این کارآموز دست پروده خود ماست! / ترس مقامات آمریکا از دانشجویان سعودی که برای مقابله با ایران تحصیل می کنند!

نقش عربستان سعودی در تیراندازی های پایگاه دریایی فلوریدا ، تهدید جدید برای اتحاد آمریکا و عربستان است.

این کارآموز دست پروده خود ماست! / ترس مقامات آمریکا از دانشجویان سعودی که برای مقابله با ایران تحصیل می کنند!

پس از حادثه فلوریدا از سوی کارآموز سعودی واکنش ها نسبت روابط عربستان و آمریکا شدت گرفته است. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی عنوان کرده است که این کارآموز قبل از حمله فیلم هایی از تیراندازی های جمعی مشاهده کرده و مجله پولتیکو نیز خاطرنشان کرده است که این کارآموز دست پروده خود ماست! این دو تحلیل را در ادامه می خوانیم:

نیویورک تایمز نوشت: تیراندازی مرگبار به پایگاه نیروی دریایی ایالات متحده در فلوریدا توسط یک کارآموز نظامی سعودی، فشارهای جدیدی را بر روابط میان امریکا و عربستان سعودی اعمال کرده و موجب ناراحتی مقامات امریکایی از پادشاه عربستان شده است. عربستان متحد اصلی امریکا برای مقابله با ایران است که متهم به نا ارام کردن منطقه می باشد.

جمعه ی گذشته یکی از کار اموزان عربستان سعودی که در رشته ی پرواز در ایستگاه هوایی نیروی دریایی پنساکولا تحت اموزش بود ، با تیراندازی در این پایگاه سه نفر را کشت و عده ای را مجروح کرد. خود ضارب توسط نیروهایی که به صحنه امدند از پای در امد و کشته شد.

سروان تیموتی کینسلا ، فرمانده پایگاه دریایی پنساکولا ، در یک کنفرانس خبری گفت: این تیراندازی در یکی از ساختمان های اموزشی این پایگاه رخ داد که مدت هاست که از دانشجویان نظامی کشور های متحد با امریکا میزبانی می کند. کینسلا گفت: "دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا برای اموزش به این پایگاه می ایند".

این فاجعه یک هفته پس از حوادث ویرجینیا و هاوایی سومین حمله مرگباری است که یک مرکز دریایی ایالات متحده را مورد حمله قرار داده است. اما در این حمله ی اخیرمسئله ی مهم اتحاد میان امریکا و عربستان است که این مورد را برجسته تر می کند تا جایی که یکی از قانونگذاران آن را حمله ی تروریستی نامید و خواهان پاسخ گویی مسئولین در این رابطه شد.مارک اسپر ، وزیر دفاع در توضیحاتش اظهار داشت که وی "در حال بررسی قدم به قدم تأسیسات نظامی و اطمینان از امنیت انها " می باشند.

در تحقیقات انجام شده مشخص شد ، کارآموز سعودی ، شب قبل از انجام تیراندازی در یک مهمانی شام ، فیلم هایی از تیراندازی های گسترده ی جمعی پخش کرده بوده است. در ادامه ی این تحقیقات مشخص شده این فرد مسلح به همراه سه کارآموز نظامی دیگرکه همگی ازعربستان سعودی بودند، در هفته ی عید شکرگزاری از نیویورک و همچنین چندین موزه و مرکز راکفلر ، جایی که نورپردازی درخت کریسمس در آنجا اتفاق می افتد دیدن کرده اند. بازرسان به دنبال این هستند که آیا این سفر یک گشت و گذار توریستی ساده بوده است یا اینکه کارآموزان سعودی انگیزه های دیگری داشته اند یا با افراد دیگری در آنجا ملاقات کرده اند.

ستوان دوم محمد آلشامرانی یا همان کار اموز مهاجم سعودی طبق ارزیابی های اولیه مقامات اطلاعاتی و ضد تروریستی ابتدا در سال 2018 وارد ایالات متحده شده اما پس از مدتی به عربستان بازمی گردد و سپس در فوریه 2019 دوباره وارد ایالات متحده می شود.

یک مقام ارشد امریکایی که نخواست نامش فاش شود اذعان داشت :که هیچ سر نخی مبنی بر ارتباط ستوان الشامرانی با گروه های تروریستی بین المللی در دست نیست.

دبیرکل مت گیتز (R-Fla.) در توییتر خود نوشت :این قتل نبود. این یک عمل تروریستی بود ، ". این پایگاه در منطقه کنگره گاتز است و 16000 پرسنل نظامی و 7400 غیرنظامی را در کار خود دارد".

رون دیسانتیس ، فرماندار فلوریدا گفت که به رئیس جمهور دونالد ترامپ گفته است که "دولت عربستان سعودی باید با پرداخت خسارت شرایط را برای این قربانیان بهتر کند." دیسانتیس به خبرنگاران گفت: " از انجایی که این خسارات به خاطر اعمال یکی از دانشجویان عربستان سعودی بوده است ، انها باید مسئولیت پذیر بوده و جبران مافات کنند."

سپس ترامپ توییت کرد که سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ، پادشاه سعودی "تسلیت صمیمانه" خود را ابراز داشته است.

ترامپ نوشت: "پادشاه گفت که مردم عربستان از اقدامات وحشیانه این تیرانداز خشمگین شده اند و این شخص به هیچ وجه و فرم شبیه مردم عربستان نبوده و احساسات مردم عربستان را که شدیدا عاشق مردم امریکا هستند نشان نمی دهد".

اما در حالی که هنوز اطلاعات تکمیلی هویت شخص مهاجم در حال پی گیری است ، از طرفی عده ای نگرا نند که این فاجعه یاد اور تنش های گذشته میان امریکا با متحد نظامی دیرینه اش عربستان سعودی گردد. سال گذشته کنگره ،ترامپ را تحت فشار قرار داده بود تا عربستان را به خاطر قتل جمال خاشقچی و قتل عام غیر نظامیان در جنگ داخلی یمن ان هم با سلاح هایی که اکثرشان ساخت امریکا بود، مجازات کند .

در سال های اخیر دسته هایی از یگان ویژه ی ارتش امریکا به مرز جنوبی عربستان سعودی اعزام شده اند تا بتوانند سایت های موشکی فرا مرزی حوثی های یمن را مورد هدف قرار دهند

عربستان سعودی میزبان 15 نفر از 19 هواپیما ربایی بود که در 11 سپتامبر 2001 مرتکب حملات تروریستی به ایالات متحده شدند و این امر موجب شد تا امریکا با گروه های تروریستی القاعده و داعش وارد جنگ شود. علی رغم برخی اصلاحات انجام شده توسط پادشاه عربستان ، این مسئله نشان دهنده ی همان تکالیف دینی موجود دربرخی از منابع افراط گرایان است که هنوز هم به عنوان نیرویی رادیکال در منطقه حضور دارد.

علی احمد ، تحلیلگر سعودی در واشنگتن که به دلیل انتقاد آشکار از حکومت سعودی ، از شهروندی خود در عربستان محروم شده است در اینباره گفت: "من متعجب نشدم زیرا این نگرش بنیادین ارتش سعودی است." وی افزود: "آنها ادبیات داعش والقاعده را در ارتش سعودی آموزش می دهند و مسیحیان و یهودیان را دشمن می دانند."

احمد که از پایگاه های متعددی در امریکا دیدن کرده و رهنمود های با ارزشی در مورد مسایل خاورمیانه در اختیار نظامیان قرار می دهد، اضافه کرد: "من تصور می کردم که انها به این تفکرات پایان داده اند اما ظاهرا اشتباه می کردم.این تیر اندازی اتحاد ارتش امریکا با عربستان سعودی را زیر سوال برد."

پس از کشته شدن خاشقجی و حمله هوایی عربستان سعودی به اتوبوسی در یمن که باعث کشته شدن ده ها کودک شد ، دولت ترامپ سوخت گیری های هوایی که به هواپیماهای جنگی عربستان ارائه می کرد را به حالت تعلیق درآورد . در ان زمان عربستان در حال جنگ با حوثی های یمن بود.

اما در اوایل سال جاری ، هنگامی که نیروهای نظامی ایران یک پهپاد آمریکایی را ساقط کردند، پنتاگون با اعزام بیشتر نیروهای آمریکایی به عربستان سعودی نفوذ خود را در پادشاهی عربستان افزایش داد.

از ماه می تا کنون ، پنتاگون بالغ بر 14000 نیروی نظامی به منظور خنثی کردن فعالیت های ایران در منطقه به خاور میانه اعزام کرده است که آنها درپایگاههای نظامی در عربستان سعودی و کشورهای اطراف منطقه خلیج فارس مستقر شده اند . ناگفته نماند که یک پایگاه مهم هوایی که از حمله سال 2003 به عراق تا کنون متروک مانده بود نیز توسط پنتاگون بازگشایی شد.

به گزارش پنتاگون ، پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان در ماه سپتامبر، پنتاگون با اعزامی دیگر تعداد کل نیروهای آمریکایی مستقر در عربستان سعودی را به 3 هزار نفر رسانید.در این اعزام دو جت جنگنده اسکادران ، سه یگان ارتش مجهز به موشک و THAAD پدافند هوایی ، رادارها و یک قرارگاه نیروی هوایی در منطقه مستقر شدند.

در سال های اخیر دسته هایی از یگان ویژه ی ارتش امریکا به مرز جنوبی عربستان سعودی اعزام شده اند تا بتوانند سایت های موشکی فرا مرزی حوثی های یمن را مورد هدف قرار دهند.

آموزش نیروهای نظامی خارجی در ایالات متحده امری عادی است ، ده ها کشور متحد سربازان ، خلبانان و محافظان شخصی خود را برای آموزش رزمی و آموزش های پیشرفته در علوم نظامی به امریکا اعزام می کنند.

گاتز توضیح داد: " مبنای پذیرش دانشجو در این طرح بدین صورت است که دولت های خارجی موظف به تایید دانشجویان اعزامی خود هستند و و ضمانت می کنند که انها از بهترین های ان کشور بوده و بنا است در اینده جزو ژنرال ها ی ارشد و فرمانده های نظامی کشورشان باشند. وزارت امور خارجه آمریکا در مورد آن دسته از کارآموزان که در آینده می خواهند وارد این طرح اموزشی شوند خودش به تحقیق پرداخته و پس از تایید تحقیقات درخواست انان را می پذیرد. ".

اما هم اکنون موشکافانه تر به این دست از برنامه نگاه می شود. سناتور ریک اسکات ، جمهوریخواه فلوریدا ، در توئیتی اظهار داشت که " برنامه های ارتش ایالات متحده برای آموزش اتباع بیگانه در خاک آمریکا با حساسیت بیشتری باید پی گیری و تجدید نظر شود . ما به هیچ وجه خواهان اموزش افرادی که ارزوی اسیب زدن به ما را در سر می پرورانند نیستیم."

در تیراندازی پنساکولا، با احتساب شخص مهاجم چهار نفر جان خود را از دست داده و تعدادی دیگر مجروح و در بیمارستان بستری شدند.وقتی نمایندگان رسیدند هشت مجروح در صحنه وجود داشتند.. یکی از ناحیه ی بازو و دیگری از زانو مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود که به گفته ی دیوید مورگان انتظار می رود هر دو از مصدومیت خود جان سالم به در ببرند.

این تیراندازی سومین حمله به یک مرکز نیروی دریایی طی یک هفته بود. یک استاد نظامی نیروی دریایی پس از برخورد با راننده ای که با وسیله نقلیه امنیتی از دروازه فرار می کرد ،کشته شد . این حادثه در تاریخ 30 نوامبر در ویرجینیا بیچ، واشنگتن رخ داد.

روز چهارشنبه ، دو کارمند غیرنظامی وزارت دفاع توسط یک تیرانداز در کشتی جنگی دریایی پرل هاربر ، در نزدیکی هونولولو کشته شدند. تیرانداز ، یک ملوان نظامی بود که بلافاصله خود کشی کرد.

توماس مودلی ، وزیر وقت نیروی دریایی ، در بیانیه ای گفت: "این اقدامات جنایاتی علیه همه ما است." " ما با خانواده های افراد آسیب دیده و مجروحان همدرد هستیم و وظیفه ما است که علل چنین خسارات غم انگیزی را بیابیم و بی وقفه برای جلوگیری مجدد از چنین وقایعی بکوشیم. "

اسپر وزیر دفاع ایالات متحده در بیانیه خود گفت: "وزارت دفاع همچنان به نظارت بر اوضاع در پنساکولا و جمع آوری تمام حقایق هر حمله ادامه می دهد ، وی افزود: از قهرمانانی که در لحظه عکس العمل نشان دادند و انانی که با اجرای قانون به مقابله با هردو اتفاق پرداختند و از گسترش این حوادث تلخ و از دست دادن افراد بیشتر جلوگیری کردند صمیمانه سپاسگزارم.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها