اولین نمونه از خاک مریخ زودتر از ۱۰ سال دیگر به زمین نمی‌رسد

دانشمندان می‌گویند که اولین نمونه‌های خاک مریخ زودتر از ۱۰ سال دیگر به زمین نخواهند رسید ولی هم‌اکنون زمان آماده‌سازی مردم برای عنوان واقعیت‌هایی از مریخ فرا رسیده است.

اولین نمونه از خاک مریخ زودتر از ۱۰ سال دیگر به زمین نمی‌رسد

ناسا برنامه‌ریزی کرده که کاوشگر "مارس ۲۰۲۰"( Mars ۲۰۲۰) را در ماه ژوئیه سال جاری به فضا ارسال کند تا این کاوشگر در ۴۸ کیلومتری دهانه برخوردی " Jezero" مریخ فرود آید.

این کاوشگر رباتیک ۶ چرخ زمانی‌که به مریخ برسد کارهای متعددی انجام خواهد داد که مهم‌ترین آن کسب اطلاعاتی راجع به علائم حیات در گذشته مریخ است.

"مارس ۲۰۲۰" پس از فرود به سطح مریخ در سال ۲۰۲۱ باید مسیرهای زیادی را بپیماید. سازندگان، آن را به دوربین‌های بسیار بهتری(با وضوح بالاتر و وسعت دید بیشتر) نسبت به نسخه‌های قبلی و یک رایانه اضافی برای قدرت بیشتر در پردازش تصاویر و تهیه نقشه‌ها و همچنین نرم افزاری پیشرفته‌تر برای پیمایش خودکار سطح مریخ مجهز کرده‌اند.

این تجهیزات به "مارس ۲۰۲۰" این قدرت را می‌دهند که به طور متوسط ۲۰۰ متر در روز حرکت کند تا به دنبال نشانه‌های حیات باشد و به شناخت بیشتر بشر از آب و هوا و خاک شناسی سیاره سرخ کمک کند.

قرار است این کاوشگر نمونه‌هایی را از سطح مریخ جمع‌آوری کرده و به زمین بازگرداند تا دانشمندان سراسر جهان در آزمایشگاه‌های مجهز خود بتوانند این نمونه‌ها را با جزئیات دقیق برای شواهد وجود حیات در سیاره سرخ بررسی کنند.

ناسا و آژانس فضایی اروپا با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا این نمونه‌ها را بررسی کنند.

برنامه‌های اخیر این دو سازمان که هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، نشان از آن دارد که در سال ۲۰۲۶ میلادی دو پرتاب مهم انجام خواهد شد.

یکی از این پرتاب‌ها مربوط به کاوشگر "ERO" آژانس فضایی اروپا و دیگری مربوط به ماموریت "SRL" ناسا است که هر دو آنها به جمع‌آوری نمونه از مریخ خواهند پرداخت و اگر این ماموریت‌ها طبق برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده پیش رود، نمونه‌ها در سال ۲۰۳۱ میلادی به زمین خواهند رسید.

محققان معتقدند که ماموریت جمع‌آوری نمونه از مریخ یک دهه طول خواهد کشید ولی در حال حاضر مردم باید نسبت به اطلاعاتی که از این نمونه‌ها به دست خواهد آمد، آماده باشند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها