مسابقه دو شطرنج‌باز ایرانی در برابر رقبای اسرائیلی/مقصودلو: حتی اسم رقیبم را نمی‌دانستم، چه برسد به ماهیتش!

دو شطرنج‌باز کشورمان در رقابت‌های اوپن اسپانیا به مصاف نماینده رژیم صهیونیستی رفتند!

مسابقه دو شطرنج‌باز ایرانی در برابر رقبای اسرائیلی/مقصودلو: حتی اسم رقیبم را نمی‌دانستم، چه برسد به ماهیتش!

در شرایطی که به نظر می‌رسید ادعای یکی از رسانه‌های فارسی‌زبان در خصوص شرکت دو شطرنج‌باز ایرانی در برابر نماینده رژیم صهیونیستی کذب باشد، اما پرهام مقصودلو، یکی از دو شطرنج‌بازی که نامش مطرح شده‎بود این رقابت را تایید کرد و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

«من فرزند ایران، مثل هر انسان آزاده‌ای در جهان، مخالف ستم و دیکتاتوری بوده و هستم. رژیم صهیونیستی هم در نگاهم رژیمی ستمگر و آلوده بوده و هست. از اینکه یکی از حریفانم از رژیم صهیونیستی بوده، اطلاعی نداشتم. به تازگی و از طریق رسانه‌ها از جزئیات ماجرا آگاه شدم.»

«ممکن است این حرفم را عده‌ای باور کنند و عده‌ای باورشان نشود اما واقعیت این است که در مسابقات سنگین و فشرده‌ شطرنج، گاهی حتی اسم و فامیل حریفان‌مان را هم دقیق و درست نمی‌بینیم؛ چه برسد به ماهیت‌شان. پس حرفم را باور کنید.»

به جز مقصودلو که با سن کم، استاد بزرگ این رشته ورزشی ست، طباطبایی، دیگر شطرنج‌باز کشورمان تاکنون صحبتی با رسانه‌ها نداشته‌است.

طباطبایی در شرایطی به مصاف رقیب صهیونیستی خود رفته که چندی پیش در رقابتهای جوانان جهان در هند، از رقابت با او انصراف داده‌بود.

تا 2 سال قبل، با هماهنگی‌های صورت گرفته با فدراسیون جهانی، قرعه‌کشی رقابت‎های بین‌المللی شطرنج به شکلی برگزار می‎شد که هیچگاه ایران و رژیم اشغالگر قدس با هم روبه‌رو نشوند، اما از 2 سال قبل با روی کار آمدن رییس جدید فدراسیون جهانی شطرنج، این قانون نانوشته برداشته‌شد و چند بار تاکنون نمایندگان ایران به دلیل برخورد با نماینده رژیم صهیونیستی، از حضور در رقابت‌ها امتناع ورزیده‌بودند.

تهرانی: در وزارت ورزش توضیحات لازمه را ارائه کردیم

افشین تهرانی، دبیر فدراسیون شطرنج، مسابقات بلیتس، آزاد بوده است و سرپرست و کاپیتان همراه شطرنج بازان نبوده تا به آن ها اطلاع بدهد. هر دو نفر بدون اطلاع به پشت میز نشسته اند و در مقابل حریفان اسرائیلی خود پیروز شده اند.

تهرانی در خصوص آینده طباطبایی و مقصودلو گفت: این اتفاق در گرو سیاست های وزارت ورزش قرار دارد. دیروز در وزارت ورزش حاضر شدیم و توضیحات لازم را در خصوص ناخواسته بودن این دیدار ارایه کردیم.

دبیر فدراسیون شطرنج با اشاره به ناراحتی طباطبایی و مقصودلو، گفت: در گذشته این دو نفر در صورت بروز چنین قرعه هایی به مصاف حریفان خود نمی رفتند.

فیروزجا در آستانه مهاجرت

داستان تلخ شطرنج‌بازان کشورمان اما به اینجا خلاصه نمی‌شود. با فشارهایی که روی فدراسیون شطرنج وارد می‌‎شود، بعید نیست شطرنج نیز همچون جودو در انتها با تعلیق روبه‌‎رو شود. اتفاقی که قطعا ضرر زیادی را به شطرنج‌بازان ارزنده کشورمان وارد می‌کند.
به جز الشن مرادی، استادبزرگ شطرنج ایران که عطای وطن را به لقایش بخشید و چند سالی هست که با پرچم آمریکا در رقابت‌های مختلف حاضر می‎شود، شنیده می‎شود فیروزجا نیز به زودی راهی فرانسه می‌‎شود و ضمن مهاجرت به این کشور، زیر پرچم فرانسوی‌ها به رقابت خواهدپرداخت.

سکوت طباطبایی تا این لحظه بر شایعات افزوده و بعید نیست او هم به دنبال مهاجرت به کشوری دیگر باشد.

منبع: جایگاه ویژه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • علی
    0

    خب حالا گرفته دیگه انگار نسل کشی را انداخته،خدا قوت قهرمان عصن خودتو ناراحت نکن، هرچند چیزای خوبی در انتظارت نیس وقتی بیای

  • محمد ۳۰۲۸
    0

    به هر دو شطرنج بازمان که در عرصه ورزش ، نماینده رژیم صهیونیستی را شکست داده اند تبریک میگم . انشاءلله سایر ورزشکارانمان نیز بدون واهمه از شکست احتمالی و با عدم ترک زمین مسابقه ، در مبارزه با حریفان اسرائیلی حاضر شده و با پیروزی مقابل آنها پرچم کشورمان را بالاتر از اسرائیل قرار دهند . باید ثابت کرد که نه تنها در عرصه نظامی و سیاسی که که در عرصه ورزش نیز اسرائیل حرفی برای گفتن ندارد ..

    نظرات شما -
    • بی نام و نشان
      0

      اگر کشور به دست شماها بیافتد همه ارزشها و دین و ناموس و طن خود را برای یک بازی مفت می دهید.

    • واعظی
      0

      اقا بی نام و نشان فعلا که کشور در درستان شماست و ما در 41 سال چیزی جز اختلاس، تبیعض ، رانت بازی و هزار کثافت کاری چیز دیگری ندیده ایم درضمن من 2 سال از بهترین سال های عمرم تو نقطه صفر مرزی جای که تو تو خوابت ندیدی و اگر ببینی خودت خراب میکنی خدمت کردم شما برای ما حرف از دفاع از ناموس وطن نزن

    • بهروز
      0

      فعلا که کشور دست شما بی نام و نشان‌ها افتاده و تا مملکت رو از روی کُره خاکی حذف نکنید بیخیال نمیشید تو این ۴۰ سال به کجا رسیدیم؟؟؟

    • محمد ۳۰۲۸
      0

      هموطن بی نام و نشان اگر کشور دست ما بود ضمن حفظ استقلال و اقتدار ملی ، در امور سایر کشورها و روابطشان با هم دخالت نمی کردیم و یک جهانی را با خودمان دشمن نمی کردیم تا ملت تحریم بشن . درآمد ریالی داشته باشن و هزینه های دلاری پرداخت کنند . اگر کشور دست ما بود دین از سیاست جدا می کردیم تا به روحانیت انگ دروغگوئی و منفعت طلبی و ... نزنند . روحانیت باید نقش مرجع و راهنمای دینی را بر عهده داشته باشه و امور سیاسی هم باید به اهل سیاست سپرده بشه . در زمان شاه روحانی ارج و قرب داشت ولی الان چطور ؟ آیا همچنان روحانیان ما از جایگاه قبلی برخوردارند ؟ اگر کشور دست ما بود هم ارزشهای دینی حفظ می شدو هم اینکه استقلال کشور با وابستگی به چند کشور دره پیت از بین نمی رفت . دیدتان را نسبت به شرایط جامعه بازتر کنید .

  • مهران
    0

    به جرم جاسوسی تا آخر عمر زندان میشن توی زندان دو تای با هم شطرنج بازی کنن

  • مرادی
    0

    موافق برنده شدنش هستم مسابقه ورزشی ربطی به روابط نداره

  • بهروز
    0

    دردناکترین قسمت این عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی اون جاییه که ما به خاطر فلسطین بازی نمیکنیم تا یک اسرائیلی مقام اول رو بیاره و کشور مجعول اونا در دنیا اسمی بشه..همه میدونیم که یکی از دلایل هزینه‌ی کشورها برای ورزش بخاطر شنیده شدن اسم کشور و بالا بردن پرچم کشورشون در رقابتهای بین‌المللی هست که ما با عدم رویارویی فقط به اسرائیل برای تحقق این خواسته‌ش کمک میکنیم

  • پیمان
    0

    آفرین قهرمان کشورم

  • ناصر
    0

    دلیلی ندارد که دروغ بگویند. این جوانان مایه افتخار ملت عزیزمان هستند وهمه ایرانیان ا ز این رژیم متنفرند. قهرمانی برشمابهترین فرزندان وطن مبارک.

  • مصی
    0

    مگه داریم !!!!که نشناسی مگه میشه!!!اون یکی که یه بار با اسرائلی بازی کرده توی هند هیچ حرفی نزده اما این یکی گفته من که میگم رغیبمو نمیشناختم همه هم گوشاشون مخمله.ولمون کنید خداوکیل

  • ناشناس
    0

    قاطعانه نباید گذاشت چنین توطئه های پلیدی عملی شوند --- این که بچه های زیرک و هوشیار ما هویت رقیبان خود را نشناخته وارد بازی شده اند از اون حرفها است؟؟؟!!! باید دید تحت تاثیر وسوسه ی چه فرد یا افراد مسئولی که با نظام خرده حساب دارند این بچه ها به چنین رقابت ننگ آور در مسابقه ی باز شطرنج در اسپانیا تن داده اند و حساب اساسی را از او یا از آنان با ضابطه و حکم قانون بعنوان خیانت آگاهانه به اصول نظام پس گرفت. ضمنا وزارت امور خارجه ج.ا.ا موظف است علیه طرف سازمان دهنده ی این بازی و کشور میزبان این بازی اقدامات اصولی تنبیهی لازم اعتراض را ، به وارد کردن بچه های ایران به بازی با اتباع رژیم نامشروعی که بیش از نیم قرن است بد ترین و خونین ترین و ویرانگر ترین جنایتها را با نقض پیوسته و آگاهانه ی قوانین بین الملل علیه مردم و کشورهای منطقه ی خاورمیانه مرتکب می شود ، انجام دهد.

    نظرات شما -
    • محمود
      0

      باس قبول کنیم که اسرائیل هم یه کشوره دیگه بسه بخدا دیگه بزارید خود فلسطینی ها واسه خوشون تصمیم بگیرن شاید دلشون بخواهد با هم صلح کنن ، ما چرا شدیم کاسه داغ تر از آش . در ضمن اگه به ظلم باشه و جنایت یه سر به ماشهر بزنید تا جنایت را ببیند

    • محمد ۳۰۲۸
      0

      مطمئنا آقا یا خانم ناشناس نظرشان از سر شوخی و طعنه زدن به سیاسیون بوده و خودشان میدانند که ورزش از سیاست جداست . دم ورزشکارانی که با تیمهای اسرائیلی مسابقه می دهند و با بردشان پرچم ایران را ورای اسراییل قرار می دهند گرم . اگر رژیم اسرائیل را جنایتکار می دانیم و مسابقه با ورزشکارانش را ممنوع ، پس باید مسابقه با تیمهای آمریکایی را به خاطر بمباران هسته ای ژاپن ممنوع کرد

  • بهلول
    0

    دمشون گرم اینها مردند.

  • یه ایرانی
    0

    فلسطینیها با اسرائیلیها بازی میکنن حتی تو باشگاههای اسرائیل هستند این وسط یه عده کاسه داغتر از آش شدن حتما دارن سود میبرن!!! جمعش کنید این مسخره بازیهارو! خوب کاری کردن مسابقه دادن به کسی ربطی نداره!

  • بینام
    0

    مگه شطرنج بازها یاهرورزشکار دیگری سربازهای اسراییلی هستند که این چرت وپرتها رو میگید اونها هم یک انسان عادی وورزشکار هستند ورزش را بالجن سیاست آمیخته اید که پرداخت حقوق یک مربی ورزشی هم سیاسی شده وحساب طرف رابلوکه میکنند سیاستمداران وجود نداشتند مردم کره زمین زندگی راحت وخوشی را درکنار هم باهر ایدئولوژی داشتند

  • رضا هدایتی
    0

    واقعا دمشون گرم که بازی کردند کی گفته ورزش باید با سیاست قاطی بشه یک ورزشکار اینهمه زحمت میکشه تمرین میکنه باید هم مسابقه بدهد هر کشوری میخواد باشه چرا ما باید کاسه داغتر از اش بشویم خود فلسطینی ها با اسرائیلیها مسابقه میدهند اونوقت ما باید بخاطر سیاستهای ویرانگر مقامات مسابقه ندهیم

    نظرات شما -
    • طرفدار ایران
      0

      آخه عزیزمن مسابقه دادن با نماینده اسرائیل یعنی به رسمیت شناختن چنین رژیم جنایتکار ی آیا هیچ ایرانی حاضر میشه این کار را انجام بده؟

  • 09024392246
    0

    خب مسابقه بديد با يه اسراييلي....اصلا ورزش چ ارتباطي ب سياست داره...اين پيروزي حق شما بوده. اگه من جاي هر ورزشکاري بودم با هر رقيبي بازي ميکردم اهميتي هم به سياست نميدادم...

  • مرتضی
    0

    خدا قوت دارن افرین انشا الله در میادن دیگر هم بشه

  • و.س.
    0

    خب کاش میشد به این دیدارهم همچون دیدار با ورزشکاران و تیمهای آمریکایی نگاه کرد چون ما گرچه همیشه و در همه حال مرگ بر آمریکا می گوییم اما خب هیچگاه هم از رویارویی با انها دست نکشیده ایم و برای شکست دادنشان هم بارها جشن گرفته ایم.

  • مجنون
    0

    چهل سال جلوی رشد تعالی مملکت را بخاطر همین تفکرات عوام فریبانه گرفتیم دم از فلسطین مظلوم زدیم اما انها خون اهدای ایران نجس شمردندوبدریا ریختند زبونی حقارت تا کی

  • شهرام
    0

    خوب کاری کردن . منم باشم هم مسابقه میدم هم عکس یادگاری میگیرم بعنوان رقیب و دوست . تا بسوزد هر آنکه نتواند دید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها