جانسون: نتیجه آراء به معنی تحقق برکسیت است

نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا از پیروزی قاطع حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون حکایت دارد.

جانسون: نتیجه آراء به معنی تحقق برکسیت است


شمارش آراء انتخابات سراسری بریتانیا کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان را توسط حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون قطعی کرد. در حالی که شمارش آراء همچنان ادامه دارد، این حزب تاکنون بیش از ۳۲۶ کرسی از مجموع ۶۵۰ کرسی مجلس عوام این کشور را تصاحب کرده و در آستانه ثبت بزرگ ترین پیروزی خود در ۳۲ سال گذشته است.

در مقابل شمار کرسی‌های محرز شده حزب کارگر تاکنون به ۲۰۰ مورد رسیده که ۶۲ کرسی کمتر از سهم فعلی این حزب در پارلمان بریتانیاست.

آقای جانسون در اظهارنظری پس از اعلام نتایج اولیه گفت:«نتیجه انتخابات به معنی تحقق برگزیت است.» در مقابل جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر که برآوردها نشان می‌دهد که حزب متبوعش متحمل بزرگ‌ترین شکست انتخاباتی در ۸۴ سال گذشته شده، اعلام کرد که از رهبری این حزب کناره گیری می‌کند.

در میان رهبران جهان، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و از حامیان نخست وزیر بریتانیا نخستین کسی بود که به نتایج اولیه انتخابات سراسری بریتانیا واکنش نشان داد. آقای ترامپ با انتشار توییتی نوشت:«به نظر می‌رسد پیروزی بزرگی برای بوریس در انتخابات بریتانیا حاصل شده!»

تشدید شکاف میان اسکاتلند و بریتانیا
نیکولا استورجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند که گمان می‌رود حزب متبوعش اکثر کرسی‌های اسکاتلند را کسب کرده باشد، در واکنش به پیروزی حزبش گفت که نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که باید به اسکاتلند حق انتخاب داد.


خانم استورجن سپس از نتایج کلی انتخابات که گویای پیروزی حزب محافظه‌کار است ابراز ناخرسندی کرد و این نتیجه را «تیره و تار» توصیف کرد.

او تصریح کرد: «رای رهندگان به حزب محافظه‌کار به آقای جانسون ماموریت دادند که بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کند ولی رای دهندگان دولت بوریس جانسون را نمی‌خواهند، آنها خواستار حضور در اتحادیه اروپا هستند.»

در مقابل، جو سوینسون، رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا که حامی برگزاری رفراندوم دوم در مورد برکسیت بود، کرسی خود در مجلس عوام را به نامزد حزب ملی اسکاتلند واگذار کرد. او با وحشتناک توصیف کردن نتیجه انتخابات، گفت:«عده‌ای از موج ملی‌گرایی استقبال می‌کنند ولی برای بسیاری دیگر این نتیجه ناراحت کننده است.»

همچنین ترزا می، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، ضمن استقبال از پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی هشدار داد که همه‌پرسی استقلال اسکاتلند دیگر نباید برگزار شود.

منبع: یورونیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها