صعود یوان به لطف آمریکایی‌ها!

تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا به کنار گذاشتن نام چین از فهرست دخالت کنندگان ارزی باعث تقویت ارزش یوان شد.

صعود یوان به لطف آمریکایی‌ها!

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد نام چین را از فهرست کشورهایی که در نرخ برابری ارز خود دستکاری می کنند خارج کرده است. این اقدام که به فاصله تنهاچند روز پیش از امضای فاز نخست توافق تجاری بین پکن و واشنگتن صورت می گیرد می‌تواند نشانه ای از تمایل طرف آمریکایی برای امضای سریع تر توافق تلقی شود. دو کشور از سال ۲۰۱۸ تاکنون درگیر یک جنگ تجاری تمام‌عیار بوده اند که به گفته بانک جهانی، اصلی ترین عامل کاهش رشد اقتصادی جهان در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بوده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در رابطه با این تصمیم گفت: چین تا حد زیادی به تعهدات خود برای جلوگیری از کاهش تعمدی ارزش یوان عمل کرده و شفافیت و دسترسی به حساب های آن ها بیشتر شده است.

پیش تر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طرف چینی و اروپا را متهم به دستکاری تعمدی در نرخ ارز برای کسب مزیت رقابتی در تجارت با آمریکا کرده بود. پس از شکسته شدن سد مقاومت هفت یوانی در برابر هر دلار در اوت امسال، آمریکا تصمیم گرفت چین را به فهرست دستکاری کنندگان نرخ ارز اشاره کند اما طرف چینی این اتهام را رد کرده بود.

به دنبال تصمیم جدید خزانه داری آمریکا و نزدیک شدن دو طرف به امضای فاز نخست توافق تجاری، ارزش یوان تقویت شد و بالاترین سطح خود طی شش هفته اخیر در برابر دلار رسید. در معاملات امروز نرخ برابری هر دلار معادل ۶.۸۹۲۴ یوان، هر یورو معادل ۷.۶۷۶۷ یوانف هر پوند معادل ۸.۹۴۱ یوان و هر فرانک سوئیس معادل ۷.۱۰۶۴ یوان اعلام شد.

استفان اینس، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه " اکسی تریدر" گفت: تصمیم اخیر آمریکا، مهم ترین و موثرترین عامل در کاهش تنش ها بین امریکا و چین در طول یک ماه اخیر محسوب می شود. تقویت یوان در آستانه رسیدن به توافق تجاری جدید نشان می دهد که پتانسیل های بیشتری برای رشد یوان در آینده وجود دارد.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها