شورای امنیت به درخواست آمریکا درباره کره‌شمالی تشکیل جلسه می‌دهد

شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا فردا (چهارشنبه) درباره آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی تشکیل جلسه می‌دهد.

شورای امنیت به درخواست آمریکا درباره کره‌شمالی تشکیل جلسه می‌دهد

این درخواست در حالی مطرح شده که تصاویر ماهواره‌ای از سایت پرتاب موشک کره شمالی تأیید می‌کنند که در روزهای اخیر یک موتور راکت در این مکان آزمایش شده است.

کره شمالی روز یکشنبه اعلام کرده بود که یک آزمایش موشکی «بسیار مهم» را در سایت پرتاب ماهواره سوها واقع در شمال غرب این کشور انجام داده است. پیش از این مقام‌های کره‌ای و آمریکایی گفته بودند که قرار است این پایگاه برچیده شود.

رهبر کره شمالی پیشتر به واشنگتن تا پایان سال جاری میلادی برای اتخاذ یک رویکرد مناسب درباره این کشور مهلت داده بود.

برخی دیپلمات‌ها و تحلیلگران نگران این موضوع هستند که کره‌شمالی سال آینده میلادی آزمایش‌های هسته‌ای و همچنین آزمایش موشک‌های دور برد خود را که در سال ۲۰۱۷ تعلیق کرده بود، از سر بگیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در این مدت سه بار با یکدیگر ملاقات کرده‌اند اما هیچ پیشرفتی که به امضای توافق بینجامد، حاصل نشده است.

پیش از این دست‌کم هشت کشور از ۱۵ کشور عضو شواری امنیت خواهان برگزاری جلسه این نهاد در روز سه‌شنبه ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در کره‌شمالی بودند که در مقابل پیونگ یانگ هشدار داده بود که چنین اقدامی را «یک تحریک جدی» قلمداد می‌کند و به آن «به شدت پاسخ خواهد داد».

با این حال، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد، آمریکا که ریاست دوره‌ای شورای امنیت در ماه دسامبر را برعهده دارد، به جای موضوع نقض حقوق بشر، تصمیم به تشکیل جلسه‌ای در روز چهارشنبه ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) دارد که روی افزایش تهدیدهای کره‌شمالی متمرکز است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به نمایندگان این کشور در سازمان ملل اعلام کرد که جلسه این هفته شورای امنیت را با موضوع «به روز رسانی جامع درباره تحولات اخیر شبه‌ جزیره کره از جمله آزمایش‌های‌ موشکی اخیر و احتمال افزایش اقدام‌های تحریک آمیز کره شمالی» پیشنهاد کنند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها