شرط آمریکا برای هسته‌ای شدن عربستان

دو منبع دموکرات در کنگره ایالات متحده می‌گویند در لایحه قانون دفاع ملی این کشور، شرطی برای دولت‌هایی مانند ریاض که خواستار ساخت نیروگاه اتمی توسط آمریکا در کشورهایشان هستند، گنجانده شده است.

شرط آمریکا برای هسته‌ای شدن عربستان

منابعی در کنگره آمریکا می‌گویند عربستان سعودی و دیگر کشورهایی که می‌خواهند از فناوری آمریکا برای ساخت نیروگاه اتمی استفاده کنند، باید رژیم‌های بازرسی سازمان ملل را ذیل یک قانون تصویب کنند تا در لایحه سیاست دفاعی آمریکا گنجانده شوند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دو دستیار دموکرات در کنگره آمریکا بامداد سه‌شنبه گفتند این لایحه از کشورهای مذکور از جمله عربستان سعودی می‌خواهد که به پروتکل الحاقی پیوسته و بر اساس آن، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر زمان که خواستند از تاسیسات آنها برای مطمئن شدن از عدم تولید مواد ساخت بمب اتمی، بازدید کنند.

پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) سندی است که به منظور تقویت کارایی سیستم پادمان در راستای مشارکت در اهداف منع گسترش هسته‌ای جهانی، برای کشورهایی که دارای موافقت‌نامه پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، طراحی شده ‌است. کشورهای عضو آژانس باید پروتکل الحاقی را به عنوان «ضمیمه توافق جامع پادمان» می‌پذیرفتند. بر پایه این پروتکل بازرسی حق آژانس است و برخلاف بازرسی ویژه، نیازی به تصویب شورای حکام دارد.

به نوشته رویترز، مورد مذکور در لایحه 700 میلیارد دلاری «قانون مجوز دفاع ملی» گنجانده شده که در هفته جاری رونمایی می‌شود و کنگره آمریکا باید آن را تصویب کند.

تحلیلگران عدم اشاعه با مثبت ارزیابی کردن این اقدام درباره عربستان سعودی، می‌گویند به دلیل سعودی‌ها رفتارهای نادرستی دارند، کنگره آمریکا باید اقدامات بیشتری برای نظارت و کنترل فعالیت‌های هسته‌ای آنها انجام دهد.

چند ماه پیش «ریک پری» وزیر سابق انرژی آمریکا هم در یک جلسه استماع کنگره گفته بود که همکاری‌ هسته‌ای این کشور با عربستان سعودی منوط به موافقت ریاض با اجرای پروتکل الحاقی است. (جزئیات بیشتر)

رویترز پیشتر نوشته بود ریاض در نظر دارد در سال ۲۰۲۰ میلادی برای ساختن دو رآکتور هسته‌ای تجاری خود مناقصه چند میلیارد دلاری برگزار کند، مناقصه‌ای که تاکنون چند بار زمان آن به تاخیر افتاده است. آمریکا، کره جنوبی، روسیه، چین و فرانسه در حال رقابت برای پیروزی در این مناقصه هستند.

ریک پری همچنین در تاریخ بیست‌وسوم شهریور طی دیدار با همتای سعودی خود گفت اگر عربستانی‌ها می‌خواهند به انرژی اتمی دست پیدا کنند باید استانداردها را رعایت کنند.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟