقیمی به پلوسی و رسمی شدن روند استیضاحش بکند در توئیتر بار دیگر روند تحقیقات استیضاح را از اساس زیر سؤال برد و نوشت: «آن افشاگر قلابی کجاست؟ افشاگر شماره 2 کجاست؟ آن مخبر غیرموثق که همه چیز را اشتباه فهمیده کجاست؟»

کاخ سفید اما در واکنش مستقیم به سخنرانی روز پنجشنبه پلوسی در بیانیه‌ای انتقادی رئیس مجلس نمایندگان امریکا را به سیاسی کاری متهم و اعلام کرد: «پلوسی دقیقاً همان کاری را کرد که همیشه می‌کند، نادیده گرفتن نیازهای مردم امریکا و در اولویت قراردادن تمایلات سیاسی خودخواهانه خود.» البته خانم پلوسی به این بیانیه کاخ سفید پاسخ داد و اعلام کرد، استیضاح ترامپ به هیچ وجه سیاسی نیست.

علاوه بر ترامپ و کاخ سفید یک نماینده جمهوریخواه دیگر به‌ نام فرانسیس رونی از ترامپ دفاع و اعلام کرد، او مخالف روند استیضاح است زیرا دموکرات‌ها دارند خیلی سریع حرکت می‌کنند و زمان کافی برای شنیدن شهادت‌های بیشتر صرف نمی‌کنند.

به عقیده ناظران و تحلیلگران جلسه استیضاح ترامپ که قرار است در کمتر از 20 روز آینده برگزار شود یکی از جنجالی‌ترین جلسه‌های مجلس نمایندگان تاریخ امریکا خواهد بود، زیرا در این مجلس فضا کاملاً دوقطبی خواهد بود؛ تمام دموکرات‌ها در مقابل تمام جمهوریخواهان. اتفاقی که برای هر دو حزب در زمانی که کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری 2020 مانده، بسیار خطرناک است. البته همه دموکرات‌ها و جمهوریخواهان و در رأس آنها خانم پلوسی و آقای رئیس جمهوری می‌دانند که استیضاح ترامپ در سنا که اکثریت با جمهوریخواهان است، شکست خواهد خورد.

منبع: ایران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها