طغیان شماره‌یک‌های مشهور

از خداحافظی نیما نکیسا با پرسپولیس در اواسط دهه ۷۰، تنش بین رحمتی و حسینی در استقلال تا همین مورد آخر که با عصبانیت علی بیرو ادامه یافت.

طغیان شماره‌یک‌های مشهور

«این روزها سوژه اکثر رسانه‌های داخلی در خصوص قهر و فسخ قرارداد استراماچونی است اما خروج نام علیرضا بیرانوند از لیست ۱۸ نفره سرخ‌پوشان مقابل تیم دسته‌دومی شهرداری ماهشهر شایعات زیادی را نسبت به عصبانیت دروازه‌بان شماره یک تیم ملی ایران و پرسپولیس مطرح کرد و حتی برخی سایت‌ها از درخواست بیرانوند برای دریافت رضایت‌نامه‌اش از باشگاه خبر دادند؛ واکنشی که طبق انتظار از سوی باشگاه پرسپولیس به طور کامل تکذیب شد. این اتفاق و طغیان دروازه‌بانان مطرح تیم‌های بزرگ پیش‌تر بارها در فوتبال ایران رخ داده و موضوع جدیدی نیست؛ از خداحافظی نیما نکیسا با پرسپولیس در اواسط دهه ۷۰، تنش بین رحمتی و حسینی در استقلال تا همین مورد آخر که با عصبانیت علی بیرو ادامه یافت.

نیما نکیسا؛ مشهورترین گلر «دو»یی که از جاده خارج شد

بی‌شک نیما نکیسا یکی از دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال ایران است که می‌توانست تا سال‌ها دروازه تیم ملی و پرسپولیس را بیمه کند اما با یک تصمیم اشتباه مسیر زندگی ورزشی خود را تغییر داد. در روزهای اوج عابدزاده، نکیسا در ۱۹ سالگی به پرسپولیس آمد و پنج فصل در پرسپولیس حضور داشت. با وجود نیمکت‌نشینی اما در هر مسابقه‌ای که به میدان می‌رفت، عملکردش چنان قابل تمجید بود که خیلی زود توسط محمد مایلی‌کهن به تیم ملی بزرگسالان برای جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ دعوت شد. نکیسا پنج مسابقه برای تیم ملی در درون دروازه ایستاد که مشهورترین مسابقه که با درخشش او همراه شد، تقابل مقابل کره جنوبی و عراق بود که در دیدار دوم با وجود شکست ۲ بر یک ایران مقابل گربه سیاه همیشگی، رسانه‌ها به تمجید از درخشش نکیسا در آن مسابقه پرداختند. نکیسا بعد از جام ملت‌های آسیا همچنان یکی از بازیکنان مطرح و مهم تیم ملی بود. بعد از صعود تاریخی ایران به جام جهانی ۹۸ فرانسه و به دلیل مصدومیت زانوی عابدزاده، این قرعه به نام نکیسا افتاد که در مسابقه نخست گروهی در فرانسه مقابل یوگسلاوی قدرتمند در درون دروازه بایستد. هشت شوت از بازیکنان مطرح این تیم به سمت دروازه ایران روانه شد که نکیسا هفت توپ را به خوبی مهار کرد، اما همان ضربه ایستگاهی معروف توسط سینیشا میهایلوویچ باعث شد تا موجی از انتقادات به سمت نیما سرازیر شود و او را مقصر شکست در آن مسابقه بدانند. در دو مسابقه بعدی عابدزاده گلر شماره یک ایران شد و نکیسا نیمکت‌نشین. مسابقات آسیایی و شکست سنگین ۴ بر ۲ ایران مقابل عمان فرارسید. نکیسا در گفت‌وگویی با مجله تماشاگر عنوان می‌کند که یکی از مدافعان باتجربه تیم ملی (که دست‌ بر قضا سابقه کاپیتانی هم داشت) از قصد کاری کرد که او چهار بار دروازه‌اش باز شود تا غلامپور جای او را بگیرد و نکیسا محو شود. بعد از مسابقات آسیایی بود که نکیسا، هم از پرسپولیس جدا شد و هم تیم ملی را برای همیشه از دست داد. از عرش تا فرش برای نکیسا فقط چهار سال بود؛ از ۱۹ تا ۲۳ سالگی، هم جام ملت‌ها، هم جام جهانی و هم بازی‌های آسیایی را تجربه کرد و دیگر آن نیما نکیسای همیشگی نشد. شاید نکیسا دلیل فرود عجیبش در فوتبال را بهتر از هر کسی بداند که در مصاحبه‌ای گفته بود: «تفاوت من و عابدزاده در این بود که وقتی عابدزاده نیمکت‌نشین می‌شد، دوباره برمی‌گشت، اما من با یک‌ بار خط‌خوردن اعصابم به‌هم می‌ریخت و کنار می‌رفتم!»

رحمتی که می‌توانست رکورددار بازی ملی باشد

بسیاری از کارشناسان فوتبال عقیده دارند که رحمتی یکی از باثبات‌ترین سنگربان‌های فوتبال ایران است. پربیراه هم نمی‌گویند؛ چراکه او به‌جز مقطع کوتاهی اصولا روند مثبتی را در تیم‌هایش داشته است. از پیکان قعر جدولی تا استقلال و حالا شهر خودرو، ثباتی بود که از فجر سپاسی آغاز شد. رحمتی اما در تصمیمی ناگهانی در یکم بهمن ۱۳۹۱ بعد از شکست ایران مقابل ازبکستان در ورزشگاه آزادی اعلام کرد بنا به دلایلی فعلا از تیم ملی خداحافظی کرده است. امید نمازی، دستیار وقت کی‌روش اما ماجرا را این‌طور توضیح می‌دهد: «بعد از بازی ازبکستان های‌لایت گل را به کی‌روش نشان دادند. او چند بار دید و گفت رحمتی چه‌ کار می‌کند؟ به‌ هر حال مهدی می‌توانست روی آن گل خروج کند ولی این کار را نکرد. در هر صورت جمله کی‌روش نمی‌دانم چطور به رحمتی رسید و او هم موقتا خداحافظی کرد. کی‌روش وقتی خداحافظی موقت رحمتی را شنید، گفت چرا موقت، دائم خداحافظی کن»

بعد از این ماجرا، رحمتی به برنامه نود رفت و ماجرا را توضیح داد تا به نوعی دلجویی صورت گیرد. بعدها سنگربان سابق استقلال با حضور در برنامه ورزش از نگاه دو، هم عذرخواهی کرد و هم اشک ریخت و از تصمیم اشتباهش در آن مقطع گفت اما مرغ کی‌روش یک پا داشت و این بازیکن دیگر به تیم ملی ایران دعوت نشد. رحمتی تا یکم بهمن ۱۳۹۱ با ۷۷ بازی ملی یکی از کسانی بود که می‌توانست خیلی زود به باشگاه‌ها صدتایی‌ها برسد اما با یک تصمیم اشتباه، دیدارهای ملی خود را روی عدد ۷۷ نگه داشت؛ گلری که طی هفت سال می‌توانست حالا رکورددار بازی ملی باشد.

علی بیرو؛ از مهار پنالتی کریس تا کم‌طاقتی روی نیمکت

سنگربان فعلی تیم ملی ایران و پرسپولیس پیش‌تر سابقه قهر کوتاه‌مدت در نفت تهران را دارد. علیرضا منصوریان که برای ایجاد انگیزه در او، به‌یک‌باره تصمیم گرفت بیرانوند را نیمکت‌نشین کند، با واکنش او همراه شد و حاضر نشد با گلر شماره یک تمرین کند. این واکنش اما در نهایت منجر به بازگشت او به درون دروازه شد.

ماجرای قهر دروازه‌بانی که در جام جهانی با مهار پنالتی رونالدو درخشیده بود اما کمی تفاوت دارد. در فصل جدید بعد از رفتن برانکو و کادر فنی‌اش، محسن سیدی که همه او را «رفیق بیرانوند» می‌دانند، مربی دروازه‌بان‌های پرسپولیس شد. با این‌ حال بعد از این که بیرانوند به مراسم برترین‌های آسیا رفت، به بهانه عدم حضور در تمرینات، رادو جای او را در ترکیب اصلی گرفت و دست‌ بر قضا با سیوهای دیدنی مقابل ذوب‌آهن و سایپا میزان آمادگی‌اش را به رخ کسانی کشید که رقم قرارداد او را نجومی می‌دانستند. در کمال شگفتی اما نیمکت‌نشینی بیرانوند در دو دیدار بعدی مقابل پارس جنوبی و شهرداری ماهشهر ادامه داشت تا او سرانجام تمرین پرسپولیس را پیش از دیدار یک‌چهارم نهایی جام حذفی با حالتی عصبانی ترک کند و مستقیم به باشگاه برود.

هر چند مدیر روابط‌ عمومی پرسپولیس درخواست رضایتنامه بیرانوند از باشگاه را تکذیب کرد، اما خط‌خوردن نام او از لیست ۱۸ نفره مشخص است که دلایل فنی ندارد. شایعات اختلاف‌نظر سیدی با بیرانوند و ناراحتی بیرو از کالدرون موضوعی است که فعلا طغیان گلر شماره یک تیم ملی را دربرگرفته، اما بیرانوند می‌تواند تصمیم بگیرد که به سبک عابدزاده به فوتبال برگردد و شماره یک را پس بگیرد یا مانند نکیسا و رحمتی مسیر زندگی ورزشی خود را تغییر دهد... .»

منبع: ایسنا

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها