جولیانی و مواضع دوگانه‌اش / وکیل ترمپ همیشه به نفع او کار نمی‌کند

جولیانی و مواضع دوگانه‌اش / وکیل ترمپ همیشه به نفع او کار نمی‌کند

او همچنین از جایگاه خود برای اثرگذاری در سیاست و تحقیقات کیفری آمریکا استفاده کرده و گاهی در راستای منافع اشخاص خارجی که برای او منافع مالی داشته‌اند، حرکت کرده است."

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی درباره اقدامات رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به نفع موکلان کم تعدادش در سراسر جهان و لابی‌گری‌هایی که گاه به نفع ترامپ و گاه به نفع دیگر موکلانش بوده، نوشته است: جولیانی در سال ۲۰۱۷ در حالی که وکیل یک تاجر طلا بود که با مقامات ارشد دولتی ارتباط داشت، تلاش کرد تا کاری کند که ترامپ و اعضای ارشد کابینه او اقداماتی انجام دهند که ترکیه به دنبال آن‌ها بود. او در بهار سال جاری میلادی به اخراج سفیر آمریکا در اوکراین که هدف اصلی یک دادستان اوکراینی بود، کمک کرد. او در ماه سپتامبر از مقامات وزارت دادگستری درخواست کرد پرونده‌ای حقوقی علیه یک مدیر بخش انرژی ونزوئلا که او را به عنوان وکیل شخصی‌اش استخدام کرده ‌بود، پیگیری نکنند.

جولیانی گفته است کسب و کار شخصی‌اش را از کاری که رایگان برای ترامپ انجام می‌دهد، جدا می‌کند. او گفته است نیازی نیست به خاطر خدماتی که به موکلان خارجی‌اش ارائه می‌دهد، در دولت آمریکا به چشم یک لابی‌گر خارجی به او نگاه شود. اما از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ، اقدامات او با هشدارهای مداومی از سوی مشاوران ترامپ همراه بوده است. به گفته منابع آگاه، آنان نگران این هستند که در بیشتر مواقع مشخص نیست جولیانی چه کسی را نمایندگی می‌کند؛ رییس جمهور آمریکا، موکلان خصوصی یا دیدگاه‌های سیاست خارجی خودش را.

به گفته مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا، پس از پیروزی غیرمنتظره ترامپ، جولیانی روشن کرد که می‌خواهد وزیر امور خارجه شود اما تیمی از وکلا که بررسی گزینه‌های تصدی پست‌های دولت را بر عهده داشتند، در خصوص احتمال تعارض منافع جولیانی هشدار دادند.

چند هفته پس از انتخابات، جولیانی اعلام کرد از نامزدی برای این پست کنار کشیده است. او در گفتگو با شبکه فاکس نیوز گفت، "با اشتیاقی بیشتر" نسبت به قبل از انتخابات ترامپ، در نظر دارد وکالت خصوصی و مشاوره تجاری را ادامه دهد.

واشنگتن پست پیشتر گزارش کرد، جولیانی از دسترسی‌اش به ترامپ در سال ۲۰۱۷ استفاده کرد تا دو اقدامی که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه به دنبال آن‌ها بود، انجام شوند. اوایل سال ۲۰۱۷ جولیانی از سوی تیم حقوقی یک تاجر ایرانی-ترکیه‌ای به نام رضا ضراب که در آمریکا به نقض تحریم‌های واشنگتن علیه ایران متهم شده، استخدام شد. این مساله بسیار مورد علاقه اردوغان بود و درباره ضراب گفت، او "گروگان"سیاسی اجرای قوانین آمریکا است. طبق اسناد دادگاهی در پرونده ضراب، جولیانی در دیدار با اردوغان در استانبول در فوریه ۲۰۱۷ درباره احتمال "حل و فصل این پرونده از طریق راه حلی مابین دو دولت" گفتگو کرد.

جولیانی در پاییز ۲۰۱۷ در نشستی در کاخ سفید حضور داشت که ترامپ طی آن از رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه وقت خواست با جولیانی مشورت کند و قراردادی دیپلماتیک را تنظیم کند که تبرئه موکل جولیانی در ازای امتیازاتی از ترکیه را شامل شود؛ امتیازاتی مانند آزادی یک کشیش آمریکایی که در ترکیه بازداشت بود.

افراد آگاه از این موضوع گفته‌اند، تیلرسون از این مساله تعجب کرد و آن را درخواستی نامناسب برای مداخله در یک پرونده کیفری دانست.

جولیانی در آوریل ۲۰۱۸ به طور رسمی به تیم حقوقی ترامپ پیوست تا به او در رسیدگی به تحقیقات شورای ویژه به ریاست رابرت مولر، بازرش ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا کمک کند؛ موضعی که او را ملزم به گفت‌وگوهای مکرر با این رئیس‌جمهور می‌کرد.

مقامات گفته‌اند، دستیاران کاخ سفید نگرانند که جولیانی از نقش خود به عنوان وکیل این رئیس‌ جمهور برای تبلیغ منافع موکلان خصوصی استفاده کرده باشد و اینکه آن‌ها نمی‌دانند که او چه کسی را نمایندگی می‌کند. مکالمات او با ترامپ طبق امتیاز وکیل-موکل محافظت می‌شود و این به آن معناست که حتی نزدیک‌ترین دستیاران ترامپ هم درمورد آنچه درباره آن‌ها بحث می‌کنند، مطلع نیستند.

مقامات سابق دولت آمریکا گفته‌اند، جان اف. کلی، رییس دفتر وقت کاخ سفید سعی کرد تا دسترسی جولیانی را محدود کند و جلساتش را با ترامپ در محل کاخ سفید ترتیب می‌داد و بنابراین او نمی‌توانست با دیگر کارمندان کاخ سفید تعامل داشته باشد. به گفته این مقامات، جان کلی همچنین به دیگران گفت که نمی‌خواهد بخشی از تماس‌ها یا جلسات با جولیانی باشد.

جولیانی تاکید کرده است که نقش خود را به عنوان وکیل رئیس‌جمهور جدا از کارهایی که برای منافع خارجی انجام می‌دهد، حفظ کرده است. جولیانی در اوایل سال جاری میلادی با اشاره به ترامپ به واشنگتن پست گفت: "من هرگز به نفع او در هیچ زمینه‌ای لابی نکرده‌ام."

علاقه جولیانی به سیاست خارجی آمریکا را اغلب می‌توان در کشورهایی دنبال کرد که او در آن‌ها منافع مالی داشته است. جولیانی اوایل سال جاری به روزنامه واشنگتن پست گفت، این مساله با تلاش‌های او برای شکل‌دهی به انتخاب سفیری در قطر، جایی که او کار مشاوره امنیتی را در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در ارتباط با یک حادثه هکری انجام داد، صدق می‌کند.

او از توصیف کار خاصی که انجام داد خودداری کرد اما گفت که قرارداد او قبل از اینکه به عنوان وکیل ترامپ در آوریل ۲۰۱۸ منصوب شود، به پایان رسیده بود. او گفت که هرگز به عنوان یک لابی‌گر خارجی خود را معرفی نکرده زیرا هرگز به نمایندگی از قطر بین مسئولان آمریکا لابی‌گری نکرده است.

ترامپ در نوامبر سال ۲۰۱۸ "مری کاترین فی" را برای تصدی پست سفارت در قطر، شغل کلیدی دیپلماتیکی که از ژوئن سال ۲۰۱۷ خالی مانده بود، معرفی کرد. مری کاترین فی از سال ۱۹۹۱ به عنوان فرستاده دیپلماتیک فعالیت کرده بود که از جمله شامل نقش سفیر در سودان جنوبی می‌شد.

زمانی که کنگره در سال گذشته به حالت تعلیق درآمد و ترامپ او را دوباره نامزد تصدی این پست نکرد، نامزدی او منقضی و این پست کلیدی خالی رها شد.

جولیانی در اوت سال ۲۰۱۸ در نامه‌ای به رئیس ‌جمهور رومانی ابراز نگرانی کرد که "زیاده‌روی‌های" سازمان مبارزه با فساد این کشور منجر به پیگرد قانونی افراد بی‌گناه می‌شود. جولیانی خواستار عفو برای افراد محکوم در این سیستم شد.

نامه جولیانی به رئیس ‌جمهور رومانی که بر روی سربرگ شرکتش موسوم به جولیانی پارتنرز (Giuliani Partners)نوشته شده بود، به روابط او با ترامپ اشاره‌ای نداشت. اما این امر به سرعت موجی از نگرانی‌ها را در بوداپست به جریان انداخت؛ جایی که سازمان‌های خبری نقش جولیانی را به عنوان وکیل این رئیس ‌جمهور برجسته کردند و این سؤال را مطرح کردند که آیا این نامه حاکی از تغییر حمایت آمریکا از این سازمان مبارزه با فساد است یا خیر.

وزارت امور خارجه آمریکا تلاش کرد تا از این جنجال فاصله بگیرد. یکی از مقام‌های دولتی به روزنامه واشنگتن‌پست گفت: رودی جولیانی برای سخنگویی دولت آمریکا در زمینه سیاست خارجی نیست.

تلاش‌های جولیانی در اوکراین نیز به ‌زودی با سیاست رسمی آمریکا آمیخته شد. طبق گفته‌ها و شهادت مقام‌های آمریکا در جلسات استیضاح، او مقام‌های کاخ سفید و وزارت امور خارجه را به صدور ویزا برای یک دادستان سابق اوکراین که به دلیل اتهامات فساد از سفر به آمریکا منع شده بود، تحت فشار قرار داد.

اسناد نشان می‌دهند که او همچنین نزد مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای عزل سفیر آمریکا لابی کرد و دو بار تلفنی با پامپئو گقتگو کرد و سپس بسته‌ای را برای او ارسال کرد که در راستای برکناری این سفیر بود.

ماری یووانویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین در ماه مه از سمت خود برکنار شد؛ در همان ماهی که ترامپ به مقامات عالی آمریکا که در زمینه سیاست اوکراین کار می‌کردند، جهت هماهنگی با وکیل خصوصی خودش دستور داد. ترامپ ماه ژوئیه شخصاً درگیر این اقدام شد و از طریق تلفن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را تحت فشار قرار داد تا با جولیانی برای آغاز تحقیقات همکاری کند.

جولیانی تاکید کرده است برای کاری که برای ترامپ انجام داده، دستمزد دریافت نکرده است اما تایید کرده که در ماه ژانویه وکالت یوری لوتسنکو، دادستان کل اوکراین و وزارت دادگستری این کشور را بررسی کرده و پیش نویس قراردادی را برای رسمی کردن این توافق همکاری تنظیم کرده که در صورت نهایی شدن آن ۵۰۰ هزار دلار نصیبش می‌شد.

جولیانی هفته گذشته به بوداپست سفر و با لوتسنکو دیدار کرد و سپس به کی‌یف رفت و با دو عضو پارلمان اوکراین که خواستار تحقیقات مشترک مقدماتی آمریکا و اوکراین در زمینه اتهامات مطرح شده علیه "هانتر بایدن" و شرکت گاز اوکراین بودند، دیدار کرد.

جولیانی طی این سفر اظهار کرد، به نیابت از آمریکا صحبت می‌کند. او در توییتر نوشت، تا زمانی که اوکراین در حالی انجام تحقیقات علیه بایدن است، "کمک آمریکا به اوکراین در زمینه اقدام علیه فساد یک مانع بزرگ خواهد بود".

ترامپ از این اقدامات او به نظر خرسند می‌آمد و به خبرنگاران گفت، جولیانی قرار است "گزارشی" برای دادستان کل و کنگره "تهیه کند".

رییس جمهور آمریکا افزود: او می‌گوید اطلاعات فراوان و بسیار خوبی در اختیار دارد. شنیده‌ام اطلاعات زیادی به دست آورده است.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها