"ژن‌های خوب" به مجلس می‌روند؟

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:

"ژن‌های خوب" به مجلس می‌روند؟

بالاخره زمان قانونی ثبت نام برای رسیدن به کرسی‌های سبز مجلس به پایان رسید و در این بازه زمانی ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر نام نویسی کردند. گرچه در این چند روزه بازخورد‌های مختلفی در مورد حضور و عدم حضور برخی چهره‌های سیاسی در انتخابات مجلس یازدهم شکل گرفت. اما با حضور فرزندان و اقوام مسئولان و کارگزاران نظام، فعالان سیاسی وکاربران فضای مجازی واکنش‌های متفاوت و اغلب تندی به پدیده آقازادگی در عرصه انتخابات نشان دادند.

در میان ثبت نامی‌ها، نام علی رضایی میرقائد، فرزند محسن رضایی میرقائد، دبیرکنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام، توحید نوبخت فرزند محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهورو رئیس سازمان برنامه بودجه و کامبیز مهدی زاده داماد حسن روحانی دیده می‌شود.

به شکل معمول بسیاری از کاندید‌های انتخابات مجلس بر اساس تجارب و توانایی‌های خود در طول مدت کاری، مدیریتی و پژوهشی پا به عرصه می‌گذارند تا در معرض انتخاب مردم قرار بگیرند. اما حضور فرزندان و نزدیکان مسئولان در انتخابات مجلس، باعث شده تا بسیاری از کاربران این سوال را مطرح کنند که آیا تنها سرمایه آقازاده‌ها پست مدیریتی پدر و استفاده از نام و نشان آن‌ها است؟ سوالی که به شکل گسترده در فضای مجازی به چشم می‌خورد.

البته مسئله حضور فرزندان و نزدیکان مسئولان در عرصه انتخابات مختص به انتخابات مجلس یازدهم نیست. بلکه در دوره دهم و ماقبل آن نیز بسیاری از نزدیکان مسئولان و کارگزاران نظام در انتخابات شرکت کرده اند و مردم با خاطراتی که در اوایل انقلاب و در برهه‌های خاص از مسئولان داشتند به نزدیکان آن‌ها نیز رای دادند.

اما در این میان یک تفاوت عمده وجود داشت. بسیاری از این چهره‌ها به استقلال فردی ومدیریتی خود تاکید داشتند والبته برخی از آن ها هم به این مهم دست یافتند. در این میان می‌توان به علی مطهری فرزند شهید مطهری، محمدرضا باهنر برادر شهید باهنر و سید محمد رضا خاتمی برادر رئیس دولت اصلاحات و... اشاره کرد.

گرچه رای دادن به فرزندان و نزدیکان مسئولان، همیشه قطعی نبوده و بسیاری از مواقع مورد قبول مردم قرار نگرفته و از عرصه انتخابی کنار رفته اند. اما این بار موضوع قدری متفاوت است وتجارب برخی آقازاده‌ها که در انتخابات حضور یافته اند، تنها به دوران مدیریتی پدرشان محدود می‌شود.
عبدالله ناصری، سطحی شدن عرصه مدیریتی و کم رنگ شدن شایسته سالاری را علت حضور آقازاده‌ها می‌داند.

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: "مفهوم شایسته سالاری در نظام مدیریتی ما، در یک بازه زمانی خود را نشان داد. اما تقریباً از اواسط دهه ۸۰ به بعد کم رنگ شد. "

وی ادامه داد: "شایسته سالاری در دولت اصلاحات و تا حدودی در دولت سازندگی مورد توجه بود. اما عملاً این مفهوم از دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد در عرصه اجرایی و نهاد‌های انتخابی تغییر کرد. "

ناصری با اشاره به تاثیر رد صلاحیت‌های گسترده در سال‌های اخیر بر حضور افراد شایسته، افزود: "تبعات نظارت استصوابی مضاعف شده و شورای نگهبان وبرخی نهاد‌ها به بهانه عدم صلاحیت، مانع حضور بسیاری از افراد نخبه و شایسته در عرصه انتخابات مجلس و حتی در سطح انتخابات شورای شهر شده اند. همین امر باعث شد تا در ثبت نام اخیر مجلس، افراد شایسته وارد عرصه نشوند و راه برای حضور ژن‌های خوب باز شود. "

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: "در دولت آقای احمدی نژاد وحتی دولت آقای روحانی، متاسفانه پدیده آقازادگی پررنگ بود و افراد به واسطه فرد یا نهاد‌های خاص وارد عرصه مدیریتی ونهاد‌های انتخاب محور شدند. "

وی تصریح کرد: "کم رنگ شدن شایسته سالاری، موجب شد تا نیرو‌های شایسته حتی اگر زمینه‌ای هم برای ورود به عرصه مدیریتی و انتخاباتی داشتند از این حوزه کنار بکشند و استدلال شان هم این بود که عرصه مدیریت و انتخابات بسیار سطحی شده است. البته این مورد را در ثبت نام‌های اخیر انتخابات مجلس به وضوح دیده شد که نگران کننده است. "

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: "مقوله ژن خوب یا عدم استقلال چهره‌های منسوب به مسئولین در یک، دو دهه اخیر بسیار پر رنگ شده است. در حال حاضر نیز برخی از آن‌ها برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده اند و اگر تعدادی از این افراد موفق به حضور در مجلس شوند، در دوره‌های بعد ژن‌های ناپخته بیشتری به خودشان جرات حضور در انتخابات را می‌دهند. "

وی ادامه داد: "حضور ژن‌های ناپخته در مجلس به دلیل تصمیم گیری‌های نسنجیده وغیر کارشناسی، هزینه‌های بسیار سنگینی بر کشور تحمیل می‌کند. این مسئله شاهد تاریخی هم دارد و آن هم مجلس هفتم و تصمیم‌ها و مصوبه‌هایی بود که ژن‌های خوب آن مجلس گرفتند وتبعاتی هم در برداشت. "
علی رضایی میر قائد؛ از مهاجمی استقلال و مدیریت در تشخیص مصلحت نظام تا انتخابات مجلس
علی رضایی میر قائد فرزند محسن رضایی، دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام است که سوابق پر فراز و نشیبی دارد. البته بیشتر سوابق مدیریتی اش در حوزه کاری پدرش بوده است. او در سال ۸۱-۸۲ در تیم بزرگسالان استقلال و تیم ملی امید در پست مهاجم بازی می‌کرد، اما به علت شدت پارگی ربات صلیبی از فوتبال خداحافظی کرد.

او اکنون ۳۹ ساله است. اما علی رغم جوان بودن، سوابقی، چون مدیرکل ارتباطات دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، قائم مقام معاون بین الملل دبیرخانه مجمع، نایب رئیس هیات مدیره شرکت ایران ترانسفو، قائم مقام دفتر پدرش یعنی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... را درکارنامه خود دارد.

او چندی پیش نیز کاندید شهرداری کرج بود، اما به دلایلی کنار گذاشته شد.
توحید نوبخت؛ از شایعه دستگیری تا حضور در حوزه انتخابیه رشت
سال گذشته بود که شایعه‌ای پیرامون دستگیری توحید نوبخت فرزند محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان برنامه و بودجه به اتهام حمل اسلحه در رسانه‌ها وفضای مجازی مطرح شد.

پس از پخش شدن این شایعه، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی پیشین قوه قضائیه در نشست خبری با رسانه‌ها در این باره گفت: " این که اسم بردید معذورم جواب بدهم، اما اگر چیزی باشد شما خبرنگار هستید دیر یا زود مطلع می‌شوید. " این پاسخ دو پهلو این گونه نشان می‌داد که احتمالاً خبر فوق صحیح باشد و تا آن زمان نیز هیچ مسئولی این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده بود.

اما ساعتی بعد از اظهار نظر سخنگوی قوه قضائیه، محمد باقر نوبخت در توئیترش دستگیری پسرش را تکذیب کرد.

با این حال، توحید نوبخت چند روز قبل با حضور در فرمانداری رشت برای حضور در انتخابات مجلس نام نویسی کرد.

گرچه او چند روز پس از ثبت نام و به دلیل فشار افکار عمومی، اعلام کرد که طی نامه‌ای به وزارت کشور از کاندیداتوری انصراف داده، اما سخنگوی ستاد انتخابات کشور با رد این خبر گفته که وزارت کشور تاکنون چنین نامه‌ای دریافت نکرده است.
کامبیر مهدی زاده هستم، داماد رئیس جمهور!
حضور داماد حسن روحانی در عرصه انتخابات و ثبت نام در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو وآذرشهر، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت که البته اکثر این نظر‌ها منفی بود. مهدی زادهِ ۳۴ ساله، تحصیل کرده مقطع دکتری زمین شناسی سنگ و رسوب از دانشگاه علوم تحقیقات آزاد اسلامی است و عمده مسئولیت‌هایی که او در کارنامه دارد، مربوط به دوران ریاست جمهوری حسن روحانی است.

مسئولیت‌هایی که با واکنش کاربران و مردم هر بار از او پس گرفته می‌شد. سال گذشته بود که خبر انتصاب کامبیز مهدی زاده در یکی از معاونت‌های وزارت صمت منتشر شد و البته چند روز بعد به دلیل فشار افکار عمومی، او مجبور شد تا از سمت معاون وزیری استعفا کند.

اما حالا او پا به عرصه انتخابات گذاشته و البته گفته است که به پشتوانه مردم در انتخابات حاضر شده، نه به پشتوانه رئیس جمهور!

مهدی زاده پس از ثبت نام، در پاسخ به این‌که آیا رییس جمهور از کاندیدا شدن دامادش مطلع است؟ گفت: "بله، به عنوان یک فرزند از پدر کسب اجازه کرده و در انتخابات شرکت کرده ام. "

منبع: فرارو

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بینام
    0

    پدرانشان برای مردم چکارکردندکه فرزندانشان برای مردم کاری کنند

  • بینام
    0

    دامادروحانی نبایدخودشواذیت کندچون رای نمی آوردروحانی برای مردم چکارکردکه دامادش بکندایشان برای سمت می آیدوگرنه رشته زمین شناسی چه ربطی به سیاست دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها