۴۱ سال از فرمان تشکیل «شورای انقلاب» گذشت

شورایی به نام «شورای انقلاب اسلامی» مرکب از افراد باصلاحیت و مسلمان متعهد موقتاً تعیین شده. از جمله وظایف این شورا بررسی و مطالعه شرایط تأسیس دولت انتقالی و تهیه مقدمات اولیه آن و تشکیل مجلس مؤسسان و انجام انتخابات است.

۴۱ سال از فرمان تشکیل «شورای انقلاب» گذشت

جمعه ۲۲ دی ماه ۵۷، یک روز پس از این‌که شاپور بختیار به عنوان نخست‌وزیر در جلسه علنی مجلس شورای ملی حاضر شد و رئوس برنامه‌های خود را اعلام کرد، امام خمینی پیام تشکیل «شورای انقلاب» را از نوفل‌لوشاتو صادر کرد. این پیام که بخش‌های مهم آن در روزنامه اطلاعات مورخ شنبه ۲۳ دی ۵۷ منتشر شد به این شرح بود:

شورایی به نام «شورای انقلاب اسلامی» مرکب از افراد باصلاحیت و مسلمان متعهد و مورد وثوق موقتا تعیین شده و شروع به کار خواهد کرد از جمله وظایف این شورا بررسی و مطالعه شرایط تاسیس دولت انتقالی و تهیه مقدمات اولیه آن و تشکیل مجلس موسسان و انجام انتخابات است.

تنها با استقرار حکومت عدل اسلامی مورد تأیید و پشتیبانی مردم و یا شرکت فعالانه همه ملت است که می‌توان خرابی‌های عظیم فرهنگی و اقتصادی و کشاورزی را جبران کرد و نوسازی مملکت را به نفع طبقات زحمتکش و متضعف آغاز کرد.

احتمال وقوع کودتای نظامی هست، از ارتش ایران و از صاحب‌منصبان و درجه‌داران می‌خواهم در صورتی که چنین توطئه‌ای در کار باشد از آن جلوگیری کنند و راضی نشوند که چند نفر خونخوار ملت شریف ایران را به خاک و خون کشند، چه این وظیفه الهی شما ارتش محترم است که در صورت فرمانبرداری از این خائنان بالفطره پیش خدای تبارک و تعالی مسئول و در جوامع بشریت محکوم و مورد نفرین نسل‌های آتیه خواهید بود. بر ملت شجاع ایران است که خود را در مقابل چنین توطئه‌ای به هر وسیله ممکن مجهز کنند. ملت ایران موظف است که به درجه‌داران و افسران و صاحب‌منصبان شریف احترام بگذارد. باید توجه داشته باشند که چند نفر ارتشی خائن نمی‌توانند اکثریت ارتش را آلوده کنند حساب این چند نفر ارتشی خونخوار معلوم و از حساب ارتش ایران جدا است. ارتش از ملت است و ملت از ارتش. با رفتن شاه خللی بر آن وارد نخواهد.

ملت شریف باید تا نتیجه نهایی دست از مبارزات پرشور خود برندارند که نمی‌دارند. باید به اعتصابات و تظاهرات ادامه دهند و در صورتی که چماق‌به‌دستان یا مفسدین به آنان حمله کردند می‌توانند دفاع از خود کنند اگرچه منتهی به قتل آنان شود از خداوند تعالی نصرت اسلام و نابودی مخالفین ملت شریف را خواهانم.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها