چرا پزشکان بدخط هستند؟

فرقی ندارد که پزشکان اهل کدام کشور هستند یا با چه زبانی می‌نویسند. چیزی که مشخص و مشترک است، بدخطی پزشکان در سراسر جهان است. اما سؤالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که چرا پزشکان تا این حد بدخط هستند.

چرا پزشکان بدخط هستند؟

اگرچه پزشکان در فرهنگ عامه به عنوان باهوش ترین افراد در نظر گرفته می شوند اما این افراد باهوش اغلب دست خط های خوبی ندارند. این بدخطی گاهی تا جایی پیش می رود که اگر داروساز در داروخانه دقت نکند حتی ممکن است اقدام به ارائه داروی اشتباه کند.

در سال 2006، آکادمی ملی پزشکی ایالات متحده یک آمار تکان دهنده منتشر کرد و اعلام کرد که دست نوشته های بدخط پزشکان بیش از 7000 نفر را در سال می کشند و خطاهای مشاهده نام داروها در داروخانه به سالانه حدود 1.5 میلیون آمریکایی آسیب می رساند. بسیاری از دفاتر پزشکی از آن زمان به سوابق و نسخه های الکترونیکی پزشکی روی آورده اند، و بعضی از ایالت‌ها حتی این بررسی مجدد را اجباری کرده اند.

به نظر می رسد پزشکان در نخستین ساعات ویزیت خود خوش خط تر هستند، اما همچنان که ویزیت ها تکرار و تکرار می شود آن‌ها بدخط و بدخط تر می شوند. افزون بر این، محتوایی که آنها می نویسند به راحتی هجی نمی شود وممکن است غلطهای املایی زیادی هم داشته باشند. باورکردنی نیست حتی به نظر می رسد برخی از پزشکان حتی برای آن که با تردید خود درباره املای یک دارو مواجه می شوند بدخط تر می نویسند.

با این حال، اگر یک نسخه کاملا ناخوانا باشد داروساز چاره ای جز ارجاع نسخه به پزشک یا بررسی سایر داروها و حدس زدن داروی دیگر ندارد. برخی پزشکان نیز برای مبارزه با اشتباهات رایج از مراجعین خود می‌خواهند که داروها را پس از دریافت از داروخانه مجدداً نزد وی آورند تا بررسی کنند.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • رها
    0

    بعضی از پزشکان که اکثرا سهمیه ای هم هستند به عمد بد خط می نویسند چون نام دارو رو بلد نیستند هجی کنند

    نظرات شما -
    • شوهر یکی
      0

      یعنی شما تحقیق کردی اونایی که سهمیه ای نیستن خوش خطن؟ یا نهادی این تحقیق رو کرده؟ شما هر وقت میری دکتر مدارک کنکور دکتره رو ازش میخوای که ببینی سهمیه ای بوده یا نه؟ بعد تشخیص میدی که املا بلد نیست و بد خطه بخاطر سهمیه اس اون وقت متوجه نیستی که همین متن داره میگه پزشکان در سراسر دنیا اکثرا بد خطن و نگفته فقط توی ایران؟

    • ح
      0

      منظور رو نگرفتی ....ایشون گفتن بعضی پزشکا ....راهت به بیمارستان و مطب دکتر که حتما افتاده که ببینی اولش کلی آزمایش می نویسن ..بعدش یه گونی دارو ...آخرشم خوب نمیشی هیچ باید برگردی پیش خودش ببینی خط سومش چه دارویی نوشته ...من خودم چندین بار با این مشکل رو برو شدم ...بعدش دکترای سهمیه ای هم کم نیستن ...مهم هم همینه که نمیشه تشخیص داد وگرنه ملت مرض ندارن برن پیش همچی دکتری ...خب ملاک میشه همون دست خط

  • ح
    0

    چون سهمیه جانبازی دارن ...خخخخ

    نظرات شما -
    • نه بابا؟!
      0

      خود گویی و خود خندی!

    • ح
      0

      تو خبر نداری حرف نزن ...برو ببین برای داشتن سهمیه کیا خودشون رو به عقد جانبازا درآوردن ..پس ببند و گریه کن تو

  • نسترن
    0

    چون‌ غرور میگیردشون ک دکتر شدن بی حوصله میشن وقت بذارن دچار ذیق وقت میشن‌

  • ح
    0

    یادم رفت و بیشترشون به عقد جانبازا دراومدن خخخخ

  • عدالت
    0

    چون مقرورند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تو اول برو املا یاد بگیر

    • ح
      0

      املا بلد نیست ...همه جام پلاسه ...نظر چرت میده

  • ناشناس
    0

    دقیق بدلیل بیسوادی تقصیری هم ندارند چون تو کشور ما از مقطع راهنمایی انگلیسی تدریس میکنن

  • ح
    0

    انها که اظهار نظر منفی در ارتباط پزشکان ایران می نمایند مقاله را درست مطالعه فرمایند موضوع خطای نگارش داروی پزشکان امریکایی در نسخ است..

  • ج
    0

    بد خطی چیز خیلی مهمی نیست منم خطم خوب نیست.موضوع اصلی بی وجدان بودن فرار مالیاتی و خیلی مشکلات اخلاقی هست که خیلی از دکترها دارن البته نه همشون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها