روایت علی مطهری از جدیدترین نامه‌اش به رهبری / حوادث آبان‌ماه را فقط به گردن سلطنت‌طلبان نیندازیم

علی مطهری گفت: نتیجه ضعیف شدن مجلس یکی نفوذ استعمار خارجی است و دوم ظهور استبداد داخلی. تجربه دولت دکتر مصدق را به خاطر داریم که زمانی که مصدق مجلس را منحل کرد از آنجا بود که دولت خودش منقرض شد. 

روایت علی مطهری از جدیدترین نامه‌اش به رهبری / حوادث آبان‌ماه را فقط به گردن سلطنت‌طلبان نیندازیم

علی مطهری نماینده تهران در نطق میان دستور خود به حوادث تلخ آبان ماه اشاره کرد و گفت: حوادث تلخ آبان ماه نشان داد که سران قوا نبض جامعه را در دست ندارند و تصمیم بدی که گرفته شد و اجرای بدتری که انجام شد متاسفانه این حوادث تلخ را بوجود آورد.

وی افزود: تحلیل غلط هم نباید کرد، نباید مسائل را به گردن منافقین و سلطنت طلبان بیاندازیم، اگرچه آنها وسط داستان وارد شدند و سوءاستفاده کردند ولی طبق اعتراف نهاهای اطلاعاتی خودمان، توده فقیر جامعه جامعه بودند که معترض شدند و باید فکری به حال آنها بکنیم.

مطهری با بیان اینکه اگر جامعه در شرایط عادی بود جای داشت رئیس جمهور را استیضاح کنیم، خاطرنشان کرد: اما در شرایط خاص هستیم و حداقل کاری که مجلس می تواند بکند این است که وزیر کشور را به عنوان مسئول اصلی این تصمیم استیضاح کند و انشاالله این کار انجام می شود.

نماینده تهران با تاکید براینکه باید کمک هایی به مردم شود، ادامه داد: باید سهمیه ویژه بنزین برای نوروز یا مناسبت های دیگری در نظر گرفته شود تا حدودی در مردم تسکین پیدا کند یا در بودجه ممکن است بتوانیم تغییراتی ایجاد کنیم.

مطهری با بیان اینکه جایگاه مجلس تضعیف شده است، افزود: این مساله ای بدیهی است و نتیجه ضعیف شدن مجلس یکی نفوذ استعمار خارجی است و دوم ظهور استبداد داخلی. تجربه دولت دکتر مصدق را به خاطر داریم که زمانی که مصدق مجلس را منحل کرد از آنجا بود که دولت خودش منقرض شد.

وی تصریح کرد: مجلس در دوره دهم از دو ناحیه تضعیف شد یکی از طرف مجمع تشخیص و دوم از طرف شورای هماهنگی سران قوا. می دانیم که مجمع تشخیص تبدیل به شورای نگهبان دوم شد که مصوبه مجلس را از نظر انطباق با سیاست های کلی نظام بررسی می کنیم بعد به شورای نگهبان گزارش می دهد و آنجا هم بدون بررسی به مجلس می فرستند و ما ملزم به اصلاح هستیم. حتی اگر ما اصلاح نکنیم خودشان در مجمع اصلاح می کند یعنی مصوبه مجلس را دست می برند و اصلاح می کند.

مطهری گفت: استناد به بند دوم اصل 110 قانون اساسی برای اینکه مغایرت با سیاست های کلی به معنای مغایرت با قانون اساسی است تفسیر درستی نیست. راه حلش این است که نماینده یا نمایندگان مجمع حین برسی لایحه یا طرحی در مجلس در کمیسیون یا صحن حاضر شوند و نظر بدهند و در نهایت آنچه نمایندگان تصمیم بگیرند نهایی باشد و حق بررسی مصوبه مجلس را ندارند این راه حل قضیه است این طور دست و بال مجلس را بستند مشکل ایجاد کرده است.

مطهری با بیان اینکه دراین خصوص نامه ای خدمت رهبری نوشتم و اشکالات را خدمت ایشان بیان کردم، گفت: به همراه جمعی از نمایندگان نیز نامه ای به هیات رئیسه مجلس نوشته ایم که در جلسه ای غیرعلنی این موضوع بررسی شود ولی هنوز ترتیب اثر داده نشده است.

مطهری ادامه داد: با همین بهانه و تفسیر است که الان لوایح پالرمو و سی اف تی در مجمع نگه داشته شده است درحالیکه تا بهمن ماه بیشتر وقت نداریم والا وارد لیست سیاه خواهیم شد و مشکلاتی برای کشور ایجاد می شود. اینگونه بستن دست مجلس به صلاح نیست ما از نهاد مجلس دفاع می کنیم خواه در آینده باشیم یا نباشی.

وی تاکید کرد: شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا هم برای تصمیمات فوری در شرایط تحریم ها شکل گرفت اما الان وارد هرگونه تصمیم گیری می شود، این شورا باید منحل شود.
نماینده تهران در ادامه، انتخابات را آزمون بزرگی برای ملت دانست و گفت: میزان مشارکت مردم بسیار مهم است، مشارکت بالا می تواند تغییر رفتار آمریکا و رروپا را داشته باشد. ما باید دنبال افزایش مشارکت باشیم قطع نظر از اینکه چه کسانی یا گروهی پیروز می شود باید نگاه ملی داشته باشیم.

مطهری گفت: ضدانقلاب درحال تبلیغ است که شرکت نکنید، فایده ندارید راه اصلاح بسته است، این اشتباه است مردم باید به طور وسیع شرکت کنند، مشارکت 70 درصدی دهان آمریکا و اروپا را می بندد، صندوق رای تنها راه اصلاح امور است.

این نماینده مجلس با هشدار نسبت به اینکه نباید مردم را تقسیم به انقلابی و غیرانقلابی، کنیم گفت: این کار درستی نیست. سخن رهبری هم این نبود، نظر رهبری توجه به توان داخلی و داشتن اعتماد به نفس بود نه اینکه بگوییم عده ای انقلابی و عده ای غیرانقلابی هستند، این تفسیر درستی نیست باید بگوییم همه مردم انقلابی هستند.

وی تاکید کرد: ملاک اسلام است نه انقلاب. آن دعوایی که شهید مطهری با گروه فرقان داشت همین بود. آنها می گفتند اسلام انقلابی ایشان می گفتند انقلاب را باید اسلامی کنیم.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • علی پور
    0

    40سال است بحال طبقه ضعیف که اکثریت جامعه طبق آماردولت 60میلیون نفری. میخواهید فکری بکنید حاصل فکرتان شده فقط فشارآوردن ودرست کردن بدبختی بیشتر برای مردم شمانمایندگان اگر بفکرملت بودید که این گرفتاری رانداشتیم.که دونفربرای یک کشورتصمیم غلط گرانی بنزین رابگیرند.چطوربرای استیضاح شرایط خاص می شود ولی برای گران کردن سه برابری بنزین واینکه درمملکت بلوا شود ومردم درتنگنای سخت معیشت گرفتار یشان چند برابر شرایط خاص نیست.آیا نارضاییتی روزافزون خطرناکتر ازشرایط خاص شما نیست

  • نقدعلی بیک
    0

    دمت گرم

  • ف
    0

    تقصیر سلطنت طلبان نیست تقصیر شما اصلاح طلبان است که منزلشان کمتر از ۵۰۰ متر نیست..

  • ناشناس
    0

    علی آقا!!! حیفه که تو فرزند شهید مطهری باشی. آخرین نطقهای خودت را در این زمان باقی مانده از وکالت بی خاصیت و ریا کارانه ات بکن چون شاید خدا نخواهد بار دگر تو به پست و مقام برسی. خدا نگذرد از افرادی که برای پست و مقام نان را به نرخ روز می خورند.

  • ط
    0

    به امید قطع شدن شر اصلاح طلبان نجومی از سر ملت. وعلی برکت الله

  • سید حسین
    0

    آفرین بر آقای دکتر مطهری .انسان منطقی و عالم.اجرکم عندالله

  • سارا
    0

    درود براقای م،مطهری .آقای مطهری شکا یت خدا را برای خدا می برید

  • ناشناس
    0

    می شود گفت نیمی از تقصیرها گردن نمایندگان مجلس است که بجای حل معضلات مردم به فکر حزب و جناح خود هستند بخصوص شما آقای مطهری . در تصمیم بنزینی بی خبر بودی آیا در تصمیم افزایش حقوق هم بی خبر بودی ؟ اگر با خبر بودی چگونه به یک حقوق بگیر با حقوق ماهانه دو میلیون تومان را دویست هزار تومان اضافه کردید و به یک حقوق بگیر مثل خودت که ماهیانه 50 میلیون می گیرید پنج میلیون تومان اضافه کردید ؟ ؟؟؟؟؟ این روش شما در حمایت از فقیر است ؟؟؟؟؟؟ بیشتر اینها امثال خودتان بودند که از فرط پر خوری نمی دانند چه کنند وگر نه فقرا اگر یک روز سر کار نروند شب باید شاهد ناله جان سوز جگر گوشه شان باشند که از شدت گرسنگی بخود می پیچد . فقرا وقت اعتراض ندارند اگر خدا را می شناسی دست از جناح بازی بر دار فردای قیامت دست تهی دستان دامنت را می گیرد از آن روز بترس آن روز دیگه نمیگن چون پسر شهیدی معافی برو بهشت آن روز شاید خدای نکرده بخاطر عمل غلطت با پسر نوح هم نشین شوی پس بترس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها