روسیه و اوکراین روند صلح را احیا می‌کنند

روسای جمهور اوکراین و روسیه با احیای روند صلح در خصوص درگیری‌های خونین جدایی‌طلبان در شرق اوکراین و تبادل تمامی زندانیان تا پایان سال جاری میلادی موافقت کردند.

روسیه و اوکراین روند صلح را احیا می‌کنند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش در نخستین دیدار دوجانبه‌شان نتوانستند به سازشی که منجر به پایان جنگ پنج ساله شرق اوکراین شود، دست یابند؛ جنگی که منجر به کشته شدن ۱۴ هزار تن شده، به کرملین جسارت بخشیده و وضعیت ژئوپلتیک اروپا را تغییر شکل داده است.

این مذاکرات بر احیای توافق صلح مینسک در سال ۲۰۱۵ میلادی با هدف پایان دادن به درگیری‌ها میان نیروهای اوکراینی و جدایی‌طلبان شرق اوکراین که تحت حمایت روسیه قرار دارند، متمرکز بود.

پوتین گفت: ما به توافق رسیدیم که هیچ جایگزینی برای توافق صلح مینسک وجود ندارد. اوکراین باید به سرعت قانونی را وضع کند که طبق این توافق خودمختاری زیادی به منطقه دونباس بدهد و همچنین قانونی را تصویب کند که شورشیان را مورد عفو قرار دهد.

پوتین که نشست پاریس را "مفید" توصیف کرد، افزود: علاوه بر تبادل زندانیان، توافقی نیز در زمینه ادامه عقب نشینی نیروها در دیگر مناطق شرق اوکراین، پاکسازی مین‌ها از آنجا و برچیدن سنگرها به دست آمده است.

در همین حال زلنسکی اذعان کرد که بسیاری از توافقات آتش‌بس قبلی حفظ نشدند اما گفت: این بار ما توافق کردیم که بسیار جدی در خصوص این زمینه عمل کنیم. من متقاعد شدم که اگر تمامی طرفین به طور کاملا جدی این آتش‌بس را بخواهند، ما قادر خواهیم بود تا آن را اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: شدیدا می‌خواهم که افرادم در زمان تعطیلات سال نو میلادی به خانه‌های خود بازگردند و اوقات خود را با خانواده‌هایشان سپری کنند.من و پوتین در خصوص پیش‌نویس توافقی که همچنان اجازه انتقال گاز طبیعی روسیه از خاک اوکراین را بدهد، گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: من به هیچ عنوان درخصوص تمامیت ارضی و استقلال اوکراین سازش نمی‌کنم. من و پوتین در خصوص تعدادی از مسائل با یکدیگر اختلاف نظر داریم.

در حالی که زلنسکی تاکید کرد که از سرگیری مذاکرات با پوتین بسیار موضوع "خوب و مثبتی" است اما گفت: پس از این نشست هنوز مسائل حل نشده زیادی باقی مانده است.

وی افزود: من تاکید دارم که اوکراین باید کنترل کامل خود بر بخش‌های شرقی‌اش را حفظ کند و در خصوص واگذاری هیچ‌یک از بخش‌هایش سازش نخواهد کرد.

اما این مذاکرات به طور کامل در خصوص مسائل مورد مناقشه از جمله خودمختاری برای شرق اوکراین و کنترل مرز شفاف‌سازی نکرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها