دختر شایسته جهان ۲۰۱۹ را بیشتر بشناسید

مراسم میس یونیورس سال ۲۰۱۹ روز پیش برگزار شد و برای سومین بار دختری از آفریقای جنوبی، تاج را بر سر گذاشت که لقب دومین سیاهپوست برنده این مسابقات را از آن خود کرد.

دختر شایسته جهان ۲۰۱۹ را بیشتر بشناسید
باهم در این مطلب کمی بیشتر با فینالیست‌های مسابقه و به‌طور کلی اهداف و نحوه برگزاری این مراسم و تفاوت آن با مراسم میس ورلد یا دختر شایسته (Miss world) آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

همه‌چیز درباره مسابقه ملکه زیبایی جهان یا miss universe

مراسم میس یونیورس چیست؟

درکل ریشه برگزاری این نوع مسابقات به سال ۱۹۲۶ برمی‌گردد. آمریکا و البته اگر بخواهیم به‌طور خاصتر بگوییم، ایالت تگزاس از طوفانی بزرگ، خسارتی وحشتناک دیده بود و سعی داشت آن را جبران کند. بهترین راهی که مسئولان در آن زمان به ذهنشان می‌رسید، جذب توریست بود و برای حل این مسئله هم به برگزاری مسابقاتی فکر کردند که در آن دختران زیبا از ایالات مختلف جمع می‌شوند و بر سر زیبایی خود به رقابت می‌پردازند.

در سال‌های اول برگزاری، تنها معیار انتخاب، زیبایی و اندام متناسب بود و یکی از مهمترین آیتم‌های آن پوشیدن مایو و راه رفتن در حضور داوران و تماشاچیان بود. این مسابقه چندی بعد به‌دلیل مسائل مالی متوقف شد، اما پس از مدتی با نام جدید میس آمریکا دوباره برگزار شد. از آن پس هرساله صدا‌های اعتراضات از گوشه و کنار دنیا و به‌خصوص آمریکا به‌گوش می‌رسد؛ مبنی براینکه در این مسابقات از جذابیت جنسی زنان سوء استفاده شده و زنان به‌نوعی ابزاری برای جذب سرمایه و پول درنظر گرفته می‌شوند.

در یکی از همین سال‌ها یکی از شرکت‌کنندگان از پوشیدن مایو سرباز زد و همین امر سرآغاز دوشاخه و بعد‌ها چندشاخه شدن این مراسم شد و کم‌کم مسیری ایجاد شد که درحال حاضر مشاهده می‌کنید: مراسم میس یونیورس یا ملکه زیبایی جهان که درواقع ریشه و خاستگاهی آمریکایی دارد و در لاس‌وگاس برگزار می‌شود و مراسم میس ورلد یا دختر شایسته جهان که بین‌المللی‌تر است و محل برگزاری آن در لندن انگلستان است.

جدا از این مورد، این مسابقات تفاوت چندان دیگری باهم ندارند. اکنون سال‌هاست که معیار انتخاب به‌صرت کلی، علاوه بر زیبایی چهره و اندام متناسب، هوش و شخصیت فردی، فعالیت اجتماعی و خیریه، داشتن استعداد کافی در یک زمینه هنری یا ورزشی و هوش و دانش سیاسی نیز هست. در این مسابقه، از دختران پرسش‌های متعددی می‌شود؛ از آن‌ها خواسته می‌شود که صحبت و به‌نوعی سخنرانی کنند تا قدرت بیان آن‌ها و قدرت نفوذ کلامشان سنجیده شود و در مراسم، ویدئو‌هایی از فعالیت‌های اجتماعی و خیریه‌ای که انجام داده‌اند، پخش می‌شود.

همه‌چیز درباره مسابقه ملکه زیبایی جهان یا miss universe

چگونگی راهیابی به مراسم

هرساله کشور‌های متعدد، این مراسم را برگزار می‌کنند و در نهایت، یکی از دختران را به‌عنوان ملکه زیبایی آن کشور انتخاب می‌کنند؛ سپس برای ثبت‌نام او در مسابقات جهانی اقدام کرده و درصورت تایید هیئت ژوری مربوطه، دختر موردنظر برای شرکت در مسابقات به لاس‌وگاس اعزام می‌شود.

جالب است بدانید که دونالد ترامپ تا پیش از بدست آوردن مقام ریاست جمهوری آمریکا یکی از سرمایه‌گذاران و مدیران اصلی این مراسم بود که پس از اظهارنظر‌های جنجالی‌اش درباره مردم مکزیک و مهاجران، سهام خود را فروخت و به گفته برخی به‌طور مسالمت‌آمیز از مدیریت و شراکت کنار گذاشته شد.

نظرات شرکت‌کنندگان درباره برگزاری مسابقات

برخلاف اعتراضات عده‌ای از مردم و فعالین حقوق زنان که برگزاری این نوع مسابقات را خشونت پنهان علیه زنان و استفاده ابزاری علیه آن‌ها می‌دانند، شرکت کنندگان در این مراسم معتقدند که انسان باید از زیبایی که خدا در اختیارش قرار داده، به نحو احسن و درجهت زیبا کردن دنیا و کمک به نیازمندان استفاده کند. یکی از شرایط شرکت در این مسابقه، حضور این افراد در فعالیت‌های اجتماعی است و علاوه بر آن، برندگان اصلی مسابقه باید به‌مدت حداقل یک سال در کمپین‌هایی که سازمان بانی این مراسم برگزار می‌کند، شرکت کنند؛ این کمپین‌ها بیشتر مربوط به امور خیریه، کمک به نیازمندان، گسترش صلح و دوستی در جهان و ... است.

میس یونیورس ۲۰۱۹

همه‌چیز درباره مسابقه ملکه زیبایی جهان یا miss universe

امسال نیز مراسم میس یونیورس برگزار شد و نهایتا دختری به‌نام «زازبینی تونزی» از آفریقای جنوبی که مدلی ۲۷ ساله است، تاج را از دستان ملکه زیبایی سال قبل دریافت کرد. این دختر، دومین دختر سیاهپوستی است که به این مقام دست پیدا می‌کند و البته سومین دختر از کشور آفریقای جنوبی. باقی فینالیست‌ها و برنده اخلاق و بهترین لباس محلی را نیز باهم در ادامه مشاهده می‌کنیم، اما پیش از آن صحبت‌های ملکه زیبایی امسال را بخوانیم:

«من در دنیایی بزرگ شدم که زنان شبیه به من (با رنگ پوست من و مدل موهایم) هیچگاه زیبا به نظر نمی‌رسند. من فکر می‌کنم زمان این رسیده که این روند متوقف شود. من دلم می‌خواهد که کودکان دنیا به من نگاه کنند و چهره‌ام را ببینند و انعکاس چهره خود را در صورت من مشاهده کنند».

هیئت ژوری، زازبینی را فردی قوی با زیبایی طبیعی دانستند که زنان را تشویق می‌کند تا خودشان را آنگونه که هستند، دوست بدارند. زازبینی در طول مسابقات، مو‌هایی کوتاه و با مدلی طبیعی داشت که به گفته خودش «نمادی از اعتقادش نسبت به حضور منصفانه در مسابقات» بود. حتی لباس محلی او (مسابقه، بخش جذابی به‌نام لباس محلی دارد) نشان از اعتقاداتش داشت. زازبینی از مردان اهل آفریقای جنوبی خواسته بود تا با نوشتن نامه‌ای در گرامیداشت سلبریتی‌های زن آفریقای جنوبی در حمایت از کمپین «مرد برای زن» ثابت قدم باشند. این نامه برروی روبان‌های رنگی نوشته شد و از آن برروی لباس محلی زازبینی استفاده شد و نام آن را «موج عشق» گذاشتند.

زازبینی شرکت در مسابقات را از سال ۲۰۱۷ شروع کرد و همان سال به‌عنوان یکی از ۲۶ فینالیست ملکه زیبایی آفریقای جنوبی پذیرفته شد و البته به جمع ۱۲ فینالیست اصلی راه نیافت. او دوباره در سال ۲۰۱۹ به این مسابقات بازگشت و نهایتا به‌عنوان ملکه زیبایی کشورش انتخاب شد و متعاقبا نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان مسابقه میس یونیورس به لاس‌وگاس اعزام شد.

جایزه زازبینی به‌عنوان ملکه زیبایی جهان، پول نقد، یک ماشین نو و یک آپارتمان مبله با تمام امکانات در شهری در نزدیکی ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی بود.

نفر دوم

مدیسون آندرسن، مدل ۲۵ ساله اهل پورتوریکو

همه‌چیز درباره مسابقه ملکه زیبایی جهان یا miss universe

نفر سوم

سوفیا آراگون، مدل ۲۶ ساله اهل مکزیک

همه‌چیز درباره مسابقه ملکه زیبایی جهان یا miss universe

نفر چهارم

گابریلا توفور، مدل و وکیل ۲۵ ساله کلمبیایی

همه‌چیز درباره مسابقه ملکه زیبایی جهان یا miss universe

نفر پنجم

جنیفر پاوینسودا، مدل و دی‌جی ۲۷ ساله تایلندی

همه‌چیز درباره مسابقه ملکه زیبایی جهان یا miss universe

برنده اخلاق

اولگا بولاوا، مدل ۲۸ ساله لهستانی

همه‌چیز درباره مسابقه ملکه زیبایی جهان یا miss universe

برنده بهترین لباس محلی

گازینی گانادوس، مدل ۲۵ ساله فیلیپینی

همه‌چیز درباره مسابقه ملکه زیبایی جهان یا miss universe

مجری مسابقه

استیو هاروی

همه‌چیز درباره مسابقه ملکه زیبایی جهان یا miss universe

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • آرش
    0

    زرد فوری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "بهترین سریال سال 1402" کدام بود؟