ائتلاف‌های موازی در نزدیکی آب‌های ایران چه معنایی دارند؟

ائتلاف های موازی در تنگه هرمز و خلیج فارس در حال شکل گرفتن و پیگیری هستند و هر کدام ضعف های خود را دارند.

ائتلاف‌های موازی در نزدیکی آب‌های ایران چه معنایی دارند؟

ائتلاف دریایی که ترامپ از ماه ها قبل بابت تشکیل آن تلاش می کرد بلاخره روز پنجشنبه با حضور تعداد کمی از کشورها کار خود را از بحرین به طور رسمی آغاز کرد. این ائتلاف با شعار محافظت از تامین نفت شکل گرفته است. همزمان فرانسه هم برای خودش ائتلاف جداگانه تشکیل داده که به ائتلاف اروپائی در تنگه هرمز مشهور شده. ایران هم قرار است با روسیه و چین در ششم دی ماه رزمایشی دریایی را آغاز کند. اما همه این اتفاقات از کجا شروع شد؟

چرا غرب به فکر ائتلاف دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز افتاد؟

خرداد ماه امسال و بعد از اینکه ایران یک پهپاد آمریکایی را در نزدیکی تنگه هرمز هدف قرار داد، زمزمه های آمریکائی ها برای ایجاد یک ائتلاف دریایی آغاز شد. ایالات متحده شروع به دعوت از کشورهای دیگر کرد تا متحدانش را با خود برای آمدن به تنگه هرمز و نزدیکی ایران، قانع کند. پاسخ ها به دعوت آمریکا بسیار سرد بود و از همان ابتدای کار اغلب کشورهای اروپائی خود را از این بازی کنار کشیدند. این در شرایطی بود که عربستان با کمی تاخیر به این ائتلاف پیوست و پس از آن امارات، و در نهایت قطر و کویت نیز با آغوش باز به استقبال این ائتلاف رفتند . بهانه آنها نه تنها پهپاد آمریکایی بلکه مشکلاتی بود که برای چند نفت کش پیش آمد.

ایران در بهار امسال از سوی عربستان و آمریکا به ناامن کردن آبها برای نفت کش ها متهم شد. این موضوع وقتی مطرح شد که برای چند نفت کش در دریای عمان و خلیج فارس مشکلاتی پیش آمد. در مورد این اتفاقات شایعاتی بسیاری مطرح شد اما سعودی ها و امریکایی ها طبق معمول نظرهای نزدیک به یکدیگری داشتند و از این فرصت برای زیرسوال بردن تهران استفاده کردند. همان زمان درخواست ائتلاف دریایی به شصت کشور فرستاده شد و استقبال ها سردتر از انتظارات ترامپ بود.

به طور موازی فرانسه هم پرده از طرح خود برای یک ائتلاف نظامی در تنگه هرمز برداشت. این در حالیست که این دوکشور هزاران کیلومتر از منطقه دور هستند و هر بار که دست به دخالت در خاورمیانه زده اند، نتیجه ای جز پرداخت هزینه برای همه طرفین و شکست نداشته است. اما به نظر می رسد دل کندن از خاورمیانه، کار آسانی نباشد.

ائتلاف‌های موازی در نزدیکی آب‌های ایران چه معنایی دارند؟

طرح ایجاد ائتلاف اروپائی در تنگه هرمز وقتی مطرح شد که یک نفت کش انگلیسی در نزدیکی آب های ایران توقیف شد. با عوض شدن دولت در انگلیس و ظهور بوریس جانسون در قدرت، انگلیسیها از این طرح پا پس کشیدند و به جای انها فرانسه پرچمدار ائتلاف اروپائی شد و کشورهای همسایه اش را به حضور در تنگه هرمز برای حفاظت از نفت و نفت کش ها دعوت کرد.

ابتدای اذر ماه مشخص شد که ماجرا از سوی فرانسه در این مدت به شدت پیگیری شده، «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد مقر فرماندهی ائتلاف اروپایی تنگه هرمز، پایگاه نظامی این کشور در ابوظبی خواهد بود که در حال حاضر حدود ۶۵۰ نظامی فرانسوی را در خود جای داده. ایتالیا، اسپانیا، نروژ، بلژیک و سوئد کشورهایی هستند که از آنها به عنوان متحدان فرانسه یاد می شود اما در این میان آلمان که این روزها به خاطر طرح های نظامی مکرون با او سر لج افتاده نمی تواند این خودسری های رئیس جمهور جوان فرانسه را بپذیرد، در این مورد هم طرف پاریس را نگرفت و گفت که به ائتلاف نخواهد پیوست. این کشور البته پیش از این به ائتلاف آمریکا هم«نه» قاطعی گفته بود. البته المان می گوید حمایت خود را از ائتلاف اروپائی ادامه می دهد اما قبل از آنکه این ائتلاف به طرحی برای کل اتحادیه اروپا تبدیل نشود، همراه آن نخواهد شد.

سرنوشت ائتلاف های موازی چه خواهد شد؟

دو ائتلاف یکی به رهبری امریکا و دیگری به رهبری فرانسه احتمالا برای غربی ها خرج زیادی بر می دارد. کشورهای عربی که به دنبال تامین امنیت خودشان به کمک غربی ها هستند احتمالا بخشی از هزینه ائتلاف امریکایی را پرداخت خواهند کرد. اما هنوز سوال اینجاست که این وضعیت تا چه زمانی می تواند ادامه پیدا کند و آیا این اتفاقات جدی است یا نه؟

واقعیت این است که از میان شصت کشوری که امریکا از آنها دعوت به همکاری کرده بود، کمتر از انگشتان دو دست به این درخواست پاسخ دادند. امریکایی ها البته ناامید به نظر نمی رسند و احتمالا روی پولی که قرار است به اسم حفظ امنیت تامین نفت به جیب بزنند، حساب باز کرده اند. در مورد فرانسه هم اوضاع بهتر نیست. کشورهای اروپائی از نظر قانونی محدودیت هایی برای شرکت در چنین ائتلاف هایی دارند و به همین دلیل هنوز تعداد زیادی از آنها امادگی خود را اعلام نکرده اند و این موضوع از همین آغاز این طرح را با شکست روبه رو کرده است.

در مقابل طرح های ناکارآمد، ایران طرح صلح هرمز را ارائه داده است که در صورتی که کشورهای منطقه به صلح با یکدیگر دست پیدا کنند یا حداقل به مشترک بودن منافعشان پی ببرند، قابل اجراست. کویت که خودش در ائتلاف امریکایی است گفته که در حال فکر کردن روی پیشنهاد ایران است و بقیه کشورها گاهی فرکانس های مثبتی می فرستند اما هنوز به دنبال امنیت آب ها به کمک ایالات متحده هستند. تهران مدام در مورد خطرات چنین نرمش هایی در مقابل غربی ها هشدار می دهد. به ویژه اینکه حالا مشخص شده که ائتلاف آمریکایی برنامه ای طولانی مدت برای حضور دریایی در این منطقه چیده است. هر چند این ائتلافات به دلیل عدم استقبال کشورها، عملا ناکام باقی می مانند اما پروسه حفاظت از تنگه هرمز و خلیج فارس، تا زمانی که سعودی ها و دوستانشان به بدقلقی خود ادامه دهند، به جایی نخواهد رسید.

منبع: خبرآنلاین

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ایرانی
    0

    تنها را ارتباط دوستانه با همسایگان است که ما نداریم . اقایان با همسایگان بنشینید معاهده عدمدخالت در امور همدیگر امضائ کنید . تا به شما اعتماد کنند و فعلاً از تر شما به بیگانگان پناه برده اند . همه مشکلات را به گردن همسایه ها نیندازیم . حداقل یک نیم نگاهی هم به خودمان بکنیم !!!

  • رضا
    0

    معنی آن این است که اوضاع اصلا خوب نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها