آیا واقعا امشب قرار است طوفان مغناطیسی رخ بدهد؟

خبرهايي مبني بر اينكه امشب قرار است طوفان مغناطیسی رخ بدهد در حال انتشار است، اما به واقع تا چه میزان می توان به صحت و سقم این اخبار اطمینان کرد؟

آیا واقعا امشب قرار است طوفان مغناطیسی رخ بدهد؟

«اخبار ۳۰-۲۰ اعلام کرد ساعت ۱۲ شب، طوفان مغناطیسی در پیش است. موبایل همراه خود را در دست خود نگه ندارید؛ در این ساعت امکان مرگ وجود دارد. امشب از ساعت ۱۲:۳۰ تا ساعت ۳:۳۰ صبح، امواج الکترومغناطیسی خطرناکی حاصل از طوفان خورشیدی از کنار زمین رد می‌شود. پس گوشی‌های همراه خودتان را خاموش کنید، حتی گوشی خود را نزدیک بدن خود نگذارید که ممکن است به شما صدمه بزند. این خبر در گوگل، ناسا و بی‌بی‌سی‌نیوز هم گفته شده است. لطفا این پیام را به کسانی که سلامتی‌شان برای شما اهمیت داره، بفرستید.»


شاید این پیام را در شبکه های اجتماعی دیده باشید، متنی که به سرعت دست به دست می شود و همه سعی دارند تا از آسیب احتمالی بیخ گوششان یکدیگر را مطلع سازند تا بتوانند از خطراتش در امان بمانند. سوال این جاست که طوفان مغناطیسی دقیقا چیست و چه طور ایجاد می شود؟ اصلا چه طور قرار است به ما صدمه بزند؟

مهم ترین طوفان های مغناطیسی که در نزدیکی ما رخ بدهند مربوط به ستاره مادر منظومه شمسی یعنی خورشید هستند و تعداد زیادی ماهواره و تلسکوپ فضایی هر لحظه خورشید را زیر نظر دارند و تمام فعالیت هایش را به دقت بررسی و گزارش می کنند بنابر این اگر احتمال چنین خطری وجود داشته باشد. رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا،سوهو و SDO از مهم ترین مراکز تحقیقاتی و رصدخانه های فضایی هستند که در این زمینه کار می کنند.

بادهای مغناطیسی چه طور ایجاد می شوند؟
وقتی ذرات باردار پرانرژی از خورشید به زمین می‌رسند، تحت تأثیر میدان مغناطیسی قدرتمند زمین منحرف می‌شوند و بخشی از آن‌ها درون خطوط میدان مغناطیسی به سمت قطب‌های مغناطیسی زمین (که در نزدیکی قطب‌های جغرافیایی مخالف واقع شده‌اند) منحرف می‌شوند. معمولا بر فراز مناطق قطبی (عرض جغرافیایی بالاتر از ۶۶ درجه)، این ذرات باردار آن‌قدر به زمین نزدیک می‌شوند که به مولکول‌های جو می‌خورند؛ انرژی خود را به آن‌ها منتقل می‌کنند و آن‌ها را به نورافشانی وامی‌دارند. این نورافشانی را تحت عنوان «شفق قطبی» می‌شناسیم. توفان‌های مغناطیسی خورشیدی اگر قدرت زیادی داشته باشند، می‌توانند شبکه‌های توزیع برق، شبکه‌های مخابراتی و ارتباطات ماهواره‌ای را مختل کنند و مدارهای الکترونیکی ماهواره‌ها را بسوزانند. قدرتمندترین طوفان قدرتمندی که به زمین برخورد کرده، قرن نوزدهم اتفاق افتاد و سبب شد خطوط تلگراف در سراسر زمین تا چند ساعت قطع شوند و شفق قطبی تا عرض‌های جغرافیایی حدود ۵۰ درجه دیده شود اما مهم این است که به یاد داشته باشید در حال حاضر قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد و در چنین شرایطی باز هم گوشی های موبایل و وسایل الکترونیکی قرار نیست تبدیل به ابزاری مرگبار بشوند.

با بررسی تاریخچه بادهای خورشیدی متوجه میشویم که در بیشترین دوره فعالیت خود منجر به قطع خطوط ارتباطی تلفن و رادیو و لغو پرواز هواپیماها شده اند. جالب است بدانید زمین لایه هایی دارد که در برابر این امواج مقاومت می کند. بیشتر این ذرات در «مغناطیس کره» زمین گیر می افتند و همچنین در اطراف زمین تشکیل کمربند «ون آلن» را می دهند و به سطح زمین نمی رسند. در این بین مقدار کمی از ذرات بارداری هم که به زمین می رسد در ناحیه قطبها شفق قطبی را تشکیل می دهند که صرفا یک پدیده زیبا و دیدنی است و خطری هم ندارد.

ریشه این شایعه چیست؟
شاید بهانه این خبر عکس و فیلم منتشر شده اخیر از شراره های خورشیدی باشد که توسط رادیو تلسکوپ EOVSA تهیه شده و حاصل 3 سال فیلمبرداری از یک ناحیه خورشید است.
این تلسکوپ به کمک تصویربرداری اپتیکال، ماورای بنفش، ایکس ری و طول موج‌های رادیویی مختلف توانست خطوط محیط مغناطیسی که در شراره های خورشیدی رخ می‌دهد را ثبت کند. ما می‌دانیم که خورشید ستاره‌ای فعال است که هر از گاهی کمی روشن‌تر از حالت معمولی می‌شود و انفجارهایی در آن رخ می‌دهد که به آن شراره های خورشیدی می‌گویند. همین کافی است تا محققین به دنبال مشاهده این تشعشعات بروند و از آن ویدیو یا فیلم تهیه کنند.

در نهایت مراقب باشید شما و دوستانتان درگیر چنین شایعاتی که هیچ اساس علمی ندارند نشوید، خبرهای این چنینی را با چند کلیدواژه ساده در اینترنت جست و جو کنید تا بدانید ماجرا از چه قرار است، معمولا با اولین سرچ در سایت های خبری معتبر خواهید دید که اخبار این چنینی شایعاتی بیش نیستند و هر سال در بازه هایی مشخص و به بهانه خبرهای علمی مرتبط، سر از شبکه های اجتماعی در می آوردند و در مدت زمانی کوتاه هول و هراس به دل خیلی ها می اندازند. طراحان این شایعات برای آن که ادعای خود را درست و علمی جلوه بدهند همیشه از جملات «همان طور که در بی بی سی هم گفته شد» یا « این خبر در سایت ناسا هم آمده است» استفاده می کنند.

منبع: آخرین خبر

69

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • مهدیزاده
    0

    یعنی من عاشق اون همکارتون هستم که کل این مطلب رو کپی پیست کرده سپرده دست گوگل ترنسلیت ، اونم که کلأ خنده دار ترجمه کرده ، و متأسفم برای تیم ویراستاری شما که بدون توجه به وضعیت مطلب اون رو در خبرهاتون قرار دادید . بابا ! کمی ، فقط کمی دقت کنید بد نیست

    نظرات شما -
    • مهرنوش
      0

      چیشون درسته ک این درست باشه

    • پدر مهدیزاده
      0

      شما به بزرگواری خودت ببخش پسر گلم

  • م
    0

    دروغ است وشایعه مردم به اندازه کافی بدبختی دارن که به این شایعات گوش نکنن

  • مهرنوش
    0

    واقعنیه؟؟؟؟؟؟

  • مهدی حقیقی
    0

    بسیار آموزنده بود

  • مریم
    0

    من خیلی ترسیدم قلبم درد میکنه این کاراچیه اخه میکنید T_T

  • ه
    0

    کدوم ادم بیکاری این شایعه پخشکرده

  • عدالت
    0

    از چی می ترسین هیچ بلایی بدتر ازاین نیست که دولت محترم کشور ناکارامد باشد

  • الهی نژاد
    0

    کدوم چوپان این شایعه رو پخش و پلا کرده؟

  • علی اصغر عابد
    0

    باسلام.بسیار آموزنده بود.سپاس

  • امین پوزن
    0

    چقدر مسخر است ک. شعره

  • امیرشهدوستی
    0

    من که گوشیمو زیره سرم میزارم شبا

  • میلاد
    0

    سلام میگم چرا کرونارو انقد زود اطلاع رسانی نکردن

  • بنده خدا
    0

    انگار پروژه سکته دادن مردم خیلی پر رنگ شده →_→

  • بهنام یوسفی
    0

    , سپاسگزارم راستش دنیای دروغین و آشفته ما ،تمام صداقت و احترام متقابل را از بین برده بهروز و سربلند باشید

  • ساسان
    0

    طوفان مغناطیسی اینو دوروز زودتر خبر دادن خدارو شکر اخه همچین خبرارو جمعه بعد ظهر میگفتن جای تعجبه که امروز چهارشنبه س

  • Vahidsarvari
    0

    بنظرتون واقعی هست

  • Amirhossein
    0

    ناسا خودش آخر پیچوندنه یه عکس هایی از ناسا بیرون اومده تو کره ماه که نشون میده اونجا کسی زندگی میکنه ولی معلوم نیست انسان یا نه ناسا که خودش این عکس ها رو گرفته رد میکنه میگه ما نگرفتیم اگر هم ما گرفته باشیم واقعیت نداره اون پرتویه نوریه

  • صدرا احدی
    0

    من که باور نمی کنم چون ممکنه مثلا ۲سال ۳سال...... دیگه رخ نده

  • Yaldw
    0

    اینو تاریخشو نگا کنید زده سال۹۸پس ب خودتون الکی ترسی وارد نکنید چون این مال پارساله ن الان

  • .
    0

    بیخیال !

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها