بیانیه آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران:

علت حادثه عملیات فریب پدافند بوده نه خطای انسانی

مسئولیت سانحه‌ تأسف‌بار رخ‌داده به‌صورت مستقیم متوجه رژیم جنایتکار آمریکاست و به‌دلیل اعمال عملیات فریب بر سیستم فرماندهی و کنترل سامانه‌ پدافند موشکی ایران واقع شده و نقش خطای انسانی در آن منتفی است.

علت حادثه عملیات فریب پدافند بوده نه خطای انسانی

آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران با صدور بیانیه شماره ۱ در خصوص سانحه دلخراش هواپیمای مسافربری اوکراینی تأکید کرد: مسئولیت سانحه‌ تأسف‌بار هواپیمای اوکراینی به‌صورت مستقیم متوجه رژیم جنایتکار آمریکاست و این جنایت بزرگ نیز به سیاهه‌ جنایت‌های بی‌پایان این ام‌الفساد قرن اضافه می‌شود.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

ملت شریف و بزرگ ایران عزیز؛

به‌دنبال سانحه‌ دلخراش هواپیمای مسافربری ایران-اوکراین که باعث داغی بزرگ بر پیکره ملت عزیز و به‌خصوص جامعه علمی و دانشگاهی شده و سوگ شهادت پرافتخار سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی را دوچندان کرده است، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و خانواده‌های شریف شهدای این سانحه و ملت بزرگ ایران؛ در خصوص چگونگی وقوع این سانحه از جنبه فنی و تخصصی، موارد زیر به اطلاع می‌رسد:

با اتکا به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و توضیحات سردار سرتیپ پاسدار حاجی‌زاده، فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۸ و همچنین با عنایت به اسناد راهبردی ایالات متحده‌ آمریکا و بررسی علمی و فنی موارد مشابه نظیر خطای سامانه‌ پدافند موشکی سوریه در سال ۲۰۱۸، شلیک موشک به هواپیمای MH-۱۷ مالزی بر فراز اوکراین در سال ۲۰۱۴ و حمله‌ سایبری به هواپیمای AC۱۳۰s و EC۱۳۰s آمریکا توسط روسیه در سال ۲۰۱۸؛ این نتیجه علمی با قطعیت اعلام می‌شود که سانحه رخ‌داده به‌دلیل اعمال عملیات فریب بر سیستم فرماندهی و کنترل سامانه پدافند موشکی ایران واقع شده و نقش خطای انسانی در آن منتفی است.

از سوی دیگر بررسی تجهیزات جنگ سایبری ارتش آمریکا نظیر هواپیماهای «آواکس» و «ریوِت جوینت» حاکی از آن است که موارد مذکور اساساً به‌منظور چنین اقداماتی طراحی، تولید و به‌کارگیری شده است و این تجهیزات در اغلب منازعات نظامی از سوی ارتش جنایتکار آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد این بار نیز آمریکا در قالب یک عملیات نظامی سایبری با چنین اقدامی باعث شده که هواپیمای مسافربری به‌عنوان موشک کروز در سامانه‌ پدافند، شناسایی شده و مورد هدف واقع شود.

به‌طور دقیق‌تر علت وقوع عملیات فریب فرماندهی و کنترل که ریشه در دانش سایبرنتیک دارد، استفاده‌ تمامی کشورها از استانداردهای بین‌المللی در حوزه محاسبات، ارتباطات و کنترل است که موجب می‌شود علی‌رغم طراحی و تولید سامانه‌های پدافند موشکی توسط کشورهای مختلف، حفره‌ فنی برای ایالات متحده آمریکا ـ که طراح استانداردهای بین‌المللی و پروتکل‌های مربوطه است ـ همواره باز و دسترس‌پذیر باشد.

به‌عبارت دیگر اگر تمامی اجزای یک سامانه پدافند موشکی و به‌طور کلی هر سامانه مبتنی بر C۴I به‌صورت کاملاً بومی طراحی و تولید شود اما از استانداردهای بین‌المللی (پروتکل‌های عمومی) برای عملکرد آن استفاده گردد، ظرفیت تهدیدپذیری سامانه به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.

بر این اساس در شرایط مشابه هر کاربر انسانی همان اقدامی را انجام خواهد داد که در سانحه اصابت موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین واقع شد، زیرا این خطا نه به‌دلیل اشتباه در تصمیم‌گیری بلکه به‌دلیل اعمال عملیات فریب فرماندهی و کنترل بر سامانه‌ پدافند موشکی واقع شده است. از این رو مسئولیت سانحه‌ تأسف‌بار رخ داده به‌صورت مستقیم متوجه رژیم جنایتکار آمریکاست و این جنایت بزرگ نیز به سیاهه‌ جنایت‌های بی‌پایان این ام‌الفساد قرن اضافه می‌شود.

آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران

۲۲ دی ۱۳۹۸

منبع: خط بازار

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • سعید
    0

    از اولشم معلوم بود عملیات خرابکاری بوده. ابرقدرت دنیا وقتی توان مقابله با سپاه پاسداران رو نداره دست به همچین اقدام بزدلانه ای میزنه. حالا ببینیم این دلواپسا بازم میان ب صحنه و پیام بدن بر علیه آمریکا

    نظرات شما -
    • من و تو میشویم ما
      0

      سلام به خیال باش داداش.....لیبرال های غرب گرای کثیف....

  • رضا
    0

    تمام مشکلات منطقه خاورمیانه حضور نیروهای غارتگر آمریکایی در منطقه و مقصر اصلی سانحه هواپیمای مسافربری اوکراین کشورهایی هستند که حضور نیروهای نظامی تروریست آمریکایی را در کشورشان ‌‌‌‌‌‌پذیرفته اند

  • دروغگو
    0

    اول هیچی نمیگید... بعد از دو روز که کشورای دیگه گفتن مشکوکه میاید میگید دارن دروغ میگن... بعدش که ثابت میشه اونا راست گفتن میگید خطای انسانی بوده متاسفانه... بعدش میاید میگید نه خطای انسانی نبوده آمریکای جنایتکار فریبمون داده... شما چه مشکلی دارید؟؟؟...

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      دانشگاه تهران مشگلی نداره تو مشگل داری منافق

    • نمیخام بفهمم
      0

      مسئله کم کم حل میشه زمان نیاز داره. حالا برای تو سخته بفهمی مشکل از مغز کوچیکته

  • ریحان
    0

    ماه پشت ابر نمیمونه.بیچاره سپاه با اینکه میدونس زیر سر خود امریکاست.همه رو به گردن گرفت.و یه عده ای نمیدونم چرا تحت هبچ شرایطی حرف حق رو قبول نمیکنن

  • وحید
    0

    بازم تقصیر و انداختین گردن یکی دیگه که

  • بهادر
    0

    پور فسور یه چیزی بنویس که هم خودت هم ملت شریف ایران بفهمند چی نوشتی وبعد باعث خنده دیگران هم نشی!

  • محسن
    0

    علت اصلی عدم اعلام نوتام یا پرواز ممنوعه بیخود کشش ندهید رسانه بگردن ببینند کی این اعلام انجام نداده که مقصر اصلی اونه

  • ناشناس
    0

    اونا راست می گویند. چرا باید مشخصات هواپیما روی رادار ، کروز دیده شود؟ مگر هک شده باشند یا مگر علت دیگر داشته باشد. یادتان باشد ترامپ در نطقش گفت: پیچیده ترین و برترین سلاح ها را دارد. دقت کنید چه کسی از شروع اغتشاش در ایران، تحقیر ایران و سپاه ، مرگ تعدادی از هموطنان و خارجی ها ، خراب شدن مناسبات ایران با خارج و پرداخت غرامت 120 میلیون یورویی ایران سود می برد؟ چه کسی ؟ فقط آمریکا ذینفع هست.

  • سعید سپهرنیا
    0

    همچون روز روشن هستش که حمله سایبری به پدافند بوده ، موج متحدشده مردم ایران درمقابل دشمن خارجی رو با اتهام زنی علیه سپاه پاسداران به بیراهه کشوندن که متاسفانه تاحدی موفق شدن . اگر مملکت ما مشکلی داره باید داخلی حل بشه و ربطی به خارج از کشور نداره .

    نظرات شما -
    • جلیل
      0

      خودشون اومدن اعتراف کردن خطای انسانی بوده حالا میگید کار آمریکاست ازاین بدتر نمیشه دروغ گفت

  • لطیف
    0

    با سلام وعرض تسلیت به همه مردم شریف ایران.هیچ بعید نیس از کشور نجاست باری مث آمریکا.اینکه حمله،حمله سایبری بوده احتمالش زیاده اما چطور ممکنه؟چطور میشه که کشوری بیگانه،زودتر از همه کشورهای دیگر موضوع اصابت موشکو اطلاع رسانی کنه درحالیکه حتی خودمون نمیدونیم چی شده؟

  • پرچم سفید
    0

    اگر آمریکا آنقدر توانایی داره که میتونه ماشه اسلحه خودی رو بچکونه ،میتونیم نتیجه بگیریم که « انتقام سختی»از ما گرفته!!!!پس با این اعتراف پژوهشگاه فضای سایبر دانشگاه تهران، تا کار بجای باریک نکشیده،پرچمهای سفید رو بدید بالا!

  • نگاه به شرق
    0

    یکماه پیش سقوط جنگندهء میگ ۲۹ روسی متعلق به ارتش را در ارتفاعات سبلان ، شاهد بودیم و الان فاجعه موشکیTORM1 روسی متعلق به سپاه رامیبینیم، فکر میکنم با این استراتژی «نگاه به شرق»در واقع نظر به جهنم انداخته ایم، تکنولوژی هاییکه براحتی قابل هک شدن بوده و ابزار دست دشمن خواهد شد.

  • ناشناس
    0

    باز دوباره آمریکا خخخخ. فکر اگه همه مردم رو هم بکشین باز میگین آمریکا کشت!!! اخه چرا تقصیر خودتونو گردن یکی دیگه می اندازین؟؟ این همه سال هر اتفاقی اوفتاد گفتید آمریکا ، اسراییل ، انگلیس و... بسه دیگه اشتباه خودتون رو که قشنگ به وضوح مردم دیدند باز چی میگید آمریکا این کارو کرده!!

  • مسعود
    0

    آمریکا توپایگاه خودش نتونست موشک ها روفریب بده حالا بلندشده صدها کیلومتراومده وسط یه کشورعملیات فریب انجام داده؟ فیلم زیاددیدیدجوگیرشدید.

  • ناشناس
    0

    اگر اینطور باشد که وای به حال این ملت چون حالا متوجه می شویم که همه حرفهایی که تا حالا برادران قاچاقچی در مورد قدرت موشکی و آفندی و پدافندی کشور به خوردمان داده اند پوچ بوده و آمریکا حتی قدرت دارد کی موشکهای خودمان را بر سر خودمان بکوبند .

  • احمدی
    0

    شکل جنگ ها عوض شده بیشتر جنگ تبلیغاتی و سایبری هست ولی متاسفانه دیدگاه های ما فسیل شده باقی مونده ما همیشه قدر خودمون و کشورمون رو نمیدونیم انگار غربزدگی تو خون ماست نمیدونم چه اصراریه دشمن اصلیمون رو ول کردیم به جنگ داخلی دامن میزنیم .مرگ عزیزان ملت سخته به هر دلیلی اما مهمترین چیز اینه که ما تکه تکه شدن بزرگترین سردارمون رو به دست امریکا فراموش کردیم که با بی شرمی گفت باید زودتر این کارو میکردیم ...چسبیدیم به هواپیما ..بیدارباشید که جنگ داخلی تنها خواسته ی لاشخورهای اطرافمونه که تیکه تیکمون کنن

    نظرات شما -
    • سامان
      0

      نه دوست عزیز مسئولین ما همیشه بی کفایتی و مشکلات داخلی رو به بیرون و بالاخص آمریکا و اسرائیل ربط میدن در صورتی که فقط این نیست و ما خودمون خیلی مشکل داریم و برای سرپوش گذاشتن روی اونا به دیگران ربط میدیم و امثال شما هم کلا آمریکا و... رو مقصر میدونید و هیچ موقع هم امید بهبود نخواهد بود.

    • REZA
      0

      ببخشید جناب شرق زده دیدگاه فسیل شده خودت رو به ملت نسبت نده هرعقل سالمی میدونه که تکنولوژی غربی از شرقی بالاتره خودشما هر کالایی میخوای بخری اول میری سراغ غربیش،شاه اینهمه سلاح امریکایی خرید هشت سال جنگیدیم یک دونش هک نشد وعلیه خودمون استفاده نشد شما چهارتا پدافند موشکی از روس خریداری کردید کدش دست همه کشورها هست نیازی به هک شدن نداره،سلاح های روسی وچینی مثل خود روس ها هیچ رقم قابل اعتماد نیستند

    • بهرام
      0

      واقعا برات متاسفم. در همون دوران دایناسورها باقی مانده ای! در عجبم چطور تا حالا دوام آورده ای؟!!

  • ناشناس
    0

    بسه دیگه چقدر دروغ خسته شدیم چقدر مارو خر فرض میکنید اره بابا همه بدن شما خوبید

  • ترنم ادیبی
    0

    سلام الان این واقعیت داره یا نه بازم حدسه چرا یکی نمیاد راست و درست با مردم صحبت نمیکنه تا ماهم بفهمیم چی رو باور کنیم یا نکنیم

  • ایرانی ام
    0

    روی صحبتم با اوناییه که الان برا مردم شدن دایه مهربانتر از مادر،شما که انقدر از سقوط هواپیما بیشتر از خونواده ها ناراحتید چطور قبل از اینکه قضیه روشن بشه حرفی نمیزدید حالا که سپاه خودش اعلام کرد اشتباه از اونه، شدید خونخواه مردم،اگر نگران کشورتون هستید از کسایی حمایت کنید که ۴۰ سال امنیت کشورتون رو تامین کردن تا امثالی چون شما راحت تو خیابون قدم بزنید و راحت اظهار نظر کنید،متاسفانه ملت ما خیلی فراموش کار شدن،تا کی باید اسیر حرفای مزدورای آمریکایی باشیم، چشماتونو باز کنید لطفا

  • علی
    0

    چرا اینهمه کشمکش خسته شدیم از این یکی به دو کرد نها ولی همه ما باید بدانیم خیلی احمقیم اگر آمریکا را دوست ودلسوز خود بدانیم از شهادت سردار سلیمانی می شود فهمید از بیرون آمدن بی دلیلش از بر جام از تروریست نامیدن ایرانی ها وهزاران بلای دیگر….

  • سارا
    0

    حتی اگردرست باشدمقصرایران هست که پروازها رامتوقف نکرد....حمله ایران که تمام شده بود اگر احتمال حمله متقابل را میدادید پروازها را متوقف میکردید ‌.

  • نسیم بهشت
    0

    سلام و عرض تسلیت به خانواده جانباختگان هواپیمای یاد شده از اولش معلوم بود که توطئه ی آمریکا در کار است مثل روز روشن ماهم خیلی ناراحتیم وعزاداریم اگر هم اش تباهی بوده عمدی که نبوده تو کشورهای دیگه هم ازاین اتفاقات تلخ افتاده ومن سوالم اینه که چرا طبق قانون که همه ما میتونیم موقع جنگ و شرایط اضطراری آسمون باید لغو کلیه پروازها بشه چرا رئیس فرودگاه هواپیمایی کشور اجازه پرواز میده اصلا همه ی خطاها واشتباه ها ازجانب سپاه خوبه ؟ چرا کسی یه مسئول از فرودگاه نمیاره تا ازش سوال کنه جلوی دوربین زنده بگه چرا پروازها رو لغو نکردی ؟ ولی در کل ماجرا ریشه این اتفاق تلخ فقط وفقط ازگورترامپ و آمریکا س خدالعنتشون کنه خدا ورشو ن داره تا همه دنیا راحت شن باتشکر

  • ایرانی
    0

    سلام جناب آقای حاجی زاده شما بزرگواری کردی ودر رسانه ملی برای عموم هم تشریح کردید وهم از خود مایه گذاشنید وآبرو گرو گذشتیدولی خطای انسانی بود در ست خطای کدام انسان سپاه رکن اصلی ایران است وملیونها جان بر کف دارد آنها که در هوا پیما همه عزیز وانسانهای بی گناه بودن که به دیدار حق شتافتن پس مرگشان بت عزت بود ومی خواهیم یادشان هم با عزت بماند پس باید سپاه باشد تا ایران وایرانی با عزت زندگی کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها