کیک شکلاتی با طعم قرص سرماخوردگی! / مصرف احتمالی این محصولات چه عوارضی دارد؟ + فیلم

حدود یک هفته از پخش تصویر کیک‌هایی که داخل‌شان یک یا چند قرص قرار گرفته، می‌گذرد. این موضوع باعث داغ شدن تنور شایعات گردیده و تنها تعداد محدودی به دلیل مصرف این محصولات دچار مسمومیت جزئی شده اند.

کیک شکلاتی با طعم قرص سرماخوردگی! / مصرف احتمالی این محصولات چه عوارضی دارد؟ + فیلم

این روزها خبر وجود قرص داخل کیک ها، بیسکویت ها، ویفرها و سایر محصولات غذایی، نگرانی شدید خانواده ها را در پی داشته است چرا که بیشتر مصرف کنندگان این محصولات کودکان و نوجوانان هستند و والدین از آنکه مصرف احتمالی این قرص ها ممکن است چه عوارضی برای کودکانشان در پی داشته باشد را بسیار مضطرب کرده است. در این گزارش به بررسی پشت پرده توزیع محصولات غذایی دارای قرص و همچنین معرفی این داروها و عوارض احتمالی آن ها خواهیم پرداخت .

ماجرای کیک های آلوده به قرص از کجا شروع شد ؟

خبر پیدا شدن قرص در کیک ها برای اولین بار از بندرعباس شروع شد و بعد از آن ساکنان چابهار، سراوان و کنارک در سیستان ‌و بلوچستان، همدان ، زنجان و ... از پیداشدن قرص‌ در شکلات، ویفر و کیک خبر دادند. در ویدئو و عکس هایی که به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی منشر شد، موجی از نگرانی و تشویش را میان خانواده ها ایجاد کرد چرا که افرادیکه این محصولات را خریده اند مدعی شده این کیک‌ ها را به صورت کاملا پلمپ خریداری کرده ، اما پس از بازکردنش متوجه وجود قرص در لایه‌ های میانی کیک شده ‌اند.

نمونه ای از قرص های جاسازی شده در کیک ها

در برخی از این فیلم ها که توسط مردم دست به دست می شود ادعا شده قرص‌ های که داخل این کیک ها جاسازی شده ترامادول و قرص برنج هستند! حتی برخی، آمارهایی نیز از مسمومیت افراد با خوردن کیک در تعدادی از شهرستان‌ ها اعلام می کردند. اما با گذشت نزدیک به یک هفته از انتشار این اخبار، کم‌کم این موضوع از حالت شایعه خارج شده و رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است و مسئولین بهداشتی و امنیتی کشور نیز به این موضوع ورود کردند.

نوع قرص های موجود در کیک ها چه چیست؟

بعد از گسترش کشف این کیک ها در سایر استان های کشور و همچنین افزایش نگرانی های خانواده ، کیانوش جهانپور ، ریاست روابط ‌عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که آیا این قرص ها توسط کارخانه ها در محصولات قرار گرفته اند گفت : این اقدام از نظر ما یک حرکت خرابکارانه و تعمدی است و افراد خاصی در جای خاصی مبادرت به این کار کرده‌اند. این اتفاق بعد از خط تولید افتاده است و هیچ ارتباطی با خطوط رسمی تولید ما و شبکه رسمی مواد غذایی کشور ندارد. به این صورت که محصولات را باز کرده و مجددا بسته‌اند. آنچه اتفاق افتاده، از مجاری شبکه غیررسمی بوده است و طبیعتا برخی از فروشگاه ‌ها ممکن است از آنها تغذیه کنند. بسیاری از کالاهای قاچاق و تقلبی هم از همین مسیر وارد فروشگاه‌ ها خواهند شد.

جهانپور با اعلام آن که قرص های موجود کشنده و از نوع مخدر نیستند گفت : موردی از قرص برنج یا مواد مخدر در نمونه های مکشوفه مشاهده نشده است و با توجه به آزمایشات انجام شده داروهای کشف شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، ستیریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده اند.

افراد با خوردن کیک های آلوده دچار چه نوع مسمومیت هایی خواهند شد ؟

این روزها بازار شایعات عوارض احتمالی این قرص ها به شدت در کشور داغ است و حتی بعضی از کانال ها در شبکه اجتماعی از مرگ افراد به دلیل مصرف این محصولات خبر می دهند؛ اما بررسی های خبرگزاری علم و فناوری نشان می دهد تاکنون هیچ مرگی به دلیل مصرف این داروها در کشور گزارش نشده و تنها تعداد محدودی از افراد دچار مسمومیت های جزئی گردیده اند که اکثر غریب الوقع دارای علائمی همچون خواب آلودگی و حالت تهو بوده اند که با انجام اقدامات درمانی سرپایی با حال عمومی مساعد از بیمارستان ترخیص شدند. در ادامه به معرفی این قرص ها و عوارض احتمالی آن ها خواهیم پرداخت .

1- استامینوفن

استامینوفن یک داروی قدیمی است و در سال ۱۸۷۷ برای اولین بار ساخته شده است و به همین دلیل تقریبا به طور کامل برای پزشکان و مردم شناخته شده است. این دارو جزء داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند که دارای اثرات ضد درد، تب بر و ضد التهاب است و فاقد کورتون(کورتیکواستروئید) می باشند.

کیک شکلاتی با طعم قرص سرماخوردگی! / مصرف احتمالی این محصولات چه عوارضی دارد؟ + فیلم

عوارض دارویی :

این دارو دارای عوارض جانبی خاصی نمی باشد اما دقت در مقدار مصرف این دارو در اطفال زیر 2 سال بسیار مهم است و مصرف زیاد آن می تواند مسمومیت کبدی ایجاد کند.

2- بروفن

ایبوپروفن یا بروفن داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی است که برای تسکین علائم آرتریت (التهاب مفصل)، میگرن، دیسمنوره (قاعدگی دردناک)، حملات نقرس و آسیب ‌های حین ورزش و نیز به عنوان تب‌بر و ضد درد به ویژه در دردهای ناشی از التهاب استفاده می‌شود.

کیک شکلاتی با طعم قرص سرماخوردگی! / مصرف احتمالی این محصولات چه عوارضی دارد؟ + فیلم

عوارض دارویی :

مصرف دراز مدت بروفن مانند سایر ضدالتهاب‌ های غیراستروئیدی خطر حمله قلبی را بالا می‌برد.

3- ستیریزین

ستیریزین ، آنتی هیستامینی است که برای از بین بردن علائم آلرژی مانند آبریزش چشم ها، آبریزش بینی، خارش چشم / بینی، عطسه، کهیر، و خارش بدن استفاده میشود. این دارو با متوقف کردن یک ماده طبیعی خاص (هیستامین) که بدن شما در طول یک واکنش آلرژیک ایجاد می کند اثر خود را میگذارد.

کیک شکلاتی با طعم قرص سرماخوردگی! / مصرف احتمالی این محصولات چه عوارضی دارد؟ + فیلم

عوارض دارویی :

مصرف زیاد این دارو خواب آلودگی، خستگی و خشکی دهان را در پی خواهد داشت. همچنین ممکن است درد معده به خصوص در کودکان نیز رخ دهد. البته مصرف یک عدد از این قرص ها حتی برای کودکان نیز اثرات خاصی در پی نخواد داشت.

4- هیدروکسی زین :

کاربرد اصلی هیدروکسی زین برای درمان خارش و آلرژی است. همچنین در درمان اضطراب و تنش عصبی، به عنوان آرام بخش قبل از بیهوشی عمومی، کاهش عوارض قطع مصرف مواد مخدر و الکل، کنترل خارش‌های آلرژیک از جمله کهیر مزمن و کنترل تهوع نیزاستفاده می‌گردد.

کیک شکلاتی با طعم قرص سرماخوردگی! / مصرف احتمالی این محصولات چه عوارضی دارد؟ + فیلم

عوارض دارویی :

آثار مصرف زیاد این دارو انرژی زیاد، یبوست، گیجی، تاری دید، فعالیت غیرارادی حرکتی، خواب آلودگی شدید، کاهش فشار خون، حملات تشنج، لرزش و.. و آثار ضدموسکارینی مانند خشکی دهان از عوارض شایع این دارو هستند.

5- متوکلوپرامید :

متوکلوپرامید برای از بین بردن تهوع و استفراغ (مثلا به دنبال درمان با داروهای ضدسرطان)، احساس پری یا سنگینی معده، سوزش سر دل و برگشت محتویات معده به مری استفاده می شود. به علاوه این دارو در بیماران دچار تاخیر در تخلیه معده (مثل فلج معده در بیماران دیابتی) و نیز در درمان سکسکه بکار می رود.

کیک شکلاتی با طعم قرص سرماخوردگی! / مصرف احتمالی این محصولات چه عوارضی دارد؟ + فیلم

عوارض دارویی :

این دارو برای تمام سنین حتی کودکان و نوزادان هم استفاده می شود اما استفاده زیاد آن عوارضی همچون تغییرات فشارخون، تاکی کاردی، عوارض خارج هرمی و دیسکنزی، سرگیجه، بیقراری، خستگی و خواب آلودگی شدید، ضعف غیرعادیرا در پی داشته باشد.

برای توضیح بیشتر در مورد این داروها و عوارض احتمالی آن ها به سراغ یاسر مرادی دکتر داروساز در همدان رفتیم. ایشان در مورد مصرف احتمالی آن ها و عوارضی که ممکن است برای کودکان داشته باشد گفت: تمام داروهایی که وزارت بهداشت اعلام کرده در کیک ها یافته شده است داروهای سطحی می باشد و با مصرف کردن یک و دو عدد آن ها حتی در کودکان نیز عوارض چندانی در پی نخواهد داشت؛ البته بهتر است والدین آموزش های لازم را به کودکانشان بدهند و آن ها را با خطرات این محصولات آگاه کنند و در صورت ممکن در مناطقی که این محصولات کشف شده اند برای خرید از مراکز معتبر اقدام نمایند.

پشت پرده توزیع محصولات دارای قرص در بین مردم

با توجه به بررسی های خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری این اتفاق تنها برای کشورمان نیوفتاده است و حدود یک ماه پیش و در ۲۹ اکتبر فیلمی در فضای مجازی علیه یک برند ترکیه‌ ای منتشر شد که در آن نیز یک کیک را نشان می داد که بعد از باز شدن دو قرص داخل آن جاسازی شده بود. این ویدئو به سرعت در کشورهای اروپایی غربی از جمله فرانسه و ایتالیا، اقلیم کردستان عراق، فلسطین اشغالی و حتی در آمریکا که کشورهای هدف این محصول هستند، منتشر شد و به‌شدت هم التهاب ایجاد کرد. نکته جالب این است که دقیقا بعد از یک ماه فیلمی مشابه ، اینبار برای محصولات کشورمان تولید می شود و به صورت گسترده در بین مردم منتشر می شود. آنچه مشخص است توزیع این محصولات علاوه بر ایجاد رعب و وحشت بین مردم ، تخریب صنعت غذایی کشورمان را هدف گرفته است تا بخواهد با چند عدد قرص کم اثر به دنبال مسمومیت مردم باشند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

66

حجم ویدیو: 5.73M | مدت زمان ویدیو: 00:01:27 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها