کدام سیاره‌ها شرایط مناسبی برای زندگی دارند؟

در این مطلب قصد داریم از سیاراتی بگوییم که نسبت به زمین، شرایط مناسب‌تری برای زندگی کردن دارند.

کدام سیاره‌ها شرایط مناسبی برای زندگی دارند؟

محققان با استفاده از مجموعه نرم‌افزاری که توسط مؤسسۀ گودارد (Goddard Institute) ناسا برای مطالعات فضایی طراحی شده‌ است، ترکیب عواملی که باعث به وجود آمدن شرایط مناسب برای فعالیت‌های زیستی می‌شوند را تعیین کردند.

پژوهش شگفت‌آوری که توسط دانشمندان دانشگاه شیکاگو انجام شد، نشان داد که در خارج از منظومه شمسی، سیاراتی وجود دارند که شرایط برای وجود حیات در آن بسیار مناسب‌تر از زمین است.

هدف اصلی دانشمندان، شناسایی اقیانوس‌هایی بر روی سیارات خارج از منظومه شمسی بود که ظرفیتی عظیم برای میزبانی فعالیت‌های زیستی دارند.

به گفته مدیر این پژوهش‌ها؛ حیات در اقیانوس‌های کره زمین، به جریان آب رو به بالا بستگی دارد که مواد مغذی را از اعماق تاریک اقیانوس، به قسمت روشن آن می‌برد. جایی که موجودات فتوسنتز کننده وجود دارند. هر چه این جریان بیشتر باشد، فعالیت زیستی نیز بیشتر است. این همان شرایطی است که باید روی سیارات بیگانه پیدا کنیم.

دانشمندان با استفاده از نرم‌افزاری که ROCKE-۳D نام دارد و توسط ناسا برای مطالعه مدل سیارات بیگانه (در خارج از منظومه شمسی) طراحی شده‌ است، مشخص کردند که ترکیب اتمسفر‌های ضخیم‌تر با سرعت چرخش کمتر و حضور قاره‌ها، میزان جریان رو به بالای اقیانوس را افزایش می‌دهد.

این یک نتیجه‌گیری شگفت‌آور است و به ما نشان می‌دهد که شرایط برخی از سیارات بیگانه با الگو‌های گردش مطلوب اقیانوسی برای حیات، ممکن است از شرایط موجود در کره زمین نیز مناسب‌تر باشد.

انتظار می‌رود در این تحقیق، پارامتر‌های مهمی برای اخترشناسانی که در جستجوی حیات روی جهان‌های دور هستند، فراهم شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها