تدوین خط‌مشی گروه حامی لبنان برای برون‌رفت از بحران

گروه بین‌المللی حامی لبنان امروز (چهارشنبه) با برگزاری نشستی در پاریس به دعوت دولت فرانسه و سازمان ملل، یک نقشه راه سیاسی، اقتصادی و توسعه‌ای یکپارچه را تدوین کرد.

تدوین خط‌مشی گروه حامی لبنان برای برون‌رفت از بحران

دفتر وزارت خارجه فرانسه امروز (چهارشنبه) میزبان نشست گروه بین‌المللی حامی لبنان بود و ریاست مشترک این نشست را فرانسه و دفتر هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان بر عهده داشتند.

در این نشست نمایندگانی از چین، مصر، آلمان، ایتالیا، کویت، روسیه، عربستان، امارات، انگلیس و آمریکا به همراه نمایندگان بانک بازسازی و توسعه اروپا، بانک سرمایه‌گذاری اروپا، اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول، اتحادیه عرب و بانک جهانی حضور داشتند و از لبنان نیز برای حضور در این نشست دعوت شد.

جلسه صبح امروز بدون حضور هیات لبنانی و جلسه بعدازظهر با حضور این هیات برگزار شد.

برخی منابع فرانسوی اعلام کردند، پاریس برای برگزاری این نشست برخی طرف‌ها در این گروه به ویژه آمریکا را تحت فشار گذاشت چراکه واشنگتن اشتیاقی به انجام این کار نداشت و به دنبال توسعه دامنه فشارهای خود علیه ایران و همپیمانانش بود؛ مساله‌ای که با رویکرد پاریس همسو نبود.

منابع مذکور با تاکید بر آمادگی خود برای تعامل با دولتی که لبنانی‌ها تشکیل می‌دهند و عدم دخالت پاریس در این روند گفتند: تلاش ما بر اینست که لبنانی‌ها هرچه سریعتر خلأ سیاسی موجود را پر کنند.

برخی منابع آگاه در پاریس سه نکته را درباره این نشست عنوان کردند؛ نکته اول سطح پایین هیات‌های شرکت‌کننده بود. برخی از طرف‌ها ترجیح می‌دادند نشست پس از تشکیل دولت برگزار شود تا از آن حمایت کرده و آن را به اجرای توصیه‌های این نشست تشویق کنند. نکته دوم اینکه تغییرات کوچکی در متن بیانیه پایانی ایجاد شود. نکته سوم و مهم‌تر از همه ناامیدی لبنانی‌هاست؛ آن‌ها به وعده‌های حمایت مالی طرف‌های شرکت‌کننده برای پایان دادن به بحران مالی که سیستم بانکی و پولی لبنان را تهدید می‌کند، امیدوار بودند اما این وعده‌ها عملی نشدند.

در کنفرانس مطبوعاتی که جوزپ بورل، مسئول جدید سیاست خارجه اتحادیه اروپا برگزار کرد، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد: یکی از اهداف نشست این است که مسوولان لبنانی را در جریان وضعیت خطرناک موجود قرار دهیم و آن‌ها را به اجرای اصلاحات مورد نظر که در نتایج کنفرانس سال گذشته سیدر تایید شدند، تشویق کنیم.

لودریان در ادامه با تاکید بر عدم تحقق هرگونه پیشرفتی در زمینه اجرای اصلاحات و یا برقراری ثبات هشدار داد: هرگونه تاخیر بیشتر در تشکیل کابینه جدید موجب بحرانی‌تر شدن اوضاع خواهد شد و مسوولان لبنان باید به خواسته‌های مردم توجه نشان داده و به آن‌ها عمل کنند.

اعضای گروه بین‌المللی مذکور در بیانیه پایانی این نشست تاکید کردند، لبنان با بحرانی مواجه است که اقتصاد این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده و ثبات این کشور را به شدت مختل کرده است.

اعضای این گروه، تصویب سیاست‌های بزرگ و قابل اطمینان برای اجرای اصلاحات اقتصادی در این کشور و بررسی ابعاد مختلف نقص ساختاری در اقتصاد لبنان را تنها راه مقابله با این سقوط اقتصادی و بازگرداندن اعتماد به اقتصاد این کشور و مقابله با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی دانسته و تاکید کردند، این اقدامات برای تحقق خواسته‌های لبنانی‌ها اهمیت زیادی دارد.

آن‌ها افزودند: با توجه به این که لبنان از ۲۹ اکتبر در پی استعفای سعد حریری دولت ندارد، حفظ ثبات، وحدت، امنیت، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور نیازمند تشکیل فوری کابینه‌ای برخودار از قدرت و اعتبار لازم برای اجرای اصلاحات اقتصادی و دور کردن کشور از تنش‌ها و بحران‌های منطقه است. در این راستا از مسوولان لبنانی انتظار می‌رود به طور کامل به انجام اقدامات و اصلاحات مورد نظر در زمان مناسب خود به شکل جدی پایبند باشند.

همچنین اعضای گروه بین‌المللی حامی لبنان از مسوولان این کشور خواستند بودجه سال ۲۰۲۰ را در هفته‌های اول پس از تشکیل کابینه جدید تصویب کنند تا بتواند از آن در زمان اجرای سیاست‌های پولی خود استفاده کرده و بهبود تعادل اقتصادی و تقویت شبکه‌های سلامت اجتماعی را برای گروه‌های ضعیف‌تر جامعه تضمین کنند.

همچنین آن‌ها مسوولان لبنان را به پیش گرفتن اقدامات جدی برای بازگرداندن ثبات به بخش پولی لبنان، حل مشکل فساد، اجرای اصلاحات در بخش نیرو و بهبود راهکارهای حاکمیتی با تصویب قوانین لازم تشویق کردند. در ادامه این بیانیه آمده است، دولت جدید در شش ماه نخست آغاز به کار خود، اقدامات ساختاری برای تصویب الگوهای اقتصادی پایدار را در پیش بگیرد.

همچنین در بیانیه یاد شده دوباره تاکید شد، نتایج کنفرانس سیدر همچنان معتبر هستند و حمایت مالی بین‌المللی موسسات بین‌المللی از مسوولان لبنان برای اجرای اصلاحات اقتصادی اهمیت بسیاری دارد. اعضای این گروه آمادگی خود را برای اجرای چنین اصلاحاتی اعلام کرده و از اقدامات نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی لبنان در حمایت از تظاهرکنندگان و حقوق شهروندان تقدیر کردند.

آن‌ها بار دیگر بر لزوم احترام به حق لبنانی‌ها برای تظاهرات مسالمت‌آمیز تاکید کرده و از همه طرف‌ها خواستند مسوولانه عمل کنند. گروه حامی لبنان با اشاره به درخواست سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان از سران این کشورها، آمادگی خود را برای کمک به این کشور در زمینه فراهم کردن کالاهای اساسی اعلام کرد. گروه بین‌المللی حامی لبنان در پایان از برگزاری نشست‌هایی در آینده در سطوح مختلف استقبال کرد.

هیات لبنانی نیز در این نشست پایبندی خود را به همکاری با جامعه جهانی برای اجرای این نقشه راه اعلام کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها