محمدعلی خطیبی: چشم‌انداز قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ افزایشی نیست/ ایران برای کسب درآمد بیشتر از نفت باید صادرات را افزایش بدهد

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: چشم‌انداز بازار نفت در آینده خیلی افزایشی نیست. بر اساس پیش‌بینی‌ها بازار در سال آینده با مازاد تولید مواجه است و همین دلیل عاملی خواهد بود تا مانع از افزایش قیمت نفت شود.

محمدعلی خطیبی: چشم‌انداز قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ افزایشی نیست/ ایران برای کسب درآمد بیشتر از نفت باید صادرات را افزایش بدهد

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در خصوص چم انداز بازار نفت در سال ۲۰۲۰ و تأثیر افزایش قیمت نفت بر افزاش درآمد‌های نفتی ایران گفت: افزایش درآمد‌های نفتی ایران هم‌زمان با افزایش قیمت نفت در بازار بستگی به میزان صادرات نفت ایران خواهد داشت. مطمعنا هر چه قدر توان صادرات نفت ایران افزایش یابد بر روی افزایش درآمد‌های نفت ایران هم تأثیر خواهد گذاشت؛ اما اگر ایران نتواند صادرات نفت خود را افزایش دهد حتی با بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی درآمد نفتی ایران افزایش پیدا نمی‌کند.

نماینده اسبق ایران در اوپک افزود: چشم‌انداز بازار نفت در آینده خیلی افزایشی نیست. بر اساس پیش‌بینی‌ها بازار در سال آینده با مازاد تولید مواجه است و همین دلیل عاملی خواهد بود تا مانع از افزایش قیمت نفت شود. البته گفتنی است که مازاد عرضه تنها در ۵۰۰ هزار بشکه است، اما همین میزان هم باعث می‌شود تا در سال آینده قیمت نفت افزایش چشمگیر و خاصی نیابد.

خطیبی گفت: به دلیل افزایش بی‌رویه «شیل اویل‌ها» و همچنین ضعف تقاضا، بازار فعلی به نحوی بازار مازاد عرضه است. بر همین اساس قیمت‌هایی که پیش‌بینی کرده‌اند در محدوده ۶۰ دلار است. اگر هم در سال آینده میلادی قیمت افزایش باشد خیلی چشمگیر نخواهد بود.

او در ادامه افزود: گفتنی که حتی بر اساس پیش‌بینی کارشناسان بازار نفت قیمت‌ها در سال آینده کمی کاهشی خواهد و برای آن رنج قیمت ۵۵ تا ۶۵ دلار پیش‌بینی‌شده است؛ اما اگر عربستان سعودی به قول غیررسمی خود مبنی کاهش تولید ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه‌ای عمل کند باعث افزایش قیمت نفت در بازار جهانی خواهد شد. گفتنی است که این میزان کاهش تولید نفت از سوی عربستان جدا از تعهدی است که این کشور در اوپک با آن توافق کرده است.

این کارشناس بازار نفت تصریح کرد: از دلایل این کاهش تولید نفت از سوی عربستان هم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که عربستان با این کار سعی در تقویت سهام شرکتی نفتی خود یعنی «آرامکو» را دارد.

خطیبی در پاسخ به این سؤال که کاهش جنگ تجاری چین و آمریکا تا چه میزان می‌تواند بر روی بازار نفت تأثیر بگذارد؟ گفت؟ جنگ تجاری بین آمریکا و چین و حتی اروپا و دیگر کشور باعث تعلیق و یا کاهش تولید در این کشور‌ها شده است. اگر با کاهش تنش تجاری آمریکا با دیگر کشور تولید به حالت اولیه برگردد و تقاضای نفت از سوی این کشور‌ها و شرکت‌های تولید کنند بالا رود عاملی خواهد بود تا بر روی قیمت نفت در جهت افزایش آن تأثیر بگذارد.

منبع: پارسینه

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها