«عرب نه لطفا!»؛ جنجال کار ندادن به یک شهروند عرب در آلمان

رد شدن تقاضای کار یک مرد مصری از سوی شرکتی در آلمان با این پاسخ که «عرب نه لطفا!» جنجالی در رسانه‌های اجتماعی این کشور به راه انداخت.

«عرب نه لطفا!»؛ جنجال کار ندادن به یک شهروند عرب در آلمان

یاسین غبر، شهروند مصری‌تبار که درخواست کارش را برای یک شرکت معماری آلمانی فرستاده بود با نامه‌ای روبرو شد که علاوه بر پاسخ منفی در آن آمده بود: «عرب نه لطفا!»

آقای غبر، تصویری از این ایمیل شرکت «معماری جی‌کاکا پلاس» را روی صفحهٔ فیسبوک خود منتشر کرد که در فاصلهٔ کمی روی شبکه‌های اجتماعی همه‌گیر شد.

این شرکت در واکنش بیانیه‌ای منتشر کرد این مسأله را ناشی از یک سؤتفاهم برشمرد و نوشت این پیام «بریده» و از «متن اصلی جدا» شده است. در بیانیهٔ این شرکت آلمانی که از سال ۲۰۰۰ تأسیس شده آمده است:‌ «اساس موفقیت ما در تنوع کارکنان ما، در سطح بین‌المللی، و نیز در تیم‌های بین‌فرهنگی ما بوده است.»

مسئولان این شرکت همچنین عنوان کرده‌اند که پذیرفته نشدن آقای غبر به‌ آن سبب بوده که وی برای کار مورد نظر«تجربهٔ کافی نداشته» و دیگر آنکه «بابت ایمیل مذکور از وی عذرخواهی شده است.»

آلمان؛ تبعیضی بیش از میانگین اروپا
بنابر اعلام «ادارهٔ فدرال مبارزه با تبعیض آلمان» در این کشور تبعیض نژادی در فضای کار از میانگین اتحادیهٔ اروپا بالاتر است. برای نمونه تبعیض قائل شدن میان آفریقایی‌تبارها و دیگر شهروندان در سراسر اروپا به طور میانگین ۹ درصد بوده حال آنکه در آلمان ۱۴ درصد گزارش شده است.

همچنین در آلمان آنها که «تلفظ نام‌شان خارجی به‌نظر می‌رسد» ۲۴ درصد کمتر از آنها که نام آلمانی دارند برای مصاحبهٔ کاری فراخوانده می‌شوند. آلمان سال گذشته ۲۷/۲ میلیون بیکار داشت که ۴۶ درصد از آنها اصلیتی غیرآلمانی داشتند.

شبکه اروپایی ضد نژادپرستی اعلام کرده که یکی از موانع اصلی مبارزه با نژادپرستی، عدم شفافیت روند استخدامی بخش خصوصی است.

منبع: یورونیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها