سال طلایی فلزات گرانبها

فلزات ارزشمند در سال ۲۰۱۹ تحت تاثیر عوامل مختلف از تقاضا برای دارایی امن گرفته تا کمبود عرضه، با وجود عملکرد مثبت بازارهای رقیب، عملکرد درخشانی از خود نشان دادند و سرمایه‌گذاران را مبهوت کردند.

سال طلایی فلزات گرانبها

بازار طلا در حالی با ۲۰۱۹ خداحافظی کرد که قیمت این فلز ارزشمند در آخرین روز معاملات سال در روز سه‌شنبه با وجود رشد شاخص‌های سهام، به بالاترین حد خود در سه ماه گذشته صعود کرده بود و بزرگترین رشد سالانه خود در حدود یک دهه اخیر را به ثمر رساند.

قیمت پالادیم هم تحت تاثیر کمبود عرضه و تقاضای بالا، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۰ درصد معادل بیش از ۷۰۰ دلار رشد کرد که چهارمین رشد سالانه متوالی بود. بهای هر اونس این فلز روز سه شنبه که آخرین روز معاملات ۲۰۱۹ بود، در رکورد ۱۹۳۸ دلار ایستاد. پالادیم در دسامبر حدود ۱۶ درصد و در سه ماهه چهارم ۵.۴ درصد رشد قیمت پیدا کرد.

مصرف اصلی این فلز در مبدل‌های کاتالیزوری است. پالادیم در موتورهای بنزینی بازار چین و آمریکا که اولین و دومین بازارهای بزرگ جهان هستند، محبوب است و پلاتین در خودروهای دیزلی که در اروپا محبوب هستند به کار می‌رود.

به گفته ناظران، تا دو سال پیش پلاتین فلز گران‌تری بود اما اکنون تحت تاثیر این انتظار که خودروسازان در مبدلهای کاتالیزوری پالادیم را جایگزین پلاتین خواهند کرد، پالادیم گرانتر شده است.

شرکت "تی دی سکیوریتیز" انتظار دارد تقاضای جهانی برای پالادیم در سال ۲۰۲۰ بیش از چهار درصد رشد کند، در حالی که میزان عرضه تنها ۰.۶ درصد رشد خواهد کرد. علاوه بر افزایش بکارگیری پالادیم در خودرو، پیش بینی می‌شود فروش خودرو دوباره رونق پیدا کند. این شرکت کمبود عرضه پالادیم به میزان ۳۰۰ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ و ۷۶۰ هزار اونس در سال ۲۰۲۰ را پیش بینی کرده است. استاندارد چارترد کمبود عرضه پالادیم به میزان ۶۰۱ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ و ۷۶۷ هزار اونس در سال ۲۰۲۰ را پیش بینی کرده است.

نقره و پلاتین که به همراه طلا در شرایط ابهامات سیاسی و اقتصادی به عنوان سرمایه‌گذاری مطمئن دیده می‌شود، هم بزرگترین رشد سالانه چند سال اخیر را داشتند. نقره در سال میلادی گذشته ۱۵ درصد رشد کرد که بزرگترین رشد قیمت از سال ۲۰۱۶ بود. پلاتین حدود ۲۱.۶ درصد رشد قیمت داشت که بهترین عملکرد این فلز از سال ۲۰۰۹ بود.

هر اونس نقره در آخرین روز معاملات ۲۰۱۹ به ۱۷ دلار و ۸۵ سنت رسید. نقره در دسامبر ۴.۸ درصد و در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ به میزان ۵.۵ درصد رشد قیمت نشان داد.

هر اونس پلاتین ۹۶۲ دلار و ۵۰ سنت معامله شد و دسامبر را با ۸.۱ درصد و سه ماهه چهارم را با ۹.۴ درصد رشد قیمت پشت سرگذاشت.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند قیمت‌ها در سال ۲۰۲۰ رشد بیشتری پیدا می‌کنند زیرا رشد اقتصاد جهانی و بازارهای سهام که به رکورد بالایی صعود کرده اند، بر پایه‌های متزلزلی استوار است.

بانکهای مرکزی هم طلای بیشتری خریداری می‌کنند و از تحکیم سیاست پولی به تسهیل سیاست پولی روی آورده اند و نرخهای بهره و بازده اوراق قرضه را کاهش داده و فلزات ارزشمند را برای سرمایه گذاران جذاب‌تر کرده‌اند.

به گفته استفن اینس، استراتژیست بازار در شرکت "اکسی تریدر"، در فضای نرخ‌های بهره پایین، تداوم ابهامات کلان و رکورد بالای بازارهای سهام نگهداری طلا به عنوان پناهی در برابر ناملایمات اقتصادی را منطقی کرده است. این دیدگاه احتمالا می‌تواند عامل تقاضای بالاتر برای طلا در سال ۲۰۲۰ باشد و از روند صعودی میان مدت این فلز ارزشمند پشتیبانی کند.

بر اساس گزارش رویترز، در حالی که آمریکا و چین در اوایل دسامبر به یک توافق تجاری محدود دست پیدا کرده و از تنش‌های بین دو طرف کاسته شد اما مسائل متعددی حل نشده است و اگر ارزش دلار در سال ۲۰۲۰ ضعیف شود، طلا عملکرد خوبی خواهد داشت.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۸ درصد رشد قیمت داشت و سال را در قیمت ۱۵۱۹ دلار و ۴۱ سنت به پایان برد. طلا در دسامبر و در سه ماهه چهارم حدود ۳.۴ درصد رشد قیمت داشت. موجودی طلای صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس که تحت پشتوانه طلا قرار دارند، حدود ۱۴ درصد رشد کرد.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها