افشاگری درباره نشستی درباره تقسیم عراق در امارات

از حدود یک هفته پیش در محافل سیاسی عراق صحبت درباره نشستی است که تعدادی از شخصیت‌های پارلمانی و تجار سنی در ابوظبی برای بررسی تشکیل یک اقلیم سنی برگزار کرده بودند.

افشاگری درباره نشستی درباره تقسیم عراق در امارات

به نقل از سایت عربی۲۱، به رغم اینکه ائتلاف القوی العراقیة (گروه‌های عراقی) به عنوان بزگترین نماینده سنی‌ها در پارلمان این موضوع را کاملا تکذیب کرده اما گروه‌های سیاسی سنی دیگر و سیاستمداران عراقی برگزاری این نشست با نظارت امارات در روزهای ۹ و ۱۰ ژانویه را تأیید کردند.

عبدالخالق العزاوی، نماینده عراقی از حزب "طرح عربی" به رهبری خمیس الخنجر گفت: محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان و تعدادی از نمایندگان و رؤسای فراکسیون‌ها در کشوری گردهم آمده و درباره موضوع تأسیس اقلیم سنی صحبت کردند.

این نماینده گفت: اوضاع سیاسی کشور و جنبش مردمی اجازه طرح این پروژه را نمی‌دهد هرچند که قانون اساسی تأسیس اقلیم‌ها را تضمین می‌کند اما در شرایط حاضر صحبت در این باره مورد قبول کسی نیست. این مساله تقسیم و تجزیه است.

العزاوی تاکید کرد: این موضوع با حمایت یک کشور خارجی رخ داد و دلیل آن این است که آن‌ها این موضوع را در این کشور بررسی کردند و جرأت نکردند آن را به شکل علنی مطرح کنند. انتشار این موضوع در رسانه‌ها جنجال زیادی به دنبال داشته است. ائتلاف گروه‌های سنی به صورت علنی این موضوع را مطرح نکرده چراکه غیرقابل مذاکره است و تجزیه کشور محسوب می‌شود مخصوصا اینکه از سوی یک کشور خارجی بوده است.

از سوی دیگر، سعدون التکریتی، پژوهشگر سیاسی نیز خاطرنشان کرد: امارات از الحلبوسی برای ایجاد چنین پروژه‌ای در استان الانبار حمایت می‌کند. تمامی تحولات اخیر نشان می‌دهند که تلاش‌ها برای ایجاد یک اقلیم سنی با حمایت محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در جریان است.

التکریتی گفت: گفته می‌شود این مساله با حمایت آمریکا بوده و برای حمایت از چنین اقلیم سنی که الانبار مرکز اصلی آن است، تلاش می‌کند.

وی گفت: به رغم تحرکات اخیر احتمالا اهرم فشاری خواهد بود که گروه‌های سنی از آن استفاده خواهند کرد اما فاش شدن آن در رسانه‌ها موجب تزلزل آن می‌شود.

هشام الهاشمی، دیگر تحلیلگر سیاسی عراقی در فیسبوک مدعی شد: در هفته‌ها و روزهای گذشته گفت‌وگوهای عمیقی برای اجرای یکی از راه‌حل‌هایی که آمریکا، غرب و کشورهای همجوار عراق از جمله ایران، ترکیه و عربستان موافق آن هستند برای فعال کردن عراق به عنوان کشوری فدرال برگزار شده است.

وی گفت: براساس این سناریو عراق به اقلیم‌هایی براساس تعداد ساکنان، منابع، اشتراکات فرهنگی مثل تجربه اقلیم کردستان عراق تبدیل می‌شود. مثلا اقلیم غرب عراق شامل الانبار، اقلیم صلاح الدین شامل سامرا، الدجیل، الحضر و البعاج، اقلیم نینوا شامل چهار استان موصل، سنجار، تلعفر و دشت نینوا، اقلیم کرکوک شامل حویجه، العظیم و الشرقاط و استان دیالی با اداره کردها، ترکمان‌ها، اعراب و مسیحی‌ها، اقلیم بصره شامل سه استان میسان، ذی‌قار و واسط، اقلیم فرات شامل بابل، الدیوانیه و السماوه و اقلیم نجف و کربلا می‌شوند. بغداد نیز پایتخت دولت فدرال عراق خواهد بود.

الهاشمی گفت: این موضوع با رهبران کرد، سنی و شیعه بررسی شده است و نیاز به مذاکرات آرام دارد.

عزت الشابندر، سیاستمدار عراقی هم درباره این موضوع گفت: کشورهای عربی دوست و حامی وحدت عراق از اشاره به مسؤولیتشان درباره نشست‌های مشکوک درباره طرح تشکیل اقلیم‌ها در عراق خودداری می‌کنند.

به گفته منابع در نشست ابوظبی، محمد الحلبوسی، جمال الکربولی رئیس حزب الحل، محمد الکربولی، احمد الجبوری، محمد التمیمی، فلاح زیدان، رعد الدهلکی، زیاد الجنابی، محمد اقبال از نمایندگان پارلمان و سعد البزاز، تاجر عراقی حضور داشتند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها