روحانی ضدایرانی عراقی که قصد داشت تشکیلاتی شبیه مجمع تشخیص ایران در عراق ایجاد کند

میزان سازماندهی شده بودن الخبیثی برای ما مشخص نیست. بر اساس نشریات محلی و عراقی‌های مهاجر، الخبیثی بعد از بازگشت به عراق اتحادیه روحانیون مسلمان عراقی (شامل سنی‌ها و شیعیان) را به عنوان یک حزب سیاسی ایجاد کرد.

روحانی ضدایرانی عراقی که قصد داشت تشکیلاتی شبیه مجمع تشخیص ایران در عراق ایجاد کند

گزارشی سری از امارات به سازمان سیا، وزارت دفاع، شورای امنیت ملی در تاریخ چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۲ با عنوان «اطلاعاتی درباره احمد الخبیثی، روحانی سنی» منتشر شده است.

متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: اطلاعاتی درباره احمد الخبیثی، روحانی سنی
طبقه بندی: سری
چهارشنبه ۱۰:۵۲ دقیقه چهارم ژوئن ۲۰۰۳
از: امارات
به: سازمان سیا، وزارت دفاع، شورای امنیت ملی

۱. طبقه بندی شده توسط سفیر مارسل واهبا

۲. این حاوی اطلاعاتی است که از صحبت با رهبران و اساتید عراقی و اماراتی مقیم در اینجا درباره احمد الخبیثی، روحانی سنی به دست آمده است. این اطلاعات به هیچ وجه کامل نبوده و ما با توجه به تبدیل شدن الخبیثی به یک چهره برجسته، تاکید بیشتری روی این موضوع داریم. ما متوجه املا‌های مختلف برای نام این فرد در ایمیل‌ها ارسالی هستیم. کسانی که مستقیما با این موضوع آشنایی دارند به ما اطمینان داده اند که الخبیثی املای صحیح نام وی بوده و از شهر محل تولد او گرفته شده است: الخبیش در کناره رو فرات در شمالغرب بغداد. نام سوژه نباید با قبیله القبیصی در منطقه خلیج فارس اشتباه گرفته شود. پاسخ‌های ما مربوط به سوالات تلگراف الف. است.

A. محدودیت‌ها و نقاط قوت الخبیثی کدام است؟ آیا او توانایی رهبری از خود نشان داده؟

احمد الخبیثی شصت و هشت ساله یک روحانی سنی محبوب است که بعد از سقوط صدام در ماه آوریل بعد از پنج سال تبعید از امارات به بغداد برگشت. الخبیثی یک چهره مذهبی مهم در میان سنی هاست که ظاهرا در میان برخی شیعیان هم محبوبیت دارد، این مسئله مبتنی بر گفته برخی مهاجران عراقی و همچنین مسئولان اماراتی است. با توجه به گستره نفوذ ظاهری او، پیام الخبیثی بسیار مهم است. رهبران اماراتی در همان ابتدا از الخبیثی حمایت کرده و امیدوار بودند که او بتواند مانع نفوذ ایران شده و برعکس به عامل اتحاد سنی‌ها و شیعیان عراق تبدیل شود. بعد از سخنرانی در روز ۱۸ آوریل در مسجد حنیفه بغداد، و اظهار نگرانی از سوی ما، اماراتی‌ها با الخبیثی صحبت کردند تا لحن ملایم تری پیدا کند. بعد از این داخله اماراتی ها، متوجه ملایم شدن حدودی بودیم. مثلا در مصاحبه ۸ می‌با نشریه گلف نیوز دوبی، الخبیثی علیه ایجاد یک دولت اسلامی در شرایط کنونی در عراق هشدار داد. وقتی از او درباره درخواست جهاد پرسیده شد، الخبیثی گفت که در حال حاضر جنگ با آمریکایی‌ها به نفع عراق نیست.

B. چه کسانی در تصمیم گیری‌های الخبیثی دخیل هستند؟ مشاوران و نیروهایش چه نقشی بازی می‌کنند؟ چقدر از ایده‌های دیگران استقبال می‌کند؟

میزان سازماندهی شده بودن الخبیثی برای ما مشخص نیست. بر اساس نشریات محلی و عراقی‌های مهاجر، الخبیثی بعد از بازگشت به عراق اتحادیه روحانیون مسلمان عراقی (شامل سنی‌ها و شیعیان) را به عنوان یک حزب سیاسی ایجاد کرد. عراقی‌های مهاجر در امارات به ما گفته اند که این اتحادیه یا کمیته روحانیون بر اساس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران به رهبری رفسنجانی ایجاد شده است. الخبیثی هماهنگی کاملی با رهبران دوبی و ابوظبی دارد. رهبری امارات بار‌ها به ما گفته است که می‌توانند بر پیام‌ها و فعالیت‌های او تاثیر بگذارند. اماراتی‌ها که منافع زیادی در پیروزی او دارند همکاری نزدیکی را با الخبیثی آغاز کرده اند تا او را با منافع سیاسی آمریکا در عراق هماهنگ کنند.

C. منافع افراد دخیل در کجاست؟
برای اماراتی ها، ایران یک تهدید ماهیتی است و هر چیزی که بلندپروازی‌های منطقه‌ای ایران را تقویت کند، موجب نگرانی امارات است. اماراتی‌ها نگران پتانسیل یک حکومت شیعه تحت نفوذ ایران در عراق هستند که از نظر آن‌ها موجب ترغیب جنبش‌های شیعی در دیگر نقاط شبه جزیر عربی خواهد شد که به بی ثباتی بیشتر در منطقه می‌انجامد؛ لذا آن‌ها الخبیثی را یک مهره متقابل احتمالی برای نفوذ احتمالی ایران در عراق می‌دانند. با توجه به این واقعیت که سنی‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند، امارات به دنبال تضمین آن است که هر رهبری سنی که در این کشور ظهور یافت، میانه رو، پذیرای ایده‌های دیگران و شاید مهمتر از همه برای هردوی سنی‌ها و شیعیان جذاب باشد.

D. کیفیت اطلاعاتی که این رهبر برای نتیجه گیری به آن‌ها اتکا می‌کند چقدر است؟ آیا برای هر مسئله متفاوت است؟ آیا اطلاعات واصله به او سیاسی می‌شوند؟
مشخص نیست. امارات تلاش کرده است تا الخبیثی را با نگرانی‌های سیاست خارجی آمریکا همراه کند و لذا از میانه روی حمایت کرده است.
E. ما هنوز پاسخ سوالات تا سوال

J. را نداریم و با تکمیل‌تر شدن اطلاعات مان، آن‌ها را با شما در میان خواهیم گذاشت.

K. پیوند‌های این رهبر با قبایل چگونه است؟ آیا مذهبی است؟

به گفته منابع قابل اعتماد در میان مهاجران عراقی، الخبیثی پیوند قبیله‌ای برجسته‌ای ندارد. بلکه نامش از شهر محل تولدش - الخبیش - گرفته شده که در کناره رودخانه فرات قرار دارد. الخبیثی خودش در فلوجه، یکی دیگر از نقاط قوت سنی‌ها به دنیا آمده است. او مذهبی و از فرقه حنبلی است و در زمانی که در دوبی بود مسئول یک برنامه هفتگی در امور مذهبی در تلویزیون دوبی بود. او همچنین در تهیه پیشنویس قانون عمومی دوبی نقش داشته و به عنوان مشاور دربار ولیعهد محمد بن راشد المختوم هم خدمت می‌کرد.

L. او کجا درس خوانده؟

به ما گفته شده که در الازهر و همچنین در ریاض، عربستان تحصیل کرده.

M. او به چه زبان‌هایی صحبت می‌کند؟
عربی. گزارش شده که انگلیسی اش بسیار ضعیف است.

N. سابقه کاری و خانوادگی او را توضیح دهید؟
البخیثی پیش از فرار از عراق در سال ۱۹۹۸ یکی از برجسته‌ترین امامان سنی عراق بود. او همچنین استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه بغداد بود. همانطور که اشاره کردیم، وقتی به امارات آمد، به استخدام تلویزیون دوبی درآمد و به عنوان مشاور دولت دوبی فعالیت کرد. خانواده الخبیثی ظاهرا کاملا ثروتمند بوده و شایع است که در گذشته از قاچاق کسب درآمد می‌کرده.

O. آیا با کشور‌های دیگر ارتباط دارد؟
همانطور که گفتیم الخبیثی ارتباطات قوی با امارات دارد. ما همچنین متوجه شده ایم که او با خانواده حاکم عربستان هم ارتباطاتی دارد.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها