کشف ۲۷ محدوده امیدبخش معدنی در کردستان/ ۵۰ درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با بهره‌گیری از پروازهای ژئوفیزیک هوایی در بیجار، قروه، سقز و دیواندره که پتانسیل مواد معدنی در آنها بالا است، ۲۷ محدوده امیدبخش معدنی شناسایی شد.

کشف ۲۷ محدوده امیدبخش معدنی در کردستان/ ۵۰ درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود

کردستان علاوه بر داشتن منابع طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، در زمینه معادن نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد و ذخایر معدنی منحصر به فردی را در دل خود جای داده است که می‌توان به سنگ‌های تزئینی مانند مرمریت، مرمریت قرمز، گرانیت و تراورتن و عناصر فلزی مانند سنگ‌آهن، منگنز آنتیموان، مس، طلا و باریت اشاره کرد.

بخش معادن و صنایع معدنی یکی از ظرفیت‌های کم‌نظیر و بالقوه برای حرکت در مسیر توسعه و رشد استان به‎شمار می‌آید و به نوعی پیشران اقتصاد است و با متحول‌شدن این بخش، سایر بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور فعال می‌شود اما در کردستان با وجود وفور معادن، آن‌طور که باید تا امروز از آن در جهت توسعه استان استفاده ‌نشده و بخش معدن با داشتن قابلیت‎های فراوان، نتوانسته‎ است به جایگاه مطلوب خود برسد.

مهدی مرادی معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: یکی از اقدامات و فعالیت‌های معدنی در استان مربوط به بخش اکتشاف است برنامه‌های اکتشاف را در چند سال گذشته تدوین کرده بودیم و امروز در حال اجرای آن هستیم، مناطقی از استان کردستان که ظرفیت و پتانسیل مواد معدنی در آنها بالا است را به چهار پهنه شامل بیجار، قروه، سقز و دیواندره تقسیم و کار اکتشاف را در آنها شروع کردیم.

کشف محدوده‌های معدنی در کردستان با استفاده از پروازهای ژئوفیزیک هوایی

وی افزود: پس از واگذاری پهنه‌های اکتشافی به سازمان‌های توسعه‌ای شامل سازمان زمین‌شناسی کشور و سازمان ایمیدرو برای اکتشافات سیستماتیک و استفاده از فناوری‌های نوین اکتشافی، پهنه سقز به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور واگذار و پس از انجام پرواز ژئوفیزیک هوایی در سال 97 به کیلومتراژ 14 هزار و 100 کیلومتر خطی در 3 هزار و 900 کیلومترمربع مساحت، 7 محدوده امیدبخش معدنی طلا و سنگ آهن در آن کشف شد.

مرادی ادامه داد: پهنه بیجار به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) واگذار شد و پس از اکتشافات 6 محدوده امیدبخش پلی‌متال معرفی و در حال اکتشافات تکمیلی است.

وی تصریح کرد: پهنه قروه به ایمیدرو واگذار و پس از پرواز ژئوفیزیک هوایی حدود 14 محدوده امیدبخش معرفی و در حال حاضر در حال ادامه فرایند است.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: پهنه دیواندره به مساحت 4 هزار و 100 کیلومتر برای پرواز ژئوفیزیک هوایی به سازمان زمین شناسی کشور واگذار شده است اما تا امروز موفق به اخذ مجوز پرواز ژئوفیزیک هوایی نشدیم که بتوانیم نقاط امیدبخش آن را شناسایی کنیم.

وی تاکید کرد: در واقع استان کردستان یکی از استان‌هایی است که به تازگی از محاق بی‌توجهی درآمده و به لطف اکتشافات خوب در این منطقه و ذخایر بسیار خوبی که از آهن، مس و طلا در آن کشف شده، در آستانه فصل جدید مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وجود 150 معدن فعال در کردستان

وی تصریح کرد: در حال حاضر 407 پروانه بهره‌برداری صادر کردیم که از این تعداد 150 معدن فعال است و مابقی غیرفعال و یا در حال تجهیز هستند.

رکود پروژه‌های عمرانی دلیل غیرفعال شدن برخی معادن کردستان

وی به علت غیرفعال بودن تعداد زیادی از معادن استان اشاره کرد و گفت: بیشترین معادن غیرفعال استان یعنی حدود 170 معدن، مربوط به معادن سنگ لاشه و مصالح ساختمانی است، علت رکود در این معادن، توقف روند ساخت وساز و فعالیت‌های عمرانی است از این رو فعالیت این معادن برای بهره‌برداران آنها توجیه اقتصادی ندارد و آنها فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

به گفته مرادی، در واقع رونق فعالیت‌های عمرانی بین سال‌های ۱۳۹۰ و 1391 و پروژه‌های مسکن مهر مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان را بر آن داشت تا برای تامین مصالح ساختمانی، اقدام به صدور پروانه استخراج کنند به همین دلیل در آن مقطع شاهد بهره‌برداری از تعداد قابل توجهی از معادن مصالح ساختمانی بودیم اما پس از پایان این طرح در استان، این معادن نیز تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه اصلی ما استخراج بهینه از معادن و جلوگیری از تضعیف ماده معدنی در کل معادن استان چه فلزی و چه غیرفلزی است گفت: در بحث غیرفلزی‌ها مانند سنگ‌های مرمر طوری برنامه‌ریزی شده که مواد باطله هم هدر نرود در همین راستا معادن مرمر، ماده استخراج شده خود را بصورت لاشه به کارگاه‌های مصنوعات سنگی در قروه می‌فروشند و در آنجا فرآوری شود اما در بحث معادن فلزی با توجه به اکتشافات انجام شده غالب معادن ما سنگ آهن است در همین راستا سازمان صنعت و معدن از سال 93 برنامه ایجاد زنجیره فولاد کردستان را در دست اقدام دارد.

یک گرم ماده معدنی سنگ آهن بصورت خام از استان خارج نمی‌شود

مرادی اضافه کرد: زنجیره فولاد شامل ۴ مرحله کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد است و با توجه به اینکه خوراک اولیه زنجیره فولاد سنگ آهن است لذا سنگ آهن معادن این استان خام‌فروشی نمی‌شود بلکه به کنسانتره تبدیل می‌شود.

وی عنوان کرد: در بحث زنجیره فولاد تا امروز دو حلقه آن انجام شده و یا در حال انجام است یعنی حلقه اولیه زنجیره فولاد که تولید کنسانتره است با ظرفیت حدود یک میلیون و 450 هزار تن در حال انجام است که برای این حجم حدود دو میلیون و 700 هزار تن کانسنگ لازم داریم که تولید استان فقط 2 میلیون تن کانسنگ است.

مرادی تصریح کرد: بنابراین یک گرم ماده معدنی سنگ آهن بصورت خام از استان خارج نمی‌شود و کل آن فرآوری می‌شود، برای بحث تولید گندله هم شرکت صبانور در بیجار مشغول کار است و برای تکمیل زنجیره فولاد در حال ایجاد واحدهای فرآوری مختلف در سطح استان هستیم که اگر برخی از مشکلات زنجیره فولاد حل شود در آینده نزدیک شاهد ایجاد زنجیره‌های بعدی تولید فولاد در استان خواهیم بود که هم ارزش افزوده و هم ایجاد اشتغال را برای استان فراهم کند.

تولید نصف بیشتر طلای کشور در کردستان

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به معادن طلای استان اشاره کرد و گفت: در بحث معادن طلا، استان کردستان پتانسیل بالایی دارد بطوری که نصف بیشتر طلای کشور در استان کردستان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: سال‌های سال است که سازمان زمین‌شناسی کشور اکتشافات لازم را در سقز انجام داده است و در سال 91 هم به سه معدن طلای سقز پروانه بهره‌برداری داده شد اما تا امروز به دلیل وجود مسائل زیست‌محیطی و عدم موافقت محیط زیست هنوز در سقز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بهره‌برداری کنیم اما معدن طلای ساریگونی قروه سال 94 به بهر‌ه‌برداری رسید و تا امروز بصورت مداوم کار می‌کند بطوری که از سال 94 تا امروز 11 تن طلا از آن استخراج شده است و در این معدن یک هزار و 140 نفر مشغول فعالیت هستند.

وجود معارضین دستگاهی و محلی سد راه فعالیت برخی معدن‌داران

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی ما وجود معارضین دستگاهی و معارضین محلی است که معارض دستگاهی بیشتر شامل منابع طبیعی، محیط‌زیست و میراث فرهنگی است در واقع متاسفانه ما طبق قانون پروانه اکتشاف صادر می‌کنیم و معدن‌دار هم براساس این پروانه سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد اما برخی دستگاه‌های مرتبط ورود پیدا می‌کند و مانع کار ‌می‌شوند لذا انجام کار وارد فرایند طولانی اداری و قضایی می‌شود.

مرادی ادامه داد: در بحث معارضین محلی نیز با مردم بسیار درگیر هستیم و البته دستگاه‌های قضایی هم مقداری در این زمینه طرف مردم را می‌گیرند لذا کارها در این بخش هم به سختی پیش می‌رود اما امیدوارم دستگاه‌های قضایی، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در چهارچوب قانون ورود پیدا کنند تا مشکلی برای معدن‌داران نیز ایجاد نشود.

منبع: فارس

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها