خلخالی: اگر «فرح» شاه را بکشد، او را عفو می‌کنیم

اردشیر زاهدی، هوشنگ نهاوندی، رزمی، پالیزبان، اویسی، غلامرضا پهلوی، فرح، اشرف پهلوی، محمدرضا (شاه دزد)، شاپور بختیار، آموزگار، شعبان جعفری، شهرام پهلوی‌نیا، ثابتی؛ به هر صورت شده آن‌ها را اعدام می‌کنیم.

خلخالی: اگر «فرح» شاه را بکشد، او را عفو می‌کنیم

هفته‌نامه فرانسوی پاری مچ، در شماره ۲۸ دسامبر ۱۹۷۹ برابر با هفتم دی ماه سال ۵۸ ضمن چاپ عکسی از صادق خلخالی، حاکم شرع و رئیس وقت دادگاه‌های انقلاب، مصاحبه‌ای با او انجام داد. ژرژ مناژر خبرنگار این مجله از خلخالی در مورد مسائلی مهم، از جمله شخصیت‌هایی که تصمیم به اعدام‌شان داشت پرسید. کیهان، مورخ پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۵۸، بخش‌هایی از این مصاحبه را به ترجمه ترجمه دکتر معزی، به نقل از «نبرد ملت» بازنشر کرد که در پی می‌خوانید:

شما دائما با شاپور بختیار در جنگ هستید و می‌خواهید او را برافکنید چرا؟

بعد از خروج شاه این بختیار بود که دستور قتل‌عام مردم را صادر کرد و مسئولیت جرایمی را به عهده گرفت که رژیم سابق مرتکب شده بود و به همین علت است که در نظر ما ایشان محکوم است. چنان‌چه بتوانیم او را به ایران بازمی‌گردانیم و در غیر این صورت هرجا که یافت شود او را خواهیم کشت. امام خمینی گفته است که بختیار باید کشته شود.

همچنین شما می‌خواهید کسان دیگری را به عقوبت برسانید و در تعقیب آن‌ها حتی تا واشنگتن هستید؟

ما در تعقیب آن‌ها تا زاوایه کاخ سفید هم هستیم. آنان از چنگال ما خلاصی ندارند مگر آن‌که بمیرند در آن صورت خدا حق‌شان را خواهد داد.

این‌ها چه کسانی هستند؟

اردشیر زاهدی، هوشنگ نهاوندی، رزمی، پالیزبان، اویسی، غلامرضا پهلوی، فرح، اشرف پهلوی، محمدرضا (شاه دزد)، شاپور بختیار، آموزگار، شعبان جعفری، شهرام پهلوی‌نیا پسر اشرف، ثابتی و غیره. چنان‌چه بتوانیم آن‌ها را به ایران آوریم چه بهتر، اگر نه به هر صورت شده آن‌ها را اعدام می‌کنیم.

حتی زن شاه، شهبانوی سابق فرح؟

بله، مگر این‌که او شاه را بکشد، در آن صورت او از عفو ما برخوردار بوده می‌تواند راحت به ایران برگردد.

راست است که شما سعی کرده‌اید شاه را در مکزیک به قتل برسانید؟

بله خواسته شد او را بکشند، ولی پا نگرفت. در نتیجه او بر مراقبت خود افزود و این به قیمت گران برای او درآمد. به همین خاطر است که او را نقل مکان داده‌اند و مریض نیست و سرطان ندارد، اگر سرطانی داشته باشد سرطان خود اوست که ۵۷ سال خانواده او در مملکت ما ریشه دوانده بودند. وجود او سرطان است.

می‌گویند شما اسلحه شخصی آقای هویدا را در دست دارید؟

این اسلحه همان است که هویدا به من داده است موقعی که او را اعدام می‌کردم.

در جریانات تعقیب و مجازات خائنان برای اجرای اصل رحمانیت و رحمیت اسلام درباره آن چه کرده‌اید؟

عده بسیاری را بخشیده‌ایم، آن‌ها که نادم بوده و توبه کرده‌اند. بسیاری هم آزاد شده‌اند. ولی آن‌ها که در راس رژیم سابق بوده‌اند، ملت باید آن‌ها را ببخشد که نمی‌بخشد. خائنان و جنایتکاران که مرتکب اعمال غیرقابل بخشش شده‌اند، و ما منعکس‌کننده خواسته‌های ملت هستیم.

آیا کارلوس ۱ همیشه در دسته شما است؟
من دیگر با او تماس ندارم. در اوایل پیروزی انقلاب بود که او به من تلفن کرد و گفت: «در اختیار انقلاب شما هستم و هیچ پاداش توقع نداریم»، ما همچنین به شما هم اگر بخواهید چنین خدمتی کنید نه نخواهیم گفت.

در آغاز مصاحبه شما گفتید که روزنامه‌نگاران مثل من نماینده صهیونیسم‌اند، چطور؟

من نخواستم چنین چیزی گفته شود، اگر چیزی گفته شد جنبه شوخی داشت، ولی آسوشیتدپرس، یونایتدپرس، رویتر و اکثریت عظیم وسایل خبری [به]وسیله صهیونیست‌ها کنترل می‌شود، ولی روزنامه‌نویس‌ها به طور فردی مردم درستی هستند.

ممکن است مبارزه خودتان را در دوران شاه خلاصه بگویید و سهم خودتان را در انقلاب اسلامی و رلی که امروز دارید بیان فرمایید؟

این یک قضیه بلند است به طور خلاصه آن‌که امام خمینی من را مسئول دادگاه‌های انقلاب کردند؛ و من مسئولیت را قبول کردم، من همیشه رئیس دادگاه‌های انقلاب و دادستان هستم.

شما همیشه رهبر جنبش غیرانعطاف فداییان اسلام هستید؟

تا آن‌جا که با فداییان اسلام رابطه دارد، من لیدر رسمی آن‌ها نیستم، این آن‌ها هستند که من را قبول دارند و به توصیه‌های اینجانب گوش می‌دهند.

در رژیم سابق شما زندانی شدید و ساواک شما را شکنجه نموده؟

خیر، در زندان آن‌ها من را شکنجه نکردند، بالعکس آن‌ها به من احترام می‌گذاشتند، در طول ۱۵ سال چندین بار توقیف، زندانی و تبعید گردیده‌ام، ولی هرگز شکنجه نشده‌ام حتی یک سیلی هم به من نزدند.

این درست است که می‌گویند که در زمان شاه چند بار در بیمارستان روانی بستری شده‌اید؟

خیر این صحیح نیست.

پی‌نوشت :

۱- ایلیچ رامیرز سانچز، معروف به کارلوس شغال، در ونزوئلا که ده‌ها عملیات از جمله گروگان‌گیری وزیران نفت کشور‌های عضو اوپک در اجلاس اوپک در وین و چندین مورد بمب‌گذاری در مکان‌های عمومی را در پاریس و لندن ترتیب داد.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها