تهران پیرترین شهر ایران است

پیر شدن تهران به‌ویژه در دو سه دهه گذشته آنچنان پرشتاب بوده که حالا میانگین مردان و زنان سالخورده پایتخت از میانگین کشوری پیشی گرفته و این روند همچنان ادامه دارد.

تهران پیرترین شهر ایران است

بررسی جمعیت تهران از دهه۳۰ خورشیدی تاکنون، از افزایش سالخوردگان شهر حکایت دارد. پیرشدن تهران به‌ویژه در دو، سه‌دهه گذشته آنچنان پرشتاب بوده که حالا میانگین مردان و زنان سالخورده پایتخت از میانگین کشوری پیشی گرفته و این روند همچنان ادامه دارد. با این حساب، تعداد سالخوردگان تهران تا ۲۰سال دیگر، ۳برابر خواهد شد. به این ترتیب و درصورت بی‌توجهی به مناسب‌سازی فضاهای شهری و توسعه خدمات و امکانات رفاهی برای این قشر، تهران در آینده‌ای نه‌چندان دور دیگر جایی برای سالمندان نیست.

اما طبق آمار به‌دست‌آمده از سرشماری نفوس و مسکن در سال۱۳۹۵ میانگین جمعیت سالمندان کشور عدد ۶.۱درصد را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که این رقم برای پایتخت ۷.۹درصد است. به این معنی که تهران با یک‌میلیون و ۱۰۰هزار سالمند ۶۵سال و بالاتر، ۱.۸درصد بیشتر از میانگین کشوری سالمندان را در خود جا داده و در جدول پیرترین‌های کشور در رتبه بالایی قرار دارد.

به همین‌خاطر مناسب‌سازی‌ فضاهای شهری و معابر تهران به توجه جدی مسئولان شهری نیازمند است.

با اینکه در سال‌های اخیر هشدارهای مربوط به سالخوردگی جمعیت تهران بارها از سوی رسانه‌ها و کارشناسان مطرح شده اما مدیران و برنامه‌ریزان شهری و دیگر سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه، در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها هنوز چند گام از سالمندان عقب مانده‌اند و بسیاری از مناطق پایتخت حتی امکانات اولیه را هم برای رفاه حال سالمندان و توان‌یابان ندارد.

منبع: همشهری‌آنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    مردم را پیر ومریض کردنند چه بودیم چه شدیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها