پدر مددکاری اجتماعی در گفت‌و‌گو با خبر فوری :

چرا سن تن‌فروشی به 12 سال رسیده؟ / اقلیما: روسپی‌ها فدایی جامعه شدند/ بچه‌های خانواده‌های آسیب‌دیده، بیگناهان محکوم مادام‌العمر هستند

پدر مددکاری اجتماعی می‌گوید: امروز در جامعه ما 90 درصد افراد بهم اعتماد ندارند، اعتماد زیر ساخت همه آسیب‌ها است. وقتی اعتماد وجود نداشته باشد آسیب به وجود می آید.

چرا سن تن‌فروشی به 12 سال رسیده؟ / اقلیما: روسپی‌ها فدایی جامعه شدند/ بچه‌های خانواده‌های آسیب‌دیده، بیگناهان محکوم مادام‌العمر هستند

زینب حقی: این روزها در کنار همه خبرهای گوناگونی که اذهان را به خود مشغول می‌کند خبر کاهش سن تن فروشی دختران در کشور به 12 سال نیز یکی اخبار نگران کننده است ( بیشتر بخوانید) خبری که زنگ هشداری است برای مسوولین تا شاید به خود بیایند و نیم نگاهی به زیر پوست شهر نیز بیندازند.

برای آسیب شناسی این مسئله به سراغ دکتر مصطفی اقلیما، پدر مددکاری اجتماعی و رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی و استاد دانشگاه رفتیم تا نظر وی را دراین ارتباط بشنویم. او در گفت وگوی نسبتا مفصلی که با خبر فوری داشت، تاکید موکد کرد که روسای جمهور ما باید رهنمود رهبری در مورد انتخاب افراد شایسته به عنوان وزیر و پاسخگو بودن در مورد عملکرد خود را سرلوحه کار قرار دهند تا شاهد کاهش مشکلات جامعه باشیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مسئله اجتماعی ظرف چند روز پدید نمی‌آید و ممکن است چندین سال طول بکشد تا یک مسئله اجتماعی شکل بگیرد، تصریح کرد: اگر مسائل فردی حل نشود، به یک مسئله اجتماعی تبدیل خواهد شد. برای حل یک مسئله اجتماعی شاید مجبور باشیم یک نسل را پشت سر بگذاریم تا آن موضوع حل شود. مثلا در مورد اعتیاد باید روی یک نسل کار کنیم وعوامل به وجود آمدن اعتیاد را برطرف کنیم تا بعد از مثلا 40 سال دیگر معتاد جدید نداشته باشیم.

روسپی‌گری یک روزه به وجود نیامده

اقلیما با تاکید بر اینکه روسپی‌گری یک روزه به وجود نیامده که یک روز برطرف شود، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب در حد محدودی این مسئله را داشتیم مثل همه کشورها. اما باید پرسید که چرا الان سن گرایش به این موضوع پایین آمده؟ وقتی هر سال 20 درصد تورم داشتیم و تنها 10 تا 12 درصد حقوق‌ها بالا رفته یا مثلا امسال که 40درصد تورم است 15درصد حقوق‌ها افزایش یافته است به این معنی است که آدم ها نسبت به سال قبل فقیرتر می‌شوند. هرچه در آمد کمتر باشد به همان نسبت آسیب‌هایمان بیشتر می‌شود در واقع علل آسیب‌های اجتماعی بیشتر می‌شود.

پدر مددکاری ایران با تاکید بر اینکه روسپی‌گری معلول است و علت نیست، تصریح کرد: عوامل مختلف باعث این اتفاق شده است. شرایط کشور را امروز نگاه کنید هر روز تورم زیاد شده است در مقابل آن بیکاری و فقر افزایش پیدا کرده است. مثلا امسال قیمت‌های خانه به بیش از 3 برابر رسید. خانه متری 2 میلیون به متری 10 میلیون رسیده است. همین طور سایر مخارج در صورتی که حقوق ها 10 درصد بالا رفته است. من مستاجر از کجا باید اجاره خانه بدهم مگر میزان درآمد افراد چقدر است؟

در جامعه ما طلاق به معنی از دست دادن همه چیز است

اقلیما با اشاره به موضوع طلاق در کشور گفت: یک خانم در جامعه ما وقتی طلاق می‌گیرد انگار همه چیز را از دست می‌دهد. می‌خواهد سرکار برود کارفرما به او نظر دارد. هر جا یک مشکلی پیدا می‌کند. طبیعی است که برخی افراد به دلیل فشارها و مشکلات زندگی و مشکلات محیط کاری به طرف روسپی‌گری کشیده شوند و در مورد بچه‌های اینها نیز همین خواهد بود. ما می‌گوییم بچه های خانواده‌های آسیب دیده، بیگناهان محکوم مادام العمر هستند. یعنی وقتی پدر و مادریک بچه از هم جدا می‌شوند وقتی بزرگ شد دیگر جایی او را استخدام نمی‌کند چون گزینش به خاطر شرایط خانوادگی او را رد می‌کند یا فرزندی که پدرش معتاد است را استخدام نمی‌کنند. هرکدام از این بچه ها به یک دلیلی مجبور می‌شوند راه پدر و مادر را طی کنند.

وی ادامه داد: خانواده‌ای که درآمد ندارد یا در آمدش کفاف زندگیش را نمی‌دهد طبیعتا بچه آن خانواده ممکن است به راه خلاف کشیده شود. وقتی بهره بانکی را 20 درصد می‌گذارند، تورم 40 درصد است یعنی ارزش پول افراد 20 درصد پایین آمده است. اینگونه است که مردم فقیر می‌شوند. در چنین شرایطی چطور یک خانواده باید خرجش را تامین کند.

رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی با اساره به موضوع بیکاری در کشور تصریح کرد: بیکاری سرسام آور است. فارغ التحصیلان بیکار که لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می‌گیرند فاجعه است. در سال نزدیک به یک میلیون فارغ‌التحصیل لیسانس داریم، دولت و بخشهای خصوصی شاید 100 هزار نفر را استخدام کنند. چقدر دختر سراغ دارم با مدرک فوق لیسانس دانشگاههای تهران در مترو دست‌فروشی می‌کند ؟ بالای 70درصد از خبرنگارها حق التحریری کار می‌کنند که خیلی وقت ها ماهی 400 تا 500 هزاز تومان می‌شود با این شرایط چطور می‌توان توقع داشت که به سمت این آسیب‌ها نروند. بچه ای که پدر معتاد دارد ممکن است وقتی نیاز مالی دارد در خیابان دست به هرکاری بزند.

روسپیگری در کشور ما به خاطر نیاز مالی است

اقلیما ادامه داد: معتقدم روسپی یک آدم متخصص است. روسپی کسی است که می‌داند چگونه یک مرد را تحریک کند، درتمام دنیا همینگونه است. ولی در کشور ما وقتی دختری به روسپیگری می افتد او نیازمند است و کسی او را روسپی کرده، مثلا اقایی به او محبت کرده و با او رابطه ای برقرار کرده و او هم مجبور شده ادامه دهد و اگر این کار را می‌کند به خاطر پول است. اگر زندگیش تامین می‌شد امروز این راه را نمی‌رفت. اگر ما هم در شرایط آن دختر بودیم شاید بهتر از او نمی‌شدیم. اینها فدایی جامعه شدند اگر اینها نبودند مردان خیابان خواهر و مادر ما را به زور در ماشین می‌کشیدند. جامعه آن فرد را به اینجا رسانده آن وقت به او بی احترامی و توهین توهین می‌کنیم .

وی ادامه داد: من می‌گویم روسپی‌ها آقایان هستند. نگاه کنید دختری که در خیابان راه می‌رود 100 ماشین جلوی پایش نگه می‌دارند. به نسبت یک خانم که روسپی هست در خیابان شاید 10 نفر آقا روسپی هستند که دنبال آنها می‌افتند باید ببینیم کجای کار می‌لنگد . متاسفانه در مملکتی هستیم که مرد قانون‌گذار است، مرد مجری و ناظر است . در جامعه ما وقتی کسی برای طلب مهریه‌اش می‌رود در دادگاه به این خانم می‌گویند کسی که پول ندارد مهریه را از او نمی‌گیریم در صورتی که خانم می‌گوید فلانی پول دارد، ولی کسی به حرف او توجهی نمی‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما در بخش‌های خصوصی بالای 80 درصد وقتی دختری برای کار می‌رود به او نظر دارند اگربا آنها کنار نیاید، اخراجش می‌کنند که این فشارها است که وجود دارد و کسی به آن توجه نمی‌کند.

پدر مددکاری اجتماعی ادامه داد: دو سال پیش در آمریکا بودم. آنجا خانمی از در دانشگاه هاروارد رد می‌شد اقایی برای او مزاحمت ایجاد کرد، خانم از وی به عنوان آزار جنسی به پلیس شکایت می‌کند، پلیس ظرف 7 ساعت آن مرد را پیدا کرد قانون می‌گوید این ازار جنسی است و 6 ماه زندان دارد و از کارهای دولتی محروم می‌شود. اگر بگوید من روانی بودم که این کار را کردم، باید تا پایان عمرش در بیمارستان روانی بستری باشد. ولی در ایران اگر مشکلی پیش بیاید و شما شکایت بکنید قاضی می‌گوید حتما خودت را یک شکلی درست کردی که اینگونه شده است!

وی ادامه داد : 90 درصد پسرهای ما دوست دختر خود را برای ازدواج انتخاب نمی‌کنند و با دوست دختر بقیه پسرها که نمی‌شناسند، ازدواج می‌کنند . 10 درصد بقیه به خاطر پول دختر است که با وی ازدواج می‌کنند. هیچ دختر و پسری در بدو تولد نه روسپی نه معتاد و نه خلافکار است. خانواده و جامعه است که بچه را به این راه می‌کشاند . پس برمی‌گردد به قوانینی که در جامعه هست. خانواده تابعی از قوانین جامعه است. من بر اساس قوانین جامعه و نگاه جامعه ساخته می‌شوم.

اقلیما تاکید کرد: معلم یک زمانی معلم بود امروز مدرسه 50 میلیونی را داریم که درسی نمی‌دهد و مدارس دولتی هم داریم که بچه ای که پول داشته باشد برایش معلم خصوصی می‌گرند تا درس بخواند. در قدیم حقوقی که معلمان می‌گرفتند برای زندگی کافی بود و عشق معلمی هم داشتند. چرا ظرف 40-50 سال گذشته به اینجا رسیدیم؟

اعتماد، زیرساخت همه آسیب‌هاست

وی ادامه داد: امروز در جامعه ما 90 درصد افراد بهم اعتماد ندارند، اعتماد زیرساخت همه آسیب‌هاست. وقتی اعتماد وجود نداشته باشد آسیب به وجود می‌آید. آسیب‌های اجتماعی دور می‌زنند یعنی یک معتاد ممکن است روسپی باشد یا قاتل و دزد. طلاق به عنوان یک مسئله اجتماعی وقتی رخ می‌دهد ممکن است به دنبالش روسپیگری باشد. یعنی یک مسئله اجتماعی ممکن است به موضوع دیگری تبدیل شود اگر بخواهیم که این اتفاق نیفتد باید علل و عوامل مسایل اجتماعی را حل کنیم متاسفانه هیچ کس در جامعه ما پاسخگو نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به سخنان رهبری در زمان تودیع حکم روسای جمهور گفت: رهبری در آن زمان دو نکته را به روسای جمهور می‌گویند یکی اینکه افراد شایسته را سرکار بیاورید و دیگر اینکه پاسخگو باشید. یعنی این چیزی که در همه دنیا است. ولی نگاه کنیم در 40 سال گذشته یک رییس جمهور یک وزیر شایسته سرکار نگذاشته است چون اگر آن وزیر شایسته بود افراد شایسته را سرکار می‌گذاشت و آن مسایل در دستگاه‌های تحت نظر وی رخ نمی‌داد. وزاری ما کاسب هستند. هیچ جای دنیا نمی بینید یک وزیر از این وزارتخانه به آن وزارتخانه برود مگر من چند تخصص دارم؟ یک استاد خوب الزاما نمی‌تواند وزیر خوبی باشد چون در آن سیستم کار نکرده است. من بهترین آدم دنیا باشم ولی اگر جراح شوم مریض را می‌کشم چون این کاره نیستم، این یکی از علل آسیب های اجتماعی است. اگر علت اصلی برطرف نشد خود باعث مشکلات دیگر می‌شود.

روسپیگری حل نمی شود، اگر مشکل فقر و بیکاری حل نشود

وی ادامه داد: روسپیگری حل نمی شود اگر مشکل فقر و بیکاری حل نشود، امید به آینده درست نشود، باید جمیع علت‌ها را ببنیم. برای درمان یک آسیب باید بدانیم که به آسیب های دیگر ربط دارد. نمی‌شود دختر را درست کرد تا خانواده کار نداشته باشد و حقوق مکفی نداشته باشد. در جامعه ای که حقوق یک نفر فقط بلیت اتوبوس و مترو می‌شود باید بدانی که آن کارمند باید دزدی کند اصلا نمی تواند دزدی نکند. دزدی چگونه است؟ دزدی این است که از کارش می‌زند و دو سه جای دیگر کار می‌کند. دزدی یک استاد این است که من استاد باید 2 ساعت درس بدهم و 4 ساعت مطالعه کنم آن 4 ساعت مطالعه را نمی‌کنم سرکلاس هم یک ساعت می‌روم و همان زمان هم خاطره تعریف می‌کنم هم عمر شاگرد را دزدیدم و هم وی را بیسواد تحویل جامعه دادم، اینها مشکل است که همه بهم ربط دارد.

اقلیما تاکید کرد: تا زیرساخت‌ها درست نشود همه این مشکلات وجود دارد. اگر آدم شایسته را سرکار بگذاریم و پاسخگو باشیم دیگر هرکسی نمی‌خواهد با پارتی بازی وزیر شود. چون اگر بداند باید پاسخ دهد وگرنه مجازات می‌شود دیگر به دنبال وزیر بودن نمی‌رود و هیچ کس حاضر نیست پستی را که توانایی ندارد قبول کند. وقتی برای سازمان بهزیستی متخصص اطفال می‌گذارید معلوم است از این بهتر نخواهد شد. در ادارات نگاه کنید همین وضعیت است این نبودن در جایگاه‌هاست که به افراد جامعه آسیب می‌زند. ما در کشورمان بهترین قوانین را داریم بیشتر از همه جای دنیا، ولی آن را اجرا نمی‌کنیم وهرکسی با نظر خودش قانون را اجرا می‌کند این عوامل در مجموع باعث می‌شود آن دختر روسپی شود آن یکی معتاد شود و فرد دیگر دزد.

پدر مددکاری اجتماعی ادامه داد: مثلا برای یک دزد که محکومیت خود را گذرانده سوءسابقه می‌دهیم دیگر هیچ کجا استخدام نمی‌شود این فرد محکوم مادام العمر می‌شود. همه جای دنیا وقتی کسی جرمی مرتکب می‌شود و از زندان بیرون می‌آید سابقه او پاک می‌شود و به کسی بدهکار نیست. ولی در کشور ما با سوء سابقه ای که برای افراد درست می‌کنیم آن فرد دزد را محکوم می‌کنیم که تا پایان عمر دزدی کند و وی را محکوم مادام العمر می‌کنیم بعد اسم خود را مسلمان می‌گذاریم در صورتی در دین اسلام اول و آخرش گذشت و دوستی است . باید در مورد دختری که روسپی می‌شود پرسید که چه کسی او را به اینجا رسانده است؟ سیاستها و عملکردهای جامعه است که وی به این راه کشیده شده است. پدر این دختر را چه کسی بیکار کرده که دختر وی به اینجا کشیده شود باید با او برخورد کنید نه با آن دختر. در مورد یک قاتل محکوم جامعه است نه آن فرد شرایط وی را مجبور به این کار کرده است.

اقلیما در پایان تاکید کرد: کاش روزی برسد که دو رهنمود رهبری یعنی انتخاب افراد شایسته و پاسخگو بودن مسوولین ما اتفاق بیفتد.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 73
  • مبرهن
    0

    باید قوانین تغییر کند.

  • محمد
    0

    ای کاش آقای اقلیما به ما کمی گزارش میداد که خودش تا حالا بعنوان مسئول چند تا فرد شایسته و پاسخگو معرفی کرده چون دلایل ایشون در خصوص روسپی گری ربطی به این موضوعات نداره.

  • کاربر ناشناس
    0

    اقایون فرق نگذارید معیشی را بهمه بیدین دودستگی بوجود نیارید

  • حسن
    0

    سلام یکی نیست از این اقایان بگوید منبع این امار ازکجاست ایا این حرفه خودش اشاعه فحشا نیست؟

    نظرات شما -
    • Mk
      0

      کاربر( حسین) واقعا نمی دونی منبع آمار کجاست پس سری سرخیابانتان یا کوچه تان بزن بزار برات بگم؟ شبی حدود ساعت نه شب با ماشین مدل پایینم بسمت خونه میرفتم دختری دست بلند کرد به هوای مسافر توقف کردم شیشه پایین بود سرشو جلو آورد گفت پدرجان اهل حال هستی نگاهی بهش کردم حدود دوازده سیزده ساله بود گفتم دختر چی گفتی گفت اهل حال هستی گفتم قبلش گفت چیزی نگفتم گفتم مرا چی خطاب کردی گفت پدرجان گفتم من حتی سن پدربزرگتان دارم حداقل جلو ماشین جوانی وبگیر گفت آخرجوانها میبرن کیفشومیکنند پول هم بهمان نمیدن حالا فهمیدی آمارازکجاست راستی من هفتادسالمه

  • یک دانشجو
    0

    به نظر من یک دلیلش عدم نظارت خانواده ودیگری جامعه است دختر یا پسری که با فیلتر شکن هرروز پرونو نگاه میکند بدون اینکه حتی بدانند شرایط ازدواج ندارد به چه سمتی روی خواهد اورد ؟واین عدم نظارت خانواده را میرساند واز طرفی صداو سیما و وزیر ورزش وجوانان برای فرهنگ سازی اسلامی چقدر قصور داشتن بماند حتما یک معضل باید اینقدر بزرگ شود تا در جامعه دیده شود چرا مسیولین و خانواده ها جوابگو نیستن؟؟؟

    نظرات شما -
    • ابی
      0

      قربون وزیر ارتباطات برم که یک پیام رسان جامع ایرانی رو معرفی و حمایت نکرد که جنبه بین المللی پیدا کنه

    • مهسا
      0

      شما درست میگی اما برخی فقط قسمتی از حرفههای شما را دیدند و اظهارنظر غلط کردند

    • مفرد
      0

      کاربر( مثلادانشجو) پس تنهابیگناه مسولین پاک دست نظامند نه قصوری دارند نه دزدی میکنند نه اختلاص شب وروز بنده خداها فکروذکرشان خدمت است حاشا به غیرتت اگرخودتو ایرانی بدانی برادرمن این کلاه شهری بدردخودت میخورد

  • Dh135038
    0

    این هم تقصیر امریکا هست خخخخخخ

    نظرات شما -
    • Mr
      0

      صد در صد خخخ

  • .
    0

    مگه خود مسوولین حکومت پاسخ گو هستند که وزیر پاسخگو باشد. اینجا نظر گزینش اعتقادی شرط است نه سواد و تخصص

    نظرات شما -
    • جورواجور
      0

      پارتی بازی و آشنایی شرط هست نه اعتقادی

  • .....
    0

    آقایان بروند کلاهشان و ع م شان بالاتر بگذارند .

  • سعید
    0

    از محمد خاتمی که سرجوانان کلاه گذاشت وبا شعار آزادی جوانان را اغفال کرد بپرسید.وقتی او از آزادی گفت جوانان فکر کردند هرکاری دلشون خواست میتونن بکنند

    نظرات شما -
    • کلاغ
      0

      اون از آزادی بچه اش در کشور استکباری U.S.Aصحبت میکردهالو!!!

    • سعید
      0

      هالو پدرته

  • محمد
    0

    ریشه اصلی فقر جامعه جنایت تحریم است....فسادها زاییده تحریمهاست....تحریم با اقتصاد مقاومتی میشکند که منافع مافیای وارداتچی با اینگونه اقتصاد تضاد دارد.

    نظرات شما -
    • ح
      0

      ببند در اقتصاد مقاومتیو...به اسم اقتصاد مقاومتی چه دزدیایی که نشد ...ببند بابا ببند ...در صیغه بازه ...وقتی صیغه ساعتی شده ..روحانیت محترمم دست به کارن ....بریین تو گروه های تلگرامو ایمو ..ببین به خاطر یه کارت شارژ چه دخترایی هستن که لخت میشن ..برو ببین چه واژه های جدیدی مث ضبدری و نفر سوم و هزار کوفت و زهر مار میشنوی ...برین ببینین که حتی بچه نه ساله هم اینکاره شده ...اسلامی شدیم مثلا خخخخ

  • پنجعلی
    0

    این آقای دانشجویی ( یک دانشجو ) که در نظراتش میگوید : دختر یا پسری که با فیلتر شکن هرروز پرونو نگاه میکند بدون اینکه حتی بدانند شرایط ازدواج ندارد به چه سمتی روی خواهد اورد. به احترام شما تحلیل و نظر شما در جامعه شناسی نمره صفر میاورد . به دلایل زیر : ۱.پورنو نگاه کردن ربطی به داشتن شرایط ازدواج‌ندارد. الف. پورنو نگاه کردن چند دلیل دارد : حس کنجکاوی یک انسان آن شخص را در جستجوی یافتن نا مشخص های زندگی و جنسی می کشاند. یک مثال عامیانه : اگر کسی از خیابانی رد میشوید و دیوار بلند و درازی را میبینید ، دوست دارد ببینید آن طرف دیوار چه خبر است؟؟ چون کسی در را برای ایشان باز نمیکند‌ و وپنجره ای هم ندارد بلاخره روزی دوست دارد به هر ترتیبی شده از آن دیوار بالا برود و سرک بکشد ، بخصوص اگر صدای خنده ای یا کلمات تحریک کننده ای از آن سوی دیوار بشنود. . ب.خود ارضایی هم یکی از دلایل قویست که انسان را به نگاه کردن فیلم پورنو می کشاند، چون این انسان کمبود دارد. این کمبود میتواند به خاطر نداشتن رابطه نزدیک بین زنوو شوهر باشد یا به خاطر مشکلات خانوادگی که بالاخره یکی از این افراد برای خود ارضایی فیلم پورنو نگاه میکند ، اشکالی هم‌ندارد. اگر هم جوان باشد و ازدواج نکرده باشد باز هم کمبود دارد چون هر انسانی چه دختر و چه پسر با پاگزاشتن به سن بلوغ خود بخود دوست دارد رابطه جنسی برقرار کند و در جامعه ما آسانترین راه و کم خطر ترین راه همان که شما با آن مخالفید میباشد. پ. آموزش و پرورش و خانواده هم به خاطر قرار ندادن مطالعات مربوطه به جوانان و نبود کتب و روشهای مناسب در جامعه ما در عدم آگاهی مقصر هستند و جوانان خودشان کنجکاوتر میشوند. این مشکلات اجتماعی نه فقط در کشور ما بلکه در کشورهایی مانند پاکستان ، افغانستان ، هند، اندونزی ،نپال ، عراق و سوریه ، سودان ، سومال،آفریقای جنوبی، کینیا و سعودی و کشورهای که روابط اجتمای بسته ای دارند و یا از قوانین شرع اسلام به طور بدی پیروی میکنند و یا در کشورهایی که فقر بیداد میکند به مراتب از کشور ما بیشتر و خطرناکتر میباشد.

    نظرات شما -
    • ali
      0

      جامعه ای که فکر مثبت و سازنده ندارد و مسئولان با سازندگی و برنامه ریزی بیگانه اند و فکر میکنند با نماز خواندن مشکلات حل میشود و همواره در مدیریت بحران با گرانیهای وحشتناک مشکلات مالی خودرا حل میکند فساد بشکل خزنده و ویرانگر همه چیز را نابود میکند.اما بعد از 40 سال تلقین این موضوع که عیب از مسلمانی ماست به نقطه ای رسیده ایم که اسلام نمیتواندخوشبختی و رشد جامعه را تضمین کند و با نماز شب خواندن مرغ بریان از اسمان نمی رسد.روزی یک دعانویس پاکستانی به منزل من مراجعه کرد و یک اتفاق را (که شاید بعدا رخ داد)پیشگویی کرد اما این فرد برای تامین زندگی اش مجبور به خالی کردن جیب دیگران است ابتدا که تمایلی نداشتم با 100 تومن راضی به نوشتن دعای بهبود زندگی ام بود اما وقتی رغبت من را مشاهده کرد نرخ را به 20000 تومن رساند.

  • دوست
    0

    به خاطر اینکه روز به روز تورم میره بالاتر و به طبع خانواده نمیتونند نیاز فرزندانشون ز قبیل لباس و خوراک و‌... فراهم کنند و‌به طبع دختران به این راه کشیده میشوند و امار طلاق بالا میره چرا چون شغل کمه ! تورم مسئولین خواهشن فکر ی کنید جلویی تورم بگیرید شغل ایجاد‌کنید چرا باید کشوری زندگی کنیم اینهمه شغل کمه سری به شهرستان بزنید نون مردمش ندارن بخورن !!!! شهرستان اوضاع کار خیلی تاجور

  • پارسی
    0

    به فرموده ما رکوردددددددددددد زدیممممممممم.!!!!!!

  • REZA
    0

    گاهی برای نابودی یک کشور نیازی به جنگ نیست تنها کافیست جای افراد آگاه و برجسته آن کشور را با تعدادى سیاستمدار نادان و احمق عوض کنید.......#چرچیل#

  • عدالت
    0

    به خاطر دولتهای بی کفایت ...ازجمله دولت محترم روحانی که فقط فکر برادر یا حزب خود هستند نه مردم

    نظرات شما -
    • زحمتکش
      0

      میگم عدالت روحانی بالاخره یکسال دیگه میره اونوقت تقصیر رو گردن کی میندازی .پیاماتو همه رو میخونم بنده خدا پیاز از سر میگندد نی ز دم.سالهاست رییس جمهور عوض میشه فکر کردی چرا چیزی تغیر نمکنه و همه به بن بست میخورن . .خیلی واضحه ......

  • جان
    0

    الان همجنسگرایی مد شده که چون یک بیماری هست داره جنبه عمومی بیشتری پیدا میکنه و روسپیگر مرد که دختری دم دست نداره به راحتی همجنس خودش رو گول میزنه و ازش سو استفاده میکنه

  • علی اکبر
    0

    سلام سپاس از فرمایشات جناب استاد که خیلی جای تامل دارد ولی افسوس.......کاش انتخاب افراد شایسته و پاسخگو اجرا بشه.افرین بر استاد بزرگوار

  • محمدی
    0

    چقد سیاه نمایی!!!!

  • رضوان
    0

    مسئله روسپی گری درتمام دنیا تقریبا حل شده وجایگاه خاصی دارد که زیر نظر پزشکان زیربط کنترل میشود تا احیانا عوارض اجتماعی وبیماری های حاصل از ان به کل جامعه انتقال نیابد به هرصورت هرجامعه ایی یک عده افراد یا به دلیل فقر یا نداشتن شرایط ازدواج یا به هرعلتی نیازمند خدمات روسپی گری هستند پس بهتر است که کنترل شده وتحت نظارت باشد تا عوارض های جبران ناپذیر ان به کل جامعه انتقال نیابد،منتها مسئولان ما یا منافع خاصی از هرج ومرج وفقر وروسپیگری وغیرو میبرند یا کلا با علم وراههای علمی اثبات شده که با ان معضلات اجتماعی درجهان را حل کرده اند، مخالفند، یا کلا سواد و علم ودانش حل معضلات راندارند.

    نظرات شما -
    • یک دانشجو
      0

      موافقم به نظرم دختر یا پسری که در ارگاسم جنسی است 15 برای پسر و 9 سال برای دختران نباید اجازه بدیم توی فحشا بیفته چون در این سن صرفا شهوت حاکمه چه بسا عامل محرک هم در جامعه باشه این موضوع صرفا برای فاحشه هاست که ویروسی شدن ودر جامعه دارند مردمو الوده میکنن اینها باید مکان داشته باشن چون فکرشون مریضه نه دختر یا پسری که شرایط ازدواج نداره اینها رو باهم قاطی میکنین ونظریه میدن ؟؟؟؟

  • علی
    0

    فقر ،تورم،بیکاری،بی عدالتی،،وگرنه ثروتی که ایران نباید اینجور سر ملت بیاد،

  • ناشناس
    0

    من کاری به این چیزا ندارم فقط یه جمله . خدا وکیلی با چه عقلی جور در میاد که تورم تو یه کشوری حدودا ۳۰۰ درصد باشه تو ۲ سال . خدا لعنت کنه همتونو مردم رو از زندگی نا امید کردین فقط کمبود بودجه رو از جیب مردم تامین کنین بقیش خدا بزرگه

  • محسن
    0

    امیرالمومنین فرمودند: وقتی حیا درجامعه ای ازبین برودفساددرجامعه رواج میابد یکی از چیزهائی که باعث ازبین رفتن حیا می شودفقراست فقر فقر فقر

    نظرات شما -
    • ا
      0

      اروپا رفتی یا تلویزیون داری ببینی ؟؟ علت فقر ظلم و ستم

  • کاربر ناشناس
    0

    یعنی میشود افرادشایسته روی کاربیایند ومردمو از این بدبختی نجات بدن من که چشم اب نمیخوره تازه بدترم میشه

  • شجاعی
    0

    ایمان واعتقاد,بخدا ازبین رفته فساد شعله ور شد.دوران پیامپران هم همین مسله بود.این مردم هستن باید اعتقاد شان بخدا,وپیامبران رااز دست ندهند.وگرنه پول هم داشته,باشن فساد هم میکنند.انسان عاقل هرگز کاری,نمیکند که پیش,خدا,رسوا شود.

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      از دری كه فقر وارد شود از در ديگر ايمان بيرون مي رود،همه میدانند که فقر واکثر معضلات اجتماعی نتیجه تبعیض وبیعدالتی است پس توصیه به ایمان انهم برای قشری خاص نتیجه ای ندارد تا عدالت برقرار نشود

  • زاد
    0

    اینوعم‌یکی از مشکلات جامعه هست متاسفانه عده ای با فریب دادن از شرایط یک اذن سو استفاده میکنن یک‌دفعه بوحودننیاد خودش بحث روانشناسی داره و اگر شخصی تحصیل گرده باشه بعار میدونه بع جه شکل فریب بده تا در دام فساد راه پیدا کنه دقزقا مثل مشاوری هست که از کمبود های مراجعه کننده حور دیگه سوگ استفاده نیکتع و راه حل اشتباه رو پیشنهاد میکنه خیلی خوبه دختران و پسر های ایران‌نا با چشم و گوش باز حرکت کنن مخصوصا اون‌عده از افرادی که زیاد محیط اجتماع نبودن تو چهار چوب خودشون زندگی کردن و هشدار معنی که ممکن عر اونی رو تهدید کنه ب نطر من اعتماد اعتماد بزرگترین سرمایه ی ادم‌هست و گول بذاره و دوستی های الکی به‌اصطلاح خاله خرسه نخوریم

    نظرات شما -
    • MkM
      0

      کاربر( زاد) لطفا اول برو اکابر نوشتن یاد بگیر بعد بیا درمورد فلسفه و روانشناسی حرف بزن داداش گلم خودت متنو بخوان ببین چند غلط دارید متشکرم دانشمند

  • وحید
    0

    اشکال نداره به قول آقایون به جاش امنیت داریم سر آقازاده‌ها سلامت باشد مهم نیست این چیزای جزئی....

  • پرهام
    0

    ای داد بی داد

  • هشیار
    0

    آقای اقلیما ! ایکاش به این رهنمود مقام معززرهبری توجه میکردی که این مملکت برای 120،000،000نفر مستعد هست و سیاست کنترل جمعیتی باید پس از رسیدن به رقم فوق اجرا شود،و انوقت نظر کارشناسی میدادی

    نظرات شما -
    • نجیب
      0

      الان برای همین ۸۰میلیون هم زیر ساخت زندگی کردن به معنای واقعیش وجود نداره و فقط مردم دارن نفس میکشن اونم اگر بتونن ۱۲۰ میلیون نفر چکار میخوان انجام بدن چطور میخوان زندگی کنن

    • مقدم
      0

      جناب هشیار، حتمٱ آقای اقلیما که در پی رهنمودهای رهبری هستند ، میتوانند پاسخ این پرسش را بدهند ، پس شایسته است که از ایشان بپرسید

    • مفرد
      0

      به نظرشمابایدصبر میکرد تابا بچه های مانده ازفحشا جمعیت ب ۱۲۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون می رسید بعدبرملامیکردن عجب عیده انقلابی اسلامیی خسته نشی دلاور با این منطقت

  • حیدر
    0

    به نظر من اساس این دولتها بر دروغ و ریا و مال مردم خوری بنا شده است در طول این 40 سال هرسال پول ملی ارزش خود را از دست داده از دلار 7 تومنی رسیدیم به دلار 13000تومنی ...این یعنی اینکه فقررر در جامعه بیداد میکند و دزدی به حد اعلا رسیده هیچ امیدی به اصلاح این سیستم نیست باید فکر اساسی شود وگرنه بدبختی ها در راه است اگر شوماخر بشونین پشت فرمون این سیستم از خط پایان عبور نخواهد کرد چه برسه به اول شدن...

  • فهيمه
    0

    منظورش اينه براي اينكه فدايي نداشته باشيم روسپي خانه باز كنيم و آموزش تخصصي بهشون بديم ؟تمام جملات متناقض و سياه !نود درصد پسرا با دوست دخترشون ازدواج نميكنن اون ده درصدم به خاطر پول ؟؟؟والا ما هر چي ديديم دختر چسبيده به پسر پولدار و آخرش هم گرفتتش ،اين بنده خدا كجا زندگي ميكنن ؟

    نظرات شما -
    • یک دانشجو
      0

      اخلاق از همه مهمتره تا پول چون پول رفاه میاره ولی شخصیت نه وهیچ انسانی با جانور ازدواج نمیکنه

    • یک پسر دانشجو
      0

      اغلب دخترا و پسرابه پول فکر میکنن این اصلا جالب نیست که صرفا پول شاخصه ازدواجها باشه و قطعا معنویات در تحکیم بنیان های فردی و اجتماعی قابل تضمین است مثلا علی رغم اینکه برخی ها واسه پول زن گرفتند بعد از مدت کوتاهی دچار بحران شدند من خودم اگه بخوام کسی رو کیس قرار بدم قطعا اعتقاداتش مقدم بر سایر حاشیه هاست وبه جوانان مملکتم این مهم رو توصیه میکنم تا به این همه طلاق منجر نشه دختر مومن بهتره تا دختر پولداری که منحرفه

  • صادقی
    0

    ازماست که برماست ازخشم خدا باید ترسید مسولین فکر میکنند خداراهم میشود دورزد

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      اولین مشکل اینه که همه چیز رو واگذار میکنیم به خدا و کنار نشستیم و نظاره گریم

  • یاران
    0

    متاسفم،خیلی متاسفم،بسیار ناراحت کنندس ،برای تمام مسئولین بی سواد و مبلغین دین که بودجه را مثل اژدها می‌بلعندبه صورت ایستاده دست بزنید و هورا بکشید،یک قدم دیگر در راه نابودی مردم برداشته شد،آفرین

    نظرات شما -
    • یک دانشجو
      0

      عدم نظارته برادر اگه نظارت زیاد بشه هرکسی مسیولیت قبول نمیکنه

  • عالیه
    0

    مقامات بلند پایه فکروذکرشون شده سیاست خارجی وزیرکشور داخلی هم ازاول بی کفایتیش روشده ولی متاسفانه این پارتی بازی هاآنقدر زیاد شده که همه جا رافراگرفته .مثل ظرف آبی که توش سم ریخته باشند.بهترین راه اینکه یک کمیته مردمی تشکیل بدن قوه قضایه ورهبری حمایت کند.ازسال۵۷ تابه امروز همه دارایهای مردم چه دولتی چه شخصی حساب کشی کنند ودارایهای بادآورده بین مردم تقسیم بشه .مفسدین محاکمه بشن .ازنو باقانون جدی کاربدن .الان نمونش ثبت نام خودرو گفتن به هرکارت ملی یک خودرو به مرغ آبپزبگی خندش میگیره .خانواده ای هست که ۸تا کارت ملی دارند .دلال ها بادومیلیون تومان کارت ملی طرف را میخرندچون ۶تاهم بفروشه دوتا میمونه هروقت خودش لازم داشت ثبت نام کنه .بنده بی سواد میگم باید می گفتن فقط به سرپرست خانوار یک خودرو.الان بری بنگاه ها پرماشین است .پیگیری کنی خودرو به نام کسی ثبت نام شده که به نون شبش محتاجه.به خداقسم مسولیین مربوطه میدونند چون یک نمایشگاهی میگفت یکی ازمسولین سایپا به من گفت اگرپول خواستی بگوبه خودم فقط کارت ملی ردیف کن .بهترین راهش این است که الان به نمایشگاها سربزنن پیگیری کنند .خلاصه همین های که پول حرام گیرشون میاد یعنی حق ان دختر ۱۲ساله رامیخورند باپول خودشون هم بهشون تجاوز میکنند

  • مقدم
    0

    در قرآن کریم آیه زیبای هست می گوید بترسید از بلای که نازل شود وتر خشک بسوزد

  • و.س.
    0

    واقعا هم عامل بسیاری از مشکلات جامعه امروز ما این که کمبود هیچ نوع منبعی ندارد این است: این نبودن در جایگاه‌هاست که به افراد جامعه آسیب می‌زند. ما در کشورمان بهترین قوانین را داریم بیشتر از همه جای دنیا، ولی آن را اجرا نمی‌کنیم وهرکسی با نظر خودش قانون را اجرا می‌کند این عوامل در مجموع باعث می‌شود آن دختر روسپی شود آن یکی معتاد شود و فرد دیگر دزد.

  • جواد رحمانیان
    0

    متاسفم برای این سایت که حرف های هر بی سوادی رو نشر میدن. این آقا متاسفانه معتقده که هر کسی تن فروشی میکنه نه مجرمه نه بی شخصیت و نه بیمار یعنی هر کسی تن فروشی کرده نیاز مالی داشته و حق داشته؟؟؟!!!! لعنت خدا بر این آدم های جاهل و به ظاهر متمدن که فقط آروق روشن فکری میزنن و هیچ بویی از حقیقت و حرف درست نبردن .

    نظرات شما -
    • ایرج
      0

      شما به چه معتقد هستید من که معتقدم شما نباید تو دنیای مجازی سرک بکشید چون قدرت تحلیل ندارید

    • ایرانی
      0

      لعنت همون خدا بر تو که امام علی رو داری جاهل میبینی همون امامی که گفته از دري كه فقر وارد شود از در ديگر ايمان بيرون مي رود.

    • Mk
      0

      کاربر (جواد) به مزاقت خوش نیامده یا باب میل شما صحبت نکرده چه چیزی ترا این چنین آشفته کرده میترسید گند کارهای تان روبشه بله اینها حقایق جامعه ای است که اختیارشو به رهبران نالایق سپردن وبی سروپاهایی همچون توی ریزخوار به خاطرتیکه استخوانی جلوتون بندازند حامیشان شدید توی کی سر تو بزاربمیر

  • رضا
    0

    تر خدا قسمتون میدم مملکت ما اسلامی ناب امام زمان (ع)چه به این حرفها کفر نگید یه وقت سنگ میشید ها یا سوسک میشید ها بعدا نگید نگفتید ها

  • ایرج
    0

    برای کی اینها را می گویید خود اقایان می دانند با مردم چه می کنند از بالا تا پایین

  • محمد نبود کامبیز بود
    0

    چرا سوال می کنی ؟ خودت بگو چرا تن فروشی به 12 سالگی رسیده ؟ ما اصلا از تو نابغه دهر و بزرگ دانشمند جهان معاصر می پرسیم چرا ؟ لطفا خودت بگو

    نظرات شما -
    • ali
      0

      تن فروشی دختران کم سن و سال بدون اطلاع خانواده ها نیست و گرانیهای ویرانگر منشا تمام مفاسد اجتماعی است. انچه را تهاجم فرهنگی میخوانند در جامعه ای که خلا فکری و هدفمندی سازنده وجود دارد مجذوب اینگونه امور میشوند والا این مسائل دسترس غربیها هم هست اما کمتر به ان میپردازند و مشغول کار و تولید واقعی و اختراع و اکتشافند.محصل و دانشجوی ما عمده وقت و فکرش به مسائل جنسی اختصاص می یابد. جامعه ما نسبت به مسائل جنسی از زمانهای گذشته توجه خاص داشته و به همین دلیل چادر مختص ایرانیها بوده.علیرغم چندین هزارسال قدمت تمدن ما جزء کشورهای عقب مانده ایم.

    • سلیمان
      0

      احمق مگر اینهمه توضیحات داده باز هم حالی نشدی

  • مدمم
    0

    وای وای وای وای وای وای

  • ali
    0

    اتفاقا اسیب بدلیل اعتماد و عدم اطلاع از فساد نهفته در جامعه بوجود می اید.بی اعتمادی سبب فاصله گرفتن و احتیاط میشود. بعید میدانم جامعه ای فاسد تر از جامعه خودمان در جهان باشد که همه بدنبال کلاهبرداری و ریختن ابرو و شخصیت دیگرانند و بجای عیب پوشی به عیب جویی میپردازند در کل مردمی پوچگرا و رفاه طلب و خودخواه هستیم و بهمین دلیل هرگز پیشرفت نمیکنیم.

  • علی
    0

    تا وقتی به نام اسلام و قران سر ما مردم را شیره بمالند همین است از این بدتر هم خواهد شد کدام اسلام کدام قران خدا چهل سال به ما دروغ گفتند

  • مهدی خسروی
    0

    تازمانی که مردم مطالبه گر و پیگیرنباشند ازهرجا مشکلات فوران میکند وهمه مقصرن و خداهمه رامجازات خواهدکرد ،تا فقط بفکرخودمان نباشیم وبه جامعه ودیگران هم اهمیت بدیم مثل اروپا و ..

  • علی
    0

    پیشنهاد من این است که دختران کم سن (12 سال ) و پسران کم سن (17 سال) را خانواده ها با هم عقد کنند و خرج زندگی شان را 2 خانواده تا 10 سال مشترکاٌ بپردازند.

  • کتابدار
    0

    عجب تحلیلی احسنت

  • علی
    0

    فقراقتصادی بعدازآن فقر فرهنگی سرمنشاء کل انحرافات است باید علت را مداوا کرد نه برخورد با ا معلول را اصل قرار دهیم . بسیا زیبا مطلب را بازگو فرمودند. افسوس از عدم اجرا وحل مشکل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها