تحلیلی بر تاثیر جلسه جمعه بر آینده برجام؛

زنگ خطر برای تنها دلخوشی روحانی به صدا درآمد/ کریسمسی که شاید تاریخ مرگ برجام باشد/ آیا چین و روسیه به ایران خیانت می‌کنند؟

شنیده‌ها حاکی از این است که اروپایی‌ها ایران را تهدید کردند که در صورت عدم بازگشت به برجام

زنگ خطر برای تنها دلخوشی روحانی به صدا درآمد/ کریسمسی که شاید تاریخ مرگ برجام باشد/ آیا چین و روسیه به ایران خیانت می‌کنند؟

به گزارش خبر فوری ، نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر روز جمعه با حضور نمایندگان ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و‌‌انگلیس) در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار شد.

این نشست پس از سه ساعت بحث و تبادل نظر سرانجام با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. در این بیانیه، اعضاء به پایبندی ایران به تعهداتش طی ۱۴ماه پس از خروج آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها، که مانع بهره‌مندی کامل تهران از منافع ناشی از رفع تحریم‌ها شد، اذعان داشتند.

اعضا همچنین یادآورشدند که برجام یک دستاورد چندجانبه بوده و به عنوان عنصر کلیدی ساختار عدم اشاعه جهانی محسوب می‌شود. در این راستا، نگرانی جدی پیرامون برخی تحولات، از جمله گام‌های ایران در خصوص تعهدات هسته‌ای ذیل برجام ابراز شد.

در بیانیه منتشرشده، اعضاء از تصمیم دولت‌های بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، سوئد و نروژ جهت پیوستن به اینستکس، همچنین چشم‌انداز گشایش آن برای فعالان اقتصادی دولت‌های ثالث استقبال کرده و گفتند که هدف اینستکس، تسهیل تجارت قانونی با ایران برای حمایت از نیازهای مردم ایران است.

با وجود این، بیانیه فوق الذکر فقط وجهی از جلسه جمعه است. شنیده ها حاکی از این است که جو متشنجی بر فضای جلسه حاکم بوده و اروپایی‌ها ایران را تهدید کردند که در صورت عدم بازگشت به برجام "مکانیسم ماشه" را به کار می‌گیرند؛ بدین معنی که به سرعت به شرایط قبل از برجام بازگشته و تحریم‌های بین المللی را علیه کشورمان باز می‌گردانند.

آیا این اتفاق به این معنا است که شرایط قبل از برجام تکرار می‌شود؟ بد نیست شرایط فعلی را مرور کنیم تا ببینیم بازگشت به شرایط قبل از انعقاد برجام تا چه حد محتمل است.

ایران - اروپا؛ تقابل با مکانیسم ماشه یا صلح از طریق اینستکس؟

رسانه‌های خارجی روایات متفاوتی از جلسه جمعه مقامات جهان و ایران داشتند. طبق گفته الجزیره قطر، ایرانی‌ها مقامات اروپایی را متهم کرده اند که اقدام کافی و لازم را برای حفظ و حراست برجام و حمایت مالی از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا انجام نمی‌دهند. از طرف دیگر، اروپایی ها بعد از برداشته شدن گام چهارم بارها ایران را به به کارگیری مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها تهدید کرده اند. به نظر می‌رسد هر دو طرف کوتاه نیایند و بعید است تا دو ماه آینده اقدامی از طرف اروپا مبنی بر حمایت جدی مالی رخ دهد. این یعنی ممکن است برجام به زودی به پایان عمر خود برسد.

این شرایط زمانی بدتر می‌شود که بدانیم مقامات سه کشور اروپایی یعنی آلمان و فرانسه و انگلیس ایران را به توسعه تسلیحات بالستیک که ناقض برجام هستند، متهم کرده اند؛ اتهامی که ایران آن را رد کرده است. ادبیات رد و بدل شده بین محمد جواد ظریف و مقامات اروپایی هم روز به روز تندتر می‌شود. اینها نشان از این دارند که روابط ایران و اروپا در حال تغییر است. تغییری که البته الجزیره قطر مدتی قبل هم نشانه های آن را دید.

بعد از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، الجزیره در گزارشی از این گفت که ممکن است اروپا به تدریج و در طول ماه‌های پیش‌رو از ایران دور شده و به سمت آمریکا رفته و قید برجام را هم بزند( اینجا بخوانید). طبق گفته الجزیره، اروپا امید بسیاری داشت که بتواند ایران را در مجمع عمومی سازمان ملل پای میز مذاکره بنشاند اما نتوانست به اهداف خود برسد. روسای جمهور فرانسه و انگلیس در نیویورک تلاش بسیاری کردند که روحانی را راضی به دیدار با ترامپ کنند اما متوجه شدند قادر به این کار نیستند؛ به همین دلیل، متوجه این نکته شدند که شاید بهتر است منافع خود را در خطر نینداخته و طرف آمریکا را بگیرند.

به جز الجزیره، رویترز هم گزارش جالبی از جزئیات و حواشی دیدار جمعه مقامات کشورمان و 4+1 گزارش داد. رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی گفت که تاکید مقامات اروپایی در جلسه دیروز این بود که ایران در چارچوب برجام بماند. این مقام عالی رتبه گفته که فعلا باید خوشحال باشیم که اصل برجام زنده است. او گفته که احتمالا اروپا تا ماه ژانویه به ایران فرصت دهد و سیستم ماشه را اجرا نکند. در طول این مدت، اروپا هم تلاش خود را خواهد کرد که کشورهای اروپایی دیگر را به اینستکس جذب نماید.

از طرف دیگر طبق گفته رویترز، مقامات ایران هم دیروز به اروپایی‌ها هشدار داده اند که تیک تاک ساعتها برای اروپایی‌ها به سرعت به صدا در می‌آید و اگر اروپایی ها همچنان از ایران بخواهند در برجام بماند و در عین حال، در مقابل اقدامات و تحریمهای اقتصادی آمریکا هیچ کاری نکند، دلیلی ندارد که ایران به چارچوب برجام بازگردد.

شواهد و نشانه‌های بیان شده توسط رویترز نشان از این دارد که شاید برجام در حال کشیدن نفسهای آخر خود است. اکنون همه چیز به ژانویه موکول می‌شود. اگر اروپا بتواند سیستم اینستکس را به حدی قدرتمند سازد که همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را شامل شده و فروش نفت ایران را هم تامین کند، شاید برجام حفظ شود. اگرچه عباس عراقچی(معاون وزیر امور خارجه ایران) گفته که اینستکس مراحل پایانی خود را طی می‌کند اما آیا اعمال چنین سیستمی آن هم در طول دو ماه ممکن است؟

موضع روسیه و چین؛ آیا پوتین پشت ایران را خالی می‌کند؟

در صورت نابودی برجام و خروج اروپا از آن، ما با یک حالت شبه پیشا برجامی روبرو خواهیم شد. حالتی که ایران در مقابل آمریکا و اروپا قرار گرفته اما با روسیه و چین روابط خوبی دارد. با این حال، برخی شواهد حاکی از این است که روسیه در مورد حمایت از ایران مردد است .

البته برخی شواهد حاکی از این است که روسیه همچنان قصد حمایت از ایران را دارد. نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نامه‌ای که در تاریخ 26 نوامبر (5 آذر) به دبیر کل سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران ارسال کرد، تصریح کرد که قطعنامه 2231 ایران را از توسعه برنامه‌های موشکی و فضایی منع نمی‌کند. همچنین، نماینده چین هم در نشست کمیسیون مشترک برجام جمعه با احتمال توسل کشورهای اروپایی به ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه مخالفت کرد؛ با این حال، برخی شواهد دیگر نشان می‌دهد که اگر کار برجام گره بخورد شاید روسیه مانند دوره قبل از برجام از شرایط جدید حمایت نکند.

شرکت روس اتم روز پنج‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، به دلیل موضوع غنی‌سازی اورانیوم در فردو پروژه تبدیل کاربری این تاسیسات را در حال حاضر متوقف کرده است. در اطلاعیه روس اتم آمده است: غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار نمی‌تواند در یک مکان یکسان انجام شود. از این رو، اجرای پروژه مربوطه در حال حاضر از نظر فنی غیر ممکن است.

این اطلاعیه تصریح کرده است: از سرگیری این پروژه نیازمند این است که فعالیت دو آبشاری که در آنها غنی‌سازی اورانیوم انجام می گیرد، متوقف و برچیده شوند و به علاوه محیط و تجهیزات اطراف آنها به طور کامل پاکسازی شود.

جمهوری اسلامی ایران 14 آبان در راستای اجرای تصمیم خود برای کاهش تعهدات برجامی‌اش، تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به سانتریفیوژهای فعال در فردو را آغاز کرد. شرکت روس اتم در حالی مدعی است که توقف پروژه‌ همکاری‌اش در زمینه رادیوایزوتوپ‌ها به دلیل آغاز غنی‌سازی در فردو انجام شده است که این شرکت در چهار سال گذشته عملا هیچ اقدام رو به جلو و قابل توجهی انجام نداده است و عملا این پروژه مشمول زمان و تاخیر شده است.

این اقدام غیرمنتظره روسیه در توقف پروژه ایزوتوپ‌های پایدار در حالی است که مقامات روسیه بعد از آغاز غنی‌سازی در سایت فردو و در ادامه لغو معافیت تحریمی آمریکا از این پروژه، ضمن حمایت از اقدام ایران در گام چهارم تاکید کردند که اقدام آمریکا در لغو معافیت تاثیری در روند کار نخواهد داشت.

اقدام تناقض آمیز اخیر روسیه فقط یک نمونه از سیاست‌های این کشور است. به طور کلی، پوتین نشان داده که بعد از ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، قصد ندارد که خود را در تمام زمینه ها با آمریکای ترامپ سرشاخ کند. روابط نسبتا خوب پوتین و ترامپ باعث شده رئیس جمهور روسیه همواره یکی از حامیان باقی ماندن ایران در برجام و تعلیق برنامه های هسته ای کشور باشد.

اکنون باید صبر کرد و دید بعد از تعطیلات کریسمس قرار است با چه وضعیتی روبرو شویم؛ بقای برجام، بازگشت به شرایط پیش از برجام و یا ایجاد شرایط جدیدی که حتی با شرایط پیش از برجام هم متفاوت است.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 66
  • جمهوری
    0

    این کشت وکشتاری که شده به خاطر دوهزارتومان قیمت بنزین راه انداختید ،باید هم اروپا زیر تعهدشان بزنند .وقتی می بینند دولت روحانی اینطوری با مردم ایران برخورد می کند .حساب می اید دستشان ،اینکه بگوییم ما حمایت می کنیم ومرج یک پا دارد جواب نمی دهد ،سال ۸۸هم همین بود چون من تایید کردم باید اینطور شود ....بله به مردم ایران زور گفتی به مردم جهان که نمی توانی زور بگویی

  • کاربر
    0

    مگر چین و روسیه با ما پیمان اخوت و برادری بستند که در صورت لازم به ما پشت نکنند اونهایی که پیمان بستند هم به موقع از خجالتمان درآمدند

    نظرات شما -
    • چی بکم والاه
      0

      اگر هم پیمان برادری بسته باشند باید نسبت به شرایط روز تصمیم بگیرند*دردنیای سیاست هیچ پیمانی ابدی نیست

  • ایرانی
    0

    بهترین کار برای روحانی استعفا است و سپردن حکومت به دولت سایه تا مستیقیماً جوابگوی ملت باشند. رئیس جمهور بی اختیار به درد قبرستان می خورد.

  • ایرانی
    0

    بهترین کار برای روحانی استعفا است و سپردن حکومت به دولت سایه تا مستیقیماً جوابگوی ملت باشند. رئیس جمهور بی اختیار به درد قبرستان می خورد.

  • رضا
    0

    به نظرم اروپا در این قضیه جدی است و اگر ایران علی رغم محق بودن در کاهش تعهدات خود به خاطر نقض برجام از جانب آمریکا و تا حدودی اروپا، حتما مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد و این به گمانم بزرگترین چالش جمهوری اسلامی بعد از جنگ با عراق است و تبعات وحشتناکی برای کشوری که همین حالا هم برای کسری بودجه مجبور به سه برابر کردن بنزین می‌گیرد و بقیه ماجرا. ما باید بدانیم چین و روسیه و اروپا جمعا هزاران میلیارد دلار تبادلات اقتصادی دارند و این را فدای 50 میلیارد مبادلات با ایران نمیکنند

  • یا حسین
    0

    حالا اروپا و امریکا بد عهدی کردند. برادران چینی و روسی چرا تعهدات خود را انجام نمیدهند. چون دوست شما هستند هیچ انتقادی از انها نمی کنید. حتی اگر مسلمانان اویغور و تاتارستان و چچنستان را قلع و قمع کنند. البته این وضعیت بهترین حالت برا روسیه و چین است. روسیه نفت و گاز خود را بدون رقیب جدی ایرانی می فروشد ولی نفت و گاز ما زیر زمین باقی می ماند. چین هم بنجل هایش را به قیمت گزاف به ما می فروشد. واقعا درد ناک است که هیچ کس تو فکر ملت نیست و مسوولین هم تو توهم رفع ظلم از سراسر گیتی هستند و تا ان وقت از مردم می خواهند که مقاومت کنند و زیر تحریم ها کمر خم نکنند ولی خودشون شاهانه زندگی کنند و هیچ بیکاری هم ندارند

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      دوست عزیز والله روسیه دوست دارد ایران تا ابد در بحران و تحریم باشد که اگر نباشد اولین کا ی که ایران می‌کند خط لوله گاز ما از طریق ترکیه به اروپاخواهد رفت و اروپا را از فشار روسیه به خاطر گاز صادراتی خود به اروپا خلاص می‌کند و از طرفی میلیارد ها دلار عاید کشور می‌شود و تازه این یک قلم از نکات مثبت داشتن روابط عادی و دوستانه با همه دنیاست. بزرگترین دشمن ایران در 200 سال گذشته روسیه بوده و خواهد بود

    • سید جلال
      0

      دولتمردان عزیز . شرق و غرب دو تیغه قیچی می باشند با توکل بر خدا است که پیروزید . اگر ایمان به خدا داشته باشید مورچه عهد نامه مشرکین را خواه خورد

  • مردم
    0

    با سلام دنیای امروز مثل دهکده کوچکی است . که همه ارکان ان را ارتباط متقابل با دنیا در همه زمینه تا تشکیل میدهد. و این ارتباط متقابل و تعامل با دنیا ، لازمه سعادت بشری است. در کل ایام تاریخ هیچ کشوری با بستن مرزها و منزوی کردن خود نتوانسته به تعالی برسد. و هیچ عقیده ای وایدئولوژی نمیتواند برتری یابد. مگر که واقعاً باعث تعالی بشری شود. پس دست و پای بیخود زدن و تبلیغات و بزرگ نمایی خوبیهای خود نمیتواند،دیگران را وادار به پذیرش عقاید کند. دنیای امروز علاوه بر تعامل و تفاهم متقابل ، منافع متقابل را میطلبد. لذا کشورها به دنبال منافع حد اکثری برای خود میگردند. و به قول قدیمیا اونجایی میروند . که بیشتر سیبیلشون،رو چرب کند. پس خواه و ناخواه روسیه و چین به خاطر منافعشان هم که باشد‌ به دنبال هم پیمانانی با قدرت مالی بیشتر میروند. و ایران را تنها میگذارند. پس حکام کشور باید به فکر تعامل با دنیا باشند. که دور یا زود . موشک هم به دردشان نمیخدرد.

  • کاربر ناشناس
    0

    روسیه که دیگه خیانتی نمانده نکرده باشه

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      خیانت اصلی را دولت ایران وامریکا به ملت ایران کردند

    • نادر
      0

      بله درسته _ نیروگاه بوشهر راآمریکا واروپاساخته _ تحریم ها را هم روسیه اعمال میکنه الانم ازبرجام خارج شده،تازه داره ایران را تهدیدبه حمله اتمی میکنه -هواپیمای مسافری ما راهم زده بود

  • چی بکم والاه
    0

    صد البته که هرکشوری دنبال منافع ملی خود است ونمی توان اسم خیانت راگذاشت

  • حسین
    0

    به خدا اگر ریس جمهور ونمایندگان اصلاح طلب مجلس به کشور وملت خیانت نمی کردند ما احتیاج به خارجیها نداشتیم

  • علی
    0

    امیدواریم دیگر روسیه و چین دست از غارت ایران بردارن از برجام دست بردارن و برجام به پایان برسد. آنگاه دنیای جدیدی برای ایران هست.

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      داداش خوابی روسیه ویا غیره کاری به برجام ندارند تازه برجامو قبول هم دارند این امریکاست که زده زیرش

  • مهدی
    0

    سر مون را با لا نگه داشت اگر بری قول میدم درست میشه چه اصراری هستش

  • حسین‌محرمی
    0

    هرفشاری‌‌‌ازخارجیا‌میادفقط‌بخارملت‌ایران

  • سید مهدی حسینی
    0

    به نظر من پیشنهاد عباس عبدی بر تایید دوباره کابینه روحانی یا انتخابات زودرس در اسفند بهترین کار در شرایط کنونی است، کشور نیاز به اکسیژن سیاسی جدید دارد ، مردم دیگر ظرفیت و طاقت از کف داده اند.

  • ارتین
    0

    تو رو خدا روحانی استعفا بده قبل از اینکه ایران رو تبدیل به سوریه کنی

  • ارتین
    0

    تو رو خدا روحانی استعفا بده قبل از اینکه ایران رو تبدیل به سوریه کنی

  • پیمان اقایی
    0

    جامعه جهانی بویژه اروپا با ساختارهای مالی مانند اینستکس نشان داد خواهان برقراری رابطه درست و ورود ایران به جمع ملتهای رو به پیشرفت است. اما گویا سران مملکت نمیتوانند مثل ادم زندگی کنند و به قول شاعر ترک عادت موجب مرض است. مشکل برجام آمریکا نیست بلکه سیاستهای منسوخ جمهوری اسلامی است.

  • نادر
    0

    آمریکا خوبه که ازبرجام خارج شده وبه ریشن ظریف میخنده اروپا هم گله که یه دلارهم باماتجارت نمیکنه خبرفوری هم ماهه که بزک میکنه اونا رو آهان امضای کری هم تضمینه

  • علیرضا هزاریان
    0

    ضربانی که روسیه به ایران میزنه امریکا و اسراییل نمیکنه

  • رضوان
    0

    روسیه هیچ وقت قابل اعتماد نبوده،زمان قاجار که نصف ایران رو تجزیه وتصرف کرد حالا هم که دریای خزر رو، و تاکل ایران روتصرف نکنه دست بردار نیست

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      کاش همه ایران و می‌گرفت

  • حمید شریفی
    0

    من از روحانی خوشم نمیاد ولی برجام دست روحانی تنها‌نیست درسته موقع برجام به ما کلک زدن و این از کوتاه بینی تیم مذاکره کننده بود که برجام را به صورت قانون در نیاوردن که ترامپ به راحتی آن را پاره کرد و درا ین موقعیت اگر اروپایی ها هم بروند وضع بدتر هم خواهد شد روسیه هم که از دشمن بدتر است از پشت خنجر می زند بنده فکر میکنم دراین اوضاع بد اقتصادی ایران مایل است در برجام بماند بخصوص که مردم هم از دولت ناراحت هستن وبه سختی زندگی میکنن و تمام شدن عمر برجام احتمال یک درگیری تمام عیار در منطقه را افزایش خواهد داد امیدوارم هر اتفاقی که می افته فقط به نفع مردم کشورم ایران باشه یا علی

  • تنها
    0

    به خدا روحانی هیچ کاره است مترسکی بیش نیست دارن ما رو خر فرض میکنن

  • تنها
    0

    به خدا روحانی هیچ کاره است مترسکی بیش نیست دارن ما رو خر فرض میکنن

  • سید
    0

    اتکا محض به شرق و غرب عامل غفلت از توانائی های ملی است بهترین گزینه در تعامل پایاپای با تمامی کشورها با نگاه به داخل و استفاده از نیروهای جوان و متخصص و متعهد و کنار گذاشتن باندهای فرسوده فاسد از تمامی نهادهای مدیریتی است .

  • سید
    0

    اتکا محض به شرق و غرب عامل غفلت از توانائی های ملی است بهترین گزینه در تعامل پایاپای با تمامی کشورها با نگاه به داخل و استفاده از نیروهای جوان و متخصص و متعهد و کنار گذاشتن باندهای فرسوده فاسد از تمامی نهادهای مدیریتی است .

  • ممد
    0

    آقای روحانی حسابی گند زدی به مملکت ولی من فقط اینو بگم که این مملکت صاحب الزمانه خوده صاحب الزمانم نگهدارشه

  • بینام
    0

    ما بعد از پاره کردن برجام از سوی آمریکا آن را آتیش میزنیم او پار ه کرد ولی ما آتیش نزدیم قرار بود اگه نفت ما صادر نشد نفت هیچکس صادر نشه نفت همه صادر میشه نفت ما نه تمام وعده مثل این دو وعده است

  • بهرام فرهمند
    0

    خب بنده خدا شما ساده ای به دو دلیل: اول اینکه ظاهرا تاریخ رو نخوندی تا سوابق خیانت های روس ها ببینی... دوم اینکه روس فقط پشت تریبون و ذر زسانه ها و در واقع لسانا حمایت میکنن یعتی در حد شعار... اما در عمل جور دیگه ای کار میکنن. چرا دنیا یادش رفته که روسیه و چین هم طرف های برجام هستن؟؟!! چین و روسیه تا چه حد به تعهدات شون در چارچوب برجام جامه عمل پوشاندند.آیا غیر ازین است که چین با آغاز تحریم های نفتی امریکا٬ خرید نفت از ایران را در مقطعی کامل قطع کرد!! آیا همین چین که طرف برجامی ایران هستش در حال حاضر خرید نفت از ایران را به شدت کاهش نداد؟؟!!چین که از بزرگتربن خریداران نفت ایران بود در این برهه ی حساس که باید به تعهدات برجامی اش عمل کند چرا خرید نفت ایران را کاهش داد؟!! روسیه هم که شرکت روس اتم جمع کرد رفت... دل به چین و روس ها اشتباست...

  • سایان
    0

    ایران هم تبدیل شده به گاو شیرده روسیه و چین ک همش می دوشنش

  • داودثابتی
    0

    خداکندبرجام نابودشودروحانی واحمدی نژادببشترین خیانت به ملت کردندبه خداقسم جوانها نمتوانندازداوج کنندکه بزرگترین فاجعه است من خجالت پسرم رامیکشم وشدیدا مواظب هستم چه کار کنیم معلوم شد که مسئولین ازخدا نمیترسند دیریازوددردرگاه خداوند بایدجواب گو باشید به ابوالفضل دین حق است بترسید ازشب اول قبر

  • حبیب الله ناظمی
    0

    اولا حسن روحانی درهمه سطوح به ملت ومملکت خیانت کرد کاری به اینکه تحت چه شرایطی وبدون استقلال فکری مرتکب این خیانت شده نداریم، بهمین جهت اعتمادعمومی راازخودش بعنوان رییس. جمهور و سایرسطوح حاکمیت سلب کرد، وامادرمورد شوروی، همواره تاریخ کشورمان ننشان داده که روسهابسیارپست فطرت و نامردهستند،دربرهه های مختلف واردایران شده اندوبانامردی کامل خیانت کرده،خنجرازپشت زده اند، نمونه نیروگاه بوشهر،ازچینی هاتوقعی نیست، چون آنهاازقدیم هم گوشت سگ خوراکشان بود،ولی بلطف دلارهای ایران وازبین بردن کارخانجات تولیدی ایران بنفع توسعه صنایع چین وایجاداشتغال درآن کشوروهمچنین واگذاری محوطه وسیعی ازخلیج فارس برای ماهیگیری وجاروکردن محیط زیست دریای ایران بقیمت بیکارشدن ماهیگیران ایرانی، خلاصه اینکه بلبشوبازاریست و حکومت درحال ترویج اسلام به کجای دنیا؟ معلوم نیست.نابودباتحجرو واپسگرایی، نابودباداستبداد دینی، نابودبادحاکمان خائن.

  • علی یزد
    0

    اقایون مخالف برجام سال های پس از برجام از سال ۹۵ الی ۹۶ را فراموش کردند که داشت اقتصاد ایران رونق پیدا میکرد که با دیوانگی ترامپ بهم خورد و خوشحالی مخالفان دولت در خروج از برجام از طرف امریکا و خوشحالی کسانی که دوباره کاسبی خوب دورزدن تحریم برایشان فراهم شد تا دولت و ملت را بدوشن و جیب خود و اقازاده ها ( حرام زاده ها)را از این طریق پر کنند . خدا لعنت کند کسانی که به برجام پشت پا زدن چه از داخل چه از بیرون . انها بدانند که اگر سر ورق برگزدد ملت انها را نابود میکنند . فعلا که به اسم دین دارند ملت را از فقر به مردمی بدتر از عراق و افغانستان تبدیل میکنند .

    نظرات شما -
    • هیما
      0

      بسیارعالی دقیقا همینطوره...

  • هیما
    0

    برجام به نفع سرزمین ایران و به ضرر روسیه بود واین برای پوتین نگران کننده بود...پوتین دستی برای برنده شدن ترامپ داشت...وترامپ حامی تندروهای ایران بود...

  • قادر قر بان زاده
    0

    اخه چرا ما حریف امریکا نیستیم چراایران جنگ را شروع نمی کند این همه ما درعذاب هستیم من می دانم که امریکا را نا بود می کنیم

  • محمد
    0

    مردم ایران یکی دوتا دشمن ندارند که اشکال نداره فشار به مسئولین نیاد مردم به جهنم

  • ستار
    0

    دولت کثیف افساد طلبان

  • حسین
    0

    روسیه رئیس جمهور دو پهلویی داره.هر جوری که به نفعش باشه جلو میاد.روحانی استعفا بده تا کشورمون مثل سوریه نشه

  • حسین
    0

    روسیه رئیس جمهور دو پهلویی داره.هر جوری که به نفعش باشه جلو میاد.روحانی استعفا بده تا کشورمون مثل سوریه نشه

  • جنوبی
    0

    اگر به تاریخ نگاه کنی همیشه پای خیانت روسها در میان بوده .سخنان لاوروف در زمان احمدی نژاد :ما تا جایی از ایران حمایت میکنیم که منافعمان ایجاب کند.سیدحسن نصرالله: تاجایی با ایرانیم که به ما پول بدهد .ملت ایران کجاست : کف خیابان در طلب حداقل ها .خدا ذلیلتان کند که اینقدر خوار مان کردید.

  • رضا امامزاده
    0

    با روس نباید اعتماد کرد.. خنجر از پشت میزنن..

  • مادام المقام
    0

    امیدوارم اروپایی های ترسو هم زودتر به همون نتیجه ای که آمریکا و ترامپ رسیدند برسند و خارج بشن . چون با این فرقه مافیایی که مردم خودشو قتل عام می‌کنه دم از صلح و سازش زدن نهایت حماقته

  • رسولی
    0

    خبر فوری عزیز, آیا پوتین خیانت خواهد کرد آیا, روسیه در طول تاریخ کی خیانت نکرده و آیا تا حالا مثلا حمایت کرده, یا چپاول و غارت حاکمیت بی عرضه تا ایران ویران نکنند بی خیال نمیشن

  • سیف. الدین جمالی
    0

    کورش درخطابه های خوددر۲۵۰۰سال پیش میفرماید، خداوندا سرزمین ایران راازگزند دروغ بدور دارکه آسیب دروغ ازهربلایی سهمناکتراست، متأسفانه دراین چهل سال تنهاسخنی که ازدهان مسئولیین وحاکمان کشورخارج نشده سخن راست نبوده، به چه وقاحتی روزروشن بمردم دروغ میگویند و انتظاردارندبتوانندباقی بمانند. الیس صبح بقریب.

  • محسن
    0

    با سلام هیچ غلطی نمیکنن اینها میخواهند قدرت ما رو بگیرن اگه رهبر و سپاه نبودن اینا مارومثل لیبی و سوریه و عراق یمن بدبخت میکردن هنوز قدرتی که بتواند قدرت مافوق سپاه ازجان گذشته ما رو به زانو دربیاورد از مادرش متولد نشده است یادتان باشد این راحتی ما مدیون ازخود گذشتگی سپاه وهوشیاریه رهبر ما هست با تشکر از وطن دوستان

  • هاشم فارسی
    0

    به نظر من باید با تمام قوا به آمریکا حمله کرد درست است که آمریکا قدرتمندترین در جهان هست ولی می شود آمریکا راازپادرآورد باید تکاورهای ورزیده ازداخل آمریکا به پروژه های عمرانی و سازه های بزرگ و تاسیسات مهم آمریکا حمله و همه را از کار انداخت اقتصاد آمریکا فلج می شودو تمام ابر سرمایه دارها وسناتورها درآمریکا ترور شوند

    نظرات شما -
    • حسن فریدون
      0

      خداوکیلی چی زدی فازت حرف نداره بگو ما هم بزنیم

  • سرباز
    0

    خبر فوری =آفتاب پرست توی اغتشاشات بنزینی یه طوری وانمود میکرد که انگار نه انگار که توی انتخابات برای رای آوردن این دولت یقه پاره کرده، سریع خودشو کشید کنار اما الان که آبها از آسیاب افتاده ،شروع کرده به تخریب انقلابیونی و جالب اینه که شخصی مثل پروانه سلحشوری رو قهرمان جلوه میده!! من نمیدونم دقیقا فازتون چیه ولی

  • ن_ خ
    0

    دلم بحال مردم مظلوم وطنم میسوزه هرکس از هرجا رسید غارت میکنه ومیره هیچ کس هم نیست به دادمون برسه ،مردم در فقروفلاکت دست وپا میزنند بخدا خانواده های زیادی رو میشناسم که حتی یه لقمه صبحونه ساده توی کیف مدرسه بچه هاشون نمیتونن بزارن خدایا به دادمون برس که جز تو پناهی نیست

  • محمد
    0

    با سلام؛همان گفته ی خمینی کبیر ک گفت آمریکا و متهدانش هیچ غلطی نمیکنند،سپاه یعنی نیروهای غیبی امام زمان عج،سپاه یعنی سردار سلیمانی ،سپاه یعنی داعش رو با خاک یکسان کردن

  • علی علیمحمدی
    0

    این کشورها غلط می کنند که اینچنین یاوه گویی برای ایران بزرگ میگویند

  • ارسلان خانجانی
    0

    اب که از سر گذشت چه یک وجب چه صدمتر. خوب ایران هم میتونه سلاح اتمی بسازه. مرگ یکبار شیون یکبار

  • حسین عبدلی جان نثار
    0

    سلام ،اگر این فرزندان ناخلف انقلاب این نااهلان و خیانتکاران ایران زمین که حدود 200سال است که با نگاه و امید به غرب به وطن و ناموس خود خیانت میکنند متحد وهمفکر رزمندگان طول تاریخ ایران خصوصا تاریخ انقلاب و هشت سال دفاع مقدس مان بودند هرگز احدی جرات نگاه خیانت و یاطمع به میهن عزیزمان را نداشت. یاد فرماندهان وشهدای هشت سال دفاع مقدس بخیر و ایکاش اصلاح طلبان یک جو غیرت این جان برکفان را داشتند که با چنگ و دندان از خاک وطن دفاع کردند و عزتمندانه شهید شدند

  • خودم
    0

    روسیه فعلا باما هستش ولی از زمانهای دور وقدیم نقشش خیانت بوده متاسفانه

  • حبیب
    0

    مگه ماشه را بکشند چه اتفاقی می‌افتد مگه چیزی واسه تحریم مونده که اروپا بخواهد آن را تحریم کند این نخود مغزها را با این حرفها میترسانند که قدم موثری برندارند و همچنین در برخام بمانند

  • حسین
    0

    اگردولت پشت مردم بود واین همه گرانی و فقر و بدبختی برای ملت نمیاورد کل مردم پشت شون بودن اما متاسفانه ۹۹%مردم پشت دولت نیستن

  • امیرخان
    0

    بنظر من هر کشوری تمام تلاش خودش را میکند که حداکثر منافع را برای ملت و حکومت خودش بدست بیاره، تا مردمش بتوانند در بهترین رفاه و آسایش و تکنولوژی زندگی کنند ،پس نمیشود زیاد از چین و روسیه ایراد گرفت چون دنبال منافع خودشون هستند هرچند این کارشون خیانت بماست. بنظرم ایراد از حکومت و دولت خودمان هست که منافع ملت و کشور ما را فدای چند گروه و کشور عرب درب و داغون منطقه میکنند. الآن وقتشه که فقط به داد ملت و مردم خودمون برسیم.چون اگر ما وارد جنگی بشویم هیچکسی بما کمک نخواهد کرد.و تنهای تنها هستیم مثل دفاع مقدس

  • محمد
    0

    متاسفانه دولت ما تو این مدت ثابت کرده که فقط به فکر بقای خودشه حالا شده تموم مردم ایران از فقر و گرسنگی بمیرن پس برجام هم مهم نیست واسش

  • سعید
    0

    باید قبل از اینکه اروپایی ها مکانیسم ماشه رو علیه ایران فعال کنند ایران از قبلش باید با روسیه و چین هماهنگی کند که به تحریم های سازمان ملل رای منفی بدن و ان ها رو وتو کنند اگر هم وتو نکردند یعنی به ایران خیانت کردند پس باید ایران یه جای دیگه به ان ها خیانت کند تا تلافیش دربیاد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها