«غذا داروها» معادن ثروت ایران هستند/ حمایت از دانش بنیان‌های طب سنتی «شوی» بیش نیست

«غذا داروها» معادن ثروت ایران هستند/ حمایت از دانش بنیان‌های طب سنتی «شوی» بیش نیست

ناصر رضایی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم ، درباره اینکه طب سنتی ما در عرصه‌های دانش بنیان چقدر می‌توانند نقش آفرینی کند؟ اظهار داشت: یکی از مهمترین حوزه‌هایی که در امر دانش بنیان می‌تواند کمک کننده باشد همین طب ایرانی است. حال تعریف دانش بنیان چیست؟ یعنی ما به صورت اولیه از ایده‌های اولیه به صورت خلاقانه ای بتوانیم محصول و ثروت تولید کنیم.

طب ایرانی به عنوان یک معدن و منبع بسیار قوی می‌شود

وی ادامه داد: واقعاً به طب ایرانی به عنوان یک معدن و منبع بسیار قوی می‌شود نگاه کرد نه فقط در حوزه گیاهان یا فرآورده‌های دارو - بلکه در حوزه‌های مختلف. یک بخش بزرگی از این مقوله که برای من به شکلی جذاب تر است بحث غذا و غذا داروها است که یک مسئله جهانی است، معمولاً در طب ایرانی به بحث دانش بنیان و تولید محصول اشاره می‌شود که مبحث داروها بیشتر توجه می‌شود.

"غذاداروهای" طب ایرانی را باید به مردم و فرای مرزهای ایران معرفی کرد

رضایی‌پور تصریح کرد: حال اولین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود بحث دارو است اما غذا داروها به نظر من خیلی مهمترند. به این جهت که به آن نگاه پیشگیرانه ما نزدیک ترند، یعنی اگر ما معتقدیم که آن 6 اصل ضروری برای حفظ سلامتی بسیار مهم هستند بنابراین یکی از مهمترین هایش بحث تدابیر خوردن و آشامیدن و تغذیه است، بخش‌های بسیار مبسوط و بزرگی از منابع طب سنتی به موضوع غذا می‌پردازند. ما باید بتوانیم بیاییم بر اساس ایده‌های اولیه مبانی طب ایرانی "غذاداروها" را طراحی کنیم و آنها را هم به مردم خودمان و هم فرای مرزهای ایران ارائه کنیم.

وی ادامه داد: خوردنی‌هایی که به آن نگاه پیشگیرانه وجود دارد فارغ از این نگاه جدید است که صرفاً به خواص توجه می‌کند و فقط به ماده موثره توجه می‌کنند و حرف از آنتی اکسیدان، کلسیم و پتاسیم و ... است، در حالیکه اگر ما بتوانیم این دیدگاه پیشگیرانه را تقویت کنیم و بعد دانش بنیان‌های ما در حوزه غذا و "غذادارو" فعال شوند، من فکر می‌کنم یک معدن بسیار غنی خواهیم داشت از ایده هایی که دارند خود را فریاد می‌زنند و نیاز دارند به اینکه متخصصان، کارشناسان و علاقه مندان آنها را حمایت کنند و هم اینکه در سطوح مختلف تصمیم سازی و سیاست گذاری در وزارتخانه‌ها و نهادهای بالادستی از مجلس و دیگران نیز در سیاستگذاری و هم در حمایت بعدی، تخصیص بودجه و حمایت از دانش بنیان‌ها را تقویت کنند.

رضایی‌پور ادامه داد: با این وجود تاکنون هر چه درباره حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفته شده است متاسفانه تقریباً تبلیغ و شو بوده و هیچ کدام اجرا نشد، مثلاً در بحث معافیت‌های مالیاتی و وام‌هایی که باید داده می‌شد. دسته‌کم ما به عنوان یک فعال دانش بنیان این حوزه چیزی ندیدیم، اگر هم وامی داده شده کجاست؟ ما نمی‌دانیم.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: یا مثلاً در بحث معافیت مالیاتی وقتی مراجعه می‌کنیم می‌گویند «برو بابا این جمله تلویزیون است» یعنی چیزی به آنها ابلاغ نشده و آیین نامه نیست. بنابراین قبل از اینکه بیاید در سطوح قانون گذاری و اجرایی شود؛ آقایان پرده برداری و شو را اجرا و کیفش را کردند ولی اینکه باید بیاید به دست متولی اصلی که همان صاحبان شرکت‌های دانش بنیان است ما ندیدیم.

رضایی‌پور در ادامه به مصداقی درباره ثبت شرکت‌های دانش بنیان طب سنتی اشاره کرد و گفت: ما رفتیم شرکت دانش بنیان طبی سنتی را براساس همین چیزهای که شکل ثبت کنیم، ولی با حیرت به ما گفتند که ولی اصلاً آیین نامه ای برای ثبت وجود ندارد، در حالیکه سال‌هاست از دو دولت قبل این داستان مطرح بوده است، ولی وقتی ثبت شرکت دانش بنیان طب سنتی را مطرح می‌کردیم؛ به ما نگاه می‌کردند می‌گفتند دانش بنیان چیست؟ چیزی به ما ابلاغ نشده! آیین نامه ای وجود ندارد.

این متخصص طب ایرانی در خاتمه خاطرنشان کرد: به هر ترتیب در حوزه سیاستگذاری و تصمیم سازی‌ها و بعد هم تا مرحله عملیاتی شدن باید اقدامات موثر و سریعی پیش بیاید زیرا این‌ موارد باید اتفاق بیفتد و حمایت‌های بعدی انجام شود تا بودجه‌های لازم تخصیص داده شود و از همه مهمتر از دانش بنیان‌های واقعی و آنهایی که می‌خواهند بیایند در این حوزه به صورت واقعی کار کنند، حمایت شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها