10سال پس از تجربه 88 / نهم دی چطور به 200 روز اغتشاش پایان داد؟

ده سال پیش سلسله اعتراضاتی در کشور به وقوع پیوست که به گمانه برخی، مقدمه ای برای اعتراضات وسیع تر در سطح منطقه بود که در فرجام به تغییر آرایش منطقه خاورمیانه منتهی شد. این اعتراضات اما در ایران به گونه ای دیگر رقم خورد.

10سال پس از تجربه 88 / نهم دی چطور به 200 روز اغتشاش پایان داد؟

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و داغ شدن تنور رقابت انتخاباتی میان دو کاندیدای اصلی آن انتخابات یعنی محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی، هواداران نامزد شکست خورده حاضر به پذیرش نتیجه این انتخابات نشدند و در نتیجه راه به سوی خیابان در پیش گرفتند.

نامزد مغلوب که در یک کنفرانس خبری پیش از این انتخابات رسما خود را برنده بازی انتخابات 22خرداد88 دانسته بود، در کنار هوادارانش قرار گرفت که شعار «رای منو پس بده» می دادند.

این اعتراضات که در روزهای نخست به شکلی مسالمت آمیز دنبال می شد، کمی بعد تبدیل به رفتارهایی خشونت بار شد که اوج آن در عاشورای سال 88 منتهی به توهین به مقدسات و برهم زدن نظم عزاداری حسینی شد.

به دنبال این اتفاقات که شکل ناامنی به خود گرفته بود، مردم شهرهای مختلف کشور در روز نهم دی ماه به خیابان آمده و با محکوم کردن اغتشاشات خیابانی، از همه جریانات قانونی کشور خواستند تا حساب خود را از اغتشاشگران جدا کنند.

حضور مردم در راهپیمایی نهم دی، هر سال نمادی است از پشتیبانی مردمی از نظام جمهوری اسلامی و نفی آشوب گری در کشوری که محور ثبات در منطقه قرار می گیرد.

در ایام پس از انتخابات 88 و نیز در جریان اعتراضات پس از ان، بارها میانجی گری برای قانع کردن نامزدهای معترض انتخابات صورت گرفت که نتیجه ای در بر نداشت. در نهایت در بهمن 1389 و به دنبال فراخوان دو نامزد معترض آن انتخابات برای راهپیمایی خیابانی در حمایت از اعتراضات عربی به ویژه در مصر و لیبی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی روانه حصر خانگی شدند. حصری که هنوز هم پابرجاست.

کم نیستند انها که معتقدند پس از اغتشاشات سال 88 که «فتنه» نامیده شد، بود که تحریم های سنگین دولت باراک اوباما علیه مردم ایران آغاز شد و در نهایت تنها وقتی واشنگتن حاضر شد تن به گفتگو دهد که اطمینان یافت تحریم ها و فشارهای اقتصادی نمی تواند کشور را از درون دچار فروپاشی کند.

شبیه سازی اتفاقات سال 88 با آنچه از دی 96 تا آبان 98 رخ داد حکایت از تکرار همون سناریو این بار در سطحی دیگر دارد. شاید برای همین است که صاحبنظران امنیتی نسبت به سوءاستفاده از انتخابات اسفند برای تکرار آشفته سازی خیابانی در کشور هشدار می دهند.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • عدالت
    0

    مرگ بر اغتشاش گر ....زنده باد 9دی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عدالت جان اگه اسمتو به خجالت تغییر بدی به عقایدت بیشتر می خوره

    • حسین
      0

      درود بر عدالت ...تا ادمهای منافقی امثال شماباشد ایران همین هست که هست ......شماها سرباز امریکا در ایرانید ........ررود بر مردم ایران درود بر 9دی

  • .
    0

    هیچ زمانی این مناسبت ها مثل ۲۲ بهمن ماه نخواهند شد.چون ۹ دی ملت را چند پاره کرده و افکار مسمومی قصد دارند بین ملت با این بوق و کرنا اختلافها را زیاد تر کنند.چیزی که دشمن می خواهد

  • فتنه
    0

    با سركوب مردم خاتمه پيدا كرد

    نظرات شما -
    • عدالت
      0

      خواب بودی ...9دی مردم اومدند صحنه تا فتنه گران رفتند لونشون

  • ناشناس
    0

    من تازه متوجه شدم که معنی لغت اغتشاشات یعنی همون خواسته های به حق مردم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها