قالیباف: چشم امید روحانی به مذاکره است / دانشجویان خطاب به قالیباف: تکلیفتان را با املاک نجومی روشن کنید

در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی یکی از دانشجویان خطاب به قالیباف گفت: تکلیف‌تان را با خودتان مشخص کنید، نمی‌شود گفت هم خصوصی سازی خوب است و هم ژست حمایت از مستضعفان را گرفت.

قالیباف: چشم امید روحانی به مذاکره است / دانشجویان خطاب به قالیباف: تکلیفتان را با املاک نجومی روشن کنید

«محمدباقر قالیباف» شهردار اسبق تهران در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به وجود انرژی، نشاط و امید در بین دانشجویان گفت: این ویژگی‌ها همیشه در میان دانشگاهیان بوده است، ما اگر اینجا به مناسبت ۱۶ آذر جمع شده‌ایم، نشانه اهمیت موضوع است، چرا که جوانان برای این سرزمین تلاش‌های زیادی کرده‌اند. به طور کل این مساله به خصیصه‌های فضای دانشجویی و دانشگاهی برمی‌گردد؛ یکی از این خصیصه‌ها ویژگی استکبارستیزی است که فلسفه امروز هم پاسداست این حرکت است، البته پاسداشت کار و تلاش نیز از جمله اهداف مهم روزهایی همچون ۱۶ آذر است.

وی ادامه داد: وقتی از استکبارستیزی صحبت می‌کنیم، باید به طور دقیق به معنی این حرف توجه کنیم، اما آیا فقط در استکبارستیزی بیان شعار کفایت می‌کند؛ هرگز. در حقیقت معنی استکبارستیزی این است که ما می‌توانیم. استکبارستیزی یعنی توانمندسازی و تکیه بر توان داخلی، ایمان داشتن به وعده‌های الهی که حتما تحقق خواهد یافت.

وی اشاره کرد: سنت الهی این است که ما در مقابل ظلم، استبداد و استکبار بایستیم و به این نگاه نکنیم که حالا چه داریم و چه نداریم. بلکه باید با هر آنچه را که در دست داریم، به کار بگیریم. استکبارستیزی یعنی قوی بودن و محکم بودن. شعار به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند و مستکبران از شعارگویی چندان نگران نیستند و آنها از کسانی نگرانند که باور و عقیده محکمی دارند.

شهردار اسبق تهران بیان کرد: ملت ما نشان داده در استقلال و استکبارستزی همه هم‌جهت هستند، همه مذاهب، سلیقه‌ها، قومیت‌ها و ... در حفظ عزت و منزلت کشور محکم هستند، اما چالش ما از جایی شروع می‌شود که حفظ روحیه استقلال و استبکارسیتزی مطرح می‌شود، البته با این وجود ما با همه دنیا در ارتباط هستیم و عدم ارتباط ما با آمریکا نیز به معنای عدم ارتباط با کل دنیا نیست. ما همیشه از آمریکا و انگلیس آسیب دیده‌ایم.

او اظهار داشت: مشکل اساسی ما اینجاست که می‌خواهیم کشور را به صورت شرطی اداره کنیم، وقتی می‌گوییم هم چرخ سانتریفیوژ و هم چرخ زندگی مردم بچرخد، کشور را شرطی می‌کنیم و در نهایت هر دوی این مورد تعطیل می‌شود. وقتی ما با مردم ارتباط نداریم و درون آنها نمی‌رویم، وقتی یک مسئول با مردم ارتباط ندارد و مردم را از پشت شیشه ماشین می‌بیند و نظرسنجی می‌کنند، طبیعتا تصمیم‌های غلط می‌گیرند.

قالیباف افزود: همچنان مشکلات در زمینه حل کسری بودجه در کشور وجود دارد، اما آیا ما در این کشور قدرت نداریم، جلوی نقدینگی را بگیریم؟ هر روز هزار میلیارد به نقدینگی کشور اضافه می‌شود، آیا به طور روشن ما نمی‌توانیم در کشور نظام بانکداری و نظام پولی - بانکی را اصلاح کنیم؟ بدون شک ما قادریم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم و این معنای همان استکبارستیزی را می‌دهد. استکبارستیزی به این معناست که ما بتوانیم از نیروی جوان کشور استفاده کنیم.

او با اشاره به ابعاد مختلف عدالت گفت: به عدالت می‌توان با دو رویکرد نگاه کرد؛ نوع اول توزیع فقر و نوع دیگر توزیع فرصت‌ها. مستضعف به کسی گفته می‌شود که توان بالقوه در او وجود دارد، ولی فرصتی برای اینکه توانایی‌اش را بالفعل کند، ندارد و زمانی که بحث خلاقیت مطرح می‌شود، این ناعدالتی بزرگی است که جامعه از آن بی‌بهره است و اگر حرفی هم امروز با دولت محترم و جناب روحانی داریم، در همین زمینه است.

قالیباف با بیان اینکه چالش امروز کشور، چالش اقتصادی است، گفت: همه ما باید به دولت کمک کنیم، اما این وظیفه دولت است که اولین گام را برای حل چالش اقتصادی بردارد. نگاه چهاردرصدی‌ها به توده‌های مردم مورد توجه است که حتی در توزیع فقر هم عادلانه عمل نشده است. به عنوان مثال در همین بحث اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین ما نفهمیدیم آیا قصد کاهش مصرف بوده یا درآمد دولت. البته که این دو اثرگذارند، اما نمی‌توانند هر دو اصل باشند. نوع توزیع صحیح و درست نبوده است و در نتیجه آن کسری بوجه پیش می‌آید و باز برای این کسری بودجه و جبران نقدینگی به جایی هدایت می‌شود که نباید. به عنوان مثال ما از جایی که نباید مالیات بگیریم، متاسفانه می‌گیریم و از جایی که باید، نمی‌گیریم و دولت در این خصوص اشتباه می‌کند.

او ادامه داد: به طور مثال در خصوص مالیات سیگار، مالیات آن طور که باید گرفته نمی‌شود. یا افرادی که درآمد هنگفت دارند، بعضا توانایی پرداخت مالیات چند صد نفر را دارند، ولی از یک جوان که دکه فلافل فروشی زده مالیات گرفته می‌شود. همچنین جایی که نباید در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم، دخالت می‌کنیم. اقتصاد کشور دست چهاردرصدی‌ها است. امیدوارم روزی دیوان محاسبات گزارش دهد که چگونه این هزینه‌ها بر کشور تحمیل شد، اگر اکنون فساد در کشور وجود دارد ریشه همین مسائل است و امروز جامعه و قوه قضائیه به شدت با فساد مبارزه می‌کنند. ریشه اصلی فساد، دولت و ناکارآمدی دولت است.

وی با اشاره به ویژگی‌های دیگر روز ۱۶ آذر گفت: بعد از استکبارستیزی و عدالت خواهی، بحث کار و تلاش برای آینده کشور است. امروز ما بیش از هر چیزی نیاز به کار و تلاش داریم، مقام معظم رهبری نیز در این رابطه می‌فرمایند؛ راه پیشرفت کشور تلاش و کار است.

مشکل اقتصاد این است که ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است آیا به دنبال تعدیل سیاست‌های اقتصاد هستید؟ گفت: ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است و بخش خصوصی کمترین نقش را دارد

قالیباف در ادامه افزود: به کسب و کارها نگاه کنید، در کسب و کارهای نوین در دنیا بیش از ۵۰ هزار شغل وجود دارد، اما در کشور ما کمتر از ۱۲ هزار شغل داریم، چرا ما شغل‌های جدید نداریم؟ چون مدیرانی که کشور را اداره می‌کنند درک درستی از فناوری ندارند و هنوز در دهه ۷۰ میلادی مانده‌اند. همینجا است که باید فرصت در اختیار جوانان قرار گیرد.

وی به سیستم‌های مدیریتی در سطوح مختلف کشور اشاره کرد و گفت: سیستم مدیریتی در سطوح مختلف کشور، خسته، نشسته، بسته و فرسوده است که باید این تحول به دست شما جوانان رقم بخورد.ما آینده روشنی داریم و می‌توانیم حرکت کنیم، اما با این شرط که از ظرفیت جوانان کشور را استفاده کنیم.

قالیباف با تاکید براینکه مطمئن باشید در یک برنامه ۵ ساله، کشور می‌تواند یک جهش در حوزه اقتصادی داشته باشد، گفت: اینکه جوانان به میدان بیایند، اولین گام مجلس پیش رو است و بارها گفته‌ام، از چند ماه قبل، که این فرصت برای شما جوانان است، گام بگذارید و مجلس قوی و کارآمد تشکیل دهید. مجلس باید قوی و کارآمد باشد و درد مردم را بفهمد. البته که درد مردم را فهمیدن کفایت نمی‌کند و باید راهکار داشته باشد، مجلس باید برای معیشت و جلوگیری از تورم و رکود چاره‌اندیشی کند.

وی در ادامه درخصوص حضور جوانان در مجلس آینده اظهار داشت: امیدوارم جوانان که امید این ملت هستند، به خصوص در مجلس آینده حضور یابند. باید مجلس نو و متفاوت از گذشته داشته باشیم. حتما چهره‌های نو بیایند و جوانان که پختگی لازم برای قانونگذار و نظارت بر قانون دارند روی کار آیند، اگر این اتفاق بیفتاد، می‌توانیم این گام را محقق کنیم.

قالیباف در ادامه به به پرسش های دانشجویان پاسخ داد و در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه ۵ آذر در جمع بسیجیان گفتید؛ مشکل اقتصاد این است که ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است آیا به دنبال تعدیل سیاست‌های اقتصاد هستید؟ گفت: ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است و بخش خصوصی کمترین نقش را دارد. وقتی صحبت از بخش خصوصی می شود، منظور خاصه‌سازی نیست، معتقدیم اقتصاد باید مردمی باشد به این معنا که زنجیره‌های مربوط به تولید را به طور کامل ببینیم و هرکسی به اندازه ارزش افزوده‌ای که دارد از آن میزان سهم ببرد، اگر بنا باشد، سرمایه همه ارزش افزوده را ببلعد و ایده و نیروی کار هیچ سهمی از آن نبرد، مشکلاتی که اکنون شاهد آن هستیم پیدا می‌شود، آیا در این حرکت نیازمند هستیم طبقه محروم را مورد توجه ویژه قرار دهیم؟ بدون شک در هدفمندی یارانه، توزیع مساوی یارانه برای همه غلط است، کسانی هستند که زندگی آنها از این راه اداره می شود، باید آنها را تحت پوشش قرار دهیم، هرگونه کمک به این قشر باید در راستای توانمندسازی آنها اتفاق بیافتد و این روشن است و تجربه دنیا درباره آن موجود است.

قالیباف در ادامه افزود: متاسفانه در کشور شرکت‌های خصوصی، خصولتی شدند و اکنون شرکت‌های شبه دولتی سهم‌شان از بودجه دولت دو برابر است. اکنون هزینه های دولت بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در سال شده است، در حالی که دولت باید کارهای تصدی گری را رها کند و به مردم بسپارد و به موضوعات تولی‌گری بپردازد.

در ادامه جلسه یکی از دانشجویان خواهان صحبت شد که ابتدا با مخالفت مجری و بسیج دانشجویی دانشگاه مواجه شد، اما با مقاومت سایر دانشجویان، صحبت‌های خود را مطرح کرد، وی خطاب به قالیباف گفت: تکلیف‌تان را با خودتان مشخص کنید، نمی‌شود گفت هم خصوصی سازی خوب است و هم ژست حمایت از مستضعفان را گرفت، هپکو را ببینید، تکلیف‌تان را روشن کنید، اینجا میتینگ انتخاباتی شما است. سیاست‌های شما برمبنای صندوق بین‌المللی پول است. شهرداری که ۱۲ سال شهردار تهران بوده و کلا تراکم فروشی کرده است. تکلیف‌تان را با ما روشن کنید، تکلیف املاک نجومی را روشن کنید.

سپس قالیباف خطاب به مجری برنامه گفت: حق بدهیم هر عزیزی هر صحبتی دارد بگوید، حتما به اصل ۴۴ که می گویید، اعتراض کردم و گفتم مسیر درستی نیست، این به این معنی نیست که خصوصی‌سازی را انجام دهیم و دروازه های کشور را بی‌حساب و کتاب بر روی واردات باز بگذاریم. ما رانت بی خود به خودروسازی می‌دهیم، با نیروی کار ارزان و کیفیت ارزان تولید می‌کنیم، اما کنترل صادرات و تولید را نداریم.

قالیباف ادامه داد: اگر می‌گویید بر اساس صندوق بین المللی و بانک جهانی سیاست‌ها را دنبال می کنیم، کارگر در ایران هیچ سهمی از ارزش افزوده نمی‌برد در حالی که باید دو حق برای کارگر در کارخانه قائل شد؛ یک نقشی است که باید درارزش افزوده کارخانه سهیم باشد که علاوه بر حقوقی است که دریافت می‌کند. کجا اقتصاد سرمایه داری این اجازه را می‌دهد، نمی توانیم سرمایه کشور را بلاتکلیف بگذاریم و باید برای بخشی که تورم آن را از پا درآورده، سیاست جبرانی بگذاریم.

منبع: ایلنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حسن
    0

    کل شهرداری را به مدت دوازده سال شخم زد و برای دهها نسل بعد از خودش در خانواده پول وثروت اندوخته کرد یا د مردم نبود حالا برای انتخاب شدن مثل رمالها از اینده خوب در کنار مردم صحبت میکنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها