با استانداردهای جهانی سلامت غذا فاصله داریم

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: با استانداردهای جهانی سلامت غذا فاصله داریم و کاهش این فاصله در اقدامات یک دستگاه خلاصه نمی‌شود.

با استانداردهای جهانی سلامت غذا فاصله داریم

مجید آنجفی رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی امروز یکشنبه در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی اظهار کرد: جهاد کشاورزی در درجه اول متولی تولید غذای سالم است که در این مسیر عملکرد موفقی داشته است.

وی افزود: اگر فرهنگ مصرف و بعد از تولید در کشور اصلاح شود، با توجه به اینکه محصولات غذایی به میزان بیش از دو برابر نیاز کشور تولید می‌شود، مشکلی در زمینه تولیدات وجود ندارد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: عدم نظارت بر محصول ورودی به میادین میوه و تره بار یکی از مشکلات موجود در کشور است که معاونت غذا و دارو باید نظارت بر این مهم را در دستور کار قرار دهد.

رضا میرزایی بیان کرد: محصولات داخل استان مورد بررسی و نظارت و کنترل قرار می گیرند اما سلامت محصولات وارداتی به استان مشخص نیست، در سنوات گذشته سموم کشاورزی زیادی وارد کشور شده و سالی حدود 15 هزار تن امحا می شود اما متاسفانه این سموم در زمان پیک بیماری های کشاورزی توسط سیستمی که از کنترل جهادکشاورزی خارج است توزیع می شود که نیاز است دستگاه های نظارتی نظارت خود را افزایش دهند.

رئیس دنشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: به صورت رندوم محصولات غذایی از بازار اراک جمع آوری و مورد آزمایش قرار گرفت، در نمونه برداری های انجام شده از لحاظ نیترات و فلزات سنگین در تیرماه سبزی اراک، گندم اراک، برنج فریدون کنار، سیب زمینی همدان و در مرداد ماه برنج مازندران و گندم مازندران و در شهریود گندم اراک، سیب زمینی همدان و اسفناج اراک بیش از حد مجاز نیترات داشتند.

محمد جمالیان افزود: در زمینه باقی مانده سموم و آفت ها در تیرماه خیار اصفهان، توت فرنگی کرج، باقلای قزوین، خربزه مشهد، گوجه فرنگی شیراز و سبزی اراک، در مرداد ماه سبزی اراک، خرمای خوزستان و چای لاهیجان و در شهریور موز وارداتی مالزی، انگور اراک، خیار اصفهان، سبزی اراک و نارنگی اراک بیش از حد مجاز سموم و آفت کش داشتند.

وی ادامه داد: نظارت بر میدان تره بار جزو وظایف دانشگاه علوم پزشکی نیست چراکه محصولات خام هستند و طبق شعار "از مزرعه تا سفره" این نظارت بر عهده سایر ارگان هاست.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها