چقدر با آثار تاریخی دوران زندیه در شیراز آشنا هستید؟

زندیان یا زندیه یا دودمان زند نام سلسله‌ای ایرانی و از طایف هلک از لرهای شمالی بودند. که میان فروپاشی افشاریان تا برآمدن قاجاربه در ازای چهل و شش سال درایران حکومت می‌کردند.

چقدر با آثار تاریخی دوران زندیه در شیراز آشنا هستید؟

این سلسله به سردمداری کریم خان زند از طایفه زنداز سال ۱۱۶۳ هجری قمری درایران به قدرت رسید. کریم‌خان، ایلخانطایفه زند بود. پدرش «ایناق خان» نیز ایلخان بود.

کریم خان در آغاز یکی از سرلشکران سپاه نادرشاه افشار بود که پس از مرگ نادر با همراهانش بازگشت. او فردی مدبر بود. او را در برخورد با مردمان نیکوترین فرمانروا پس ازحمله اعراب به ایران دانسته‌ اند. کریم خان خود را وکیل الرعایا نامید و از لقبشاه پرهیز کرد. او بطور موقتی ملایر را پایتخت و مقر فرماندهی خود نمود توانست بر کل ایران مسلط شود و سپس شیراز را پایتخت خود گردانید و در آبادانی آن کوشش نمود. ارگ، بازار، حمام و مسجد وکیل شیراز ازکریمخان زند وکیل الرعایا به یادگار مانده‌ است. اگر قصد سفر به شیراز را دارید همین امروز بلیط هواپیما خود را از فلایتیو سفارش دهید.

بازار وکیل

مربوط بهدوره زنداست و درشیراز، بعد از میدان شهرداری، نزدیکارگ کریمخانجای گرفته و این اثر در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۵۱ با شماره ثبت ۹۲۴ به‌عنوان یکی ازآثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است.

این بازار از بهترین آثار بر جای مانده از کریم خان زند است که هنوز مورد بهره‌برداری قرار دارد. گمان می‌رود شاه زند پس از دیدنبازار قدیمیلاراز آثار دورانشاه عباس کبیرطرح آن را در شیراز ریخته‌است.تمام کارهای بازرگانی، خرید و فروش کالاهای داخلی و خارجی و مبادلات پایاپای، صدور یا دریافت حوالجات وصرافی‌هاهمگی در حجره‌های این بازار انجام می‌گرفته و در واقع بازار وکیل مانند قلب اقتصادی شیراز بوده است. فلایتیو بهترین قیمت بلیط هواپیما شیراز را به شما ارایه می کند.

مسجد وکیل

مسجد وکیلو یامسجد سلطانی، مسجدی تاریخی مربوط به دورهزندیان‌درشیرازاست که به دستورکریم‌خان زندساخته شد. این مسجد در غرببازار وکیلو در انتهاى راسته شمشیرگرها واقع شده‌است طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دوشبستانجنوبی و شرقی است.

شبستان جنوبی باستون‌هایسنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه‌های معماری ایرانی واز مناطق دیدنی این مسجداست که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه می‌باشد.

مساحت این شبستان در حدود ۵ هزار متر مربع است و منبر چهارده پله‌ای یکپارچه از سنگ مرمر از زیبایی های قسمت شبستان می‌باشد. گویند به فرمان کریم خان این سنگ ازمراغه به شیراز آورده شد.

باغ تکیه هفت تنان

یکی از قدیمی ترین اماکن تاریخی شیراز است که در دوران کریم خان زند مورد بازسازی و بهسازی قرار گفت. این باغ در بنکوه چهل مقامو در شمالآرامگاه حافظقرار گرفته‌است. بیشتر جهانگردانی که در چند سدهاخیر به شیراز سفر کرده‌اند باغ تکیه هفت تنان و عمارت زیبای آن را وصف کرده‌اند. مردم شیراز نیز به این مکان دلبستگی خاص دارند و سابقاً گاه در طلب باران و استجابت دعا روی بدین مکان می‌آورده‌اند. برای سفر به شیراز می توانید بلیط اتوبوس را همین امروز رزرو کنید.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها