همه چیز درباره خروج ایران از پیمان ان. پی. تی/ آیا در صورت خروج از این پیمان باید قید روسیه و چین را هم بزنیم؟

طبق معاهده ان. پی. تی کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نباید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به کشورهای غیربرخوردار در راه تحصیل این سلاح کمک کنند و کشورهای غیربرخوردار متعهد می‌شوند تا در این راه تلاش نکنند.

همه چیز درباره خروج ایران از پیمان ان. پی. تی/ آیا در صورت خروج از این پیمان باید قید روسیه و چین را هم بزنیم؟

به گزارش خبر فوری ، سخنرانی اخیر دکتر ظریف و همچنین عباس عراقچی(معاون وزیر) و تهدید در مورد خروج از معاهده ان. پی . تی باعث شد بسیاری در داخل و خارج شوکه شوند. در اوج فشار و تنش در خاورمیانه و همزمان با به کارگیری مکانیسم ماشه، این سخنرانی‌ها باعث افزایش تنش و بحران در حوزه سیاست خارجی ایران شده است. اما ان. پی. تی چیست و خروج از آن چه تبعاتی می‌تواند برای ایران داشته باشد؟

ان. پی. تی چیست؟

پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای یا معاهده عدم اشاعه هسته‌ای( به اختصار ان‌پی‌تی) در دوران جنگ سرد، در ژانویه ۱۹۶۷ برابر با ۱۳۴۷ به صورت محدود بین چند کشور جهان منعقد شد. این پیمان کشورهای جهان را به دو طبقه برخوردار (کشورهای دارای سلاح هسته‌ای) و غیربرخوردار (کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای) تقسیم می‌کند.

طبق تعریف کشورهای برخوردار، شامل کشورهایی هستند که تا پیش از اول ژانویه ۱۹۶۷ برابر با ۱۱ دی ۱۳۴۷ سلاح هسته‌ای یا دیگر وسایل منفجره هسته‌ای را تولید و منفجر کرده باشند. طبق این تعریف چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا (اعضای دائمی شورای امنیت) به‌طور رسمی دارای سلاح هسته‌ای شدند.

تا کنون ۱۸۸ کشور جهان با امضای آن به پیمان‌نامه پیوسته‌اند. هند و پاکستان، و نیز اسرائیل این پیمان‌نامه را نپذیرفته‌اند. کره شمالی نیز پس از نقض پیمان در نهایت از این پیمان‌نامه خارج شد.

طبق این معاهده کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نباید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به کشورهای غیربرخوردار در راه تحصیل این سلاح کمک کنند و کشورهای غیربرخوردار متعهد می‌شوند تا در این راه تلاش نکنند، هر چند به موجب ماده ۴ برخوردارها متعهد شده‌اند که فناوری هسته‌ای صلح آمیز را در اختیار غیربرخوردارها قرار دهند.

ان پی تی چگونه شکل گرفت؟

پس از آن که آمریکا در دوران جنگ جهانی دوم به استفاده از بمب اتمی اقدام کرد، رقابت شدیدی از سوی سایر کشورهای بزرگ جهان برای دستیابی به این سلاح آغاز شد که در این مسیر شوروی سابق در سال، ۱۹۴۹ انگلیس در سال، ۱۹۵۲فرانسه در سال ۱۹۶۰ و جمهوری خلق چین در سال ۱۹۶۴ به یک دولت هسته‌ای تبدیل شدند. هم چنین تحقیقات علمی که در دهه ۱۹۶۰ برای کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ‌ای انجام شد به پیشرفت‌های شگرفی در فناوری راکتورهای هسته ای برای تولید برق منجر شد. در سال ۱۹۶۶ نیروگاه های هسته ای در پنج کشور در حال ساخت بود. در سال ۱۹۸۵ حدود ۳۰۰ نیروگاه هسته ای در کشورهای مختلف در حال فعالیت، ساخت یا طراحی بودند. خسارت های گسترده جانی و مالی ناشی از انفجار بمب های اتمی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن و نیز تولید مقادیر زیادی پلونیوم ناشی از سوخت نیروگاه های هسته ای- که طبق برآوردهای سال ۱۹۸۵ روزانه برای تولید ۱۵ تا ۲۰ بمب اتمی کفایت می کرد- تلاش های بین المللی برای جلوگیری از استفاده های غیرصلح آمیز انرژی هسته ای را موجب شد که در نهایت این روند معاهده ان.پی.تی به عنوان تنها معاهده چند جانبه الزام آور در این زمینه در یک مقدمه و ۱۱ ماده منعقد شود. معاهده ان.پی.تی در اول ژوئیه ۱۹۶۸ برای امضای کشورها آماده شد و در این تاریخ آمریکا و انگلیس و ۵۹ کشور دیگر آن را امضا کردند. این معاهده پس از آن که آمریکا آن را در مجلس خود تصویب کرد در ۵ مارس ۱۹۷۰ به اجرا گذاشته شد.

معاهده‌ی ان. پی. تی و ایران

با تأسیس «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» و ایجاد پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال 1968 میلادی، ایران جزء اولین کشورهایی بود که در همان سال تأسیس به پیمان پیوست. نحوه‌ الحاق ایران به پیمان مربوطه به این صورت بود که ابتدا لایحه‌ پیمان توسط کمیسیون امور خارجه ‌ایران تایید شد و بعد در دی ماه 1348 به تصویب مجلس شورای ملی و مجلس سنا رسید و به دولت ابلاغ شد و سرانجام در سال 1353 (1974) «سازمان انرژی اتمی ایران» تأسیس شد.

آمریکا بعد از پیوستن ایران به پیمان ان. پی. تی همکاری‌های هسته‌ای با ایران را طبق موافقت‌نامه‌ 1335 (موافقت‌نامه‌ی همکاری بین دولت های ایران و آمریکا راجع به استفاده‌ صلح‌جویانه و غیر نظامی از انرژی اتمی به امضا رسید) از سرگرفت و بر اساس آن در ۱۳۵۳ سازمان انرژی اتمی ایران که هدف آن تنظیم برنامه هسته‌ای کشور بود؛ تاسیس شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تعیین نظام سیاسی جمهوری اسلامی به جای نظام پادشاهی مشروطه، طبیعی بود که بحث هسته‌ای و معاهده‌ی ان. پی. تی متفاوت از گذشته پی‌گیری خواهد شد. اما در دهه‌ اول انقلاب علی‌رغم مذاکراتی که ایران با کشورهای اروپایی بویژه آلمان و فرانسه برای راه اندازی و تکمیل نیروگاه بوشهر انجام داد، مثمر ثمر واقع نشد؛ چرا که ایران با عراق درگیر جنگ بود و کشورهای اروپایی از همکاری هسته ای با ایران امتناع می‌کردند.

با پایان جنگ و آغاز ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، بحث هسته‌ای ایران اهمیت اساسی یافت و بخاطر امتناع همکاری هسته‌ای آلمان و فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با ایران، هاشمی رفسنجانی طی سفری در اوایل سال 1368 به روسیه، موافقت‌نامه‌ی همکاری هسته‌ای ایران با روس‌ها امضا کرد؛ که سرانجام ان انعقاد قرارداد 800 میلیون دلاری با روس‌ها شد و در سال 1375 این قرارداد اعتبار اجرایی پیدا کرد. اما بخاطر فشار امریکا به روسیه مدت اجرای 15 ساله قرارداد تاکنون به تعویق افتاده است.

با آغاز ریاست جمهوری سید محمدخاتمی بحث هسته‌ای ایران بطور جدی‌تری دنبال شد و حتی کار بر روی چرخه سوخت هسته‌ای طراحی و اجرا گردید، در صورتی که در دوره «محمدرضا شاه» غربی‌ها با این طرح مخالف بودند و در دوره‌ «هاشمی رفسنجانی» علی‌رغم مذاکره با کشور چین برای کار بر روی سوخت هسته‌ای، این طرح متوقف شد و چین بخاطر فشار کشورهای غربی از اجرای چنین طرحی انصراف داد.

با شروع ریاست جمهوری «محمود احمدی‌نژاد»، بحث هسته‌ای ایران علی‌رغم فشارهای آمریکا و کشورهای اروپایی ادامه یافت، اما ثمره این ادامه یافتن دریافت 6 قطعنامه و قرار گرفتن ایران ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل متحد بود با این بهانه که جمهوری اسلامی ایران با توسل به فعالیت های هسته ای خود صلح و امنیت منطقه و جهان به مخاطره انداخته است؛ اگر چه واقع امر این نبود و این اقدام به دلیل اعمال نفوذ اروپا و آمریکا در شورای حکام علیه ایران صورت گرفته بود.

با روی کار آمدن دولت « حسن روحانی » که خود در دولت خاتمی به اتکا به وظیفه دبیری شورای عالی امنیت ملی مسئولیت مذاکرات هسته ای را بر عهده داشت و به همین دلیل هم «شیخ دیپلمات» خوانده می شد، پرونده هسته ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه انتقال یافت تا «محمد جواد ظریف» وزیر امور خرجه کشورمان مسئولیت ادامه مذاکرات هسته ای را بر عهده بگیرد و در سطح وزیران خارجه به 1+5 به تصمیم‌گیری در این خصوص بپردازد.

ماحصل اقدامات ظریف و همکارانش که با هماهنگی کامل با ارکان مختلف نظام حاصل شد، دستیابی به یک توافق با کشورهای عضو 1+5 بود که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نامیده شد. مطابق با برجام ایران و طرفین مذاکرات هسته ای باید به وظایفی در قبال یکدیگر می پرداختند و البته علاوه بر پذیرش کامل حقوق ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای و به رسمیت شناختن این حق در تمامی مجامع جهانی برای کشورمان، ایران از ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل خارج شده و تحریم ها و قطعنامه های ظالمانه علیه کشورمان نیز برداشته شد.

خروج از ان. پی. تی چه تبعاتی برای ایران دارد؟

در مورد این مساله، دو رای مختلف وجود دارد. درحالیکه برخی معتقدند خروج از ان. پی. تی نمی‌تواند برای ایران دردسر ایجاد کند، برخی دیگر تاکید دارند این اتفاق می‌تواند مشکلات بسیاری را برای کشور به وجود بیاورد.

تابناک در گزارشی که اخیرا در این رابطه نوشته می‌گوید: « بر اساس ماده ۱۰ مفاد ذکر شده در قانون منع گسترش سلاح های اتمی «هر دولتی باید حق داشته باشد در اجرای حاکمیت ملی خود در صورتی که احساس کند موارد فوق‌العاده‌ای در رابطه با موضوعات این پیمان، منافع حیاتی کشورش را به مخاطره انداخته است، از پیمان خارج شود. در این صورت باید سه ماه پیش از خروج، به تمام هم‌پیمانان و شورای امنیت سازمان ملل متحد اطلاع دهد. در چنین اطلاعیه‌ای باید موارد فوق‌العاده‌ای که از نظر آن کشور منافع حیاتی‌اش را به مخاطره انداخته نیز ذکر شود.» آنچه تاکنون برای جمهوری اسلامی ایران از عضویت در این پیمان حاصل شده، چیزی نبوده که در اهداف آن تشریح شده است.»

در حالیکه تابناک تاکید دارد بنا به قانون ان. پی. تی، خروج از این معاهده خلاف قانون نبوده و نمی‌تواند تبعات خطرناکی برای کشور داشته باشد، روزنامه ستاره صبح تاکید دارد که خروج از ان. پی. تی می‌تواند مشکلات عدیده ای را برای ایران و ارتباطات اقتصادی خارجی‌اش ایجاد کند.

در بخشی از مقاله‌ای که ستاره صبح در رابطه با ان. پ. تی نوشته، آمده است : «پیامد این تصمیم هم برای ایران و هم برای غربی‌ها سنگین خواهد بود و هر دو طرف ضرر خواهند کرد. تبعات خروج از ان. پی. تی این است که همکاری ایران با کشورهای همسوتر نظیر روسیه، چین، هند، ترکیه و… که تا حدی با ایران مراودات اقتصادی و تجاری دارند، دچار مشکل خواهد شد. اگر ایران از ان. پی. تی خارج شود، معنایش رفتن به سمت فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز هسته‌ای است. چنین تصمیمی دشمنان ایران را زیادتر و دوستانش را کمتر خواهد کرد. بنابراین بهتر است درباره سایر تبعات این تصمیم که ممکن است ایران متهم به ساخت سلاح هسته‌ای کنند، اندیشیده شود و سخنی از خروج از ان. پی. تی به میان نیاوریم، زیرا نتایج خوشایندی برای ایران نخواهد داشت و ایران را در دنیا منزوی خواهد کرد. اکنون نیز که کشورهای اروپایی مکانیسم ماشه را فعال کرده‌اند، بعید به نظر می‌رسد حتی در صورت اراده، اختیارات کافی برای حل مشکلات ایران و طرف‌های دیگر برجام وجود داشته باشد. زیرا آمریکا مخالف جدی این توافق است و اروپایی‌ها توان مقابله با تصمیم آمریکا را ندارند. در ۱۸ ماه گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها نتوانستند گامی مثبت برای ایران بردارند. بنابراین مذاکرات آتی در چارچوب برجام تنها می‌تواند در پیشگیری از ادامه روند فعال شدن مکانیسم ماشه مؤثر باشد و فایده دیگری ندارد؛ اما در رسیدن به هر طرح جدید به نظر می‌رسد که فعلا چنین امکانی وجود نداشته باشد زیرا سطح تنش در روابط میان تهران - واشنگتن در بالاترین حد خود است و اروپایی‌ها نخواهند توانست کاری برای کاهش تنش یا برجام از پیش ببرند.»

اکنون نظر شما چیست؟ آیا خروج از ان. پی. تی می‌تواند راه حل مناسبی برای مواجهه با قدرتهای غربی باشد یا نه؛ آنقدر تبعات منفی دارد که بهتر است به فکر خروج از آن هم نیفتیم.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 59
  • ایران باشکوه
    0

    چه بهتر بمب هسته ای داشته باشیم شاید زمانی بکارمان بیاید و توانستیم ترروریستای امریکایی را با ان بزنیم

    نظرات شما -
    • محمود
      0

      اخه ادم عاقل اصن گیرم ما ساختیم نمیگی اسراییل ۳۰۰ تا داره امریکا بالای ۱۵۰۰ تا.. مگه رهبر نگف حرومه داشتنش؟ بس کنید دیگه مطمعن باشین داشتنش یعنی نابودی ایران و منطقه. باید راهی پیدا شه ازین بحران خارج شیم نه اینکه هروز منزوی بشیم حتی کشورهای دوست هم مجبورن قطع ارتباط کنن

  • فرنود فرجی
    0

    کشور باید از همه پیمانها خارج شود و مردم چند سال با کشاورزی وشکار وزندگی در غار سر کنن

  • مسلم اعرابی
    0

    به نظر من زمان آن رسیده که ترس را کنار بگذاریم وپا به عرصه جدید گذاریم واز چوب ارباب نترسیم که اگر بترسیم تا اخر عمر هم خود ما هم نسل های بعد از ما باید درذلت وخواری وترس زندگی کنن

  • کاربر ناشناس
    0

    نظر اینجانب باید خارج بشیم چرا اونا داشته باشن ما نداشته باشیم مگر جهان فقط این پنج کشورند

  • مریم
    0

    اگر قرار باشد هم تحریم باشیم و هم در مقابل زورگویی و باج خواهی امریکا منزوی بهتر است بمب هسته ای داشته باشیم تبعات ان هر چه باشد بهتر از زندگی الان است

  • علی
    0

    هدف اصلی آمریکا درخروج از برجام همین بود که ایران را واردارکند از ان پی تی خارج شود و ر این اساس خروج ایران به منزله حرکت به سمت فعالیتهای غیرمتعارف تلقی خواهدشد و از این طریق زمینه را برای فشار و درصورت نیاز ایجاد ائتلاف برای جنگ فراهم کنن.

  • خدابخش
    0

    خروج یک تصمیم اشتباه و مرگبار و بازی در زمین ترامپ و اسراییل خواهد بود. این برنامه هسته ای جز ویرانی و مصیبت چه برا ما داشته است؟ای کاش طی رفراندومی نظر مردم را جویا می شدند. نه اینکه مثل سلاطین گذشته به نام مردم حرف بزنند تصمیم بگیرند و مردم را هم به هیچ انگارند

  • ح
    0

    روسیه حتما پشت ایران رو خالی خواهد کرد ...و شما می مانید و ناله هزاران کودک بی گناه ایرانی و سوری و عراقی و یمنی ....

  • علی
    0

    خروج از ان پی تی همان چیزیست که آمریکاییها میخوان

  • منوچهر
    0

    نظر من این است اگر ایران قطع یقین میتواند جلوی این همه دشمنی ها تمام کمال و با قدرت بایستد هر چه زودتر خارج شود. و گرنه دست نگه دارد.

    نظرات شما -
    • ههه
      0

      داداش این ایرانی که حرفش رو میزنی کیه ؟ منظورت یه مشت بدبخت بیچاره ان که با سیاستهای به درد نخور سیاستمدارامون هرروز بدبختتر میشن یا آقازاده ها ومفتخورهای نظامن لطفا اگر نظری میدین این دو چیز رو جدا کنید ممنون از خبر فوری

  • محمدجانباز
    0

    زمانی میتوانیم در مقابل هر قدرتی بایستیم که تمام مسئولین ما مثل فقرا زندگی کنند نه برای بدست آوردن سرمایه به قدرت و میز بچسبند ؟ اگر سرمایه آنها را جمع کنند خرج چندین سال کشور را تامین میکند؟ همه ملت دیدن کل دارایی امام رحمت الله جمع کردن یک بوقچه هم نشد ؟ پس بیایید لطف کنید در مقابل هم روراست باشیم؟

  • ناشناس
    0

    بمب هسته اى ميخوايم چكار مگ تاكى مامسلمونا دنبال جنگ باشيم داريم ازگشنگى ميميرم بس كنيد

  • محمد حسین زیوری پایدار
    0

    انقلاب کردیم که از زیر سلطه امپریالیسم جهان خارج شیم . و استقلال و آزادی مون حفظ بشه . ایران بهتره از این معاهده خارج شه . چه دلیلی داره وقتی دیگران بر سر عهدشون نیستند ما هم باشیم!

  • علی نژاد
    0

    صد در صد اینچنین است و در اولین فرصت جمهوری اسلامی ایران باید با واکنش محکم و قوی با خارج شدن از ان پی تی به کشورهای اروپایی، خصوصا انگلیس،فرانسه و آلمان نشان دهد که اولا ملت ما با رهبری مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان با قدرت تمام به پیشرفت انرژی هسته ای خود ادامه خواهد داد، ثانیا از هیچ کسوری ابا و واهمه ای نداریم، ثالثا در مقابل زیاده خواهی های استکبار جهانی و اروپایی ایستاده و خواهیم ایستاد. رابعا اگر بنا به خلف وعده باشد، ابتدا آمریکا وشریکان اروپایی او بودند که با نقض برجام خلف وعده کرده اند. در ضمن با این کار مشت محکمی بر دهان آنها خواد بود که در صورت انجام هرگونه عملی، جمهوری اسلامی ایران با واکنش محکمتر پاسخ خواهد داد. این کار باید در سال اول برجام انجام می شد.

  • احسان
    0

    به روسیه و چین هم نمی‌توانیم تکیه کنیم. البته خروح از NPT فقط به نظر امام خامنه‌ای بستگی دارد

  • بهروز
    0

    خاهشا دفعه بعدی اگه خواستید مذاکره کنید کشورای اروپایی که بدون اجازه امریکا اب نمیخورن پس فقط با امریکا مذاکره کنید . اونا رو ادم حساب نکنید . از صدتا فحش بدتره

  • Ali
    0

    فیلم جدیده ظریف نه ایران میتواند غلطی بکند نه کشورهای درگیر با ایران اینها بده بستون با خارج هست گروهی روی ایران چادر زدن و لذت میبرند مردم بدبخت گرفتار هر دو طرف شدند کی طوفان بشه چادر ببره معلوم نیست و بنا از نو ؟؟؟؟؟؟

  • اصغر محمد سلیمانی
    0

    به نظر من هر کشور مستقل باید محکم واستوار باشد وبیگانگان به ان کشور طمع نکنند حساب کار باید دستشان باشد

  • خان
    0

    ایران باید با کشورهای دوست روسیه و چین مشورت کند . اگر آنان از پشت خنجر نزنند از ان پی تی خارج گردد . حدود 31 ساله که انرژی هسته ای باعث شده فشارهای ظالمانه ای به کشور وارد شود و ملت سختیهای زیادی بکشند . پس باید محکم ایستاد و بسوی بمب هسته ای برویم . مرگ یکبار و شیون هم یکبار . بسم الله اگر لاف نیست پس شروع کنید .باید حرف مرد یکی باشد .متاسفانه مسئولین نتوانستند در برجام مدیریت خوبی بکنند .

    نظرات شما -
    • بیطرف۴۷
      0

      با این نظرت آدم یاد خورزو خان میوفته.

    • علی
      0

      31ساله به قول خودت میگی فشار وارد شده به ملت،خب 31ساله دارن تو سر ملت و جهان میخونن که جمهوری اسلامی با انرژی صلح امیز هسته ای اری، ولی بمب هسته ای نه، خب پیامد پیش بسوی بمب هسته ای چیه،نخست اینکه از لحاظ دین و مذهب بهمون خرده میگیرن که جمهوری اسلامی پیرو دین اسلام و مذهب تشیع که چندین ساله شعار نه به بمب هسته ای میگه زد زیر حرفش یعنی ضربه به دین و مذهب در انظار جهانیان، دوم اینکه خیلی راحت میگی مرگ یبار شیونم یبار، ژاپنو ببین چند ساله نسل به نسل افلیج بار میان، روسیه که تاریخ بخون چقد ضربه زده بما، اقتضای طبیعتش همینه جایی که منفعت باشه باهاته، نباشه هم که قشنگ ابرومندانه پشتتو خالی میکنه، چینم که هخخخ ولش، مملکت ما که همش از تحریم نیس یخورده جلو دزدیا گرفته بشه و یخورده بریز بپاشای مسئولین گرفته بشه و ژستای الکی کنار گذاشته بشه خیلی از مشکلات کشور حله، حیف از حاج قاسم اگه مثل این مرد تو کشور تو هر اداره ای هر ارگانی باشه تمومه، حیف ازین مَرد حیف حیف حیف.

  • Ali
    0

    هر قرار داد و سازمانی که حرفF و T داره باید خارج بشیم مثلFATF،CFT,NPT,FIFA,AFC ,FILA و .،،،

  • علیرضا
    0

    با عرض سلام نظر بنده به عنوان یک کارشناس سیاسی و نظامی ، ایران باید شمشیر را از رو ببند و سریعان یک اعتلاف با کشورهای همسود با ایران تشکیل دهد مانند کره شمالی و ونزوئلا و حزب‌الله لبنان و اگر بشود الحشدوشعبی عراق والحوثی یمن وزینبیون افغانستان یک ارتش بزرگ ائتلاف در خلیج فارس راه اندازی کند مانند اروپا به فرماندهی ایران و ضمن آموزش های لازم به این ارتش و تجهیز کامل این ارتش پیمان امنیتی بین این کشورها بسته شود و کلان مقر بزرگی در جزایر خلیج فارس با امکانات فراوان برقرار شود بطوری که اروپا و آمریکا و کشورهای هاشیع خلیج فارس را به وحشت بیندازند و تکلیف جنگ یمن و سوریه را هم با اعزام نیروی ائتلاف با حجم زیاد یکسره کنند و سعی شود طوری با اروپا برخورد شود که اروپا از آمریکا حسابش را سوت کند و اگر درگیری به وجود بیاید آمریکا تنها باشد

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      فکر کنم فیلم تخیلی زیاد میبینید

    • ح
      0

      ملتی که کارشناس سیاسیش تو باشی خخخخ مدرکتو کجا گرفتی ؟؟ همین الآن مگه ایران همین کارو نمیکنه ؟؟خرج این کشورا و گروها رو کی میداد ؟؟؟که الآن مردمشون به فلاکت افتادن خخخخخ..کارشناس سیاسی ....آره معلومه مملکت دست شماست خخخخ

    • زحمتکش
      0

      از نوشته ات خوب پبداست چقدر کارشناسی !!!! مرد حسابی اگه بعنوان املا تصحیحش کنند نمره ات تک میشود نظرت دیگر پیشکش بقول آقا رضا زیاد فیلم تخیلی نبیند .وقت ما رو هم نگیرید تا مجبور نشویم جوابت را بدهیم .

    • یه نفر
      0

      داداش این فیلمو از کجا گرفتی ؟؟ بوگو مام بریم بگیریم

    • اریایی
      0

      واقعا کههههه

  • محمد طاهرزاده
    0

    سلام من فکر میکنم، باید از ان پی تی خارج شویم، هم اکنون کشورمان در معرض تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی است، ما باید سریعتر آزمایشات هسته ای نظامی را شروع کنیم، رسیدت به قدرت نظامی هسته ای ما را به بازدارندگی و مصونیت میرساند ، سستی در مقابل آمریکا و اسرائیل آنها را روز به روز وحشی تر میکند . امروز سردار سلیمانی بود و فردا یکی دیگر از مسئولان و فرماندهان ما.آنها فقط زبان زور میفهمند.

  • کیوان
    0

    ما در هر صورت بیشتر از گذشته در فلاکت زندگی میکنیم این پیمان هیچ کاربردی نداره و بهتره از این پیمان خارج شیم . چرا چند کشور که دارای این بمب هستن خلع سلاح نمیشن ¿ چون هر وقت دلشون خواست مثله هیروشیما زیرورو کنن ایا از این آمریکا کله خر تر نیست هر آن ممکنه یه بمبم سر ما بندازه

  • شهرام
    0

    خدا کنه خارج بشه تا ببینم این احمق های دلواپس چطور میخان کشتی به گل نشسته نظام رو نجات بدن

  • عباس فتح اللهی
    0

    خروج ان پی تی برای ایران بهتره اگرماکه به تازگی قدرت مان برای شکست آمریکا به جهانیان ثابت شده نبایدعقب نشینی کنیم هرروز به یک چیز جدیدی به پافشاری میکنند

    نظرات شما -
    • ن
      0

      کدوم قدرت ؟؟زدن هواپیما یا خوابگاه خالی ؟؟!!هزینه هر موشک که شلیک شد چقد بود ؟؟تاز چنتاش اصلا به اونجا نرسیدن !!! جنک تکنولوژی رو لابد شما میبرین...

  • مسعود وارسته
    0

    ب نظر من خروج از ان پی تی ی ژست ک آقای ظریف گرفته و در حد بلوف باقی میمونه منتها بحث اینجاست دوستان گمان دارند ک چین و روسیه پُشت ایران عزیز هستند در صورتی که روسیه و چین به سمت منافع خودشون چرخش داشته و دارند خروج از انپی تی با دولت فعلی ایران سازگاری ک نداره هیچ امورات کشور رو به دردسر میندازه بنابراین ایران باید تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری مدارا کند تا مجلس جدید و ریاست جمهوری جدید تصمیم مقتضی بگیرند تا اون موقع سیاست خارجی هم شکل واقعی خود رو گرفته ، کسانی ک پندارند روسیه و چین پُشت ایران هستن پس قطع ب یقین ما برای فروش امانتی نفت نباید مشکلی داشته باشیم و اقتصادمون هم نبابد تو تاریکی باشه ولی هست

  • رضا
    0

    بزرگترین اشتباه کشور خروج از آن پی تی و رفتن به سمت ساخت تسلیحات اتمی است. از یک طرف کشور متحمل هزینه گزاف آن می‌شود و از طرفی دوستان ما مثل چین و روس و ترکیه و هند و چند کشور دیگر یا خود یا با فشار آمریکا از ایران فاصله می‌گیرند و دیگر اینکه به هیچ وجه اجازه این کار داده نخواهد شد چون ذیل فصل 7 شورای امنیت قطعا به تاسیسات اتمی و نظامی و شاید زیر ساخت های حمله خواهد شد و کشور درگیر یک جنگ خانمانسوز و ویرانی و تلفات وحشتناک می‌شود.

  • کورش
    0

    دوستان سلام شاه هم یه روز میخواست جلوی اروپا و غرب وایسته ولی نتونست باور کنید بهترین گزینه اقتدار هست که باید بهش برسیم اول مدیران مفسد رو برداریم بعد قدرتمون رو تو همه زمینه ها افزایش بدیم

  • م
    0

    حکایت داشتن برنامه هسته ای براما مثل کسی هستش که نون نداره بخوره کت و شلوار نو می خره ! حتی نمیشه براورد هزینه کرد که تحریم ها چه میزان زیان اقتصادی به کشور تحمیل شده

  • ج
    0

    ایران باید خارج نشه ولی پشت پرده کارشو انجام بده درست مثل تمام قدرتهای دروغگو و ظالم که هرچی میگن برعکسش عمل میکنن.سیاست امروز یعنی همین اینجا جنگل خاورمیانه هست اگه قوی نباشی میخورنت

  • سردار
    0

    دراین دنیای وحشیگری قانون جنگل حکم فرماست،پس باید قوی شدوگزینه هاافزایش قدرت راتقویت کرد،دنیای غرب هارشده است،پس باید این سگ هار را به هر شکلی متوقف کرد

  • یه نفر
    0

    این انرژی ای که مسئولین واسه منزوی کردن ایران اونم با این سرعت میزارن رو اگه نصفشو واسه پیشرفت این مملکت میزاشتن الان ما انگشت هی به دهان کشور های رصد نمیکردیم #مسئول پاکم ارزوست

  • محمدنادریان
    0

    خروج از ان پی تی

  • کاربر ناشناس
    0

    هر چه سریعتر بمب اتمی ساخته شود و آزمایش گردد. مطمئن باشید این تنها راه ممکن است، آنها هرگز و تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی آیند.

  • ارسلان دولتخواه
    0

    اگر موشکهای بالستیک اروپا وحتی آمریکا را درتیررس خود قرار دهد مشکلی بوجود نمی آیدپس بهتر است طرح موشک شهاب 4 سریع اجراشود.مگر پاکستان وهند وکره شمالی ضرر کرده اند؟؟؟جواب حرف زور حرف زور است !!!

  • طاها خوشنویس
    0

    هوالبصیر خروج از N.P.T , قدم تن در ندادن با پالرمو و همچنین FATF از نظر حقیر احقر گام صفر سیلی سخت به خودکامگان دنیاست. حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه عین الاسد تنها ملودی پیشواز آغازین برای انتقام سخت بود. غرب و شیطان بزرگ و شرق به ظاهر همراه (پوتین)ولی در باطن نان به نرخ روز خور که رفیق گرمابه و گلستان رژیم صهیونستی در خاورمیانه است باید خود را برای متفاوت ترین تاوانها آماده کند. آن روز که گفتیم : نه شرقی،نه غربی؛جمهوری اسلامی. خدا هم خوب میدانست هیچ امیدی به بی خدایان و کفار نبسته بودیم که امروز وقتی آمریکای جنایتکار از هویت اصلی خود بزدلانه با ترور حاج قاسم شهید زنده ما رونما میکند از این بروز و ظهور حیثیت کریهشان دچار واهمه و یا تعجب گردیم. از روز اول تکلیف بر ما با کلام امام راحل (ره)روشن شده بود. شیطان بزرگ منبع فتن در سراسر دنیاست.هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید. هیچ وقت به کمونیستها اعتماد نکنید چون نگرش آنها خدا محور نیستند. اسراییل باید با خاک یکسان شود. آل سعود زاده تفکر و نگرش اسلامی نیست. آنها یک مشت وهابی اند و خطر وهابیت برای اسلام حتی از خطر آمریکا و اسراییل بالاتر است. امروز که جبهه کفر یکپارچه شده برای مومنین و مسلمین مایه مباهات است و نویدی برای رسیدن به طلوع خورشید عالمتاب عشق. ما چشم انتظار روزی هستیم که فرزند زهرای اطهر حجه ابن الحسن العسگری طه علیه السلام برای جاری نمودن عدل الهی در خاک پاک سرزمین پیامبران خدا رخ بنماید تا به شما بگوییم کجا هستند فرزندان فدا شده در راه سید الشهدا و ام ابیها ،کجا هستند آنانی که امیرالمونین علیه السللم ایشان را مردانی از جنس پارهای آهن خطاب میکرد و تشنه اند به ذکر یا زهرایی که از لبان مطهر مهدی فاطمه سلام الله علیها برای انتقام خون پاک شهدای راه حق اسلام عزیز جاری میگردد... مادرانی که وقت تولد فرزندانشان در خاک پاک ایران زمین آنان را چونان علی اصغر زنده زنده به آسمان میگرفتند و فریاد میزنند: بارالها! برای رضایت تو و شادی حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها و ارواح طیبه شهدایمان این قربانی را به درگاهت بپذیر به نیت ظهور یگانه منجی بشریت حجه ابن الحسن العسگری. ذکر بر میداریم تا روز موعود. خدایا این قربانی را به درگاهت بپذیر. #محافظ #سامجا #طاها_خوشنویس 4بهمن 1398

  • وطن پرست
    0

    در طول تاریخ هیچ کشور خارجی نتونسته مارو زمین بزنه و نمیتونه. ما هرچی ضربه خوردیم از درون خوردیم. اگه مسئولین درست کار و با وجدان باشند.هیچ ترسی از این خارجیای زورگو نداریم و خودمون کشورمونو میسازیم

  • محسن
    0

    خروج از ان پی تی یعنی ما از اول هم می‌خواستیم سلاح کشتار جمعی هسته ای درست کنیم در حالی که اصولا در دینمون این کار حرام هست. این باعث میشه ما به دست خودمون چهره خودمون رو تخریب کنیم و همه باور کنند که ما هم تزویر میکردیم ساخت موشک هم وقتی ازش استفاده نکنیم فایده ای نداره مگه ما قراره به اروپا و آمریکا حمله کنیم؟ تحریم های بین المللی چه فشار بیشتری علیه ما ایجاد خواهد کرد؟ باید بدون اینکه اذهان عمومی مردم جهان رو نسبت به خودمون بد کنیم با این فشار ها مقابله کنیم و هیچ گونه بهانه ای دست دشمن ندیم فقط اقتصاد داخلی قوی میتونه کمک کنه بهمون یعنی از منابع داخلی برا پیشرفت استفاده کنیم با این مسئولین ناکارآمد نمیتونیم به این هدف برسیم باید اونا عوض بشن و مردم یه مجلس دغدغه مند انقلابی رو انتخاب کنند تا حرکت اقتصادی درون گرا راه بیوفته خدا به حق زهرا دستمون رو میگیره

  • علی
    0

    به نظر من تنها راهی که می تواند باعث شود کشورهای اروپایی وامریکا عقب بنشینند ومنافع ایران را به رسمیت بشناسند همین واکنش ایران وخروج ازNPT است.

  • کیوان
    0

    جای اینکه کوچه و پس کوچه به سردار کنن بهتر بود موشک به جدید به اسم سردار میکردن . کاش یه روز اعلام میکردیم قدرت هسته ای شدیم .چی میخواد بدتر از این بشه . اگه مدیر هایی که بچه هاشون رویایی زندگی میکنن و دوتابعیتی ها و سو استفاده گرها از ریشو یقه های بسته و اینهایی که معلوم نیست پدر پولشون کیه که اینقدر میزاد نبودن به خدا بدتر از این شرایط رو هم میتونستیم کنار هم زندگی کنیم .

  • امین
    0

    به نظر من اگه پرونده ایران به شورای امنیت ارسال بشه خروج از ان.پی .تی راهکار مناسبی هست چون مانع اصلی به نتیجه نرسیدن توافق هسته ای اسرائیل هست نه آمریکا و اروپا اگه ایران از ان.پی.تی خارج بشه اسرائیل از ترس دستیابی ایران به سلاح هسته ای مجبور میشه کوتاه بیاد

  • بهنام
    0

    خروج از ام پی تی و ساختن بمب‌های هسته‌ای کوچک در تعداد زیاد و تهدید به تجهیز گروههای مقاومت با این سلاحها،می تواند باعث فرار میلیونی یهودیان از فلسطین و بر هم زدن معادله قدرت آمریکا شود،در چنین فضایی ،کشور های خبیث حاشیه خلیج فارس هم دست از دسیسه بر میدارند

  • حبیب اله دیلمی
    0

    به نام خدا به نظر بنده خروج از ان پی تی به نفع کشور ماست چرا که وقتی دارای سلاح هسته ای باشیم قدرت باز دارندگی بسیار بالایی در مقابل کشورهای مثل امریکا و رژیم کودک کش صهیونیسم خواهیم داشت

  • حیدری
    0

    سلام، خوبه که بعضی ها یه کمی اطلاعات سیاسی شون رو بالا ببرند. تمام نظر ها رو خوندم،اولا رهبر اعلام کرده که تولید صلاح هسته ای حرام است و خارج شدن ایران از این مساله مساویست با ایجاد یک پروژه تبلیغاتی علیه سیاستها و اصول نظام. دوم تولید و آزمایش بمب هسته ای چیزی نیست که بشه تو زیرزمین خونه انجام داد و زمانبر میباشد و فقط شروع اینکار کافی میباشد برای یک اعطلاف بین المللی علیه ایران بدستور امریکا و اروپا.و در پایان شروع یک جنگ فراگیر همه جانبه علیه ایران. در پایان اعلام این خبر یک بلف برای گرفتن یک امتیاز از طرف ایران میباشد.

    نظرات شما -
    • ح
      0

      ائتلاف درسته اولا ...دوما نظرت بدرد خودت می خوره ...مجلس و مردم چه کارن تو این مملکت !!؟؟؟

    • ح
      0

      سلاح رو هم که اشتباه نوشتی

  • محمد ملک
    0

    باید دفاع ایران برتر و مخفی باشد تا دشمن در حسرت ان به زانو در بیاد

  • حسام الدین ادیب زاده
    0

    اگر سلاح هسته ایی نداشته باشیم قطعا عربستان بهش دست پیدا میکنه و ما رو نابود میکنه پس بهتره این سلاح رو مخفیانه بسازیم البته اگر جاسوس ها اجازه بدن.

  • رحمانی
    0

    وقتی بحث امنیت ایران هستش چیزی حرام نیست ایران باید سلاح هسته ای داشته باشد برای بازدارندگی و دفاع از خود . منظور رهبری از حرام بودن سلاح هسته ای یک چیز دیگری است اگر زمانی فرا رسد که ایران را مثل ژاپن با سلاح هسته ای مورد حمله قرار دهند کی می یاد جواب بده هم وطن نان عزیز بیشتر اندیشه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها