سناریوی مطلوب خبر صدا و سیما

براساس پژوهش انجام‌شده با عنوان «آینده‌پژوهی خبر با توجه به تغییر ماهیت  مخاطب به کاربر» سناریوی مطلوب خبر صدا و سیما در پنج سال آینده شناسایی و تبیین شد.

سناریوی مطلوب خبر صدا و سیما

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ابتدا روندهای موثر بر آینده خبر را با توجه به تغییر ماهیت مخاطب شناسایی و به تعیین عدم‌قطعیت‌های کلیدی خبر پرداخته است؛ سپس آینده­‌ محتمل خبر صدا و سیما در پنج سال آینده شناسایی کرده و از بین سناریوهای محتمل خبر صدا و سیما، سناریوی مطلوب را برای خبر صدا و سیما تبیین کرده است.

شناخت آینده تولید و انتشار خبر در صدا و سیما را با توجه به تغییر ماهیت مخاطب، هدف اصلی این پژوهش بوده است.

پژوهشگر این اثر پس از اشاره به شکل‌گیری میدان رقابت خبری بین رسانه­‌های جدید با رسانه‌های سنتی، تحولات خبری پس از رشد فناوری و رقابت رو به رشد رسانه­ های آنلاین با صدا و سیما را بررسی کرده به تغییر مفهوم خبر انحصاری و فوری با فعالیت کاربران، ایجاد اکوسیستم جدید خبری و تقاضا محور شدن مصرف خبری در رسانه‌های اجتماعی و هم‌چنین، تأثیر تغییرات فناوری­های نوین بر تولید و توزیع خبر پرداخته است.

بر اساس اعلام پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در این پژوهش همچنین تغییرات درگردش کار سردبیری، تغییرات در شیوه­‌های جمع‌آوری اخبار، شتاب در الگوهای زمانی تولید محتوا و همگرایی عملیات تولید و توزیع محتوا ازجمله ابعاد تغییرات در حوزه تولید و توزیع خبر بررسی شده است.

این پژوهش مهم‌ترین روندهای موثر بر آینده خبر صدا و سیما را با توجه به تغییر ماهیت مخاطب به کاربر، بررسی می‌کند و از میان آن‌ها، ۴ سناریو با عناوین «شکاف خبری»، «شوک خبری»، «مرجعیت خبری» و «تورم خبری» را برای آینده رسانه ملی طراحی می‌کند.

مطابق یافته‌های این پژوهش، از بین سناریوهای قوی، سناریوی مرجعیت خبری به عنوان سناریو مطلوب خبر صدا و سیما در پنج سال آینده شناخته شده است که براساس آن، صداوسیما در پنج سال آینده با شیوه‌­های نوین مانند داده‌کاوی و علوم شناختی می­تواند به ذائقه‌سنجی مخاطب بپردازد و به لحاظ امکان پخش گسترده صوت و تصویر خبر در فضای آنالوگ و فضای دیجیتال بر فضای خبری تسلط داشته باشد و هم‌چنین با تهیه، تحلیل و تفسیر­های متنوع یعنی فراخبر، به جریان‌سازی رسانه‌ه­ای و خبری بپردازد.

هادی البرزی دعوتی، پژوهشگر این طرح، راهکارهای کاربردی برای آینده خبر صدا و سیما را نیز در این تحقیق ارائه کرده است.

منبع: ایرنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها