معامله قرن بوی میلیاردها دلار پول می‌دهد

میدان گازی اسرائیل؛ زمینه‌ساز پیوند سیاسی با همسایگان عرب

صادرات گاز اسرائیل به اردن، گرچه با مخالفت‌های زیادی در پارلمان اردن مواجه شده است اما می‌تواند آینده روابط اسرائیل و جهان عرب را تحت تاثیر قرار دهد.

میدان گازی اسرائیل؛ زمینه‌ساز پیوند سیاسی با همسایگان عرب

میدان گازی اسرائیل با نام لویاتان، که در سواحل اسرائیل در دریای مدیترانه واقع شده دارای ظرفیت قابل برداشت 620 میلیارد متر مکعب است و اولین بار در سال 2010 مشخص شد امکان استخراج گاز طبیعی در این مکان وجود دارد.

لویاتان که نامی معنادار برای این منبع گازی است، برگفته از یک اسطوره مرتبط با عهد عتیق است. موجودی اسطوره‌ای که از دریا بیرون می‌آید و همه‌چیز را می‌بلعد؛ این دریا شاید همین مدیترانه پرحاشیه باشد.

حجم ذخیره گاز لویاتان در مقام مقایسه با ظرفیت گاز قابل برداشت پارس جنوبی با مقدار 36000 میلیارد متر مکعب، شاید عدد بزرگی به نظر نرسد اما علاوه بر آنکه قادر است مصرف داخلی 40 سال آینده اسرائیل را برآورده کند، امکان صادرات به کشورهای همسایه را نیز دارد.

طبق یک توافق‌نامه که سپتامبر ۲۰۱۶ به امضا رسید حدود ۴۵ میلیارد متر مکعب گاز به اردن در طول ۱۵ سال از ژانویه ۲۰۲۰ صادرمی‌شود. همچنین طبق توافق‌نامه‌های امضا شده طی دو سال اخیر، اسرائیل در طول ۱۵ سال آتی ۸۵ میلیارد متر مکعب به مصر نیز صادر خواهد کرد. ( اینجا بخوانید )

بدین ترتیب تا اینجا، حدود 20 درصد از ظرفیت این میدان گازی برای صادرات به همسایگان اسرائیل قرارداد بسته شده است و شاید همچنان بستن قراردادهای جدیدتر نیز در دستور کار باشد.

اگرچه همچنان برخی مخالفت ها در کشورهای عربی همچون اردن با صادرات گاز از اسرائیل وجود دارد، و اخیرا نیز پارلمان اردن پیش‌نویس قانون ممنوعیت واردات گاز از اسرائیل را تصویب کرد و به دولت ارجاع داد ( اینجا بخوانید )، اما به نظر می‌رسد از آنجا که قرارداد توافق‌نامه سال 2016 بسته شده و شروع صادرات اول ژانویه 2020 بوده است، قابل پیش‌بینی است که مخالفت‌ها احتمالا به دلیل نصب لوله‌ها و امکانات فنی، راه به جایی نخواهند برد.

بدین ترتیب، روشن خواهد بود که صادرات گاز اسرائیل، پیوندهای اقتصادی محکمی را به سبب ایجاد نیاز به انرژی، در همسایگان عربش بوجود خواهد آورد و این خود، زمینه‌ساز پیوندهای سیاسی مستحکم آتی خواهد بود.

شاید برای همین است که برخی دولت‌های عربی معامله قرن را برای توسعه روابط با تل‌آویو پیگیری می‌کنند.

درصورتی که اعراب و اسرائیل بتوانند در صادرات و استخراج گاز موفق عمل کنند، شاید در عمل، اروپا با استفاده از این منبع گازی از گاز روسیه بی نیاز شود که این خود آینده معادلات سیاسی را تغییر خواهد داد.

نویسنده: امین پاکزاد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ایران
    0

    الان با تحریم کردن فروش نفت و گاز و پتروشیمی ما توسط آمریکا و متحدانش آمریکا شده صادر کننده نفت به خیلی از کشورها ، آمریکا دیگر به نفت ایران و خلیج فارس هیچ احتیاجی ندارد و نخواهد داشت و خیلی از کشورها مانند هند و کره جنوبی و ژاپن هم از آمریکا خرید میکنند و وقتی قراردادهای چند ساله به امضاء رسید دیگر مشتریهای قدیمی ما خیلی مشکل است بر گردند و از ما ایران خرید کنند و شاید هم ما را فراموش کنند.. پس آمریکا یک‌نقشه استراتژیک برای به زمین زدن کشورهای واقع در خلیج‌فارس دارد. کشورهای اروپایی هم به خاطر منافع ملی خودشان و با فشار آمریکا هم به سوی آمریکا و اسرائیل و روسیه روی خواهند آورد و سر ما بیکلاه میمانند!!! الان اسرائیل که ما دوستش نداریم هم یواش یواش داره گاز دنیا را تآمین میکنه و حتی به دشمنان دیرینه و قسم خورده ما اعراب هم شروع به صادرات گاز و مواد پتروشیمی کرده !! که این هم یک‌ نقشه استراتژیک خطرناکی به ضرر کشور ما ایران میباشد.!! آیا سیاست مداران ما فکر نمیکنند اگر وضع به این صورت پیش برود ما در چند سال آینده با نفتمون دوش میگیریم و با گازمون آتشکده ها درست میکنیم.؟؟ آیا فکر نمی کنید که ممکن است امپریالیسم آمریکا روزی از ما بخواهد که تنگه هرمز را ببندیم ، و یا اینکه اگر ببندیم خوشحالتر هم میشود ..؟؟ یا اینکه تنها نقشه راهی که سیاستمداران ما برای راه یافتن به بازار جهانی دارند نابودی اسرائیل و تسخیر آن و تسخیر فلسطین و عراق و سوریه و اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس است ؟؟ !!! آیا رئیس جمهور محترم ما این حقایق استراتژیک خطرناک را درک میکنند ؟؟ آبا میشود روزی سیاستمداران و دولتمردان ما هم‌دل و همنشین شوند و از خودزنی و خود خرابی روزمره که نتیجه آن ضرر و زیان هنگفت و جبران ناپذیر به کشور و ملت و دولت میباشد دست بردارند؟؟ و از تلف کردن و به هدر دادن وقت گرانبها پرهیز کنند ؟؟ چرا وقت و زمان رابرای پیشبرد اقتصاد داخلی و سیاستهای خوب برون مرزی به غنیمت نمیشمارید ؟؟

    نظرات شما -
    • آفرین به شما
      0

      با این حرفها ثابت کردی مسئول تو مملکت نداریم فقط یه عده مفت خور داریم!!! همون کاسبان تحریم

  • بیچاره مردم ایران
    0

    با این حساب کمکی که ایران داره به آمریکا و اسرائیل (به خاطر تحریم شدن ایران) میکنه بزرگترین کارشناسان اقتصادیشون هم نمیتونستن بکنند!!!!

  • سیاست؟!
    0

    به نظر من که روسیه با ظاهری آرام ولی فتنه گری به تمام معناست! جایی که منافعش رو از دست بده بیکار نمیشینه خودش پشت پرده میره ولی کشورهای مثل ایران و سوریه و لبنان و عراق و... رو براحتی قربانی میکنه تا منافعش رو دوباره بدست بیاره!!! فقط باید از روسیه فاصله گرفت اما بدون درگیری و اختلاف!

  • حسین خانی
    0

    گاز اسرائیل نه بلکه بگوئید گاز فلسطینیها که غصب کردن و می فروشند (حرامخورها ی قانونی بگوئید )خدا انشا ءالله به زودن آتش را به جانشان بندازد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها