درخواست کمال خرازی از اردن درباره منافقین گرفتار شده در مرز عراق

وزیر امورخارجه ایران خواستار آن شده بود که اردن تعدادی از اعضای گروه مجاهدین خلق را که در مرز عراق و اردن گرفتار شده‌اند را بپذیرد. خرازی خواستار آن شد که اردن سپس این اعضا را دستگیر کرده و آن‌ها را به عراق مسترد کند.

درخواست کمال خرازی از اردن درباره منافقین گرفتار شده در مرز عراق

سندی سری از اردن به تاریخ دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۲ با عنوان «مذاکره معاون وزیر امورخارجه ایران در امان درباره عراق و روند صلح؛ نگرانی خرازی درباره حضور مجاهدین خلق در مرز عراق و اردن» منتشر شده است.

متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: مذاکره معاون وزیر امورخارجه ایران در امان درباره عراق و روند صلح؛ نگرانی خرازی درباره حضور مجاهدین خلق در مرز عراق و اردن

طبقه بندی: سری

دوشنبه ۱۵:۰۲ دقیقه بیست و هشتم آوریل ۲۰۰۳

از: اردن
به: نامشخص

ایران در امان

۱. معاون وزیر امورخارجه ایران در امور اعراب و آفریقا، سید محمد صدر، روز ۲۳ آوریل از امان دیدار کرد. او با ملک عبدالله - که حامل پیام خاتمی برای او بود - و مروان معاشر وزیر امورخارجه دیدار داشت. بیانیه مطبوعاتی رسمی بعد از دیدار نشان دهنده مذاکراتی معتدل بود. شدیدترین اظهارات منتسب به صدر این بود که «رژیم صهیونیستی اسراییل باید قویا به عنوان یک تهدید برای منطقه تلقی شود».

۲. علی العاید، دستیار شخصی وزیر معاشر، به فرستاده سیاسی ما در روز ۲۴ آوریل گفت که صدر در دیدار خصوصی با اردنی ها، رویکردی معتدل‌تر از این هم داشته است. صدر به وزیر صدر گفته است که ایران از «همان نتیجه در عراق پشتیبانی می‌کند که اردن می‌کند» - یعنی ایجاد یک دولت قوی و پایدار در عراق. درباره روند صلح هم عاید گفت که صدر درباره اینکه شکل گیری کابینه جدید فلسطین و معرفی نقشه راه منجر به پیشرفتی قابل توجه شود بدبین بود و دلیل آن را هم خود روند می‌دانست، زیرا دولت ایران تردید دارد که آیا شارون، نخست وزیر اسراییل تمایلی به پذیرش مصالحه قابل قبول با فلسطینی‌ها دارد یا خیر. نظر عاید این بود که "ظاهرا صدر کاملا در کمپ اصلاح طلبان است".

نگرانی خرازی از حضور مجاهدین خلق در عراق

۳. معاشر، وزیر امورخارجه روز ۲۱ آوریل به سفیر و فرستاده سیاسی ما گفت که در جریان دیدار همسایگان عراق در ریاض در ۱۸ آوریل، خرازی، وزیر امورخارجه ایران خواستار آن شده بود که اردن تعدادی از اعضای گروه تروریستی مجاهدین خلق را که اکنون در مرز عراق و اردن گرفتار شده‌اند، بپذیرد. خرازی خواستار آن شد که اردن سپس این اعضا را دستگیر کرده و آن‌ها را به عراق مسترد کند.

معاشر می‌گوید «این یک مشکل سیاسی است که ترجیح می‌دهیم واردش نشویم» و اعلام کرد که اردن اعضای مجاهدین خلق را نخواهد پذیرفت.

معاشر درباره حدود هزار کرد ایرانی پناهنده از خرازی سؤال که آن‌ها هم در مرز گرفتار شده اند (کسانی که از کمپ سازمان ملل در التاش، غرب بغداد، فرار کرده بودند).

خرازی گفت که این پناهندگان «ایرانی نیستند و اجازه ورود به ایران پیدا نخواهند کرد». در اینجا نیز معاشر می‌گوید اردن اجازه ورود این ایرانی‌ها را به خاک خود نخواهد داد.

۴. با وجود ماهیت متعادل این مذاکرات، اردنی‌ها متوجه ماهیت دوگانه دولت ایران شده و همچنان نگران ادامه حمایت ایران از حزب الله و دیگر گروه‌های تروریستی منطقه هستند. سال گذشته، سه عضو حزب الله در اردن و در تلاش برای قاچاق تسلیحات به کرانه باختری دستگیر شدند.

ایرانی‌ها برای آزادی آن‌ها با اردن وارد گفتگو شدند. بعلاوه مورد اخیر مصادره C-۴ ساخت آمریکا که در حال قاچاق از سوریه به داخل اردن بود هم از ایران نشات گرفته بود (در سال ۱۹۷۸ از آمریکا به ایران منتقل شده بود). همین رفتار‌های ایران است که باعث شده تا سلطان بار‌ها پذیرش درخواست سفر به تهران را به تعویق بیندازد.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها