نویسندگان ایرانی‌تباری که در سال ۲۰۱۹ خوش درخشیدند

جهان ادبیات در سال ۲۰۱۹ شاهد رویداد‌های گوناگونی بود؛ از جنجال بر سر اعطای جایزه نوبل ادبیات تا نویسندگانی که تاریخ‌ساز شدند و ایرانی‌تبار‌هایی که در این عرصه درخشیدند.

نویسندگان ایرانی‌تباری که در سال ۲۰۱۹ خوش درخشیدند

امسال، دو جایزه نوبل ادبیات اعطاء شد؛ چرا که سال گذشته و در پی رسوایی آزار جنسی همسر یکی از اعضای آکادمی نوبل، این جایزه لغو شده بود.

بهروز بوچانی

بهروز بوچانی، نویسنده کرد ایرانی، دو جایزه بهترین اثر غیر داستانی به ارزش ۲۵ هزار دلار و جایزه ادبیات به ارزش ۱۰۰ هزار دلار را در مراسم اعطای جوایز ادبی موسوم به «ویکتوریا» در استرالیا دریافت کرد.

ادبیات در سال میلادی که گذشت؛ از جوایز مهم ادبی تا موفقیت‌های نویسندگان ایرانی بهروز بوچانی، پناهجوی کرد ایرانی برنده جایزه گران قیمت ادبی استرالیا شد

آقای بوچانی یکی از ۶۰۰ پناهجویی بود که در اردوگاه پناهجویان جزیره مانوس به سر می‌برد و کتاب «هیچ دوستی غیر از کوه ها: نوشتن از زندان مانوس» را نیز در همان دوران بر روی گوشی تلفنش نوشت.

هیأت داوران جایزه ادبی استرالیا از این کتاب به عنوان «صدایی از یک شاهد، اقدامی برای نجات» یاد کرده اند که روایتی دست اول و شاعرانه از مقاومت در حبس و تبعید ارائه می‌دهد.

آقای بوچانی هم اکنون در نیوزیلند است.

آذرین وندر ویت علومی

ادبیات در سال میلادی که گذشت؛ از جوایز مهم ادبی تا موفقیت‌های نویسندگان ایرانی

آذرین وندر ویت علومی برنده جایزه معتبر «پن فکنر» شد

آذرین وندر ویت علومی، با رمان «مرا زبرا صدا کن» برنده جایزه معتبر ادبی «پن- فاکنر» سال ۲۰۱۹ برای بهترین اثر داستانی شد.

این، دومین اثر خانم علومی است و روایتی طنز از ماجرا‌های سفر یک زن جوان ایرانی به نام «زبرا» است.

هیأت داوران جوایز «پن فالکنر»، رمان «من را زِبرا صدا کن» را روایتی شوخ، ماجراجویانه و هوشمندانه از یک سفر گریزناپذیر توصیف کرده اند و آن را «کتابخانه‌ای در دل کتابخانه‌ای دیگر» خوانده اند که فرهنگ‌های گوناگون را به بهترین شکلی که یک رمان می‌تواند به خواننده نمایش می‌دهد.

جایزه «پن فاکنر» از سال ۱۹۸۱ سالانه توسط بنیاد «پن فاکنر» آمریکا به بهترین آثار نویسنده‌های آمریکایی که در سال گذشته منتشر شده تعلق می‌گیرد.

ثمین نصرت

ادبیات در سال میلادی که گذشت؛ از جوایز مهم ادبی تا موفقیت‌های نویسندگان ایرانی ثمین نصرت، سرآشپز و نویسنده ایرانی- آمریکایی در فهرست ۱۰۰ چهره تأثیرگذار تایم قرار گرفت

ثمین نصرت، سرآشپز ایرانی تبار و نویسنده کتاب پرفروش «نمک، چرب، اسید، حرارت» به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره تأثیرگذار مجله تایم انتخاب شد. مجله تایم در فهرست سالانه خود، نام خانم نصرت را در میان چهره‌های «پیشگام» قرار داد.

ثمین نصرت، ستون نویس مجله نیویورک تایمز است و یک برنامه تلویزیونی همنام کتابش تدارک می‌بیند که از شبکه خانگی نتفلیکس پخش می‌شود.

خانم نصرت در برنامه تلویزیونی خود به نقاط مختلف از جمله ایتالیا و ژاپن سفر می‌کند و هر یک از عناصری «نمک»، «چربی»، «اسید»، و «حرارت» در آشپزی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

منبع: voa

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها