افزایش بستری شدن کودکان تهرانی در بیمارستان ها از آلودگی هوا

افزایش آلاینده ها افزون بر تاثیرات منفی برروی سلامت انسانها باعث شده است که این روزها کودکان زیادی مسموم شوند و در بیمارستان‌های تهران بستری شوند.

افزایش بستری شدن کودکان تهرانی در بیمارستان ها از آلودگی هوا

چند هفته ای است که به دلیل پایداری جوی و افزایش آلاینده ها در تهران و شهرستان ها شاهد آسمانی غبار آلود هستیم، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت طی هفته ای که گذشت بین 140 تا 150 بود که هر لحظه جان بسیاری از هموطنانمان را به خطر می‌اندازد.

روز گذشته مادری با ما تماس گرفت و مدعی شد پسرش به دلیل آلودگی هوا در یکی از بهترین بیمارستان های خصوصی غرب تهران بستری شده است.

مادر ایلیا یک ساله اظهار کرد: «تولد پسرم بود که او را برای عکاسی به آتلیه بردیم.

بعد از آن روز ایلیا نزدیک یک هفته سرفه های خلط دار می‌کرد که او را پیش چند متخصص اطفال بردیم. دکترها می‌گفتند که اصلا عفونتی در بدنش نیست.

یک شب به صورت وحشتناک گریه اش گرفت که وقتی او را به بیمارستان منتقل کردیم، معلوم شد که ریه پسرم عفونت کرده است.

دستگاه تصفیه هوا بر آلودگی هوا تاثیری ندارد

مادر ایلیا با بیان اینکه چند روزی است که پسرم بیمارستان بستری شده، مدعی می‌شود: « 90 درصد کودکانی که در این روزها به بیمارستان آورده می شوند طبق گفته پزشکان و پرستاران به دلیل آلودگی هوا بوده است .

حتی مادرهایی می‌گویند که ما در خانه دستگاه تصفیه هوا داشته ایم و نمی‌دانیم چرا بچه هایمان با آلودگی هوا به چنین روزی افتاده اند.

وی مدعی شد حتی آلودگی هوا بر افزایش سقط جنین در زنان باردار دراین روزها اثر گذار بوده و بخش روبرویی ما نیز بخش زایمان است که آمار سقط جنین در این روزها را بالا نشان می دهد .

دکتر ها به ما می‌گویند که مشکل کودکانمان از آلودگی هواست و اگر تهران را ترک کنیم بهتر است.

البته دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره تاثیر آلودگی هوا بر افزایش سقط چنین گفت : این اظهار نظر مبنی علمی ندارد .

نمی‌توان سقط جنین را در این مورد قبول کرد.

اینکه کسی برای آلودگی هوا بستری شود قابل بررسی است اما اینکه کسی برای آلودگی هوا سقط جنین داشته است به هیچ عنوان صحت ندارد.

در این بین پدر دیگری که فرزندش در همان بیمارستان بستری است می‌گوید: «پسر من یک سال و سه ماه دارد که به دلیل آلودگی هوا دچار تب و سرفه شدید شده و هرچیزی که می‌خورد استفراغ می‌کند. نزدیک 4 شب که در بیمارستان بستری است و آنتی بیوتیک مصرف می‌کند.

90 درصد کودکان در بیمارستان ها به دلیل آلودگی هوا بستری هستند

این پدر در پاسخ به این سوال که چرا فکر می‌کنید عامل بستری شدن پسرتان آلودگی هواست مدعی شد: «وقتی به پزشک گفتم که آیا پسرم از کسی ویروس گرفته گفت که یک ویروسی در هوا پخش شده است. 90 درصد کودکانی که به بیمارستان می‌آورند به دلیل مبتلا شدن به بیماری مشابه بیماری پسر من است.

نماینده ای که در فاز بیمار شدن کودکان نبود

سراغ علی نوبخت رئیس کمیسیون سلامت مجلس شورای اسلامی رفتیم تا گفت‌وگویی با او درباره این مسئله مهم که جان بسیاری از کودکان را به خطر انداخته داشته باشیم اما متاسفانه زمانی که سوال های ما را درباره اتفاق های پیش آمده شنید اظهار کرد: در این فاز نیستم که بخواهم به این مسائل پاسخی بدهم.

آلودگی هوا یکی از 5 عامل مرگ و میر در ایران

دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره آمار مراجعه کودکان به بیمارستان ها و افزایش سقط جنین در این روزهای اوج آلودگی در تهران چنین توضیح داد: یکی از پنج عامل مرگ و میر ایران در 5 سال اخیر آلودگی هوا بوده است و به به نظر می‌رسد در 20 سال گذشته مرگ و میر ناشی از هوا 50 درصد افزایش داشته است. اما اینکه به طور خاص بگوییم که یک فرد به دلیل آلودگی هوا سقط جنین داشته، کار بسیار سختی است و باید نظر پزشکی قانونی در این زمینه اخذ شود.

جهانپور با بیان اینکه تردیدی در پر خطر بودن آلودگی هوا وجود ندارد گفت: بارها از سمت وزارت بهداشت هشدارهای لازم برای افراد داده شده است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که بیش از 5 میلیارد دلار خسارت ناشی از سالهای از دست رفته سلامتی به دلیل آلودگی هوا است.

او درباره این ادعا که ویروسی در هوا وجود دارد بیان کرد: این مسئله بحث عامیانه ای است چرا که در آلودگی هوا بحث آلاینده ها مطرح است و بحث ویروس صحت ندارد. اگر چه آلودگی هوا می‌تواندروند ابتلا، عوارض و یا پیامد های بیماری های ویروسی را افزایش دهد. اما اینکه بیماری های عفونی یا ویروسی را با آلودگی هوا مقایسه کنیم بسیار عامیانه است و وجه علمی ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آمار افرادی که به دلیل آلودگی هوا به بیمارستان رفته اند چقدر افزایش داشته است گفت: مراجعات تنفسی به خصوص در کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری های قلبی و عروقی دارند بیشتر شده است . آمار دقیق به زودی اعلام خواهد شد.

منبع: رکنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها