دلیل اختلال دو ساعته اینترنت در ایران چه بود؟

در حالی که برخی دلیل اختلال دو ساعته اینترنت را انجام آزمایش‌های مربوط به راه‌اندازی اینترنت ملی عنوان کردند، شرکت خدمات زیرساخت، این رخداد را حاصل قطعی فیبر انتقال داده‌ها در دو شهر اروپایی بخارست و مونیخ اعلام کرد.

دلیل اختلال دو ساعته اینترنت در ایران چه بود؟

صبح روز پنج‌شنبه سایت نت‌بلاکس، نهاد ناظر بر ارتباط آزاد اینترنتی، اعلام کرد که سطح دسترسی کاربران ایرانی به شبکه جهانی اینترنت در ساعت ۱۱ به وقت محلی به ۴۹ درصد کاهش یافته است.

بر اساس سابقه ذهنی موجود از قطع اینترنت در جریان اعتراض‌های آبان ماه و نیز اظهارات اخیر حسن روحانی ، رئیس جمهوری ایران در حمایت از توسعه شبکه ملی اینترنت، دو فرضیه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد:

۱.تدارک حکومت ایران برای مقابله با تجمع روز ۵ دی به مناسبت چهلمین روز جان باختن بیش از ۳۰۰ معترض ایرانی

۲.انجام آزمایش‌های فنی مربوط به راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی.

البته در این میان شائبه حمله سایبری به سرورهای دولتی ایران نیز مطرح شد.

اما در نهایت سجاد بنابی، عضو هیات مدیره شرکت خدمات ارتباطات زیرساخت ایران اعلام کرد که قطعی ارتباطات در دو نقطه یکی قبل از بخارست، پایتخت رومانی و دیگری قبل از شهر مونیخ آلمان بر روی مسیر فیبر انتقال داده‌ها، عامل اختلال در شبکه جهانی اینترنت در ایران همزمان با برخی نقاط اروپا و کشورهای همسایه ایران شده بود.

در نتیجه این اختلال بین‌المللی، ۶۵۰ گیگابایت بر ثانیه از ظرفیت اینترنت ورودی به ایران قطع شد ولی شرکت خدمات ارتباطات زیرساخت ایران مدعی است که با ایجاد مدار پشتیبان و اصلاح مسیرهای فیبر بین‌الملل، ارتباط اینترنتی در ایران در کمتر از ۲ ساعت به شرایط عادی بازگشته است.

رخدادی که نت‌بلاکس هم با انتشار توئیتی تأیید کرد که اختلال دو ساعته اینترنت در ایران پایان یافته است.

منبع: یورونیوز

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها